Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jun 21, 2010

'one-four-three'

one-four-three
i-____-you
I'm sorry



Lipas adalah antara makhluk Tuhan yang paling menjengkelkan aku..
Kalau diberi pilihan, aku lagi suka berurusan dengan katak, cacing, atau ulat
dari berurusan dengan lipas..


Hari Sabtu,
macam biasa, ada sessi mengajar menunggang motosikal..
Aku berdiri tegak di depan pagar rumah megah L..
Dia menuju ke arah aku dari pintu rumah,

"Hai, awak!! Sihat??"
Bau sama, senyuman yang sama, tapi rambut lain..
Dia potong rambut ke??
Pendek dalam tiga inci, terangkat di atas bahu..

"Kalau saya sakit, saya takkan datang laa..hehehe"
Aku tipu..
Walaupun jika hari ini hari terakhir aku di dunia,
aku tetap akan datang...

"Jom kita mulakan...."

------------------


Seperti biasa,
selepas tamat sessi pembelajaran,
kami akan lepak di bawah pokok di tepi padang..

Sebelum berjalan ke tempat itu,
aku dari jauh dah nampak kelibat makhluk merayap
melintas jalan raya dan ke arah tempat kami tuju..
Tapi, aku cuma buat tak endah..

Akibat penat, kami berehat di bawah pokok sambil minum air..
Dia minum
100Plus, aku minum air mineral..

"Awak tak perasan ke??" L tanye..
"Apa??"
"Kelainan kat saya hari ni??"

Aku pandang dia atas bawah...
Dia senyum, macam biasa dia buat..
Kalau aku ais, dah berapa kali dah aku cair, beku, cair, beku balik..
Ish, geram betul...

"Lain?? Apa ek??
Baju baru ke??
Owh!! Kasut baru!!
Mahal tak?? Tapi lawa laa.."
Aku tahu yang dia maksudkan ialah rambut baru dia..

Dia muncung, muka berkerut..
Hm, selain dari senyuman dia yang super-sweet,
aku suka mulut dia bila dia bercakap..
Bila dia bercakap, dia akan muncung-muncung..
Hm, susah nak terangkan dengan kata-kata..
Nampak sangat comel!!!

"Argh, biarlah!!!
Awak tak perasan takpe laa..."


L buka tajuk perbualan lain..
Hari ni, dia banyak bercakap dari sebelumnya..
Aku, macam biasa, banyak mendengar dari bercakap..
Mendengar dan melihat...

-------------

Seketika,
sedang L sibuk bercakap
oleh sebab aku duduk di sisi dan agak kebelakang
aku nampak lipas panjat ke belakang L..
Itu makhluk merayap tadi!!!
L tak perasan...


"Sial!!!
Dari beribu spesies serangga,
kenapa lipas yang nak panjat??"

Aku berseloroh dalam hati...

Dari belakang pinggang,
naik ke belakang dada,
dan sampai dekat bawah tengkuk,

Aku berfikir,
Kalau aku libas tangan supaya lipas jatuh,
dan dengan gelabah pijak lipas tu,
nampak sangat aku geli dengan lipas..
Jatuh laa saham aku depan L..

Kalau aku bagitahu L
dia akan gelabah, dan melompat-lompat
jatuh pulak air muka dia depan aku...

Kalau aku ambil ranting kayu
dan kuis lipas tu jatuh
takut kayu terkena L
dan kotorkan baju dia yang lawa tu..

Kalau aku tiup lipas tu
macam laa lipas tu nak jatuh..
Sedangkan lipas boleh panjat dinding licin dengan jayanya
apa sangat laa tiupan aku tu...


Lalu,
aku ambil keputusan..

"L, awak nak air saya??"
Aku hulurkan botol air aku guna tangan kanan
dan aku genggam lipas di belakang L guna tangan kiri..
dan L tidak perasan...
Lipas berada dalam genggaman aku..
DALAM GENGGAMAN AKU...

"Boleh jugak..."
L pun ambil botol dari aku...
Aku mintak diri ke moto sekejap
dengan alasan nak ambil barang..
Sedangkan, dalam tangan kiri aku ada lipas...
Lipas tu meronta-ronta nak lepaskan diri..

"...sebab mood aku baik hari ni,
aku takkan pijak kau mati..
Kau boleh hidup beberapa hari lagi..
Sila jauh dari pandangan mata aku..
Dan sila jauh dari L..
Kalau kau datang lagi, aku pastikan kau mati tidak berbangkai..
Faham???"

Sound stupid,
tapi itulah yang aku kata pada lipas tu
bila aku lepaskan dia jauh dari tempat kami duduk..

---------------------

Bila hantar L balik,
sebelum aku pusingkan badan membelakangi dia
aku berkata,
"L, cantik rambut, saya suka..."
Dia senyum seolah-olah berkata,
"Rupanya mamat sengal ni perasan..."

Dan sebelum aku naik moto dan pergi,
aku tengok tapak tangan kiri aku...

"Tak sangka aku cukup berani nak pegang lipas hidup-hidup.."
Itu yang aku fikirkan...
Tapi, sejurus naik moto
aku fikirkan sekali lagi,
"Geli gila...Rasa nak je potong tangan kiri ni...
JIJIK!!!!"



=============================
21) [link] Ahad dan Perasaan Itu
20) [
link] Sabtu dan Gelak Tawa
19) [
link] Jumaat dan Ketiadaan
18) [
link] Dua Kali Tersalah Cakap
17) [
link] Di Bawah Pokok, Di Tepi Padang
16) [
link] Sedikit Demi Sedikit

...lebih dalam
Si Gadis Kasut Converse




30 comments:

  1. hahaha..
    demi L..lautan api sanggup ku renangi..

    ReplyDelete
  2. kau saje je buat aku meremang pagi2 ni.sumpah geli lipas...aku nak halau pun ngeri

    ReplyDelete
  3. hahaha..sweet la ko bro..walaupun takut lipas..sggp jugak ko memegangnyer ek..?
    xley blah la ko sound lipas tu..aku tergelak2 bace..mohngek tul ko nih..
    hahahaha...

    ReplyDelete
  4. heheh mujo ko tak spray pakai shieldtox

    ReplyDelete
  5. huhuhuhu

    apsal sweet sgt ko ni :P

    isk isk isk

    ReplyDelete
  6. kalau L tau..
    mesti dia terharu..

    sekali L xtakut lipas..
    aisehh...

    ReplyDelete
  7. pe barang bro lelaki geli lipas?hahha

    ReplyDelete
  8. Hahaha.. Demi cinta sanggup pegang lipas.. Lepas tu boleh lagi sembang2 dgn lepas.. Haha. Baik2 lah ko nanti lipas tu dtg umah bawak geng.. =P

    ReplyDelete
  9. lipas - dulu aku x benci ko...boleh pgg siap bwk g skol tok experiment....skg aku agak geli sbb ko pnh merayap ats aku ngan kaki ko yg berbulu tue...erksss! pap! aku hentak gn srt khabr yg digulung...haha3

    tahniah bro sbb hdapi bnda yg ko takuti(erks! mksd aku geli)...gaya yg sggh macho tnp L ketahui(kecian)...har3

    btol org ckp klu kite sukekn seseorg...bnda yg kite x suke jdi suke...bnda yg kite takut kite jdi brani....klu aku da lm da buat ape yg ko pikir 1(ko libas n pijak) @ 2(ko bgtau kat die).... =.="

    ReplyDelete
  10. @KERAK NASI
    hahaha, kalo berbaloi, aku renangi lautan api..

    @hentakbelipat
    haha, lipas mmg aku tak boleh tolerate..
    geli, benci semua ada..

    @pu3aan
    haha, itu ayat aku tgh geram tp mood baik..
    hehehe

    @Shukjessa
    kalo ade, mmg aku dh sembur kt tangan aku..

    @.::WaNiE::.
    haha, sweet ek??

    @Ch@ Ch@
    hrap sgt dia tak tau..
    tak nak dia tau aku tak suka lipas...

    @little cart00n
    geli arr..
    bg aku harimua pon aku pilih harimau lagi..

    @WZulhilmi
    jgn!!! aku benci lipas...
    kalo diorg dtg sekawan, aku declare war!!!

    @Miss Comot
    haha, saje nak testing keberanian...
    geli sgt...
    aku balik umah trus dettol tangan kiri aku...

    ReplyDelete
  11. OneFourThree!


    GELI GILA SYIAAAAAA!!!!
    AHAHAHAXD

    -kudozu

    ReplyDelete
  12. AHAHAHAHAHAHAHHAHAHA!byk bangang lorh..kelakar kot..lipas aku ok lg dr katak n cicak..euww!

    ReplyDelete
  13. @Anonymous
    SANGAT GELI!!! sAMPAI SEKARANG AKU TAK SANGKA...

    @iemaZAIMAH
    aku sgt geli dgn lipas...
    hahaha

    ReplyDelete
  14. whoaa. the sweetest entry for june >.<

    u make me want to meet L :)
    I think not only me, all of the readers also have the same thought,
    agugu

    ReplyDelete
  15. haha.. demi L, sanggup pegang lipas yg megelikan tu ek?? hihi

    so sweet.. ^__^

    i hate lipas too.. nak2 yg terbang tuh. mau berbungkus dlm selimut jer la.. grrrr~

    ReplyDelete
  16. @diah agugu
    haha, me myself make me wan to meet L..
    hehehe..

    @@ien_R@z
    sweet ek?? thanks..
    btw, lipas mmg menyusahkan...
    benci...

    ReplyDelete
  17. ko memang terbaik!! serius!! aku rasa nak salute ko kat project keirei!

    ReplyDelete
  18. @oh farah
    haha, segan laa nk antar gambar dlm keirei..hehehe

    ReplyDelete
  19. en cero.sonok.sweet.suke bace!hehe
    lame x jenguk blog ni.tp2 cite yg ttg world cup tu lg besh wat misal gelak terguling2 gak.hehe

    ReplyDelete
  20. hahaha..lawak oii...tak sangka ko tak suka lipas..cewah..demi L..apa2 saja pun boleh..hehe..aku dok dlm bilik ni dah jadi org gila gelak sorunk2 baca entri ko..

    ReplyDelete
  21. ouh, rmai gak lelaki yg takut lipas ek...haha
    story ni sngt TERBAEK....:D

    ReplyDelete
  22. @Misal Zarith
    hahah, bgus laa misal gelak2..
    mmg fungsi utk digelakkan pon..

    @2705452114440934364.0
    dear nenek moden,
    aku mmg anti gile lipas...
    mcam siot je lipas tu, mmg saje nk carik psal...
    tp, redha jelaa, kan??

    @raja dinie
    pergh, dinie akan terkejut kalo tau brape ramai lelaki takut lipas dlm dunia ni..hehehe

    ReplyDelete
  23. haih ~ inilah yang dikatakn cinta. sanggup buat apa sahaja demi org yang tersayang ~

    hehe ;D betul tak? haha ;D

    ReplyDelete
  24. @Mysara Newrie
    Hah, i donno...
    I'm not the one that judge...
    hehehe

    ReplyDelete
  25. cte2 kau mmg forever sweet (: untung si L ni. eh, jeles lak huehue

    ReplyDelete
  26. jap! ko dettol tgn kiri ko je k? dh tue handle motor ko lagi n sumer2 yg ko pgg lps ko pgg lipas tue ko dettol x?hahahahaa3

    ReplyDelete
  27. @m i r a f i q a
    haha, ko nk jeles sbb ape???

    @Miss Comot
    sure laa aku dettol gak handle moto,
    seat aku n helmet sekali..
    semua tmpt yg pernah ak sentuh dgn tangan tu...

    ReplyDelete
  28. wah, terharunye baca :) salute!

    ReplyDelete
  29. @balqis
    haha, terharu pd balqis, geli pd cEro..
    pegang lipas laa...

    ReplyDelete
  30. hehe...klu ak jadik L, mmg aku terharu laaaa...eh, ak gelk guling2 taw bce mnda neh..hahaha

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: