Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 22, 2018

HARI KOMUNITI: Episod CCTV Terbang.



Salam.

Pada 21 Oktober 2018, aku sambut Hari Komuniti bukan berseorangan.

Ini adalah entri untuk Hari Komuniti Pokémon GO untuk bulan Oktober.


Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanan ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 9 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO yang mula diperkenalkan dari awal tahun 2018 ini di mana setiap edisi Hari Komuniti akan menampilkan Pokémon istimewa bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Berikut adalah senarai 9 Hari Komuniti yang sudah dilalui aku:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'
April - 'Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.'
Mei - 'Episod Si Naga Hitam.'
Jun - 'Episod Dinosaur Batu.'
Julai - 'Episod Kura-Kura Biru.'
Ogos - 'Episod Eevee.'
September - 'Episod Timun Berkaki.'


Dan seperti biasa, pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

Untuk bulan Oktober, Pokémon istimewa yang ditampilkan ialah BELDUM.

Sumber: Niantic, Inc. (Twitter: @PokemonGOApp)



BELDUM

Beldum adalah Pokémon daripada generasi ketiga, iaitu dari Wilayah Hoenn. Beldum adalah Pokémon daripada jenis besi (steel) dan jenis psikik (psychic) dan merupakan entri ke-374 di dalam keseluruhan Pokédex. Beldum tiada jantina dan kelihatan seperti kamera CCTV yang terbang sendiri.

Pokédex untuk Pokémon GO menerangkan Beldum sebagai:

'Iron Ball Pokémon:
Instead of blood, a powerful magnetic force courses throughout Beldum's body. This Pokémon communicates with others by sending controlled pulses of magnetism.
'

Beldum boleh dievolusi kepada Metang dengan menggunakan 25 candy dan seterusnya Metang boleh dievolusi kepada bentuk seterusnya Metagross menggunakan 100 candy.

Beldum adalah antara Pokémon meta yang relevan di dalam Pokémon GO. Evolusi akhirnya, Metagross, antara Pokémon jenis besi yang kuat, malah juga mampu menjadi Pokémon jenis psikik yang tidak kurang hebatnya.



PENGUMUMAN RASMI.

Pengumuman rasmi pertama Beldum sebagai watak utama Hari Komuniti untuk bulan Oktober adalah pada 26 September lalu, namun maklumat lanjut mengenai Hari Komuniti itu telah diumumkan Niantic, Inc selaku pembangun aplikasi permainan Pokémon GO pada tarikh 15 Oktober 2018 di dalam bahagian berita di dalam permainan dan di seluruh platform media sosial yang ada.





Di dalam pengumuman tersebut ada disertakan beberapa maklumat mengenai Hari Komuniti bulan Oktober termasuklah:

- Beldum sebagai watak utama.
- Waktu Hari Komuniti: 12:00 pm hingga 3:00 pm JST (11:00 pg hingga 2:00 pm waktu Malaysia)
- Bonus telur menetas 4x lebih pantas sepanjang tempoh Hari Komuniti.
- Metang yang dievolusi kepada Metagross akan dapat gerakan serangan istimewa, Meteor Mash.

Meteor Mash adalah serangan jenis besi yang kuat. Metagross dengan serangan Meteor Mash boleh dikatakan sebagai antara Pokémon jenis besi terkuat yang ada.

Dan sudah tentu, walaupun tidak diumumkan, perkara yang ditunggu-tunggu pemain Pokémon GO setiap kali menjelang Hari Komuniti adalah kemunculan Pokémon dalam varian shiny-nya. Beldum (dan seluruh evolusinya) dikatakan mempunyai varian shiny paling menawan dengan kombinasi warna kelabu perak dan emas metalik.



PERSEDIAAN AWAL.

Walaupun bonus telur menetas 4x lebih pantas adalah satu bonus yang menarik, namun aku tiada keperluan untuk menetaskan telur yang aku ada secara serentak. Maka, aku simpan Pokécoin aku dan tidak berniat untuk membeli mana-mana kotak jualan ataupun membeli incubator (atau super incubator) untuk tujuan penetasan.

Namun, aku dapati bahawa aku hampir untuk naik ke Pokémon Trainer level 39 (daripada level 38). Maka, antara niat aku adalah untuk berada di level 39 SEBELUM datangnya Hari Komuniti.

Alhamdulillah, pada 18 Oktober (3 hari sebelum Hari Komuniti), aku berjaya untuk naik ke level 39.




Hari Komuniti kali ini juga menjadi Hari Komuniti kedua (selepas Hari Komuniti Chikorita pada bulan lepas) di mana aku tiada powerbank. Telefon bimbit aku memang sudah berada pada tahap optimum 100% untuk 3 jam bermain Pokémon GO tanpa henti, maka aku perlu rancang penggunaan tenaga bateri aku pada hari tersebut.

Juga, untuk Hari Komuniti kali ini, aku tidak bermain berseorangan. Ada seseorang berminat untuk menyertai aku bersama-sama memburu Beldum pada hari Ahad itu.

Dan disebabkan aku ada teman, maka kami buat keputusan untuk (sekali lagi) menggunakan pengangkutan awam untuk ke destinasi yang dituju.



MISI.

Kelancaran melalui Hari Komuniti bergantung kepada apa misi aku pada hari tersebut.
Antara misi yang sudah aku tetapkan termasuklah:

1. Tangkap sebanyak mungkin Beldum.
2. Tangkap paling kurang 3 shiny Beldum.
3. Dapatkan satu Metagross dengan serangan Meteor Mash, dan satu shiny Metagross dengan serangan Meteor Mash.
4. Lawan paling kurang satu level 5 boss raid, Mewtwo.
5. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.


Level 5 boss raid masih lagi Mewtwo, walaupun Mewtwo bakal tamat pada masa yang terdekat dengan tiada ura-ura tentang Pokémon apa yang bakal menggantikannya di slot level 5 boss raid yang seterusnya.

Aku juga berniat untuk menyertai raid boss di mana-mana EX RAID GYM yang ada supaya berpeluang untuk dijemput menentang Deoxys, Pokémon lagenda terbaru yang menjadi EX raid boss.

Dan lokasi kami pada Hari Komuniti bulan Oktober ini, tidak lain tidak bukan, kawasan yang mempunyai kadar 'spawn' paling tinggi di seluruh Malaysia, Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.



HARI KEJADIAN, HARI KOMUNITI.

Teman yang menyertai Hari Komuniti aku kali ini beritahu dia akan ikut sahaja apa rancangan aku sepanjang hari ini, maka tiada masalah untuk aku mengkoordinasi perjalanan kami. Kami sampai di destinasi, Taman KLCC sedikit awal, iaitu pada pukul 10:30 pagi. Namun Taman KLCC sudahpun dipenuhi dengan para pemain Pokémon GO yang tidak sabar-sabar untuk memburu Beldum kegemaran mereka.

Bila jam menunjukkan pukul 11 pagi, baru aku buka aplikasi Pokémon GO (demi menjimatkan bateri). Beldum pertama Hari Komuniti aku dapat ditangkap pada minit yang pertama selepas jam 11, namun Beldum shiny pertama aku diperoleh pada minit ke-11.



Perbandingan antara Beldum biasa (kiri) dengan Beldum shiny.


Sepanjang 3 jam Hari Komuniti, aku berjaya tangkap 8 shiny Beldum.


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:11 CP 10, jam 11:40 CP 606, jam 11:51 CP 657


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:15 CP 210, jam 12:16 CP 54, jam 12:22 CP 511


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:30 CP 119, jam 12:33 CP 385


Perasan tak aku langsung tidak dapat jumpa shiny pada jam ketiga (pukul 1)?
Dan shiny keempat dan kelima berturut-turut berbeza hanya satu minit?


Tiada raid Mewtwo berlangsung berhampiran sepanjang 3 jam Hari Komuniti ini, namun kami berjaya menyertai 2 raid lain iaitu Level 3 Alolan Raichu dan Level 1 Shinx. Raid Shinx berlangsung di EX Raid Gym (Colorful Playground, KLCC Park). Harap akan datang dapatlah dijemput untuk EX Raid Deoxys.

Pada 10 minit sebelum jam 1 petang, aku buat keputusan untuk evolusikan Beldum kepada Metagross untuk dapatkan serangan Meteor Mash. Untuk shiny, aku pilih Beldum dengan CP 657 untuk dievolusikan kepada shiny Metagross. Walaupun (individual value) IV-nya bukanlah tinggi mana, tapi Beldum shiny ini mempunyai CP paling tinggi antara kelapan-lapan shiny Beldum yang aku ada. Untuk shiny Metang pula, aku memilih shiny Beldum dengan CP 54 untuk dievolusikan.

Maka cukuplah aku memiliki ketiga-tiga evolusi Beldum dalam varian shiny-nya.




Pada jam 12:53, bateri telefon aku sudah melepasi tahap 50%, iaitu 49%. Aku habiskan Hari Komuniti sehingga jam 2 petang. Pada jam 2:01 petang, bateri aku menunjukkan berada di tahap 20%, memaksa aku untuk bertukar ke mood 'simpan tenaga'.

Selepas makan tengahari, kami pun beransur pulang ke rumah. Alhamdulillah, sepanjang hari ini langsung tidak hujan walaupun hujan memang dijangka akan turun di sebelah petang.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Beldum.

Menurut data, sebelum Hari Komuniti, aku pernah tangkap 12 Beldum. Selepas Hari Komuniti pula, data menunjukkan aku sudah tangkap Beldum sejumlah 116. Ini bermakna, sepanjang Hari Komuniti, aku berjaya tangkap [116-12=] 104 Beldum.


2. Tangkap paling kurang 3 shiny Beldum.

Daripada 104 Beldum yang aku tangkap sepanjang tempoh 3 jam Hari Komuniti ini, 8 daripadanya adalah shiny.


3. Dapatkan satu Metagross dengan serangan Meteor Mash, dan satu shiny Metagross dengan serangan Meteor Mash.

Aku berjaya evolusikan satu Metang kepada Metagross dengan serangan Meteor Mash, dan juga satu shiny Metang kepada shiny Metagross dengan serangan Meteor Mash.


4. Lawan paling kurang satu level 5 boss raid, Mewtwo.

Tiada level 5 boss raid, Mewtwo di sekitar kawasan Taman KLCC sepanjang 3 jam hari Komuniti ini. Misi GAGAL.


5. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.

Aku dikira berjaya selesaikan semua misi pada jam 12:54 dengan bateri berada pada tahap 47%. Misi GAGAL.


Kesimpulannya,
Hari Komuniti ini boleh dikira berjaya kerana highlight utama hari ini adalah shiny Beldum (dan seluruh evolusinya). Sepanjang 3 jam Hari Komuniti ini juga, aku berjaya tingkatkan XP aku daripada 51,180 XP (level 39) kepada 106,905 XP pada level yang sama. Bermakna peningkatan 55,725 XP, bersamaan dengan melakukan 5x raid level 5 dan satu raid level 4. Level 39 memerlukan aku capai 5,000,000 sebelum boleh naik ke level terakhir, level 40.

Jauh lagi perjalanan.





HARI KOMUNITI SETERUSNYA.

Tiada lagi pengumuman rasmi untuk Hari Komuniti bulan November nanti, tapi rasanya semua pemain Pokémon GO tahu Pokémon yang bakal menjadi watak utama pada hari itu adalah CYNDAQUIL.

Cyndaquil adalah Pokémon jenis api dan merupakan salah satu daripada tiga Pokémon pemula bagi Wilayah Johto (generasi kedua). Cynddaquil boleh berevolusi kepada Quilava dengan 25 candy dan seterusnya kepada Typhlosion dengan 100 candy.

Cyndaquil bukanlah satu Pokémon yang relevan secara meta di dalam permainan Pokémon GO. Banyak lagi Pokémon jenis api yang jauh lebih baik daripada Cyndaquil (dan seluruh evolusinya). Namun tidak salah jika mahu memilikinya, apatah lagi varian shiny yang bakal dilepaskan pada hari tersebut.

Tarikh Hari Komuniti untuk bulan depan bulan November sudahpun diumumkan, jatuh pada 10 November, hari Sabtu. Rasanya tidaklah jauh mana daripada tarikh sekarang, kan?



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Bertemu lagi di episod Cyndaquil yang bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*berlalu pergi menunggang Cyndaquil sambil dibakar oleh api di belakangnya*







.

2 comments:

  1. salam... boleh trade huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Izzat

      DM aku friend code kau dan nanti aku add as friend. Kita trade :)

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: