Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Sep 29, 2010

"Are We Cool?"

two-twenty and sorry.

Ahad 26 Sep. jam2015.



Aku berdiri di atas tanah berumput.
Mendongak.
Kulihat dua bintang berhampiran
berlatarbelakangkan langit malam
dan bulan dilindung kepulan awan.
Wah!
Satu permandangan yang tidak selalu ada di bandar.
Maklumlah, radiasi dari bangunan maju membuatkan malam tak seindah desa.

Dibuang gelombang bunyi,
dari pandangan aku, aku seperti keseorangan merenung langit malam.
Tetapi, sebenarnya,
di belakang jasad aku tersergam indah satu rumah agam,
dan kaki aku berpijak di lamannya yang luas,
dan berhampiranku terdapat ramai manusia
di samping pelbagai makan yang dihidang,
didendang alunan nada perlahan koleksi lagu raya.

YA, aku di rumah terbuka.
Rumah terbuka L.


Aku difahamkan,
rumah ni mengadakan rumah terbuka dari awal pagi.
Namun, sebalik malam dikhaskan untuk rakan-rakan L dan Abang W.

Aku dicuit dari belakang.
Aku berpaling.

"Wey, aku dah dengar dah dari L"
Nani. Aku dah agak dah.

"Aku taknak cakap apa-apa.
Aku sangat nak marah dengan kau.
Tapi sekarang bukan masa sesuai.
Mungkin lain kali..."
"Yeah! Simpan dulu marah ko tu..."

"Tapi aku nak bagitahu kau...
Dia tak gembira.."

Aku diam.

Dari jauh, aku nampak kelibat dia.
Dari dalam rumah, keluar.
Berjalan ke arah aku dan Nani.

Aku tahu aku suka dia.
Maka, aku suka dia dalam apa juga pakaian.
Tapi, setiap kali aku nampak dia sopan berbaju kurung,
aku pasti akan tarik nafas panjang
dan lepaskannya perlahan-lahan
seolah-olah mahu menikmati setiap bait nafas yang aku hirup
selama mana jantung boleh berdegup.

"Awak!
Abah nak jumpa.
Jom saya bawak awak ke bilik bacaan.."
L menyampaikan pesan.

"Takpe, wak..
Saya tahu bilik bacaan kat mana..
Saya pernah sampai dulu..
Awak temankan Nani..."

Aku naik ke bilik bacaan.
15 minit kemudian aku keluar dari pintu.
Apa yang berlaku?
Aku tak boleh kongsi.

Dalam perjalanan turun ke bawah,
aku bertemu Abang W.

"L"
(ok, nak clarify, Abang W tak panggil aku L, tapi L***, dan dia pun panggil adik dia L***, tapi sebab tak suka simbol * tu ada banyak, jadi aku letakkan L je untuk kami berdua)

"L, L dah bagitahu Abang.."
"Oh! Abang marah???"

"No, Abang percaya kau ada sebab sendiri.
Tapi apa-apa pun Abang nak mintak kau sesuatu.."
"Apa dia bang??"

"Always be by her side.
Please?"
"Saya akan buat yang terbaik, bang!"


Seberapa ketika,
aku cuba cari masa berdua bersama L.
Akhirnya.....

"Hai..." L mulakan.
"Hai, awak...Cantik baju..."

"Itulah ayat awak dari dulu, kan???"
"Dah baju awak memang cantik, takkan saya nak bagitahu stokin awak pulak yang cantik.."

L ketawa.
Memang ceria, seperti biasa.
Aku hanya senyum di tepi.

"Awak, tanya sikit??" aku bersuara.

L pandang tepat ke mata aku.
Aku cuba nak mengelak dari pandangan dia,
tapi kalau dia perasan aku nak mengelak,
tentu dia fikir yang bukan-bukan.

"Are we cool??" aku tanya.

"Ianya terpulang pada jawapan awak untuk soalan saya,
ARE WE COOL??"

Aku tahan mata aku dari berkelip,
dan aku jawab,
"we're cool...."

L ketawa kecil,
dan berkata
"sejak kecil saya dilatih Abah untuk melihat hati orang melalui mata.
So, we're cool..."


Aku lupa...
Dari awal aku kenal L,
dia menarik minat aku kerana dia lain dari mana-mana perempuan aku pernah kenal.
Apa yang aku jangka dari dia,
semuanya terjadi yang berlainan.



=============================
41) [link] "You don't even have the right to say any 'L' words."
40) [link] Sampai Bila-Bila
39) [link] Aku Genggam Tanganku, Aku Lepas Ikatannya
38) [link] HARAPAN? It's a BIG word.
37) [link] Awak JAHAT! Awak BODOH!!
36) [link] Tiga L Bawah Satu Bumbung
35) [link] Ceritera Rindu








...lebih dalam Si Gadis Kasut Converse




26 comments:

  1. yup! she's different and special in ur eyes and the way u describe it...so sweet...hihi3

    hope Ls(de 's' so it mean plural...hihi3) never end...lps ni klu ko wat novel sal citer ni sah aku beli....

    good job pi open house L...u just make things better aren't u? ;)

    ReplyDelete
  2. huhuhu tetiba nak nangis

    huhuhu

    bye

    eh apsal nak nangis sini huhuhu

    ReplyDelete
  3. aku tunggu seterusnya....

    -nekmo-

    ReplyDelete
  4. yes you all coolllll

    sweeett~~~

    ReplyDelete
  5. masa akan menentukan segalanya.

    jgn putuskan sesuatu yang berharga di dalam kerana nak kejar sesuatu yang berharga luarannya.

    kaca yg dikilatkan akan lebih berharga dan lebih bersinar daripada permata yang hanya disimpan atas dasar ianya priceless

    ReplyDelete
  6. fuyoh...i like la cero..

    macam biase...dramatik...keke..

    ReplyDelete
  7. aku nak tau ape abah cakap ngn ko..
    boley..?

    ReplyDelete
  8. alamak sedih la pulakkkkk sadis tueeeeee

    ReplyDelete
  9. rasa macam tercabar gile kesabaran bile kau tak citer ape yg ayah die ckp kt kau...

    nak ngamok leh??

    =p

    ReplyDelete
  10. erk,aku xde komen utk en3 ko yg nih.seriously aku xtau nak komen ape.hu3

    ReplyDelete
  11. wow! dari mata turun ke hati. hahahaha

    ReplyDelete
  12. ni kalau buat filem, mau pecah panggung..hehe

    yeah..both of u are so damn kewl!

    ReplyDelete
  13. tahniah beb.kau memang hebat.semoga yang indah2 berlaku antara kau dan L

    ReplyDelete
  14. Aku tak reti nak komen apa.. tapi korang dua memang sporting.. :)

    Btw makanan kat open house tu sedap tak?? - -"

    ReplyDelete
  15. @Miss Comot
    things get better..
    aku bersyukur sgt tgk dia mcam OK..
    suka ko pluralkan L tu (Ls)

    @.::WaNiE::.
    jangan nangis!!!
    nanti basah!!!
    heheh

    @kata kila
    manis...

    @KERAK NASI
    may luck be on my side..

    @Anonymous
    haha, terima kasih menunggu...

    @nurkaloi
    haha,
    we're cool..

    @Shukjessa
    yup, apa yg aku nak pupuk skarang lebih kpd persahabatan dr kasih sayang...

    @tuan tanah
    i like cEro too...
    haha, super-dramatic

    @pu3aan
    Haha, nanti-nanti aku cerita..
    serious stuff beb...

    @AngahSayang2314
    jangan sedih angah!!
    ini spatutnya menggembirakan...

    @LUMUT
    jgn ngamok lumut...
    sorri...
    nanti2 akan diceritakan, sbb mende serius dan panjang...

    @aleen adela akoo ^_*
    ko dh tinggalkan komen dah ok dah...
    hehehe

    @hanaahmad
    haha, mata tak mampu menipu,
    itu aku tahu...

    @Dark Half
    kalah tak LBS??
    hahaha

    @sakura lover's
    yang indah?
    terima kasih!!!

    @WZulhilmi
    dlm byk2 ko tanye makanan??
    hahah, sure sedap...
    laksa dia terbaEk, buatan Mak tom..

    ReplyDelete
  16. she's strong and she's COOL!

    i likeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

    ReplyDelete
  17. @nurkaloi
    haha, thank you..

    @iemaZAIMAH
    she's amazing...
    totally!!!

    @raja dinie
    cool ek??
    haha, dia mmg cool...

    ReplyDelete
  18. @Anonymous
    kudozu, ape yg ko bosankan???

    ReplyDelete
  19. walaupun aku x paham sgt cerita ni tapi aku rasa ada sumting yg mendalam.Aku harap ko happy cEro.. =)

    ReplyDelete
  20. @Sophie Al-yahya
    sophie, ko patut follow citer ni dr awal..sangat best kot!!

    ReplyDelete
  21. @Sophie Al-yahya
    thanks, sophie!

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: