Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 19, 2010

Senyumlah Ketika Rasa Marah

one-two-one
I'm sorry...



Telefon bimbitku bergetar
SMS masuk
dari seorang kawan lama sekolah..

Boleh tak bagitau camne nak overcome panas baran??

Isu panas baran sangat lama menjengah hidup aku..
Aku pernah hilang kawan dek kerana panas baran..
Aku pernah hilang kasih dek kerana panas baran..
Aku pernah hilang gigi dek kerana panas baran..

Panas baran adalah kelemahan utama diri aku yang aku sedari..
Tapi, apa ke bodoh kalau dah sedar tapi taknak overcome, kan??

Untuk 2-3 tahun kebelakangan ni,
aku dalami diri sendiri dan cuba teliti
sifat panas baran dalam hati
sebab, punca dan faktor
juga akibat, kesan dan implikasi..

Maka, aku keluar dengan satu solusi
nak kawal kemarahan..
Iaitu,

SENYUMLAH KETIKA RASA MARAH



Mari berfikir logik,
pernahkan kalian gembira dan marah dalam satu masa yang sama?
Jika pernah, anda ALIEN!
Mungkin perasaan marah dan gembira boleh bercampur baur
tapi tak akan timbul dalam ketika yang sama..

Amarah menerbitkan panas baran.
Bila dah baran, semua nak dipukul
diherdik
diketuk
dipijak
dimaki
dibebel
dan segala bagai...

Cuba semasa anda marah, anda senyum..
Senyum terbit dari kegembiraan...
Jadi, senyuman dapat lumpuhkan perasaan marah
dan baran takkan keluar.

Tapi, senyum semasa marah agak susah untuk dipraktikkan pada awalnya.
Tapi, kalau anda sentisa senyum,
tiada masalah nak master perlakuan ini..

Tapi, senyum pun ada batasnya..
Jangan laa senyum bila anda dimarahi bos atau mak abah.
Itu memang tak patut..
Apa yang anda perlu buat adalah
dengar dengan teliti apa yang diperkatakan si pemarah
dan muhasabah diri dengan berkata
"Aku takkan buat lagi.."

Aku pernah semasa laju menunggang motosikal
ada
burung baik punya target najis ke visor helmet aku
Kalau aku yang dulu, aku akan kata
"Celaka burung, bangang betul laa.."
Tapi sekarang, aku akan senyum dulu..
Lepas dah rasa lega sikit, baru laa selesaikan hal tu
Gi basuh ke, lap dengan daun kering tepi jalan ke..
HAHAHAHA..



SMS kawan aku tu aku balas dengan ini:

Kalo ko rase nak marah, ko senyum..
Sure lepas tu ko tak jadi marah..

Aku bukan laa bagus mana pun..
Aku pun tengah belajar buang panas baran ni..
Dalam dunia ni, aku laa orang yang paling tak layak nasihat tentang panas baran ni..
Tapi hanya nak berkongsi..
Ambil wudhuk pun boleh hilangkan amarah..
Tapi kalau dah kena taik burung tengah jalan
nak ambil wudhuk kat mana, kan??
Nak tayammum??

Jadi,
APAKAH PETUA HILANGKAN PANAS BARAN ANDA??
jom laa berkongsi..




18 comments:

  1. panas baran sama tak kalau tgh marah? haha aku kalau nak marah orang tu.. aku akan melezerkan mulut aku.. tapi kadang2 aku akan senyap n sanggup tak bercakap selama 1-2 hari.. tapi ubat paling mujarab adalah aku akan tido... esok kompem aku dah lupa hehe...

    ReplyDelete
  2. kau memang memahami aku..hehe..panas baran mmg macam ketuat la dalam diri aku. susah jugak nak senyum bile baran ea..hahaha tapi nnti aku cbe ok..thanks

    ReplyDelete
  3. mmg berkesan cEro!!

    aku pernah praktikkan..

    tapi macam nak terkoyak urat pipi..hehehe..

    ReplyDelete
  4. heheh

    aku pun golongan panas baran. tapi jenis yang bukan pencetus, aku yg dicetus atau bahasa mudahnya bila diusik kemarahan itu. So setakat bende-bende yang tak patut, bo layan je.

    teori aku sedikit berbeza, sebab dulu aku mengambil pendekatan dendam. Bila aku marah dan aku senyum bermakna, dendam aku membara dan orang tu mmg akan sakit.

    tapi skang, bila aku tgh marah, aku lebih suka diamkan diri, dengar lagu dan fokus pada suatu benda lain yang tiada kaitan dgn subjek yang kita nak marah. lame2 ati pun sejuk.

    tapi ye lah, lelaki dan perempuan lain. sebab Dr. Fadzilah Kamsah sendiri pernah berkata, lelaki tengah marah jangan dipujuk, biarkan mereka sejuk, nanti akan ok. Lain dengan perempuan, yang perlu pujukan.

    dan mungkin tu sbb byk sgt konflik antara perhubungan lelaki dan perempuan sebab cara yg berbeza.

    hehe cuba try kawal pernafasan macam kita nak bersenam, tarikkkkkk...lepas... sebab kalo korang perati btol2, kalo tengah marah kawalan pernafasan sgt2 tidak stabil. ape2 pun practice make perfect. cakap je tak gune kalo tak wat kan?

    ReplyDelete
  5. dulu saya ketawa. hehe. lagi sakit hati, lagi kuat saya ketawa. bila orang tegur, saya senyap terus masam muka saya. baru orang tawuu saya tengah marah.

    tapi skang, saya terus sembur je. adoii. nak cuba lah senyum pulak. ;))

    ReplyDelete
  6. owh..aku pun tergolong dalam panas baran..tapi,aku bukan jenis maki hamun ar..hmm..bagi aku,aku belum praktik lagi guna senyuman tu sbb aku nak senyum pun susah..ngeh3..sebab tu muka aku masam ja..tapi..kalau aku marah..aku tak suka orang pujuk aku..aku dok diam ja..dengar lagu ke..tido ke..pelan2 marah aku hilang..aku bukan jenis berdendam..aku biar je orang buat..tapi,aku jenis yang suka lawan cakap org..hahaha..teruk kan aku?aku rasa..lagi teruk daripada ko pe..aku pun nak kawal jugak la baran aku ni..hmmm

    ReplyDelete
  7. @SyahNas80 @ Nana
    bagus laa..
    jarang org sedar yg diri dia panas baran..
    kalo tido mujarab, tido laa..
    btw, panas baran n marah sama..

    @hentakbelipat
    try laa cuba..
    n jgn putus asa kalo tak jadi..
    sbb practice makes perfect..kan??

    @KERAK NASI
    seriusly, mmg susah..
    tp takpe, walaupn senyuman tu nmpak janggal, org mungkin tau ko tgh marah..

    @shukjessa
    marah dan dendam, dua yg berbeza..
    stgh kita dendam bila marah..
    stgh kita diam je, tp dendam mmbara..
    terpulang pd individu, mana cara yg sesuai,kan??

    @Eciz
    jgn selalu sembur..
    nanti buruk padah, org akan tak suka kita sket demi sket..
    try laa senyum..
    susah, tp try je...

    @✿nenek moden✿
    jgn selalu melawan,
    sket2 takpe..
    tp kalo selalu, nanti org benci..
    cuba kawal marah dr dalam..
    try fikirkan mende yg seronok masa marah..
    jgn fikirkn marah bila marah...
    cuba laa..

    ReplyDelete
  8. klu dh mrh xsmpt dh nk pk pape...ayat2 #$%^&*( laju je meluncur...ades

    *aku kne bertaubat ni

    ReplyDelete
  9. @iema_z
    lepas seketika ko marah n kuarkan kata2 tu, mesti koada sedikit sesal n menyesal, kan??
    xpe, lenkali try senyum...

    ReplyDelete
  10. aku pon panas baran gak.hee cpt gler nk marah2 nie. skang nie da ok ckit la. sbb aku sube utk bersabar n think positif. btw, amik wudhuk n solat adalah salah satu caranya.. hee =))

    ReplyDelete
  11. diam je..
    kalo yg wat kite tu makin wat kite marah lg..ko tenung die smpai nak tembus dlm tulang rawan die..
    mesti die diam..
    kihkihkih..

    p/s:pu3 kalo marah diam jer...tp kalo diam..kumpul lama2 nnti meletup lg payah..mcm gunung berapi..
    sebaik2nya..istighfar byk2..

    ReplyDelete
  12. @gooseberries
    btol2..
    bgus laa kalo dh ok..
    susah btol bile nk deal dgn amarah, kan??

    @pu3aan
    haha, mcam aku,
    aku senyum kt org yg marah aku tu..
    kalo dia sedar aku tgh tahan marah,
    mmg dia diam n terus blah je..

    ReplyDelete
  13. senyum tu memang pengubat marah..aku pun kalau nak marah, kena rilek2 dulu..dh tak keluar dah ayat2 tak sedap tu..hehe

    ReplyDelete
  14. entahlah ~ bergntung kpd sesetengah org tu mcm mana die nak handle marah die. klu sy, sy akan cuba jauhkan diri dr stuasi yg telah buat sy marah. heh? haha ;DDD lepas tu istighfar byk2 dan basuh muka. lepas dah tenang tue, baru lah buat mcam biasa :)

    ReplyDelete
  15. sesal sket je..sbb aku jarang mrh =)

    ReplyDelete
  16. dulu x rasa pn diri ni panas baran...
    tp ari 2 my ummie ada ckp:
    "dlm adik beradik, dinie la perangai pling 'musang'...tp dinie susah nak keluarkan ayat2 yg kasar"
    haha...

    klu nak tahu, 'perangai musang' 2 bg org terengganu mksudnya panas baran r...hihi..bkn musang binatang 2...huhu
    lpas ummie ckp cam2 baru r perasan...
    skarang ni tngh brusaha kurangkn 'perangai musang'...
    and caranya ialah bila rasa marah dgn sesuatu @ org...cube lari @ alihkn pndangan dari bnda yg kita mrah...then pejam mata jap...lepas 2 try senyum...
    kdang2 menjadi, kadang2 x...
    muahahaha~~~
    ;D

    ReplyDelete
  17. @Hasrol Nizam
    setuju..
    senyum laa selalu yek..

    @Mysara Newrie
    yup! jauhkan situasi yg wat kita marah adalah terbaEk..
    terpulang kpd individu..

    @iema_z
    waaa, bgusnye jarang marah..
    amalkan selalu yek..

    @raja dinie
    bgus laa kalo kita dh sear perangai musang kita tu..
    takpe, cuba kawal..
    tak rugi pon mencuba, kan??

    ReplyDelete
  18. aku pun bukan nk kate diri aku ni elok sgt..tp bab marah ni aku memang susah...tp tipula aku xde rse prsaan marh lasum...aku pikir satu benda je...apekah AKIBAT bile aku marah orang...

    kalu kite ade persaan malu..kite xkan baran sesuka hati...

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: