Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 2, 2010

Hanya Kerana Aku Hanya Ada Motosikal, Adakah Aku Paling Bawah Dalam Ranking Manusia?

this is eighty-sixth..
and I'm sorry!!!


Dalam kelas memandu, penunggang motosikal diminta berada di kiri lorong paling kiri jalan (jika tiada laluan khas motosikal) atas alasan mereka berkelajuan rendah dan berisiko tinggi.
Namun,tahukah anda, apa lagi yang berada di kiri jalan?
Lori, bas, treler dan segala yang bersaiz lebih 5 kali ganda dari motosikal.
Juga sampah sarap, ranting kayu, kulit durian dan sisa kemalangan.


Baiklah, cukup mukadimah..
Satu hari aku menunggang motosikal menuju Sri Kembangan.
Jalannya, bagi yang tahu, a bit tricky..
Sekejap kena berada di kanan, sekejap ada susur kiri..

Seketika, semasa aku berada di laluan yang betul,
tetiba, out of sudden, poop..
Ada sebiji Kelisa menukar laluan tiba-tiba dari kanan ke laluan aku..
Maka bertemulah sisi keretanya dengan hadapan kudaku itu..
Aku hon, dia berhenti!
Dia, seorang lelaki pertengahan 20-an berpakaian kemeja seperti pekerja pejabat, keluar..
Meninjau kesan pelanggaran, keretanya kemik sedikit, sedangkan muncung kudaku pecah..


"Apa ni brader, ada duit ke nak bayar!!!" dia bersuara.
Aku tetap di moto, diam membisu bersabar..

"Dah tahu bawak moto, duk laa tepi tu elok-elok.."
sekali lagi mulut dia berbunyi..
"Takde mata ke?? Dah nampak aku nak ke kiri, slow arr moto tu.."
"Dasar Mat Rempit tak reti bahasa.."


Tetiba aku rasa mulut dia busuk,
lebih busuk dari longkang..
Dengan urat yang timbul di dahi,
aku datang rapat ke dia dan pegang bahu dia..



"Nenek saya kata, nak tukar laluan, BAGI SIGNAL, TENGOK CERMIN dan bila SELAMAT, BARU TUKAR LALUAN.."
Dia dah muka kelat sebab aku sentuh dia..
"Macam encik, encik dah skip 3 steps, pastu tukar laluan..
Nampak gaya nenek saya lebih pandai dari encik..."


Dia alih tangan aku..
"Saya memang Mat Rempit tak guna..
Dengan sekali libas, saya boleh buat encik terbaring berdarah dengan helmet ni.."

sambil aku pegang helmet..
"Bagi saya RM50 untuk repair muncung moto ni, dan saya akan blah tanpa calar.."

Brader tu terdiam,dah cuak rasenya,
Dia hulur RM30 sebab katanya tak cukup duit..

Aku ambik, blahh...
Tapi sebelum tu, aku tendang tercabut cermin sisi dia dan berkata,

"Kalau taknak pakai cermin, takyah pasang...
Baru naik kereta kelisa dah besar kepala.."


************************************

Hanya kerana aku bermotosikal, sume orang berkereta fikir aku rempit?
Hanya kerana aku bermotosikal, orang lain tak perlu hormat aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, salah orang adalah salah aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, takde mak bapak yang nak bermenantukan aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, aku samseng?
Kalau samseng yang korang nak, samseng yang korang dapat...



Kalau begitu laa akibatnya, biarlah aku bermotosikal sampai ke tua pon..
Best gak jadi boss syarikat besar tapi gi kerja guna moto je, kan??
Hina sangat ke orang yang tunggang motosikal ni??


37 comments:

  1. love this post!
    pakai motor tak semestinya mat rempit.mcmlah brader tu xprnh pkai motor.b4 dia pkai KELISA tu pon sah2 pkai motor gak.haha.chillex dude...papepon mmg besh lu bsh brader kelisa..KELISA ajer okeh.haha

    ReplyDelete
  2. pergh..ko tendang cermin sisi dia sampai tercabut??haha..baru dia tau cuak..atas jalan raya kena bertolak ansur..

    ReplyDelete
  3. part ni mmg org sokong la..org yang bawak kete ni..xpeduli penunggang motor..
    bira sendiri da 2x xcdnt kena langgar kete...kalau sakit,kita la yang rasa..
    Dorunk dok dlm kete..relax je...
    o(╥﹏╥)o

    ReplyDelete
  4. vavava...hebat sungguh mamat durjana tu. kalau berani g r sound d real mat rempit. tgk kalau x berterabur gigi die kt tepi jln tu.
    ade mata pandang , ade otak fikir bezakan baik n buruk.
    semua nk bg label mat rempit. abes tok imam kg aku tu g masjid nek moto dpt gelaran mat rempit gak r?

    emosi seorang bekas penunggang motosikal...

    ReplyDelete
  5. cool gila part kau tendang side mirror dia..
    hahahaha..
    thumbs ah aku bg ko...hehehe..

    dah repair lom?

    ReplyDelete
  6. tahniah sebab sound brader tu. sentap wehhh! ;)

    ReplyDelete
  7. aku teringat cerita adnan sempit..lebih kurang je kan..haha..biar poyo, asal positive..relax dude..dlm cerita tu, last2 dia dpt awek cun pkai slk..nnt lame2 sket sure kau dpt punya..kalau x pkai slk pun, dpt yg cun jd la..wahahahahahahaha

    ReplyDelete
  8. @hanaahmad:
    brader tu mungkin cpat lupa kot..
    tak ingat pahit getir bwak moto..

    @iyllienaz:
    byk pemandu cpat lupa diri bila dh berkereta..tolak ansur pon dh lupa...

    @✿bieyra dhamira✿:
    btol tu..kalo bawak moto, kompom paling kurg luka kalo accident..

    @Cik N:
    Mungkin dia nmpak aku cam bdak bengong kot..sbb tu dia brani sound..

    @KERAK NASI:
    lpas tu je aku terasa bersalah plak tendang tercabut side mirror dia..
    mahal x repair side mirror??

    @Fafa Rafa:
    hahaha, mungkin aku geram sgt kot..
    diskriminasi btol..

    @theSkycrapper:
    haha, adnan smpit dpat awek cun ok laa..aku awek mane yg nak?? hehehe

    ReplyDelete
  9. hahahaha respek2.. kagum sungguh .. bawak kelisa je da besar kepala.. hahahaha.. dia salah kan kau sebab dia tak nak kau nampak salah dia kot.. huhuhu

    ReplyDelete
  10. huhuh..bgus r ko wt mcm tu...biar dia rsakan,nk besar kepala konon baru pkai kelisa..hehe..good job bro!

    ReplyDelete
  11. org yg bawak kete mmg mcm tu..slalu pikir dorg je yg btul..
    pu3 slalu gak naik moto..tp bonceng je la..
    osmet pu3 pun slalu marah org yg bawak motor kat jln raya..pdhal die xpenah pun naik moto (kata dia la..)
    so pu3 paham perasaan xpasal2 kene maki tu..
    anyway..bgus la cero bahasakan mamat tu..tp bab tendang side mirror tu slek skit ar..patut xyah wat camtu..pusingkn je pun dh cukup..tp ye la..org tgh marah kn..?pape pun leh jadi..

    p/s: berhati2 di jalan raya..

    ReplyDelete
  12. @NichKhun:
    thanks..tp tak sume org berkereta bsar kpala camtu, kan??

    @jaa sweets:
    thanks..aku cume taknak dipijak kepala hanya kerana aku kerdil..

    @pu3aan:
    hahaha, sori laa..dah marah sgt laa..
    aku pon serba salah lpas tu..
    tak pkai pon duit rm30 tu, sedekah masjid je..
    hehehe

    ReplyDelete
  13. betul dah tindakan ko tu bro. orang kurang ajar memang wajib kita ajar. kalau aku pun aku akan buat benda yang sama. apa? ingat orang naik motor ni boleh disalahkan sesuka hati ke? aku yakin lepas ni dia akan pikir 2-3 kali sebelum cari pasal dengan penunggang motor macam kita ni. syabas bro.

    ReplyDelete
  14. salam,

    aku rasa ramai yg tak tahu sebenarnya motor kene berada di tengah-tengah jalan...

    bukan kerana nak berlagak tu jalan kami seorang, tapi bersebab... benda ni aku belajar masa kelas memandu 8 jam nak amek lesen L motor.

    Sorang brader instructor tu kata, motor patut berada di tengah-tengah jalan. kalau kamu berada di paling kiri, kamu rasa kenderaan lain nak ke tengok cermin sisi kiri tu?

    dan aku tanya korang yg pernah bwk kete or apa2 kenderaan beroda 4 dan lebih. selalu tak korang check cermin sisi kiri korang?

    kalau tak, jawapannya motor patut berada di tengah-tengah. sebab pemandu kenderaan akan selalu tengok cermin belakang bukan side mirror. kes kemalangan melibatkan kereta or ape2 sebab tak tgk side mirror, pastu tak bagi signal dan terus membelok dengan yakin...

    and yes, tolong hormat kami sebagai penunggang motor. jangan la sesuka hati je nak hon-hon hanya sebab kami kecik...
    at least eksiden, kami yg parah... pemandu lain kira selamat ada protection pelbagai...

    -rempit 4 eva-

    ReplyDelete
  15. BRAVOOOOOOOOOOOOO!!!!!! Dulu tash masa mula2 kwin pon naik moto jer... so tahu perasan pembonceng motosikal... selalu jadi mangsa kereta dan kenderaan besar.. dorg jadi kurg ajar pon sbb terpaksa berdepan dgn durjana2 yang cuba mengimpit dorg yg kecik...

    tindakan u tuh betol sesangat!!! thumb up

    ReplyDelete
  16. @zaiMi:
    thanks..
    cuma kalo boleh jgn laa contohi aku..
    nasihat je dah laa, jgn laa tendang side mirror dia..
    ksian plak aku rase..

    @shukjessa:
    pd aku, penunggang moto ni slalu mcam tak wujud je dlm pndangan pemandu lain..suka himpit2 pastu wat donno je..
    yeah, rempit 4 eva..

    @Natasha:
    thanks tash, tp suara kita penunggang kerdil ni sape laa yg nk dengar..

    ReplyDelete
  17. bravo bro! aku mmg takda rasa hormat pada orang macam tu...dah tau diri sendiri salah, lagi nak salahkan orang lain...

    sekali sekala bahasakan orang macam ni, baru la sedar diri sikit...hahah

    ReplyDelete
  18. @Sky0ne:
    thanks..tu laa psal..
    mgkin byk lg penunggang moto di luar sana yg tak terbela nasibnya..
    marilah kita sama2 bela mereka (termasuk aku) heheheh

    ReplyDelete
  19. pdn muka pkcik tue...

    hebat la nenek ko... hehe

    ReplyDelete
  20. ang blasah skali wey...bgi pnmpaq ja mulut longkang camtu..kakakaka...

    btw, gua terbang kemari...haha

    ReplyDelete
  21. @zairie:
    hahaha, tu kasi gempak je..
    nenek aku pandai bawak basikal je laa..hehehe

    @rAy jR...@...Aliff:
    mmg nak blasah gak..
    tp takut plak kalo org len plak msuk campoq..
    kang tak psai2 aku msuk lokap..
    hehehe

    ReplyDelete
  22. terbaik r..mmg pedas ayat yang ko guna ketas die tu...terbaik....salute 6bintang aq bg ko!

    Aq suka perkataan nenek yg ko guna tu..mkn dlam abis2 ayat tu! keep it as defense.

    ReplyDelete
  23. @Hakim:
    thanks fren..
    aku pon suka pkai ayat nenek2 nih..
    tp ksian nenek aku, takde kena ngena tp termasuk gak..
    hahaha

    ReplyDelete
  24. panas hati je wa dgr citer ni..baru nek kelisa dah berlagak tu..aish..susah kalo org berlaghak bagus ni kan...

    *aku pon nek motor gk, tak bermakna aku takde kete..btol x ?

    ReplyDelete
  25. @JMR:
    stuju..
    aku tak dpat bayangkan kalo dia bawak merc ke, BMW ke, Ferrari ke, musti jalan tak pandang bumi dah..

    ReplyDelete
  26. huiyyoo.. tabik spring ah. camni la cara ko basuh org cmtu. xdela die pijak pale kite kalo tgk kite juz pakai moto. kelisa je kot da nk belagak. ak pon dulu eksiden sb kete nk tuka laluan pastuh xbg signal. mcm bodo je org tu. alih2 kite plak yang kene tuduh buat slh. aku pon kalo drive skg jaga2 sket kalo ade moto. takut la kan tlanggar ke.. aku memahami sb aku pon penah kene..hehe

    ReplyDelete
  27. fuh, jawapan tu memang sentap ;)

    lagi cuak tu kalau kene sound gitu, kahkahkah

    ReplyDelete
  28. @.:tAk AdE pErAsaaN:.:
    btol..kebykan yg bawak keta blagak ni sume tak pnah rase perit jerih penunggang motosikal..

    @e~car182:
    thanks!! takde laa mcaho, biase je (segan segan)

    @Nur-al-Ain:
    mmg muka dia pon mcam dah cuak dah..
    tp takpe laa, pengajaran bg dia...

    ReplyDelete
  29. huhu.. berani nye u sound die balik.. tabik spring laaa.!

    ReplyDelete
  30. @+kak chu+:
    sbb dah marah sgt rasenye..
    suka hati je salah dia kata sy kita plak..
    sape tak marah, kan??

    ReplyDelete
  31. biar btul cal ko wat camtu?hohh berani2.hebat2 kagum.

    -kudozu

    ReplyDelete
  32. @kudozu:
    aku pon tak sangka berani camtu..
    tgh marah sgt kot..
    hahaha, lenkali mesti tak wat lagi..
    hehehe

    ReplyDelete
  33. aku juga pemotor tegar..

    haha..

    ReplyDelete
  34. @tuan tanah
    susah kan sbnarnye jd pemotor tegar ni..
    selalu dipandang hina...

    ReplyDelete
  35. perrgghhh , style la bro ! aku saspek . eh bkn respect !!!

    ReplyDelete
  36. @Mi Ss KaLeKaLe
    hahaha, don't try this anywhere..
    hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License