Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 2, 2010

Lipas Makhluk Sempurna

one-o-seventh,
I'm sorry...


"We've (human) colonized the four corners of our tiny planet. But we are not the pinnacle of so called evolution. That honour belong to the loly cockroach, capable of living for months without foods, remaining alive headless for weeks at the time, resistance to radiation.. If God has indeed created himself in his own image, and I submit to your that God is a cockroach."

- Mohinder Suresh, PhD
(dari siri Heroes chapter 1 'Genesis')

Abaikan cerita rekaan mat saleh tu, baca cerita aku pula..

Seorang lelaki bercita-cita untuk dilihat sebagai role-model kanak-kanak di sekelilingnya.
Berjalan dengan angkuh mendabik dada.
Lalu, datang satu makhluk kecil perang,
terbang ke arah dia.
Refleks tiba, maka terkeluarlah kata-kata..
"Aaaaaaaaa...." dengan nada seakan-akan perempuan.
Kibas-kibas baju dalam keadaan yang sangat gelabah.
Maka, hilang terus peribadi yang penat diterap.
Hanya kerana makhluk kecil perang itu..

Itulah, LIPAS.



Dalam Facebook,
memang banyak group dan fanpage yang super-ngarut.
Taknak lah diletakkan contoh di sini kerana tak mahu ada yang terasa.
Tapi, dalam banyak-banyak tu, aku ada join satu page ni.
Namanya Kami Benci LIPAS.

YUP!! Page untuk siapa yang benci lipas.
Adminnya selalu update status dengan memberi gambaran keadaan bersama lipas.
Sebagai contoh,
apa tindakan kita bila sedang bersanding di hari perkahwinan, lipas datang mengganggu..
Dengar macam bodoh, tapi perkara tu serius dibincangkan ahli..

Di sini, aku nak senaraikan
10 fakta yang mungkin anda tak tahu tentang lipas.
(Yang mungkin anda tahu ialah lipas boleh hidup 2 minggu tanpa kepala,kan?)



  1. Ada 4,000 spesies lipas, namun hanya 30 spesies yang berkaitan dengan manusia, dan hanya 4 spesies dianggap serangga perosak.

  2. Lipas adalah nokturnal (aktif waktu malam), dan akan lari bila nampak cahaya.
    Kecuali Asian coackroach yang sukakan cahaya.


  3. Lipas mengawan antara jantan dan betina dalam posisi bertentangan (tidak mengadap pasangan)
    dan hanya mengenakan bahagian reproduktif masing-masing semasa mengawan.

  4. Lipas antara haiwan paling tegar.
    Sesetengah spesies mampu kekal aktif tanpa makanan selama berbulan-bulan.
    Ada yang mampu hidup dengan berbekalkan makanan yang terhad,
    seterhad jumlah kanji di belakang setem.
    Juga boleh tahan nafas selama 45 minit.
    Malah mampu selamat selepas tenggelam dalam air selama setengah jam. (Maka, jangan laa bunuh lipas dengan air)

  5. Saintis berpendapat lipas bakal warisi bumi jika berlaku perang nuklear antara manusia (tengok Wall-E tak?? best fren dia tu..).
    Ini kerana lipas mampu tahan dari radiasi,
    lebih 6-15 kali ganda dari kemampuan manusia.
    Namun, lipas kalah dengan lalat buah dari segi ketahanan radiasi.


  6. Lipas domestik yang selalu kita lihat tu dipanggil American cockroach (Periplaneta americana),
    berasal dari selatan Amerika dan biasa didapati di negara tropika.
    Habitatnya merebak ke serata dunia akibat kesan dari aktiviti perkapalan orang Amerika zaman dulu.
    (So, kalau rumah anda ada lipas, salahkan Amerika dan Presiden Barrack Obama..hahaha)


  7. Telur lipas biasa ada minimum 16 ekor anak di dalamnya.
    Maka, jika anda bunuh seekor lipas betina yang terbang nak cari tempat bertelur,
    anda sudah bunuh minimum 17 ekor lipas sekaligus.. HEBAT!!!
    (tepuk-tepuk!!)


  8. Lipas yang terbang kat umah tu sebabnya dia betina dan nak bertelur.

  9. Lipas muda berwarna perang yang cerah.
    Lipas tua yang nak mati berwarna perang gelap seakan-akan hitam.
    Jangan tak tahu, lipas pun ada albino juga.


  10. Di Thailand dan beberapa negara Asia lain,
    lipas adalah antara hidangan eksotik dan selalu dijadikan perencah dalam makanan.




Okay, cukup.
Semasa aku taip post ni pon, bulu roma aku dah meremang.
Aku benci LIPAS....


Owh ye, cite laki takut lipas kat atas tu, akulah orangnya.
Aku baca kat blog mana ntah dulu, kata laki yang takut lipas ni 'cute'..
Adus!!! Kiutkah aku??


Kongsikan pengalaman anda bersama lipas di ruangan komen.


Sumber:
Wikipedia cockroach


26 comments:

  1. hatoiii. sama la kitaa. sangat geli sama lipas. kalau dlm singki ada lipas. sanggup tak basuh pinggan sampai sapa2 sudi buangkan lipas tu. huhu




    nak tgk apa yg kamu sudi komenn => Apa lah yang dia

    merapu kan niii?

    ReplyDelete
  2. eei geli geleman aku baca separuh jek entry ni

    sebab tak lalu nak tengok gambar lipas

    ReplyDelete
  3. aku selalu bunuh lipas waktu tgh malam. gi dapor tengok diorg tergedik2 jalan amik spray sembur, trus kojol...

    ReplyDelete
  4. geli gile ahh ~ eii. geli2 pun, aku kagum gk ng lipas..boleh thn nafas lama gile..45 minit tuuu..heheh

    ReplyDelete
  5. eh. kebetulan mggu lepas aku bunuh lipas gne ridsect. skrg tga decompose dlm blik air aku. kebtulan aku baru update blog gne title lipas. ehhee :pp

    ohh ye, lipas seakan2 bijak dlm cte spy spy guinea pigs tu. ape tah tjuknye :DD

    ReplyDelete
  6. adehhhh!!!!!lipas paling aku angkat tangan...paling stree time kau da cangkung dlm toilet pastu ade lipas depan pintu..mane nk lari!!!!

    ReplyDelete
  7. gua jumpe lipas gua ketuk2 gune surat khabr =)

    hebat kn gua??

    igt nk tmbak cm ad org tu men mafia wars =P

    ReplyDelete
  8. comments reply:

    @theSkycrapper
    besfren wall-E waktu kt bumi..haha

    @Nisaeciz
    same laa..kalo ade berenang dlm jamban, sanggup tahan berak..hahah

    @.::WaNiE::.
    hahaha, aku pon geli gak wani..

    @shukjessa
    ko pkai spray ape shuk??
    aku punye tak kojol trus laa, dia smpat lari lg..

    @ice♥ice
    rekod manusia tahan nafas pon tak lebih 10min pon..lipas menang!!

    @m i r a f i q a
    owh...cite g-force ek??
    sgt hebat si lipas..

    @hentakbelipat
    hahaha, kalo camtu kena cpat2 setel n blah..hahha

    @iema_z
    hahaha, aku sanggup pegi berperang dr lawan dgn lipas...
    hidup mafia...

    ReplyDelete
  9. Aku baca dan aku geli.
    btw, thanks.haha


    -kudozu

    ReplyDelete
  10. thanks for the info! byk benda jgk aku tak tau! :)

    ReplyDelete
  11. lipas = jijik (erk, ekstrem sgt ke?)
    tak dapat bayang betol mcm mane orang boleh buat lipas tu jadi perencah makanan. huu :(

    ReplyDelete
  12. balasan komen:

    @kudozu
    aku taip dan aku geli..
    hehehe, sama2..

    @sillyloo
    haha, sapa yang sayang lipas??
    macam sume benci je..

    @Alynn Notnot
    same2, tu laa tujuan berblog sbnarnye..berkongsi..

    @MissNafa
    ntah laa..mcam dah takde makanan lain dalam dunia nih, kan??

    ReplyDelete
  13. baca..
    skrol..
    bawah lagi..
    ok lagi..
    tiba2 nmpk telur lipas tu..
    rasa geli..
    haha..
    pastu lipas2 yg lutsinar tu...
    adehh...
    gelimattt!!

    wehh..aku ske heroes..hee..

    ReplyDelete
  14. eeeeeeeeeeeee meremang n geli gelemannya.... i hate lipas...

    ReplyDelete
  15. balasan ulasan:

    @KERAK NASI
    geli...serius..
    tp kita kena tau jugak mende yg kita tak suka, kan??

    @SyahNas80 @ Nana
    I pon hate lipas...
    sangat HATE!!!!

    ReplyDelete
  16. euwws, mmg geli ngan ciklipas nih..lg2 klu nmpk yg tgh terbang2 tu..GELI gile

    ReplyDelete
  17. eeeeeeee.. benci lipas sgt2 =(

    ReplyDelete
  18. membalas ulasan:

    @aNge
    terbang laa skill paling menakutkan dr lipas...

    @gooseberries
    same laa...walaupun dia kecik je, tp ttp rase sgt benci...

    ReplyDelete
  19. awak memang kiut cero..aku baca pun dah geli gelemen dah..hahaha

    ReplyDelete
  20. @nazha anua
    Aku mmg dah ada dendam dgn lipas sejak dari dulu lgi, zaman p.ramlee lagi..

    ReplyDelete
  21. aku baca pun meremang....
    sejak aku kecik lagi...
    AKUBENCI LIPAS!! *nasib baik aku permpuan :D

    ReplyDelete
  22. @Nia Syikin
    Mari sama-sama kita benci lipas (walaupun sebenarnya tak tahu pun apa yg lipas dah buat pada kita..hehehe)

    ReplyDelete
  23. OMG.... Geli nya ya ampun.... Rumah aq pon byk lipas... Aq Tak lah nmpk lipas histeria terus.. Paling Tak pon aq terjerit je... Aku Dah penat bunuh lipas.. Kadang2 diorang Tgh syok melepak dlm singki... Aku pon Dgn bangganya curah air panas... Haha..

    ReplyDelete
  24. OMG.... Geli nya ya ampun.... Rumah aq pon byk lipas... Aq Tak lah nmpk lipas histeria terus.. Paling Tak pon aq terjerit je... Aku Dah penat bunuh lipas.. Kadang2 diorang Tgh syok melepak dlm singki... Aku pon Dgn bangganya curah air panas... Haha..

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License