Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 14, 2010

Andaikata Mata Aku Mampu Merakam, Aku Mahu Capture Senyumannya dan Printkan Sebesar Poster

this is ninty-fifth
..and I'm sorry!


Sekali lagi,
berlatar-belakangkan
The Mines,
Aku singgah ke kedai barangan komputer
dengan niat ingin beli DVD kosong,
nak burn bermacam-macam file dalam laptop.

Masa di kaunter nak bayar,
tiba-tiba ada seorang gadis tegur aku,
"Awak!! Awak kenal saya lagi tak??"
Aku berpaling.
Aku pandang wajah dia,
aku terkedu...
Dia, adalah gadis berkasut converse yang pernah aku ceritakan dalam post aku
'..Encik Penjual Tiket Wayang sebagai Mr MatchMaker...'




Dalam banyak-banyak orang,
kau lah yang paling aku nak terserempak sekali.
Apa patut aku buat?
Aku patut bersalam ke?
Aku patut gelak ke??

Sedar tak sedar,
dekat 10 saat aku tengok muka dia tanpa sebarang kata.
"Awak ingat saya tak?? Saya yang buat popcorn awak jatuh tu.."
Sudah tentu aku SANGAT ingat...
Masakan aku akan lupa...

"Yaa, saya ingat!!
Tapi awak nampak lain..."

"Awak pun nampak lain...Hari tu awak tak pakai cermin mata.
Saya tengok gak awak dari jauh tadi,
Macam cam tak cam je.."
dia explain.
"Hari tu saya pakai lens.."
Aku jawab pendek je...
Tapi mata aku tak lekang dari muka dia...

Sebenarnya tiada apa yang lain dari dia.
Wajahnya sama.
Gaya cakapnya sama.
Even bau dari perfume dia masih terlekat kat hidung aku...

"Macam ada jodoh plak.
Saya baru dua kali singgah sini, dua-dua kali jumpa awak.."

Huyooo, dia cakap soal jodoh!!

"Awak free skang??
Kalau free saya nak ajak minum sebagai ganti popcorn awak hari tu..
Tak sempat nak kata apa-apa ari tu..
Sorry..."

Aku bersorak riuh dalam hati..
Patut aku yang ajak dia minum..
Tapi dia dulu dah ajak..
Aku patut setuju je..

"Sorry laa, saya kena balik cepat ni..
Saya bawak moto, kat luar tu dah gelap nak hujan.."

Celaka aku..
Kenapa benda lain yang keluar dari mulut aku.
Bukan ke aku NAK sangat??
Aku rasa nak je pukul diri sendiri...




"Owh, takpe.. Mungkin lain kali"
Aku tak tahu sama ada aku perasan agaknya,
tapi wajah dia menunduk seperti menunjukkan kehampaan..

"Ya, lain kali." aku masih jawab pendek!
"TAPI..."
Dia kembali mendongak melihat aku...
"Kalau kita jumpa selepas ni, biar saya yang belanja.."
Aku keluarkan kata-kata ini supaya nak menceriakan dia kembali (kononnya!!)

"Baiklah...DEAL!!!"
Dia tersenyum...
Andaikata mata aku boleh merakam,
aku mahu capture senyuman itu dan printkan sebesar poster
dan tampal di dinding bilik aku..
Itu sebuah senyuman yang paling manis pernah aku nampak selepas 2 tahun.

"OK laa, saya pergi dulu..."
"KEJAP!!" Aku menahan...
"At least tell me your name.."
Aku memberanikan diri...

Dia pandang aku,
dan berkata,
"Nama saya L*****.
Awak boleh panggil saya L***"

Aku tersentap sekejap..
"Funny!! Nama saya pun L*** jugak!!"
Dia tertawa dan berkata,
"Kelakar laa awak.. L*** tu kan nama perempuan.."
"Tapi memang betul..Nama penuh saya ialah.."
Aku memberitahu nama penuh aku...

Dia terdiam..
"Sorry!! Saya ingat awak bergurau.."
"Hehehe" aku ketawa kecil.
Di kaunter bayar, aku minta pinjam sebatang pen dan kertas,
lalu aku tulis no telefon aku
sepertimana yang diajar si S dalam entri
'Dilema Awekku Blogger Terkenal!'

"Nah!! Ini nombor fon saya..
Kalau rasa nak saya belanja, silalah bagitau yek!!"

Aku terasa sungguh tebal muka ni..

Dia ambil, lihat dan simpan dalam genggaman.
"Baiklah", dia tersenyum lagi..
Aku cair....



"L***, dah abes ke??"
Ada suara dari luar memanggil gadis tu.
"DAH!! Jap.."
Aku ternampak seorang lelaki kacak di luar kedai, sedang pandang ke arah kami...
Gadis tu pun keluar selepas ucapkan 'bye-bye' kepada aku..
Aku tersenyum, tapi hati bergelora..

"Itu mesti pakwe dia...
Bodohlah aku kalau anggap orang comel macam dia takde pakwe.."

Aku hampa..
Hati berbunga hancur pecah ke lantai...

"Lu suka dia ka??"
Cina kedai tu tegur aku..
"Nampak sangat ke, Boss"
"Nampak laa..Dia cantik, sapa tarak suka loor.."
Hahaha, seolah-olah ada signboard kat dahi aku yang mengatakan aku berminat dengan dia..
Tapi apakan daya, aku pasrah!!
Selepas selesai urusan jual beli,
aku beredar dari situ dalam keadaan hampa..















Henset aku bergegar!!
SMS masuk.
Aku buka dan baca..
"Maaf,td tu abg sy..Lenkali jumpa lg - L***"

Bunga jiwa kembali mekar!



33 comments:

  1. hehe sweetnyer... kisah ko ni leh wat novel.. kalau ko wat novel aku ar orang pertama yang beli... hope pasni adalah kisah2 ko ngan gadis itu... hehe

    ReplyDelete
  2. weh cero...gile ah..hahaha..
    aku plak suke nih...
    weh...
    best2..aku excited nih..
    eee!! bestnye!!

    ReplyDelete
  3. fuyyyooohhhh..!!!

    ko dh bley start karang dialog yang psl bulan dan bintang nih.

    all d best bro! ;)

    ReplyDelete
  4. hahaha tahniah ar bro, satu langkah dah dibuka untuk ko...

    so perlahan-lahan kayuh, tapi when the moments is right, jgn perlahan-lahan lak, hehe just tunggu signal jela, better trying than dying for nothing rite?

    p.s: epi utk ko hahah, ade la tu satu petanda, kalo tak orang tak namekan ade jodoh bertemu semula kan?

    ReplyDelete
  5. memang la Lily..memang hebat la!...waaaa..mcm dlm drama la..kau kena menten ni bro!..moga bahgia selalu!..ol the best!..=)

    ReplyDelete
  6. ni cam kisah dlm tv jer.hehhe..pape pon best tuk dibace

    ReplyDelete
  7. bro! sila tekel dia bro! jgn kasi lepas!!!!!!

    ReplyDelete
  8. aloloololo....lps ni boleh men mafia wars dgn dye okeyh =)

    sweet gile la!gudluck okeyh!

    ReplyDelete
  9. aku doakan yg terbaik utk kau. semoga segalanya berjalan lancar! harap sangat korang dapat berjumpa lagi! :)

    ReplyDelete
  10. @SyahNas80 @ Nana
    aku pon harap pas ni boleh jumpa dia lg..

    @KERAK NASI
    haha, taktau knape, aku naik segan dgn komen ko..

    @Cik N
    Hahaha, dah lame tak berdialog bulan bintang..kena blajar dr pakar mcam ko laa..

    @shukjessa
    'kayuh pelan pelan' tu yg tak tahan tu..hehehe

    @.::WaNiE::.
    comel?? sape?? aku ke??

    @theSkycrapper
    hahaha, kalo ade jodoh jumpa laa lg..

    @sensei14
    mane de mcam tv..just nk konsi je pengalaman..ehehehe

    @oh farah
    hm..bab tekel ni laa tak pandai..bercakap dgn pompuan pon tak pandai, ni nk tekel..hehehe

    @iema_z
    haah, lupa nk tanya dia ade FB ke tdak..

    @Fafa Rafa
    aku pon hrap begitu..

    THANKS TO ALL OF YOU!!!

    ReplyDelete
  11. Wahh!!..bro!!..doa org terbakbul ar!..
    time org bce post bro sal dea org teros doa pas smyg..ekeke..
    see3!!..dea mmg 'Lucky Angel' bro!..
    ahaha..
    good lck bro!..kalo de cite sal minah kasut converse nie, post ar g!!..*tergelak sengsorang*
    comellllll!!!

    ReplyDelete
  12. oi! kau ni. selalu kat mines, awat x roger aku?!
    cehhh. demi awek popcorn, kawan dilupekan. roger a. nanti pakat2 ajak si tara dgn alfer.

    ReplyDelete
  13. whoaa. serious sweet gilaa. ade jodoh dgn dye kot. hee ;D

    ReplyDelete
  14. haritu ad mtk izin kt my chatbox.

    mtk izin pe ye mr.cero??

    ReplyDelete
  15. dude!!!dat was an awesome post...ol da besto dude!!!gambate ne!!!

    ReplyDelete
  16. @yaa busuk!
    thanks!!
    maybe she's my lucky angel but i'm not hers..

    @syura
    yoo, apsal tak kabo!!
    ari tu alfer kate dia jumpa aku tp aku tak prasan..
    papehal rojer wokey!!

    @Amirah Rashid
    harap2 gitu laa..
    tp terlalu awal kot..

    @d great bowler. cehh.
    ade ek??
    tak ingat laa, nanti sy gi tgk balik..

    @tanaktama
    arigatou gozaimashita..
    gambarimasho..

    ReplyDelete
  17. walaaaa
    like this entry!
    huhu

    buat lagi buat lagi

    ReplyDelete
  18. wah!! jupe balik ngan awek tue.. heheh so2 sweet =)

    ReplyDelete
  19. @joegrimjow
    haha, thanks!!
    stay tune yek!!

    @gooseberries
    sweet ek??
    hehhehe

    ReplyDelete
  20. wah, mmg best laa cite ko...

    btw, mmg best aktiviti kat pangkor aritu, kalo ko nak join, masuk laa ehoza.com, diorang sume friendly bro... aku pun baru join bulan lepas...

    p/s: i follow u.. :)

    ReplyDelete
  21. segan??? mesti pipi ko merah2 kan..
    hahaha..
    wehh...teringin aku nk tgok awek pujaan ko tu..hee..
    bestnye!
    pehal aku lak excited lebeynih..

    ReplyDelete
  22. cam dlm tv j citer kamo ni, tp real life situation. best! sweet! n sewaktu dgn nye ;)

    ReplyDelete
  23. @Encik aMin
    thanks 4 following..

    @KERAK NASI
    hahaha, aku pon teringin nak tgk dia lg..
    aku pn naik excited..hehehe

    @ajlaa
    kalo drama TV lagi sweet kot..
    hehehehe..

    ReplyDelete
  24. OH MY!OH MY OH MY!!!
    Cam nak nanges bace cite ni.
    Way to go Cal!!!

    "Macam ada jodoh pulak"


    -kudozu

    ReplyDelete
  25. sweet!!
    happy 4 u. heee.

    ReplyDelete
  26. @kudozu
    yeah, way to go me!!!
    bile ko highlitekan "Macam ada jodoh pulak" tu, aku rasa agak meremang laa..

    @+kak chu+
    thanks...
    dia mmg sweet, tp saya sour..
    wahahaha

    ReplyDelete
  27. ermm sukenyer...dapat bayangkan cero tgh berbunga masa taip ni :)

    ReplyDelete
  28. @DaHLia

    thanks kak dahlia..
    haha, segan laa plak bace komen kak ni..

    ReplyDelete
  29. aku menanti sambungan di page seterusnya..aku xbaca lagi..nak baca ni..best siottttt!!!!!

    ReplyDelete
  30. @✿nenek moden✿
    hahaha, keep on reading..

    ReplyDelete
  31. huhu best gak citer ko nie bro..
    (wlpn bru bace 3 episode. mcm drama loor)
    tp ku teringin sgt nk tau name btol ko ape dier bg tau arr
    yg ku nmpk nme kamo ade 4 huruf, maybe
    L >? L. hmmmm
    Luis >?? x ko melayu en..
    Laila >?? x mgkn, xkn mak kamo nk kasi name nie
    Lela, lala, lulu, Leman >?? adess
    Liya, Lina, Lily >?? bkn Laili >??

    dah aku give up..

    -LighT
    (nie name btol k, tp dlm bhs len)

    ReplyDelete
  32. sweet gila cerita ni..argh!

    bro, tak nak try buat cerita romantik remaja?hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License