Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================
Showing posts with label Kenapakah. Show all posts
Showing posts with label Kenapakah. Show all posts

Feb 13, 2013

Sebab Kenapa Aku Tidak Suka Doktor.




Tahu tak antara sebab aku tak suka doktor?
Disebabkan soalan bodoh yang selalu diajukan.









Maaf didahulukan kalau ada doktor baca entri ni
(aku rasa tak ada...),
tapi, aku cukup marah dengan kebanyakan doktor yang aku jumpa,
kebanyakan di klinik juga di hospital,
soalan pertama dia adalah
"Sakit apa?"

Dude!
Aku datang klinik sebab aku nak tahu aku sakit apa.
Kalau aku datang klinik dan bagitahu aku sakit apa,
maknanya akulah doktor, ye?

Aku faham,
maksud sebenar doktor-doktor yang kerap tanya soalan tu
ialah dia nak tahu kenapa kita nak jumpa dia.
Jadi, apa kata rephrase sikit, jadi,
"Apa boleh saya bantu?"
atau
"Kenapa ya?"

Pernah dulu sekali aku demam,
aku pergi jumpa doktor, dia tanya sakit apa,
aku jawab demam. Pastu dia pegang dahi aku,
dia tulis-tulis, dia suruh keluar,
15minit nama aku dipanggil kat kaunter,
pastu dia bagi panadol dua papan,
kena bayar RM30 termasuk fee consultation doctor.

Beb!
Panadol dua papan aku pun boleh beli kat 7E dengan harga jauh lagi murah.
Raba dahi dan kata demam, mak aku pun selalu buat.

Aku tak puas hati, aku pergi klinik lain yang lebih 'mesra',
tengok-tengok aku suspek denggi.
Dia suruh aku masuk wad, tapi aku degil.
Aku tidur seharian kat rumah dan minum 100plus beberapa botol besar.
Dua hari kemudian, aku main bola.

Kalau ada doktor baca entri ni,
please, jangan ambil mudah mana-mana pesakit korang.
Tambahan pula doktor-doktor hospital dan klinik kerajaan.
Tahulah tak sabar nak masuk swasta,
tapi jangan laa ambil mudah je.
Kadang-kadang, kesian makcik-makcik tua kena herdik kena tengking.
Pernah depan mata aku jadi. Sakit hati ooo..
Cuba yang kena marah, kena herdik tu mak abah kita.
Sakit tak hati?

Oh!
Bab herdik-herdik tu, termasuk nurse sekali.
Selalu aku nampak nurse marah-marah pesakit.
Baru nurse kot, jangan kerek sangat.




.

Sep 9, 2012

Sebab Kenapa Aku Percaya Kewujudan Dimensi Asing.



Tahukah kalian apa yang selalu membuatkan aku bingung?
Barang yang hilang tanpa dapat dikesan ke mana.




Pensel yang jatuh dari meja.
Pemadam yang diberi pinjam kepada kawan.
Penutup pen yang baru nampak dua saat tadi.
Dawai kokot yang dibuang dari pulut panggang.
Getah bulat yang digunakan untuk mengikat keropok yang belum habis.
Pencungkil gigi yang disimpan sekejap di dalam poket.
Kunci yang baru tadi diletakkan di atas meja.
Paku tekan untuk papan kenyataan bilik.
Duit syiling yang jatuh dari poket.
Semua barang di atas hilang tanpa dapat dikesan.

Disedut ke dimensi lain.
Itulah satu-satunya penjelasan logik ke atas semua yang berlaku.

Kenapa dimensi asing itu tidak menyedut pergi lipas-lipas yang bermaharajalela?

Beritahu aku,
apa barangan yang selalu kalian rasa hilang tanpa sebarang kesan?




.

Jul 3, 2012

Sebab Kenapa Aku Rasa Interview Itu Buang Masa.



































Kebanyakannya adalah kisah benar hidup aku selaku penganggur professional.

Postquam-scriptum:
Kalian ada pengalaman tersendiri tentang sebab kenapa ditolak ketika interview?





Sep 17, 2010

Kenapakah?

two-o-eight
I'm sorry...




Kenapa diawal post ada macam
'two-o-eight
I'm sorry...' tu??
Tapi ada juga yang tiada
seperti contoh entri ''Kisah Dua Insan'..



Jika ini post ke-208 bagi blog ni,
kenapa jumlah kat arkib 'Tong surat' kat sidebar tu berlebihan??
(Tak caya cuba kira sendiri..)

Begini,
sebelum aku post entri, aku akan tulis dulu guna application notepad dalam laptop atau handphone.
Dan,
dalam laptop aku, ada satu folder khusus untuk menyimpan notepad post tersebut.


Dalam folder tu, setiap post disusun ikut nombor.
Tapi, ada nombor yang terskip.
Nombor yang terskip tu bermaksud aku terus tulis dalam tab 'new post' dalam blogger.com
Maka, post itu biasanya adalah bersifat pendek dan tidak memerlukan penelitian fakta.
Post-post tersebut adalah post yang tidak dimulakan dengan kata seperti 'two-o-eight, I'm sorry' tu, seperti entri 'Kisah Dua Insan'..(lagi..)



Tapi, macammana nak terangkan tentang bilangan post di arkib 'Tong Surat' yang melebihi angka yang ditulis di entri?



Sebenarnya, tak semua entri dalam blog ni bersifat permanent.
Ada beberapa entri yang aku rasakan mungkin akan dibuang satu masa nanti,
jadi aku tak masukkan dalam kiraan post,
dan entri tu tak layak untuk dimulai dengan kata seperti 'two-o-eight, I'm sorry'...
Contoh entri begini adalah post bersifat mencemuh, tagged, dan untuk sertai contest anjuran pihak ketiga.



Kenapa penulis rajin sangat sampai tulis dalam notepad dulu, dan kemudian copy-paste dalam 'new post' sebelum publish?

Begini..
Aku berblog di mana-mana.
Kelebihan, aku punyai handphone multimedia dengan ciri sokongan office dan notepad.
Maka, aku boleh karang entri di mana-mana, termasuk semasa menikmati 'panggilan semulajadi' di bilik kecil..
Selesai siap, aku akan bluetooth ke laptop dan recheck ejaan.
Jika ada kesilapan ejaan, aku akan betulkan.
Dan selepas tengah malam, aku akan post ke blog dan selalunya akan di'schedule' sama ada pukul 0900, 1200, atau 1500.
Jika ianya selain dari masa di atas,
maka post tersebut adalah post 'ad hoc'..




Kalau di'recheck' ejaannya,
bukankah sepatutnya TIADA langsung 'typing error'?
Tapi ada beberapa post masih ada 'typing error'??
Apakah??

Hahaha,
antara sebab utama aku berblog adalah aku sukakan tEka-tEki.
Dan bagi yang melihat bukan hanya dengan mata,
blog ini punyai kod rahsia tersendiri
di mana kalian yang rasakan ianya 'typo'
sebenarnya adalah kod rahsia yang boleh di'decode'kan oleh orang biasa.
Apa yang penting, melihat bukan hanya dengan mata.
There were NO TYPING ERROR in this blog.




Kenapa bersusah payah kerana blog?
Kan ke lagi senang kalau blogging macam biasa??

Aku memang suka merumitkan keadaan..
Hidup satu tona ibarat minum air kosong.
Masih boleh hilangkan haus, namun tiada kenikmatan tambahan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License