Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Aug 27, 2018

HARI KOMUNITI: Episod Eevee.



Salam.

Tarikh paling ideal untuk entri ini diterbitkan adalah pada Isnin 13 Ogos lalu. Namun disebabkan Hari Komuniti ini berlangsung pada 11 dan 12 Ogos, maka 13 Ogos terlalu cepat untuk aku. Lagipun, blog ini bukannya blog 'berita terkini', tapi lebih kepada blog 'kenangan lalu'.

Lalu buat keputusan untuk naikkan entri ini pada Isnin 20 Ogos, tapi waktu itu aku sangat sibuk menguruskan persiapan majlis perkahwinan, maka aku tiada masa untuk duduk dan menaip di depan komputer.

Maka, selepas 2 minggu, akhirnya muncul entri ini.

Ini adalah entri untuk Hari Komuniti Pokémon GO untuk bulan Ogos.


Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanan ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 7 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO yang mula diperkenalkan dari awal tahun 2018 ini di mana setiap edisi Hari Komuniti akan menampilkan Pokémon istimewa bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Berikut adalah senarai 7 Hari Komuniti yang sudah dilalui aku:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'
April - 'Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.'
Mei - 'Episod Si Naga Hitam.'
Jun - 'Episod Dinosaur Batu.'
Julai - 'Episod Kura-Kura Biru.'


Dan seperti biasa, pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

Untuk bulan Ogos, Pokémon istimewa yang ditampilkan ialah EEVEE.


Sumber: Niantic, Inc. (Instagram: @PokemonGOApp)


Eevee adalah sejenis Pokémon generasi pertama berasaskan haiwan empat kaki dengan kemasukan ke-133 Pokédex. Eevee adalah Pokémon jenis normal tetapi kelebihannya berbanding Pokémon normal lain ialah mampu berevolusi kepada jenis-jenis yang berbeza.

Di dalam Pokédex, Eevee diterangkan sebagai:

Evolution Pokémon:
Eevee has an unstable genetic makeup that suddenly mutates due to the environment in which it lives. Radiation from various stones causes this Pokémon to evolve.

Di dalam Pokémon GO, Eevee mampu berevolusi kepada dengan kos Eevee candy sebanyak 25 kepada Vaporeon (jenis air), Jolteon (jenis elektrik), Flareon (jenis api), Espeon (jenis psikik), dan Umbreon (jenis gelap). Kelak di generasi akan datang, Eevee mampu berevolusi kepada Leafeon (jenis rumput) dan Glaceon (jenis ais) dalam generasi keempat dan kepada Sylveon (jenis pari-pari) dalam generasi keenam.

Penyataan secara rasmi mengenai Eevee sebagai Pokémon penampilan istimewa di Hari Komuniti bulan Ogos telah diumumkan pada 14 Julai 2018 yang lalu.





Dan tidak seperti Hari-Hari Komuniti sebelum ini, Hari Komuniti untuk bulan Ogos ini tidak hanya sehari, tetapi berlangsung DUA hari; pada 11 Ogos dan 12 Ogos (Sabtu dan Ahad). Pada kedua-dua hari, waktu utama di mana Eevee akan muncul secara banyak di keliaran adalah pada 11 pagi hingga 2 petang (waktu Malaysia). Dalam tempoh masa ini, Eevee yang berjaya ditangkap akan mempunyai gerakan serangan jenis normal 'Last Resort' sebagai charged move. Juga, jika Eevee dievolusi kepada peringkat seterusnya, Pokémon tersebut juga akan mempunyai 'Last Resort' sebagai charged move.

Bonus di waktu kedua-dua Hari Komuniti ini termasuklah 3 kali ganda Stardust untuk tangkapan dan 3 jam Lure (Umpan) jika dipasang pada Pokéstop.

Ketika membaca berita tentang Hari Komuniti Eevee ini, aku mendengus panjang, mengeluh sambil garu kepala.




ISU YANG BAKAL MENYUSAHKAN.

Pertama, Hari Komuniti kali ini berlangsung DUA HARI; Sabtu dan Ahad (11 dan 12 Ogos). Yang mana baca entri tentang Hari Komuniti aku yang lalu akan tahu walaupun aku suka dan aktif main Pokémon GO, tapi aku tidak suka main berlebihan. Pada aku, 2 hari berturut-turut menggigihkan diri bermain adalah berlebihan.

Maka aku fikir, sebagai penyelesaian aku mungkin hanya akan fokus pada satu hari sahaja, dan bersifat sambil lewa pada hari yang satu lagi.

Kedua, untuk Pokémon GO setakat ini, Eevee mampu berevolusi kepada 5 jenis berbeza (Vaporeon, Jolteon, Flareon, Espeon, dan Umbreon), bermakna kalau aku mahu kumpulkan shiny untuk evolusi Eevee, aku perlu ada paling kurang 6 shiny (5 untuk evolusi dan satu untuk Eevee).


Sumber: Niantic, Inc. (Instagram: @PokemonGOApp)


Walaupun evolusi untuk Espeon dan Umbreon ada cara untuk menjaminnya, tapi evolusi untuk tiga lagi (Vaporeon, Jolteon, dan Flareon) hanya bergantung kepada nasib sahaja kerana aku sudah gunakan helah memberi nama kepada mereka awal permainan dahulu. Helah begitu hanya boleh dipakai sekali sahaja. Maka, kebarangkalian untuk aku bazirkan shiny untuk evolusi yang berulang adalah tinggi.

Aku fikir, penyelesaian untuk masalah ini mungkin ada dua. Satu, disebabkan feature Trade sudah pun diperkenalkan, maka pemain mampu untuk trade Pokémon berganda mereka dengan orang lain yang mempunyai masalah yang sama. Tapi, aku bukanlah pemain sosial, aku solo player, maka cara ini agak susah dan menyusahkan. Maka, aku hanya bergantung kepada penyelesaian kedua iaitu; khabar angin mengatakan di masa akan datang akan diperkenalkan 'batu evolusi' untuk menjadi item bantuan kepada evolusi. Pada ketika 'batu evolusi' itu diperkenalkan, maka mungkin pemain Pokémon GO ada cara untuk menjamin hasil evolusi kepada Eevee.

Aku berpegang kepada berita kemungkinan 'batu evolusi' itu bakal diperkenalkan. Maka, aku akan cari shiny Eevee sebanyak mungkin dan simpannya sehingga hal itu betul-betul berlaku (jika ia AKAN berlaku).

Masalah ketiga, serangan 'Last Resort' adalah serangan jenis normal dan di dalam permainan Pokémon GO ini, jenis normal tidak begitu menyerlah dan membantu. Malah, selepas berevolusi, Eevee tidak lagi akan memegang jenis normal mereka, maka serangan jenis normal untuk Pokémon yang BUKAN jenis normal agak tidak berbaloi untuk disimpan.

Penyelesaian yang aku fikirkan ialah, aku hanya akan evolusikan satu sahaja evolusi Eevee dan dapatkan serangan 'Last Resort' itu hanya sebagai simpanan. Aku memilih untuk evolusikan Eevee kepada Espeon (yang memiliki serangan Last Resort) kerana Espeon adalah evolusi Eevee yang paling berguna untuk serangan Last Resort (sebagai generalist). Evolusi Eevee yang lain agak tidak berbaloi untuk disimpan serangan Last Resort.




PERSEDIAAN.

Tiada persediaan khusus untuk Hari Komuniti Eevee ini.

Antara persediaan yang aku buat adalah;

1) Simpan Pokécoin sebanyak mungkin dengan mempertahankan Pokégym. Pokécoin itu aku berniat untuk gunakan untuk beri jualan istimewa Ultra Box seperti yang selalu berlangsung pada Hari Komuniti.

2) Disebabkan aku suka bermain Pokémon GO di hujung-hujung angka maksimum ruangan simpanan Pokémon, maka aku terpaksa untuk perbesarkan lagi ruangan itu dengan membelanjakan 200 Pokécoin untuk dapat tambahan 50 ruang lagi. Lagipun aku memang perlu ruang tambahan kalau mahu tangkap sebanyak mungkin Eevee yang aku boleh dapat.



MISI.

Aku tidak letakkan misi yang banyak untuk Hari Komuniti kali ini kerana aku mahu lebih fokus dalam menangkap sebanyak mungkin Eevee yang aku mampu supaya aku dapat sebanyak mungkin shiny Eevee yang aku boleh dapat.

Misi aku kali ini ialah;

1. Tangkap sebanyak mungkin Eevee yang aku mampu.
2. Jalan bersama Eevee sebagai Buddy supaya aku boleh evolusikan Eevee itu kepada Espeon yang mempunyai serangan Last Resort.
3. Dapat sebanyak mungkin shiny Eevee yang aku boleh (minimum 9)

Kenapa sembilan?

Kerana untuk aku berjaya dapatkan sekurang-kurangnya satu shiny evolusi Eevee yang aku mahu, aku perlu tangkap sembilan shiny Eevee. Satu aku simpan sebagai shiny Eevee, 5 lagi dievolusi kepada Vaporeon, Jolteon, Flareon, Espeon, dan Umbreon, dan 3 lagi aku simpan untuk evolusi kepada Leafeon, Glaceon, dan Sylveon di masa akan datang.

Aku juga dapati jumlah XP aku pada sehari sebelum Hari Komuniti hanyalah 108,687 XP sebelum mencapai level 38. Maka, misi tambahan aku untuk kali ini ialah dapatkan sebanyak mungkin XP supaya aku mampu rapatkan jurang ini sebelum capai level 38.

Dan untuk hari pertama Hari Komuniti, Sabtu 11 Ogos, destinasi aku untuk memburu Eevee adalah, sekali lagi, Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.




HARI PERTAMA, SABTU 11 OGOS.

Aku ambil keputusan untuk fokus menangkap Eevee dan peroleh sebanyak mungkin shiny Eevee pada hari pertama ini. Kalau aku dapat capai misi dan matlamat, esoknya hari Ahad aku tidak perlu segigih mana untuk bermain. Tapi kalau hari Sabtu ini aku gagal capat misi dan matlamat, hari Ahad masih ada peluang untuk aku cuba sekali lagi.

Jam 10:30 pagi, aku sudah berada di Taman KLCC. Aku hanya duduk dan meneliti pemain Pokémon GO yang semakin lama semakin ramai memenuhi ruang taman.

Oh, aku baru teringat untuk jadikan salah satu Eevee dalam simpanan aku sebagai Buddy. Aku pilih satu Eevee yang mempunyai 98% IV (individual value). Aku hanya perlu jalan 10 km sebelum boleh evolusi Eevee ini kepada Espeon. 10 km kedengaran mudah, tapi percayalah, dengan internet yang tidak stabil dan server Pokémon GO yang semakin padat, 10 km merupakan satu cabaran yang sebenar.

Pukul 11 sudah tiba. Hari Komuniti Ogos (yang pertama) pun bermula.

Aku hanya berpusing di sekitar Taman KLCC berkali-kali. Sekali sekala ada juga Boss Raid di sekitaran yang menarik minat aku tapi melawan Boss Raid bukanlah matlamat utama aku. Matlamat aku ialah tangkap Eevee sebanyak mungkin untuk meningkatkan peluang memiliki shiny Eevee sebanyak yang boleh.

Shiny Eevee pertama aku dapat ditangkap seawal 5 minit selepas bermulanya acara.


Perbandingan antara Eevee normal (kiri) dengan shiny Eevee (kanan).


Sepanjang 3 jam tempoh masa untuk Hari Komuniti itu, aku peroleh 9 shiny Eevee.



Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:05 CP 723, jam 11:21 CP 386, jam 11:30 CP 624


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:47 CP 91, jam 11:53 CP 436, jam 12:14 CP 168



Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:39 CP 88, jam 13:01 CP 732, jam 13:33 CP 553


Apabila jam menunjukkan pukul 2, bermakna Hari Komuniti Eevee untuk hari pertama sudahpun berakhir. Aku hanya mampu dapatkan jarak berjalan bersama Buddy sejauh kurang 4.1 km sahaja. Jauh lagi mahu mencapai 10 km.

Tiada Eevee atau shiny Eevee yang aku evolusikan pada hari Sabtu ini.




RUMUSAN HARI PERTAMA.

Sebelum bermula Hari Komuniti, aku berada di level 37 dengan 2,391,313 XP (experience point). Setelah tamat Hari Komuniti yang pertama, XP aku meningkat kepada angka 2,439,308. Aku berjaya peroleh 47,995 XP pada hari Sabtu itu.

Menurut data simpanan, sebelum mula Hari Komuniti ini, aku sudah menangkap 528 Eevee. Selepas tamat Hari Komuniti untuk hari Sabtu pula jumlahnya menjadi 649. Maka, untuk hari pertama, aku berjaya tangkap 121 Eevee.

Sembilan daripada 121 Eevee yang aku tangkap itu adalah shiny.

Aku sudahpun peroleh nilai minima untuk shiny Eevee. Maka untuk keesokan hari, aku tidaklah perlu terlalu gigih memburu shiny seperti hari Sabtu.




HARI KEDUA, AHAD 12 OGOS.

Hari Ahad dan aku berada di rumah keluarga.
Pada aku, sebenarnya boleh sahaja untuk aku abaikan hari kedua Hari Komuniti ini, tapi setelah difikirkan aku perlu berjalan bersama Eevee untuk dievolusikan kepada Espeon, dan aku hanya peroleh 9 shiny Eevee iaitu angka minimum untuk matlamat aku, aku buat keputusan untuk keluar juga menangkap Eevee pada hari ini.

Tapi aku hanya keluar bergerak di kawasan sekitar perumahan aku itu, menaiki motosikal.

Keluar rumah tepat jam 11 pagi, aku hanya berhenti di kawasan-kawasan yang aku tahu menjadi titik tempat kemunculan Pokémon di keliaran. Niat aku, sambil-sambil bergerak menangkap Eevee, kalau ada rezeki dapat shiny itu sudah dikira beruntung.

Dan aku berjaya tangkap DUA shiny Eevee.



Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:07 CP 161, jam [unknown] CP 88


Ini merupakan kali pertama aku jalani Hari Komuniti hanya di sekitar kawasan perumahan dan kejiranan. Jumlah Pokémon yang muncul, walaupun lebih banyak daripada hari lain (hari normal bukan Hari Komuniti), tapi kemunculannya tidak semeriah jika aku pergi ke kawasan tumpuan seperti Taman KLCC dan Taman Tasik Shah Alam.

Aku juga balik rumah awal, tidak sampai pukul 2 petang waktu tamat Hari Komuniti. Cuaca sangat panas dan aku rasa kurang bermotivasi kerana masih lagi kepenatan dek Hari Komuniti yang semalamnya.




RUMUSAN HARI KEDUA.

XP aku meningkat dari 2,439,308 kepada 2,468,578 menjadikan peningkatan sebanyak 29,270 XP. Aku masih lagi berada di level 37. Untuk meningkat ke level seterusnya, aku perlu capai 2,500,000 XP.

Menurut data simpanan, sehingga semalamnya Sabtu, aku sudah menangkap 649 Eevee. Selepas tamat hari kedua ini pula, jumlahnya menjadi 746. Maka, untuk hari kedua, aku berjaya tangkap 97 Eevee. Boleh tahan untuk separa kegigihan.

Dua daripada 97 Eevee yang aku tangkap itu adalah shiny.

Aku masih gagal untuk capai 10 km jarak berjalan bersama Buddy. Nasib baik Niantic ada umumkan, waktu untuk peroleh serangan Last Resort selepas evolusi dilanjutkan sehingga hari Selasa jam 4 pagi. Maka aku masih ada sepanjang hari esoknya Isnin untuk selesaikan 10 km jarak berjalan itu.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Eevee yang aku mampu.

Jumlah tangkap untuk hari pertama adalah 121 Eevee dan untuk hari kedua adalah 97 Eevee. Maka jumlah tangkapan Eevee untuk kedua-dua Hari Komuniti ini adalah 218 Eevee.


2. Jalan bersama Eevee sebagai Buddy supaya aku boleh evolusikan Eevee itu kepada Espeon yang mempunyai serangan Last Resort.

Akhirnya aku berjaya capai 10 km jarak berjalan bersama Eevee pada siang hari Isnin untuk membolehkan aku evolusikan Eevee tersebut Espeon. Selepas berbelanjakan 25 Eevee candy, buddy aku berevolusi kepada Espeon yang mempunyai serangan 'Last Resort'. Aku namakan Espeon itu sebagai Last Resort.


3. Dapat sebanyak mungkin shiny Eevee yang aku boleh (minimum 9)

9 shiny Eevee berjaya aku tangkap pada hari pertama dan tambahan lagi 2 pada hari kedua. Tiada shiny Eevee yang aku evolusikan kerana aku akan simpan semuanya selepas ada cara untuk jamin hasil evolusi itu (mungkin guna batu evolusi atau cara-cara lain yang belum diumumkan).


Kesimpulannya,
dua hari berturut-turut untuk satu Hari Komuniti, pada aku, sedikit berlebihan. Tapi hal ini boleh difahami kerana Eevee ada pelbagai evolusi, maka logik untuk diadakah dalam format sebegini. Harapan aku, tiada lagi Hari Komuniti yang seperti ini.

Aku simpan semua shiny Eevee dengan harapan satu masa kelak akan ada cara untuk jamin hasil evolusi. Mungkin aku boleh evolusikan kepada shiny Espeon dan shiny Umbreon memandangkan kedua-dua Pokémon tersebut ada cara untuk menjamin hasilnya (Untuk Espeon, jadikan Eevee sebagai Buddy dan dapatkan jarak berjalan 10 km dan dua Eevee candy sebagai ganjaran sebelum evolusikannya pada waktu siang. Untuk Umbreon, sama seperti Espeon tapi dievolusikan pada waktu malam)

Aku amat berharap 'batu evolusi' akan diperkenalkan pada masa akan datang.

Juga, untuk Hari Komuniti kali ini, aku langsung tak beli Ultra Box daripada jualan masa terhad. Entahlah. Walaupun cukup coin untuk beli Ultra Box itu, tapi aku langsung terasa tidak bernafsu untuk membelinya. Simpanlah coin itu untuk acara di masa akan datang.




HARI KOMUNITI SETERUSNYA, BULAN SEPTEMBER.

Pada 15 Ogos lepas sudahpun diumumkan Pokémon yang akan dijadikan penampilan istimewa untuk Hari Komuniti bulan September nanti.



Sumber: Niantic, Inc. (Twitter: @PokemonGOApp)


CHIKORITA!
Chikorita adalah Pokémon jenis rumput dan salah satu daripada 3 Pokémon pemula untuk generasi kedua. Nampaknya, Niantic masih lagi gunakan pola selang satu bulan untuk Pokémon pemula sebagai penampilan istimewa Hari Komuniti.

Chikorita (dan seluruh evolusinya) pada dasarnya bukanlah satu Pokémon yang hebat tidak kira secara umum atau sesama jenis rumput. Maka, Hari Komuniti Chikorita kali ini memang sepenuhnya akan aku dedikasikan untuk mengumpul shiny sahaja, KECUALI kalau akan datang ada pengumuman tambahan daripada pihak Niantic Inc selaku pembangun permainan Pokémon GO ini. Manalah tahu, kan?

Chikorita merupakan Pokémon pilihan aku jika aku main permainan Game Boy Pokémon Gold and Silver. Aku suka Chikorita berbanding Cyndaquil dan Totodile kerana serangan Razor Leaf dia sangat....comel :)

Lagipun ada sehelai daun besar di atas kepala yang kelihatan seperti rambut, bukankah satu ciri-ciri yang.... comel??

Tarikh Hari Komuniti untuk bulan depan bulan September jatuh pada 22 haribulan, hari Sabtu. Aku tidak pasti sama ada aku akan mampu untuk sertai acara Hari Komuniti pada tarikh itu, tapi aku akan pastikan aku akan dapatkan Pokémon shiny untuk paling tidak setiap satu evolusi Chikorita.



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Kalau umur panjang, episod Chikorita bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*berlari menuju matahari terbenam sambil mengendong Chikorita di celah ketiak*





.

No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: