Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jun 29, 2010

Sama Muka dengan Abang

one-past-one-fifty
I'm sorry..



Satu perkara menarik berlaku..

Semalam malam aku sefamili keluar ke
Tesco untuk beli barang adik aku yang dah nak balik Melaka hujung minggu ni..

Aku si tukang tolak troli sebab bakal berat,
yang lain tukang mengisi barang dalam troli..

Dari masuk Tesco, sampai ke keluar bayar cashier
aku ada rasa macam orang ikut dari jauh..
Tapi, oleh sebab aku sedar diri tak hensem
aku abaikan...

Jadi, lepas selesai beli barang
kami singgah ke food court Tesco untuk makan malam.
Sedar aku tengah nak pilih makan apa,
datang dua orang gadis belasan tahun berbaju kurung sekolah kain biru
Tapi yang menarik, diorang berbangsa cina.
Mereka menegur aku..


"Abang, nak mintak tolong sikit boleh??" salah seorang dari gadis cina tu bersuara.
Mereka malu-malu, tersenyum sesama sendiri
sambil tolak menolak..

"Kenapa??" aku tanya sambil senyum kebingungan...
"Macam ni, saya ada seorang abang, sama muka macam abang.."
WTH?? Adakah kau sedar aku ni lelaki melayu yang tak putih langsung??
Kerat mane yang same dengan abang ko tu???

Si gadis cina sorang ni keluarkan wallet dia dan tunjukkan satu gambar keluarga..

"Ni haa, abang saya..Sama tak???"
WOW!!!
Aku sangat terkejut!!!
Macam nak pengsan pun ada..
Memang sama!!
Cuma abang dia putih dan berisi sikit.

"Abang saya dah mati...
Dia kemalangan setahun lalu..."

Aku terkejut dengar cerita minah cina ni..

"Kalau abang tak kisah, boleh saya gambar dengan abang??
Saya nak tunjuk mak saya, dia rindu abang.."

Muka dia penuh harapan..
Comel gak aku tengok minah cina ni..

"Boleh, apa salahnya..."
Kami bergambar, ditangkap guna kamera henset oleh kawan dia sorang lagi..

"Tengkiu haa..Sebenarnye kami dah follow abang dari awal tadi lagi, tapi takut laa nak tegur..."
"It's OK...Kirim salam kat mak awak yek!!"
"Tenkiu yaa.."


Diorang blah...
Aku order makanan, pergi duduk..
Dalam hati terfikir,
"Kalau dia tak tunjuk gambar tu, serius aku fikir dia tipu..
Muka aku ada muka cina ke???"


Mak aku tanya,
"Kenapa tadi???" merujuk kepada peristiwa itu.
Mungkin dia nampak dari jauh..

"Tak ada apa..Peminat je...HAHAHA!!!"
Aku ketawakan diri sendiri.
Muka cina?? Hm...
Tak pernah aku terfikir pun....






18 comments:

  1. hahahaha peminattttt


    kekekekkeke

    sama mmg sebijik ke? cuma tak cerah cam cina jek eh?

    ReplyDelete
  2. alahai..
    sedih pun ade..
    ngeri pun ade..

    ReplyDelete
  3. cehh..mcm drama lak..huhuh
    sonoknyerrr..huu

    ReplyDelete
  4. Mcm artis pulak tiba2.. Hahaha.. Ko ni ada mcm muka cina ke?? or ko sendiri tak perasan?

    ReplyDelete
  5. tu la yang dimaksudkan agaknya dalam dunia ni ada 7 orang muka seiras dengan kita walaupun berlainan bangsa.

    tp ok gak ade sedikit berbeza, kalo sejibik sama, aku rasa ada masalah di situ...(lebih2 kalo si pelanduk dua serupa tu pembuat masalah, yang kenanya kita hahaha)

    ReplyDelete
  6. ape kaitan gambar budak dengan gorilla dgn citer ni?


    -kudozu

    ReplyDelete
  7. hai salam terjah.. nick your pic otak di atas tue huhu i follow uuu

    ReplyDelete
  8. @.::WaNiE::.
    sebijik!!! tp dia muka cerah, aku gelap..hahaha

    @Ch@ Ch@
    sedey gak..tp takpe laa...
    buat ape yg terbaik je...

    @Amir Auxin
    hahaha, mmg best...

    @echah mashuri
    perkara menarik camni tak jadi slalu..kan??

    @WZulhilmi
    aku tak pernah rase pon muka aku mcam cina...aku sgt melayu sejati..hahaha

    @Shukjessa
    mungkin dia salah satu dr 7 tu kot...tp dah tinggal 6 arr skang...

    @Anonymous
    kudozu..
    hahaha, aku saje je letak sbb tak tau nak letak gmbar ape..tak letak gmbar nmpak bosan plak..

    @AngahSayang2314
    thanks...i'll follow back...

    ReplyDelete
  9. en cero da jmpe bp org kembar so far? haha. skali pkir blik citer cero ni klaka gak. awiz expect da unexpected k.. =)

    ReplyDelete
  10. fuyoohh!! dpt gak jmp kembar sdiri...
    ko dpt jmp slh sorg 7 org muka seiras ngan ko...ok la tue...
    dulu masa aku jadi faci....de bdk junior kate....muke akak ni mcm ex-awek saye n muke akak ni mcm kawan saye...hahaa3 yg klakarnye siap bg note kecik klu btul akak ni kwn saye nnt tegur n jmp saye...aku bkn kwn die so x tegur n jmp la...hahaha3

    ReplyDelete
  11. hurmm..teringin gak nak tgk muke cero..

    ReplyDelete
  12. wah...
    seronok2...
    nak jugak...hahaha
    :D

    ReplyDelete
  13. cero...aku nak bergambar gak..sekali dengan sign..hehe..letak bentuk bunga ek dengan signature tu..hehe...dlm dunia ni mesti ada yg serupa muka dgn kita..nasib bek bukan india jerk kata ko sama muka..hehe..larikkk..

    ReplyDelete
  14. @syazwani
    baru ni je kot, tu pon tak sempat jumpa..tgk gambar je..haha

    @Miss Comot
    hahaha, amse skola senior panggil aku ABU sbb same muka dgn senior diorg dulu nama abu..tp aku belek majalah sekolah tgk, tak same lgsg..

    @pu3aan
    hahaha, sgt tak hensem..
    sila jangan teringin...

    @raja dinie
    nak jugak ape??
    nk jugak bergambar dgn cEro ke,
    nak jugak bergambar dgn peminat??
    haha

    @@294622152600203494.0
    dear nenek moden,
    nk bergmbar dgn aku ke??
    hahaha...
    tu yg aku terkejut tu...
    yg same cina, padahal aku takde sipi cina lgsg..heheeh

    ReplyDelete
  15. wow!! da peminat lak ye.. hehe

    tp jga2 dgn gmbr skrg.. xleh men bg jer.. tkot org guna wat yg bukan2 jer.. nauzubillah..

    mix chinese ke?? kih3 =P

    ReplyDelete
  16. @@ien_R@z
    haha, kalo dia nk gmbar aku sorg, mmg aku tak bg...
    tp dia nak bergmbar bersama, lantak laa...
    heehe..
    hm, mix chinese?? takde lgsg..
    saki baki gene mamak ade laa..
    hahaha

    ReplyDelete
  17. cal hensem kalau die pakai spec.

    ok dah.blanje aku cepat!
    xD

    -kudozu

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: