Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 14, 2010

5 Manga yang Mempengaruhi Hidup Aku

one-one-seven
I'm sorry



Manga adalah istilah dalam bahasa jepun yang bermaksud gambar yang bangkit
(whimsical pictures). Lebih dikenali sebagai
komik dalam bahasa kita dan comic books dalam bahasa inggeris.

Siapa tak tahu apa itu manga??
Siapa yang tak pernah nampak atau baca??
Jika ada, sila korek tanah sedalam 7 kaki dan kambus diri sendiri..

Masa aku kecik-kecik-comel dulu,
manga yang hebat dan mantap ada beberapa
seperti Dragon Ball dan
Doraemon,
dan beberapa manga dari barat seperti Archie's dan Veronica's..

Hm, jangan pelik..
Sampai sekarang, aku masih pembaca manga yang tegar..
Lebih tegar dari perokok tegar..
Tapi aku sedikit memilih manga ni berdasarkan lukisan..
Almaklum laa, kalau semua nak beli,
alamatnya aku pakai baju guna kotak je laa..

Di bawah aku senaraikan 5 (lima)
manga yang banyak mempengaruhi aku
dari segi cara aku membesar dan cara aku berfikir..
Kalau kalian suka hasil tulisan aku,
kalian pasti akan suka input yang aku dapat dari manga-manga ini..



  1. Shin Chan


    Okay, ketawa dulu..(hahahaha)
    Abaikan lukisan dia yang super-sempoi..
    Abaikan perangai Shinosuke Nohara yang tak patut dicontohi..
    Tapi sedarkah kalian,
    setiap episod dalam manga Shin Chan ada mesej tersendiri yang hendak disampaikan??

    Aku berani label, mangaka (pelukis manga) Shin Chan ni seorang genius.
    Dia sampaikan mesej yang berat,
    seperti kekeluargaan dan kemasyarakatan
    dalam cara yang ringkas tapi AMAT berkesan..
    Malangnya, mangakanya Yoshito Usui, sudah mati tanpa meletakkan penamat dalam jalan ceritanya..

    Kalau anda sedang sedih,
    ambil manga Shin Chan,
    aku jamin, paling kurang anda akan senyum...



  2. Bleach


    Bleach dilukis dan dicipta oleh Tite Kubo..
    Memaparkan kisah Dewa Maut dan cabaran dalam kehidupannya..
    Abaikan konsep Dewa Maut yang dah tentu tak boleh dipakai oleh kita yang beragama Islam..
    Tapi apa yang aku nak tekankan di sini,
    Bleach memaparkan isu seperti ikatan persahabatan yang utuh,
    satu contoh yang tak banyak ada dalam masyarakat realiti kini..

    Diselangi dengan adegan pertarungan dan humor,
    Bleach sangat senang dibaca..
    Lukisannya juga menarik hati (paling kurang hati aku)

    Dan watak kegemaran aku adalah
    Aizen Sousuke, watak antagonis yang super-cool..



  3. I''s


    Kisah seorang remaja lelaki dan percintaannya..
    Percayalah, aku sangat dekat dengan watak utamanya, Ichitaka Seto..
    Seto-kun mempunyai perasaan yang tak dapat dia luahkan kepada seorang gadis, rakan sekolahnya bernama Iori Yoshizuki..
    Banyak halangan dia perlu tempuh dalam mendapat cintanya..

    Seto-kun dari awal percaya dia seorang
    loser yang lemah..
    Tapi hari demi hari, halangan demi halangan,
    Seto-kun tetap lalui dan ia mematangkannya..

    Aku banyak nampak diri aku dalam Seto..
    GO Seto!!!!

    Lagipun awek-awek dalam manga ni sangat cun dan comel..
    Pergi laa usha sendiri di onemanga..



  4. Katsu!

    Kisah tentang pelajar yang menjadikan sukan tinhu sebagai bidangnya.
    Manga ini banyak mengajar aku erti tidak mudah serah kalah..


    Dalam manga ini, pada mulanya Katsuki Satoyama tak sedar akan dirinya berbakat dalam sukan tinju sehinggalah bertemu gadis idamannya Katsuki Mizutani yang gila tinju.

    Manga ini menyampaikan mesej bahawa setiap daripada kita ada keistimewaan dan bakat tersendiri..
    Ianya terpulang pada individu itu sendiri sama ada sedar atau tidak..

    Kalau aku rasa diri down,
    manga ini mampu membuatkan aku kembali bersemangat dalam kehidupan..



  5. School Rumble

    Tiada yang lebih manis dari kenangan zaman persekolahan..


    Kisah yang penuh dengan komedi,
    Harima Kenji menjadi perhatian aku bila dia berusaha menarik perhatian gadis idamannya, Tenma Tsukamoto, walaupun beribu kali gagal..
    Juga diselitkan kisah rakan-rakan mereka yang lain..

    School Rumble sangat menggamit memori aku ketika di sekolah dulu..
    Bersama-sama kawan buat onar dan hal..
    Dimarahi cikgu atau sebab yang remeh..
    Kisah cinta monyet yang bertukar ganti..
    School Rumble tak pernah biarkan aku sunyi dengan gelak ketawa..



Semua manga di atas boleh dibaca secara online
di OneManga

tapi kebanyakan dari manga di atas
aku beli siri jilidnya kerana nak memiliki nilai pemilikan
supaya bila-bila aku nak baca,
just ambil dan baca tak payah bukak internet...


Jadi,
apakah manga anda??


27 comments:

  1. aku pn suke sinchan..hee..

    gajah gajah gajah..hahaha

    -MALAS NAK SIGN IN-

    ReplyDelete
  2. aku suke chibi maruko chan ngn detektif conan

    hwawahaha

    ReplyDelete
  3. hahah bro lu bukak kenangan lame. hehe doraemon dekat rak umah mak aku tu tersusun rapi, ade la rongak sikit edisinye. pastu, Dragon ball of coz, tapi dari 18-43 je, yg seblum aku tak bli malas.

    pastu aku kumpul Yu-Gi-Oh, ni aku minat sbb kad game yg ada, dulu aku kumpul gak kad die sebagai koleksi, tapi tulah satu set kad (7keping) dekat rm10, mampus nak kumpul satu deck.

    Digimon / Pokemon minat gak tapi lebih kepada anime, manga tak kumpul.

    kalo yg mcm skool rumble tu aku ade dvd season 1 & 2. ni mmg kelakar habis pecah perut punye.

    shin chan, hahah masih dlm proses nak kumpul sume jilid manganya.

    aku gak suke Full metal alchemist, ni alkimia, dulu ada complete series anime tapi member pinjam lebur.

    banyak gak la manga / anime dlm hidup aku. Tapi anime pertama paling aku minat tak lain tak bukan Algojo Battosai @ Samurai X, 1st tgk dekat tv2 ari ahad pukul 5 ptg trus aku cari box set beli dkt rm100 padahal bukan ori pun wakakak~~ (kene kencing).

    byk lagi tapi tu je la kot, aku bukan la tegar sgt, tapi kalo best aku cari sampai lubang cacing wakakak

    ReplyDelete
  4. ak pn suka manga!! Dulu ingat manga tu 'mangga'. Hahahaha.
    Dulu ader complete series drogon ball episode 1-43. lepas tu lebuh ntah kemana T-T

    My favourite
    One piece - Kelakar!! Selain unsur persahabatan/nakama dlam cerita tu. Sgt ikhlas!!

    Bleach - Suka tgk power bankai die.Kikiki.

    Naruto- Suka tgk cara mcm mana diorang nk kalahkan certain musuh dengan strategi2 mantap.

    ReplyDelete
  5. saya tgk sinchan. doremon. detective conan. naruto. avatar [firebending]. ni sume wajib! kalau tak tgk, arghhhhhh! rugi rasanya. heheh

    nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Tafsiran mimpi [ Part 1 ]

    ReplyDelete
  6. one piece and bleach mmg tiap2 minggu wajib bace on9 dan carik anime die..

    ReplyDelete
  7. seb bek dia dah potong perkataan loser tu.. hoho..

    tu la, orang kata bebudak lahir zaman 80-an ni memang banyak baca manga/komik masa kecik dulu.. yang 90-an plak mesti terikut2 abang/kakak kalau pieces tu ader kat umah..

    hoho.. pls refer kat ur previous post pasal jumpa parent ahad ni yer, nak letak sket advice yang mungkin dapat membantu.. (^o^)

    ReplyDelete
  8. aku suka lukisan dia..keh3..
    sgt sweet..cun giler..halus..

    ReplyDelete
  9. yg klu komik pompuan tu dye pgl ap eh??shoujo eh??dh lupe la..

    aq mnt yg tu la..aq dh ad hmpir 100 komik tunggal cmtu

    ReplyDelete
  10. manga xberape sgt..tp kalo anime paling suke Naruto..yg len2 rajin jugak tgk..cam Cardcaptor Sakura, Shin Chan, Haruhi Suzumiya, School Rumble..
    paling mls nak tgk Bleach ar..
    sbb dh byk sgt tggl..then xpaham dh..hahaha...

    ReplyDelete
  11. school rumble best gila oh. x cool langsung mamat yg knon cool tu. hahah

    ReplyDelete
  12. salam ziarah hari jumaat yang barakah..moga anda selalu sihat
    banyak betul info katun kat sini
    anda memang rajin dan kemas orangnya..

    ReplyDelete
  13. @KERAK NASI
    haha, lukis gajah kt anu..
    terbaEk..
    sepupu aku kecik kt kampung pnah try..
    berguling aku gelak..

    @.::WaNiE::.
    yup!!
    suka gak chibi Maruko dgn Conan..
    Conan yg cool, manga dia aku tak pnah tinggal sampai skang..

    @shukjessa
    kalo nak senarai yg aku suka,
    mmg bukan 5 ni je..
    5 ni yg banyak mmpengaruhi aku..
    sume yg ko ckap tu, sume aku layan..
    sume best..
    tak panah lg aku bace manga tp tak best..

    @WZulhilmi
    setelah dekat 2 tahun aku tertinggal one piece,
    aku dah tak layan kerap dah..
    tp sure best kan skang??

    @Nisaeciz
    Avatar terbaik!!!
    suka yg boleh kawal bumi tu..
    cool..

    @hentakbelipat
    kalo tiap2 minggu wajib bace
    bleach dan naruto..

    @sweet-luv
    setuju,
    yg lahir 80-an mmg kaki komik..
    abng aku nk masuk 30 ade 1 anak still layan komik n anime..

    @✿nenek moden✿
    sangat!!!
    aku menilai gak lukisan..
    kalo lukisan buruk, tp cerita bagus,
    susah sikit nak layan...

    @iema_z
    yup, shoujo..
    watak2 laki mesti cam pompuan..
    aku layan gak, tp tak tegar laa..
    hehehe, nk pinjam boleh??

    @pu3aan
    anime pon aku layan..
    sume yg ko senarai tu, sume aku layan..
    tak boleh blah anime Haruhi tu,
    lawak nk mampos..
    try laa layan K-On!, best!!!

    @oh farah
    Harima Kenji ke??
    haha, dia laa konon gangster, tp dalam hati ada taman..

    @zulkbo
    thanks!!!
    kemas sbb nak tarik visitors,
    tp diri sndri sbnarnye tak brape nak kemas..
    hahahah

    ReplyDelete
  14. boleh!yg latest aku bace tajuk dye, pakcik kaki panjang

    menangis wo0 bce =(

    ReplyDelete
  15. tp susah cari chibi maruko chan tu :(

    ReplyDelete
  16. keh keh keh dulu2 mase 1st time kenal apa itu manga, aku ingat ianya adalah H****I, sbb tengok cover yang agak kedewasaan. rupa-rupanya ia adalah dua benda yang berbeza keh keh keh

    p.s: yg tau, wat2 tatau, yang tak tahu pun wat2 tatau wakakak

    ReplyDelete
  17. shin Chan, Bleach, and school Rumble mmg terbaek...
    kurang bca manga cz susah nk dpt, tp lebih suke layan anime...
    bila da layan, xleh nk stop...
    anime ni best cz kdg2 kita dpt rasa yg watak lam crite 2 sngt dekat dgn diri kita...
    plus, bleh mempengaruhi hidup...
    hehehe~~~

    ReplyDelete
  18. @iema_z
    haha, cite pakcik kaki panjang aku pnah tgk anime dia..
    tajuknya daddy long leg..
    kalo tak salah aku laa..
    best!!

    @.::WaNiE::.
    manga chibi maruko mmg susah dpt..
    kalo nk senang, langgan kt comic house je..
    tp anime dia senang dpt..
    gi je kedai2 buku or kedai cd, sure ade..

    @shukjessa
    haha, sebut psal hentai, aku dh beberapa kali dah TERbaca on9, hentai cite Neon Genesis Evangelion..
    sgt exotic samapai aku taknak truskan n tutup..
    hahaha

    @raja dinie
    masalah dgn anime adalah susah nk jumpa..
    kalo jumpa on9, lmbat nk donlod..
    kalo jumpa kt kedai, mahal plak..
    tp anime sgt memuaskan..

    ReplyDelete
  19. aku tau shinchan je.huhu.

    ReplyDelete
  20. hoi cal..
    tak sangka baca I''S.
    =P

    newaysssss, Adachi's manga memang cool ohhhh~~~~

    Go go Adachi's!!

    -kudozu

    ReplyDelete
  21. @et
    byk lg laa yg best selain shin chan..

    @Anonymous
    I''s terbaEk!!
    best giler..
    yup!! adachi's punya artwprk sume best..
    Katsu!. H2, dll..
    lukisan dia smooth...

    ReplyDelete
  22. K-On eh..? ermm..insyaallah..akan try..
    mslhnye kalo dh skali tgk ni nnti ketagihan..muahaha..
    lg satu Det. Conan..
    smpai sggp donlod Live Action ngn anime movie die..kalo anime series dh xterlayan dh..smpai 500 lbh episod..
    ha..cite Daddy Long Legs tu pun best jugak..dulu time kecik2 slalu tgk time balik ngaji..tp ssh la nk cari anime die..dh 2,3 thn cari..
    adoii..

    p/s: umur dh masuk suku abad..tp masih mcm budak2..slalu kene tegur ngn bf sbb mcm xmatang lgsg..hurmm..

    ReplyDelete
  23. @pu3aan
    hahaha, det conan mmg best..
    siap ade beli yg movie life figure lakonan oguri shun sbg shinichi..

    hm ur bf kate tak matang??
    takleh laa gitu..
    tgk anime ok hape..
    the truth is, abah aku pon layan gak transformers setiap pg sabtu..
    hahaha

    ReplyDelete
  24. Kalau saya suka Gakuen Alice , jeng jeng . Best ! Kelakar dan kata-kata diorang banyak memeberi inspirasi walaupun diorang ni bodoh-bodoh je :) : http://mangafox.me/manga/gakuen_alice/

    ReplyDelete
  25. @Si NanOnino
    Wah, thanks sbb rekomen..
    Nanti aku pergi layan gakuen alice..heheh

    ReplyDelete
  26. kalau kau perasan, majoriti manga/anime promot persahabatan yg kuat = nakama mcm laki bini je.

    ReplyDelete
  27. @Paraloya Akhlaken
    Mungkin sbb tema nakama tu senang cuit hati pembaca kot...
    Aku pon suka..hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License