Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 26, 2010

Di Bawah Pokok, Di Tepi Padang

one-two-seven
I'm sorry..





Sabtu, 22 May 2010

Lokasi : Di bawah pokok, tepi padang bola
Perincian :
Akibat kepenatan beberapa jam berpanas mengajar L menunggang motosikal, kami berkeputusan untuk duduk berehat di bawah sebatang pokok, di tepi padang bola. Terdapat sekumpulan kanak-kanak bermain bola di padang, dan di satu sudut padang terdapat sekumpulan lagi khusyuk bermain layang-layang..

[C untuk cEro, L untuk L]

L : Awak, lama ke nak mahir bawak moto??
C : Bagi penunggang motosikal, bawak moto adalah pembelajaran seumur hidup..
L : Kalau macam tu, awak kena laa jadi cikgu saya seumur hidup..

L alih pandangan ke layang-layang di langit..
Kalau aku mampu, memang aku nak jadikan kau pendamping aku seumur hidup..
Tapi apakan daya, aku seolah-olah tahu akan ketentuan-Nya..

L : Awak nak tau, bagi seorang kawan, awak ni seorang yang baik tau..
C : Awak tengah puji saya ke??
L : Kenapa?? Awak tak suka ke??
C : Bukan..Tapi saya tau diri saya..Ade kelemahan yang saya sedang usahakan untuk buang..
L : Contoh??
C : Panas baran saya...

L terdiam seketika..
Dia seolah-olah terfikirkan sesuatu..

L : Awak panas baran ke??
C : Yup!!
L : Tak pernah nampak pun..
C : Awak belum nampak...
L : Hm...bukan ke dah cukup bagus kalau awak dah sedar dan cuba mengubah?

Aku pandang L tepat ke matanya..
Kata dia betul...

L : Awak..Apa hobi awak??
C : Hm..saya tak ada hobi yang khusus..melukis, menulis, membaca, berangan bla bla bla...Kalau boleh semua perkara saya nak buat..
L : Haha, awak ni klakar..

Aku kurang sedar apa yang kelakarnya, tapi aku pun turut ketawa..

L : Awak suka makan apa??
C : Makan ek?? Banyak!! Tapi yang penting saya tak makan udang dan tak boleh makan ketam...
L : Alergik ke??
C : Lebih kurang laa..kalau saya makan ketam, bibir dan muka saya akan kembong (sambil aku tunjukkan muka kembong aku...Mmmmmm...)
L : Hahahaha!!




L ketawa lagi..
Pada aku, ketawa dia kedengaran sopan dan indah..
Sedap didengar..

C : Pada saya, bukan makanan jadi soal.. Tapi siapa yang memasaknya..
L : Kenapa pulak??
C : Kita dapat rasa keikhlasan pemasak itu dari makanan dia.. Sebab tu most of us suka masakan emak sendiri..
L : Maksud awak, kalau tak ikhlas, tak sedap??
C : Tak semestinya, ia macam satu feeling yang tak boleh di'describe'.. Tapi mostly yang tak ikhlas memang tak sedap pon..
L : Hahahah..

Sekali lagi L ketawa..
Aku cuma tersenyum...

L : Ada kawan macam awak memang bagus.. Banyak saya belajar..
C : Hahaha, awak belajar ketawa je adalah...
L : Hahaha...

Lalu L terdiam, aku pun terdiam...

L : Saya tak ramai kawan..
C : Eh?? Kenapa pulak?? Awak sombong ke??
L : Hm.. Dari kecik, saya banyak terlantar atas katil je..
C : Kenapa??
L : Saya sakit.. Sekolah pun selalu tak pergi.. Kawan pun tak rapat.. Aktiviti sekolah selalu tak boleh involved.. Tuisyen pun tak pernah ada.. Banyak belajar sendiri je kat umah..

Aku terpaku seketika..

C : Boleh saya tau awak sakit apa??
L : Dulu, jantung saya lemah... Tapi sekarang dah elok sikit banding dulu.. At least saya tak tercungap-cungap lagi bila penat, kan??

Sumpah..
Melihat wajah dia berkata sedemikian
Kalau bukan depan L, aku dah lama menitis..
Ini dah jelaskan segalanya..
Kenapa dia sangat disayangi keluarga..
Kenapa dia tengok wayang sorang-sorang..
Kenapa dia tak pernah makan di food court..
Kenapa dia tak pernah main kat arked..
Kenapa dia teruja nak belajar tunggang motosikal..
==========================



14 comments:

  1. ala kesiannya dia ..

    sweet sangat entry2 ni :)

    ReplyDelete
  2. KERAK NASI malas login26 May, 2010 09:24

    kalau lah L baca ni..

    ReplyDelete
  3. L aku mcm nk bole nmpak die punye muke la. Die mesti rambut pnjang ikat rambut pastu simple T-shrt n suke bawak beg sandang...kau kalau taknk L tu pass kat aku oii

    ReplyDelete
  4. mesti rasa mcm terhenti jap jantung bila dengar dia sakit kan..

    no wonder why her dad xnak dia disakiti..

    LITERALLY..

    ReplyDelete
  5. hurmmm..

    p/s: xley tnjk emosi sedey kali ni..sbb mmg tgh sedey..huhuhu..

    ReplyDelete
  6. hhmmm...kuatnya dia..hmm

    ReplyDelete
  7. hehe yes memasak kene ikhlas, dlm erti kata lain memasak kene ada passion, bila kita ada passion kita akan masak sedap2.

    emm...biasalah hukum dunia, ibarat dacing atau yin dan yang, seimbang. sesuatu kita lebih, Allah tarik sesuatu untuk balancekan ia.

    Kdg2 benda tak nampak, susah atau menderita tapi pahala bertimbun-timbun Allah kasi dekat akhirat, setimpal dgn apa yg kita lalui

    ReplyDelete
  8. macam novel!macam novel!macam novel!

    sayu la pulak aku bace...sob3

    ReplyDelete
  9. @.::WaNiE::.
    thanks wanie..
    L sgt kesian..

    @KERAK NASI malas login
    kalau L bace blog ni, aku akan delete account blog ni n tamatkannya..serius..

    @hentakbelipat
    hahaha, ko mmg hebat..
    agak same dgn description ko..
    kalo ko nak, petisuara nak campak mane??

    @cha cha
    yup...macam semua soalan dah terjawab..
    kan??

    @pu3aan
    kalo ko dh sedey, aku yg depan mata ni agaknye camne ek??

    @✿nenek moden✿
    a true survivor..

    @shukjessa
    sgt setuju...
    aku tak tahu camne nak respon dgn dia lepas dgr camtu..

    @iema_z
    aku pon harap ini novel..
    sbb kalo novel, aku boleh alter mane patut dan jadikannya happy ending...
    kan??

    ReplyDelete
  10. jgn la wehhh...pls jgn delete..
    tp aku rasa kalu die bace pn,
    die diam je..

    ReplyDelete
  11. sakit tu mampu mghapus dosa2 kecil kita...
    ada kelebihan trsembunyi...
    Allah maha berkuasa...
    nice entry cEro~~~

    ReplyDelete
  12. @KERAK NASI
    hm, the reason aku terus berblog adalah kerana dia, dan beberapa org lain, tak tau blog ni..
    sbb tu jugak aku nak keep as anonymous..
    sbb tu jugak aku berani bercerita terus terang kpd semua..
    kalo terbongkar blog ni kat dia dan org2 'itu', i'm off..

    @raja dinie
    thanks dinie dearie..
    kita yg sihat pun terasa sedihnya..
    dia yang sakit, siapa yang tahu, kan???

    ReplyDelete
  13. alahai..ciannya..
    jgnlah cite korg ni sad ending..
    plish!!!huhu

    ReplyDelete
  14. @little cart00n
    aku harap pon camtu...

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License