Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 19, 2010

Jawapan tEka-tEki #12 Misteri Meja No.13

dua-tiga-lapan

Ini entri versi Jawapan.
Untuk soalan, sila ke tEka-tEKi #12 Misteri Meja no.13.


********


Perkara pertama yang aku belajar dalam kelas Pendidikan Seni semasa tingkatan satu adalah PERSEDIAAN.
Cikgu Pendidikan Seni aku, Cikgu Zaini, menasihatkan semua pelajarnya supaya sentiasa bersedia bagi menjamin kelangsungan kehidupan.

Apa yang aku buat adalah
menggunakan nasihat Cikgu Zaini supaya hidup aku lebih lancar.




Duduk di meja no.13 adalah idaman para pelajar lelaki yang malas dan tidak sukakan perhatian seperti aku.
Lokasinya yang belakang, dekat dengan pintu, jauh dari tong sampah dan banyak tempat sorok barang larangan memang adalah yang terbaEk!


Persediaan.

Sehari sebelum hari pertukaran susuanan meja,
aku pergi berjumpa dengan ketua tingkatan.

Oleh sebab ketua aku ni suka berbual dengan perempuan,
jadi aku cadangkan dia ambil tempat nombor #16
sebab ada lokasinya di belakang dan ada access yang dekat dengan perempuan.

"Aku boleh menjamin kau untuk dapat no.16 dengan syarat no.13 milik aku."

Dia setuju,
kami meterai satu perjanjian.


Hari Ubah Susunan.

Ikut plan asal,
ketua tingkatan perlu buat 16 nombor untuk lelaki.
Namun, disebabkan Wan mahu merebut tempat #13 dengan aku,
jadi plan ditukar sedikit.
Orang yang menulis nombor di atas kertas undian adalah AKU.

Aku perlu tulis setiap nombor itu di depan Wan
bagi mengambil kepercayaan dia bahawa aku tidak menipu.
Dan 16 kertas nombor yang telah dilipat aku itu dimasukkan ke dalam kotak cabutan undi oleh Wan sendiri bagi mengukuhkan kepercayaan dia bahawa tiada penipuan.

Sedangkan, apa yang Wan tidak tahu adalah
semasa aku tulis nombor, aku biarkan kertas kosong untuk nombor #13 dan #16.
Caranya, menggunakan pen tekan.
Semasa aku sedang menulis untuk no.13 dan no.16, aku tekan pen tu supaya dakwat pen masuk kedalam.
Dengan kata lain, aku kelihatan seperti sedang menulis nombor di atas kertas,
sedangkan tiada apa yang tertulis di atas kertas itu.

Semua kertas nombor dimasukkan ke dalam kotak cabutan undi oleh Wan.
Apa yang dia tak sedar adalah,
hanya 14 kertas sahaja bernombor,
sedangkan lagi dua adalah kosong.

Aku hanya perlu ada satu lipatan kertas yang sudah tertulis no.13.
dan ianya tersimpan di bawah meja sebagai persediaan.


Tugas aku selesai.

Sekarang tugas Ketua Tingkatan.
Dia akan bawa kotak cabutan undi untuk kepada setiap orang.

Apa yang perlu dia buat adalah,
jika ada sesiapa dapat kertas kosong,
Ketua Tingkatan hanya perlu cakap,
"Buang kertas tu..tu kertas lebih..Cabut nombor lain.."
Jadi,
kertas kosong dalam kotak dapat dihapuskan.

Bila sampai giliran aku.
Apa yang perlu aku buat adalah ambil nombor di hadapan Wan.
Biar dia berdepan, selitkan kertas nombor #13 tadi di tapak tangan.
Seluk kotak dan buat-buat sedang ambil nombor.
Sedangkan, kertas nombor sudah di tapak tangan.
Iaitu nombor #13.




Ketua Tingkatan tidak perlu cabut undi
kerana dia (kononnya) akan ambil kertas terakhir.
Dan tiada siapa peduli tentang itu.


Risiko.

Cara di atas hanya boleh dilakukan sekali sahaja.
Risikonya terletak di mana jika Wan terambil kertas kosong,
maka segala tembelang aku akan pecah.
Jadi, waktu ketika Wan cabut undi adalah sangat kritikal bagi aku.
Dan jika dia cabut undi bernombor,
kemenangan sudah di dalam genggaman aku.


Manipulasi.

Petua sebenar nak menjayakan plan ni adalah:
  1. Persediaan
  2. Ekspresi muka aku dan Ketua.
  3. Biarkan Wan terasa dia dalam kawalan (in-control) dengan keadaan.
    Biarkan dia lihat aku sedang menulis nombor.
    Biarkan dia yang masukkan 16 kertas undi ke dalam kotak.
    Biarkan dia lihat aku sedang cabut undi.
    Selagi dia rasa segalanya lancar, aku selamat.




Sepanjang tahun tingkatan 5,
hampir 4-5 kali susunan meja dirombak.
Dan setiap kali itulah, lokasi aku adalah yang terbaEk!

Maafkan aku, rakan-rakan classmate.




12 comments:

  1. mcm ni lah dalm bayangan aku,grrrr

    ReplyDelete
  2. lorr..
    msti xkantoi kalo spotcek ada bawak brang larangan time fm 5 dulu kn?
    asyik dapat tmpat duduk best je!
    hehee

    ReplyDelete
  3. mencikk..!! ko pandai sgt..!

    ReplyDelete
  4. semat ah si cero nih. dan jahat jugak. tsk.

    ReplyDelete
  5. dh agak dh...hehehehe... mantop!

    ReplyDelete
  6. B.I.J.A.K tul ko eii..

    ReplyDelete
  7. Kaki putar punya orang..hahahaha..otak jahat jugak kau ni..hahahah

    ReplyDelete
  8. Licik siaaaaaaaaaaaaaaaa~~!!!

    Aku report kat Wan (Bukan nama sebenar) and aku nak tanya encik Ketua.
    Hahahahaha!


    -kudozu

    ReplyDelete
  9. wow...taktik yg sgt bgus dan berisiko...haha3

    ReplyDelete
  10. hebat hebat. hahaha. aku tak sngka kau komplot.

    ReplyDelete
  11. eh bukan ke n3 nie ada kuar dulu ceroo

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: