Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jun 17, 2010

Jawapan tEka-tEki #11 Mari Jadi Sehebat Shinichi Kudō

one-forty
I'm sorry..


Jika anda tidak berniat mahu teruskan membaca edisi jawapan, sila ke soalan..


Inspektor Megure kumpulan semua suspek dan pegawai polis di ruang tamu..

"Ehem..Ehem.. Saya rasa saya dah tahu siapa pembunuh!!"

Semua orang terkejut, termasuk semua pegawai polis yang berada di sana..
Ini kerana Inspektor Megure sangat jarang menyelesaikan kes sendiri.
Kebanyakkan atas bantuan orang lain..

"Pegawai Takagi, saya nak tanya satu soalan.."
"Ya, Tuan!!" Pegawai Takagi menjawab.
"Kalau awak terserempak seorang kanak-kanak kecil jatuh dari basikal roda tiga, dan lututnya berdarah, sedang nangis terseak-esak, apa yang awak buat??"

"Hm..Hmm..."
"Apa yang lama sangat fikir??.."
"Hm..saya tanya dia 'adik tak apa-apa?', Tuan!!"

"Lalu??"
"Kalau cedera dia teruk, saya hantar ke klinik..
Kalau rumah dia dekat, saya hantar dia ke rumah.."


"Tapi, Takagi...." Pegawai Sato mencelah...
"Awak tak rasa pelik ke, bagaimana budak tu boleh jatuh dari basikal roda tiga??
Basikal yang stabil, takkan mudah jatuh..
Kecuali ada unsur buli di situ.."


Takagi dan semua suspek, dan semua pegawai lain terkejut..
Inspektor Megure tersenyum..

"Betul, Sato...
Itu yang saya nak tekankan...
Dalam penyiasatan kita, kita terlalu memandang kepada 'mencari bukti', 'mencari suspek' dan 'mencari alibi'..
Kita lupa satu perkara asas..
Iaitu, 'BAGAIMANA'..."


"Bagaimana???" serentak semua suspek tersentak.

"Mangsa mati di tempat kejadian..
Tersandar di dinding, luka akibat objek tumpul di kanan kepala..
Dari situ, kita tahu, pembunuh adalah kenalan mangsa,
dan utama sekali, DIA KIDAL!!"


Semua terdiam..

"Ianya memang memalukan..Tapi tidak pandang detail kecil macam ni memang tak boleh diterima"

"Mangsa kenal pembunuh. Semasa mereka berbual di ruang tamu, mangsa membangkit rasa marah pembunuh. Lalu, pembunuh mencapai objek yang mampu dicapainya, menghentak kepala mangsa sehingga mati."

"...akibat dari terkejut dan takut, pembunuh buang alat pembunuhan ke tong sampah. Namun menyedari cap jari mungkin tertinggal di alat itu, pembunuh mengelap cap jarinya. Tiada sapu tangan dijumpai, maka kemungkinan besar masih di tubuh pembunuh.."


Sepasang mata dah meninjau pintu keluar...
Mukanya berpeluh...ketakutan...

"Pegawai Takagi, Pegawai Chiba, Pegawai Sato!
Periksa seluruh badan suspek!!"


Sejurus tamat arahan Inspektor Megure,
salah seorang suspek terus lari ke arah pintu
ingin melepaskan diri..
Namun, ketangkasannya tak dapat menandingi Pegawai Sato.
Lalu, dijatuhkan oleh Pegawai Sato dengan jurus karatenya.

"Awak ditahan atas tuduhan membunuh dengan niat"

"Hati-hati Pegawai Sato. Dia sedang mengandung."
Pembunuh adalah KAMSAH ZAHARI.

------------

"Hebat Inspektor Megure, sangat tenang menyelesaikan kes!!" puji Pegawai Sato.
"Memang hebat, kami ingat dah sampai jalan buntu tadi.." Pegawai Takagi menambah..
"Memang layak sebagai ketua kita, kan??" Pegawai Chiba pula menokok.

"HAHAHAHA, ini semua hasil pengalaman berpuluh tahun dalam pasukan Polis!!!"
Nada bangga dari Inspektor Megure, sedangkan dalam hatinya berbunyi
"Ini semua jasa si Kudo.."




6 comments:

  1. hahaha..
    suke tengok citer conan..

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. jawapan aku betul!!! :)

    ReplyDelete
  3. kudo shinichi dan edogawa conan telah menjadi pengaruh kuat dlm diriku..muahahaha..bangganye dpt jwb ngn betul..
    huhuhu..!

    ReplyDelete
  4. ceh...

    -kudozu

    ReplyDelete
  5. ada gmbr broken. hahaaah.

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: