Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 22, 2017

Kini, Semua Orang Mampu Jadi Pandai Tanpa Perlu Jadi Pandai.



Salam.

Tiada komik hari ini dan entri ini sedikit ilmiah.
Jadi kalau antara kalian yang elergik dengan bahan ilmiah,
kalian boleh baca entri lain yang kurang ilmiah.
Aku cadangkan baca entri ini.

Hari ini aku mahu tunjukkan cara untuk nampak pandai tanpa perlu jadi pandai,
satu helah yang selalu sangat aku pakai sampai ramai orang ingat aku ni pandai sangat hahahahahaha ramai kena tipu hahahahaha




Satu hari aku TERlayan satu video di YouTube tentang satu kuiz sains.
Okaylah, bukan TERlayan tapi channel macam tu memang aku rajin subscribe,
jadi aku layan bila ada notification.

Kuiznya antara dua peserta berkenaan topik sains.
Pengacara tanya soalan, siapa yang cepat jawab betul akan dapat markah,
dan kalau jawab salah tolak markah sehinggalah pusingan akhir
siapa paling banyak markah dikira menang.
Format biasa kuiz.

Setelah beberapa soalan, tetiba muncul satu soalan susah ini:

Mangrove killifish are tiny fish that live in Florida, Central America and South America. What's weird about them is that they can survive on dry land for up to TWO months and they have to, because they live in little pools of water that disappear during the dry season. The fish have lots of adaptations to help them survive on land but which of the following DON'T they do?

A. Lower their metabolic activity.
B. Breathe through their skin.
C. Bounce around using their tails.
D. Hunt for food on land.


Image source: SciShow


Terjemahan:

Ikan 'killifish' (tak pasti nama BM ikan ini tapi yang pasti bukan ikan belacak atau ikan tembakul) yang tinggal di kawasan paya bakau merupakan ikan kecil yang ada di Florida, Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Apa yang pelik mengenai ikan ini ialah mampu hidup di tanah kering sehingga DUA bulan, dan itu adalah satu keperluan kerana ikan ini tinggal di lopak air yang akan hilang pada musim kering. Ikan ini ada pelbagai adaptasi untuk terus hidup di daratan kering, tapi di manakah antara berikut BUKAN adaptasi yang mereka lakukan?

A. Merendahkan kadar metabolisme badan.
B. Bernafas melalui kulit.
C. Melantun-lantun di daratan menggunakan ekor.
D. Memburu untuk makanan di daratan.

===========

Kalau kalian rajin baca soalan yang penat aku taip di atas
(aku tahu 90% tak baca jadi TAHNIAH sebab anda seorang yang rajin)
kalian akan tahu soalan ini terlalu spesifik,
seseorang yang mempunyai ilmu dalam bidang Biologi Marin pengkhususan haiwan muara, pesisiran pantai dan paya bakau pun belum tentu boleh jawab dengan tepat.

Tapi aku boleh jawab soalan itu dengan yakinnya tanpa perlu belek buku biologi,
hanya dengan menggunakan skil yang orang ramai panggil 'deductive reasoning'
tapi aku pula panggil 'kalau bukan ini, maka adalah itu'.

Dan aku tiada ilmu tinggi dalam bidang biologi haiwan paya bakau.

Begini.
Soalan ini berkisar tentang kemampuan untuk terus hidup dalam keadaan ekstrem.
Kebanyakan haiwan akan beradaptasi untuk terus bertahan sehingga keadaan ekstrem tadi berlalu pergi.
Contohnya,
tupai yang berhibernasi semasa musim sejuk.
Ataupun burung yang terbang migrasi berpindah ke cuaca yang lebih panas.
Ataupun penguin yang mempunyai kandungan lemak yang tinggi untuk bertahan di cuaca sejuk beku.
Semua ini ada diajar di dalam matapelajaran Sains darjah 4
(mungkin berbeza bergantung kepada generasi)

Dalam soalan di atas,
ikan itu terpaksa tinggal di daratan selama 2 bulan kerana musim kering.
Dan peserta (kita) perlu cari pilihan jawapan yang BUKAN adaptasi ikan tersebut.

Orang biasa akan terus kata jawapan A (merendahkan kadar metabolisme badan) adalah betul kerana memang logiklah haiwan akan rendahkan metabolisme badan bila dalam keadaan terdesak supaya boleh terus hidup lebih panjang.

Macam kita.
Bila lapar (keadaan ekstrem),
badan jadi lemah dan kita rasa nak baring (rendahkan aktiviti metabolisme).
Mana ada orang lapar, lepas tu keluar jogging.

Tapi bak kata Sherlock,
jangan buang mana-mana jawapan hanya kerana kita RASA salah.
Buang jawapan hanya bila ada bukti KUKUH ia salah.

Perhatikan senarai jawapan.
Jawapan A (merendahkan kadar metabolisme badan) dan C (melantun-lantun di daratan menggunakan ekor) kedua-duanya kontra. Kalau kadar metabolisme rendah, maka tak mungkin ikan itu gigih nak lantun badan guna ekor, kan?
Maka di sini, salah satu jawapan ini adalah yang kita cari.
Jika adaptasi yang salah adalah salah satu daripada A dan C,
maka baki jawapan B dan D kedua-duanya adalah adaptasi yang BETUL.

Kemudian perhatikan jawapan D (adaptasi yang betul tadi).
'Memburu untuk makanan di daratan' juga kontra dengan jawapan A.
Mana mungkin kita akan berburu sedangkan metabolisme rendah.
Jika jawapan D adalah adaptasi yang betul,
maka jawapan A adalah adaptasi yang salah.

Jawapan yang kita cari (adaptasi yang salah) ialah A.


Image source: SciShow


Dan YA.
Jawapannya, ikan 'killifish' TIDAK merendahkan metabolisme badan ketika menghadapi musim kering. Ikan tersebut terus hidup seolah-olah mereka hidupan darat dengan bergerak melantun menggunakan ekor dan pergi berburu hidupan kecil seperti serangga. Oh, mereka juga boleh bernafas ikut mulut.
Bad*ss kan ikan ni?



Cabaran Seterusnya.


Dengan menggunakan skil yang sama,
apa kata kita sama-sama selesaikan contoh masalah di bawah.


Tres ada 4 beradik. Tiga lelaki dan seorang perempuan.
Dalam 4 penyataan di bawah, 3 adalah benar dan satu adalah tidak benar.
1 - Tres dan Uno kedua-duanya bukan perempuan.
2 - Cuatro seorang lelaki.
3 - Dos bukan lelaki.
4 - Tres seorang perempuan.

Bolehkah anda beritahu apa jantina Tres?


Seperti soalan ikan di permulaan tadi,
cuba cari dua penyataan yang kontra, bercanggah.

Penyataan 1 bercanggah dengan penyataan 4,
bermakna salah satu daripada dua penyataan ini adalah TIDAK BENAR.
Jika salah satu daripada (1 dan 4) itu TIDAK BENAR,
maka baki dua penyataan (2 dan 3) adalah BENAR.
Jika penyataan 3 (Dos bukan lelaki) adalah BENAR,
maka Dos adalah perempuan.

Jika Dos adalah perempuan, maka Tres adalah lelaki.
Penyataan yang salah adalah penyataan 4.

Jadi,
kalian dapat kan prosesnya bagaimana?
Dengan fakta yang sedikit, kita boleh simpulkan sesuatu yang kukuh.
Tak perlu kenal Tres siapa, kita sudah tahu apa jantina dia.



Kesimpulan.




Aku sengaja beri contoh cabaran yang lebih kurang sama supaya kalian dapat tangkap konsep 'kalau bukan ini, maka adalah itu' yang aku tekankan.

Skil ini bukan hanya boleh digunakan ke atas pilihan 3vs1 sahaja,
tapi boleh juga digunakan ke atas cabaran penyelesaian masalah yang lain,
cuma kalian kena tweak sikit sana sini supaya masuk akal.

Bagaimana caranya?
Itu aku tak akan ajar sebab malas nak taip panjang lagi
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

The point is, use logic to solve logic.



Masa untuk Uji Diri.


Dengan dua contoh skil 'kalau bukan ini, maka adalah itu' aku tadi,
aku mahu kalian selesaikan cabaran yang aku beri di bawah:



Di tangan aku terdapat dua gula-gula.
Satu gula-gula berada di tangan kanan, satu lagi di tangan kiri.
Salah satu gula-gula tersebut adalah gula-gula paling sedap di dunia,
perisanya akan membuatkan anda berkata 'kini hidup tiada sesalan lagi'.

Salah satu pula adalah gula-gula palsu, berperisa tahi hidung.
Tahi hidung yang dikumpulkan dan dibentuk menjadi gula-gula.

Aku tahu mana satu gula-gula sedap, dan mana satu gula-gula 'masin'.

Tiga daripada empat fakta di bawah adalah BENAR,
satu daripadanya pula adalah TIDAK BENAR:
- Kalau aku nak rasa sedap, aku akan pilih tangan kiri.
- Yang di kiri berperisa tahi hidung.
- Yang di kanan bukan tahi hidung.
- Gula-gula bukan palsu berada di kanan.

Pilih satu sahaja, sekali sahaja, kiri atau kanan.
Salah pilih, maka makan tahi hidunglah jawabnya.

Dengan menggunakan skil yang baru kita belajar tadi,
apa pilihan anda?



Terima kasih kerana sudi baca sampai habis walaupun panjang lebar.



.




Feb 15, 2017

Tiada yang Istimewa.



Salam.

Adakah anda seorang yang istimewa?
Mungkin anda istimewa kepada individu tertentu?
Mungkin anda ada kebolehan tertentu yang menjadikan anda istimewa?
Atau mungkin anda ada kekurangan yang dilihat juga sebagai istimewa?







Bila ditanya kepada setiap individu,
pasti setiap orang ada perkara yang dianggap istimewa tentang dirinya.

"Tulisan saya cantik."
"Saya boleh baca ABC secara terbalik."
"Kentut saya dalam air boleh mencipta buih setinggi 5 cm."

Dengan kata lain, semua orang istimewa.
Namun begitu, kalau semua orang istimewa, maknanya semua orang sama.
Jika semua orang sama, maka semua orang tak istimewa.

Jika dalam 10 orang dan sembilan daripadanya adalah istimewa,
maka istimewa adalah majoriti dan 1 (satu) yang tinggal itulah istimewa.

Setuju?


Kalau aku tamatkan entri sehingga ayat di atas,
aku sure akan ada yang tinggalkan komen mengecam beritahu bahawa istimewa itu unik kepada individu.
Sembilan orang istimewa di dalam kumpulan 10 orang itu mungkin memiliki keistimewaan yang berbeza, menjadi setiap daripada mereka adalah istimewa, termasuk satu yang tidak istimewa itu.

Ya. Penyataan itu betul sebetul-betulnya.

Istimewa adalah keunikan individu yang mungkin berbeza-beza.
Itu adalah kenyataan yang tidak dapat aku sangkal.

Tapi apa yang aku nak tekankan ialah
ISTIMEWA hanya boleh diiktiraf orang lain kepada orang lain.
Kita tidak boleh claim diri kita istimewa kepada seseorang tanpa dia gelar diri kita istimewa dulu.

Si A tidak boleh kata diri dia istimewa kepada si B sedangkan si B langsung tak anggap dia istimewa pun.

Aku tak boleh kata aku istimewa walau aku boleh keluarkan api dari tangan sekalipun selagi orang lain tak tahu (atau tak dibuktikan) aku ada kebolehan istimewa sebegitu.

Ya.
Topik hari ini sedikit berat,
aku sendiri tak pandai nak susun ayat menerangkannya.
Tapi aku pasti kalian dapat poin aku, kan?

Sebab itu aku nak tekankan di sini bahawa
tidak kira sama ada status Facebook aku ada terkena setepek atau kena sipi-sipi dengan kau atau tidak kena langsung, selagi aku tak kata aku maksudkan individu tertentu, maka aku mungkin maksudkan orang lain.

Aku suka letak status di Facebook cEro (add me as friend kalau sudi!) yang membuatkan aku dan pembaca berfikir tapi selalu disalah anggap sebagai serangan peribadi terhadap seseorang.

Penat ooo asyik disalah anggap.

Ok, sebelum aku terus merungut, baik aku berhenti.
Azam tahun baru nak kurangkan merungut hahahahaahahaha

Berbalik kepada topik aku tadi,
kalau kalian perhati komik aku di atas,
walaupun semua individu di situ akhirnya sedar masing-masing adalah sama (nombor 1)
tapi kalau kalian lihat satu persatu, mereka semua unik dan ada keistimewaan tersendiri.

Begitulah kehidupan.
Walaupun pada dasarnya semua manusia sama sahaja
tapi kita perlu tonjolkan keistimewaan diri kita supaya orang lain akui kita istimewa.

Bukannya dengan delusi menganggap diri sendiri istimewa tanpa berbuat apa-apa.




Okay.
Untuk akhiri entri ini, aku ada satu soalan personaliti #ewah

Kalau kalian adalah manusia dengan nombor besar terpampang dekat muka macam dalam komik aku di atas,
agak-agak apa nombor yang akan terpampang dekat muka kalian?

Aku chup nombor KOSONG. Hehe





Oh, dan aku tak boleh keluarkan api dari tangan.
(Rasanyalah. Tak cuba lagi)






.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: