Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 28, 2018

Memburu Anak Naga Merah Jambu. #PokémonGOCommunityDay


Salam.

[Maaf. Entri ini sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan Pokémon GO yang akan sedikit memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.]



Pokémon GO Community Day adalah satu inisiatif Niantic, Inc. selaku pembangun permainan aplikasi Pokémon GO untuk menjadikan permainan tersebut sentiasa relevan. Satu hari dalam setiap bulan akan digelar sebagai Community Day, dan pelbagai bonus permainan diberikan semasa hari tersebut.

Sila baca entri 'Tangkap Pikachu di Taman. #PokémonGOCommunityDay' untuk mengetahui pengalaman pertama aku menyertai Community Day.

Untuk bulan Februari, Community Day jatuh pada tarikh 24 Februari 2018, menampilkan Dratini sebagai Pokémon istimewa. Acara ini akan berlangsung dari pukul 11 hingga 2 petang waktu Malaysia. Sepanjang tempoh 3 jam itu, bonus 3x Stardust dan jika evolve Dratini kepada Dragonite, akan dapat moveset istimewa Draco Meteor yang kuat.





PERSEDIAAN.

Untuk Community Day kali ini, Dratini menjadi Pokémon istimewa. Walaupun tidak diumumkan, tapi semua pemain sedia maklum bakal ada shiny Dratini (Dratini yang berwarna lain dari kebiasaan) iaitu berwarna merah jambu. Sebagai persediaan untuk menangkap Dratini, aku terpaksa mengemaskini peti simpanan Pokémon aku supaya ada cukup ruang untuk tangkap sebanyak mana Dratini yang aku mampu.

Disebabkan beberapa hari sebelum hari kejadian aku dapati aku tinggal sedikit sahaja XP (experience point) untuk naik ke level seterusnya iaitu level 35, aku pun gigih mencari XP di luar. Alhamdulillah, sehari sebelum 24 Februari, aku berjaya naik ke level 35.




Juga, sebagai persediaan, aku sertai komuniti Silph League untuk dapatkan lencana eksklusif sempena Community Day bulan Februari.



SILPH LEAGUE.

Ini kad Silph Road aku.
Setiap yang menyertai Silph League akan dapat kad ini.


Di kalangan komuniti pemain Pokémon GO, ada satu komuniti yang tidak terikat dengan Niantic yang begitu gigih menjalankan kajian mengenai Pokémon GO ini. Komuniti itu dikenali sebagai Silph Road. Mereka menjalankan kajian tentang hampir kepada semua perkara, termasuklah taburan Pokémon, peratusan tangkapan hinggalah ke kebarangkalian hasil tetasan telur.

Baru-baru ini, Silph Road melancarkan Silph League, sebuah jaringan sosial yang menghubungkan sesama pemain Pokémon GO. Silph League ini umpama Facebook, tapi untuk pemain Pokémon GO. Ada satu feature yang dipanggil 'Handshake' di mana apabila kita bertemu pemain lain, kita boleh terus berhubung. Handshake ini seperti 'add as friend' dalam Facebook, cuma kita kena buat face-to-face.

Untuk Community Day, jika kita buat 'handshake' dengan orang tertentu, kita akan dapat satu lencana eksklusif sempena Community Day.



MISI.

Untuk Community Day kali ini, aku tetapkan beberapa misi:

1. Sertai satu level 5 legendary boss raid Rayquaza.
2. Tangkap sebanyak mungkin Dratini sepanjang tempoh 3 jam Community Day.
3. Tangkap paling kurang TIGA (3) shiny Dratini.
4. Evolve paling kurang SATU Dratini kepada Dragonite supaya mempunyai moveset istimewa Draco Meteor.

Disebabkan aku pergi Community Day ini seorang diri (aku buka pelawaan untuk sertai aku di entri lepas tapi tiada yang berminat), jadi destinasi pilihan aku, sekali lagi, ialah Taman KLCC.


Air pancut berirama sentiasa memaku pandangan aku.



HARI KEJADIAN.

Aku sampai awal di Taman KLCC, seawal pukul 9 pagi. Suasana pagi di Taman KLCC penuh dengan orang berjogging. Bayangkan orang lain berjogging, aku pula berjalan kaki sambil main telefon. Sedikit janggal, tapi sebab situ ialah Taman KLCC jadi tiada isu sangat.

Berjalan punya jalan punya jalan, empat telur 10km yang aku eram pun menetas.


Atas, dari kiri; Larvitar, Porygon
Bawah, dari kiri; Mareep, Beldum.


Kebetulan ada telur hitam level 5 menanti untuk menetas di PokéGym berhampiran, jadi aku pun pergi ke arah PokéGym itu. Dapatlah aku sertai level 5 legendary boss raid menentang Rayquaza.


Yang seronok tentang battle di tempat seperti Taman KLCC ialah sentiasa ada orang yang akan sertai bersama.


Sudah tentu aku tak dapat tangkap Rayquaza tersebut. Entahlah. Susah bebenor nak tangkap naga hijau ni. Sampai sekarang, berkali-kali aku lawan Rayquaza pun masih belum dapat tangkap lagi satu. Marah betul hati ini dibuatnya.

Kebetulan, salah seorang yang sertai raid Rayquaza itu adalah orang yang aku boleh 'handshake' untuk dapatkan lencana eksklusif Community Day dalam Silph League. Apa lagi, kami pun 'handshake' dan aku pun dapat lencana tersebut.


Tengoklah lencana anak naga merah jambu itu.




COMMUNITY DAY BERMULA.

Jam menunjukkan pukul 11 menandakan Community Day bermula. PokéStop kebanyakannya sudah dilengkapi dengan Lure (Umpan) bertujuan untuk mengumpan Pokémon datang. Taman KLCC penuh dengan Dratini. Misi tangkapan bermula...


Lihatlah kemeriahannya.


...namun malang tidak berbau. Terdapat isu melibatkan pemainan Pokémon GO menyebabkan permainan seringkali mendapat mesej 'error'. Isu ini membuatkan kami para pemain tidak boleh bermain dengan baik. Seringkali kena mula semula (restart) permainan dan kerapkali permainan menjadi kaku (freeze) dan kena tutup secara paksaan (force stop). Isu ini berlarutan selama antara 30-45 minit.

Dek kerana aduan orang ramai, Niantic mengumumkan dalam Twitter bahawa tempoh 3 jam Community Day yang sepatutnya bermula dari pukul 11 hingga pukul 2, akan dipanjangkan sehingga pukul 5. Berita baik kepada pemain lain, tapi bukan aku. Aku hanya mampu main sehingga pukul 2 sahaja kerana selepas itu aku ada hal penting di tempat lain. Lagipun, macam yang aku sebut dalam post Community Day sebelum ini, tempoh 3 jam adalah baik dan memanjangkan tempoh itu tidak akan bawa apa-apa kebaikan pada aku.

Setelah beberapa kali maki hamun dan sumpah seranah, akhirnya aplikasi Pokémon GO kembali menjadi stabil dan bebas dari error. Tidak! Error masih ada tapi tidak sekerap sebelumnya. Tapi aku tetap gigih memburu Dratini.

Taman KLCC penuh dengan pemain Pokémon GO. Macam mana aku kenal? Mereka berjalan sambil pegang telefon bimbit, macam aku. Ada yang berkumpulan, ada yang berpasangan, dan ada yang seperti aku sendirian.

Setelah beberapa kali menangkap Dratini, akhirnya aku jumpa shiny Dratini, Dratini yang berwarna merah jambu (Dratini normal berwarna biru). Bukan satu, bukan dua, tapi aku jumpa TIGA Dratini. Aku boleh nak berusaha untuk dapat lebih tapi tiga adalah misi aku jadi tak perlu untuk aku berusaha lebih.


Lihatlah kemerah-jambuan Dratini-Dratini ini.


Sepanjang 3 jam tempoh bonus itu juga, aku sempat evolve satu Dratini normal kepada Dragonair dan seterusnya ke Dragonite (memerlukan 125 Dratini candy untuk evolve Dratini kepada Dragonite). Dragonite itu mempunyai moveset Draco Meteor. Dan disebabkan aku berjaya kumpul Dratini candy dengan banyak, aku juga evolve satu shiny Dratini menjadi shiny Dragonite, seekor Dragonite yang berwarna hijau (dan hodoh). Aku juga evolve satu shiny Dratini kepada shiny Dragonair, membuatkan aku memiliki lengkap ketiga-tiga Pokémon shiny untuk keluarga Dratini.


One happy family at home.


Tepat pukul 2 aku tamatkan acara memburu Dratini aku ini walaupun secara konsepnya acara masih lagi belum tamat. Aku terpaksa bergerak ke satu acara lain yang tak boleh aku lepaskan. Kalau aku tidak perlu ke acara itu, mungkin aku akan habiskan masa lebih untuk memburu Dratini lagi memandangkan kebanyakan shiny Dratini yang aku dapat mempunya individual value (IV) dan combat power (CP) yang rendah.

Maka tamatlah Pokémon GO Community Day bulan Februari 2018 untuk aku.



MISI SELESAI.

Sepanjang tempoh acara, aku berjaya;

1. Sertai satu raid Rayquaza walaupun tidak berjaya tangkap (+10 000 XP)
2. Tangkap 98 Dratini
3. Tangkap 3 shiny Dratini
4. Evolve 2 (dua) Dratini kepada Dragonite, membolehkan Dragonite itu memiliki moveset istimewa Draco Meteor.

Secara rumusannya aku rasa acara hari itu berjaya walaupun pelindung skrin (screen protector) telefon aku retak kerana beberapa isu. Aku juga berjaya dapatkan lencana istimewa sempena Pokémon GO Community Day yang dikeluarkan Silph League.

Kalau dilihat coraknya, Pokémon GO Community Day akan berlangsung pada Sabtu ketiga setiap bulan atau Sabtu minggu terakhir bulan tersebut, maka kemungkinan besar Community Day untuk bulan Mac jatuh pada 17 Mac ATAU 24 Mac (aku lebih rasa 24 Mac).

(Updated) Niantic umumkan Community Day bulan Mac jatuh pada 25 Mac (hari Ahad) bermakna KAU SALAH TEKA, cEro!

Niantic sudahpun umumkan Pokémon isitmewa untuk Community Day bulan Mac adalah BULBASAUR. Jadi kemungkinan untuk dapatkan shiny Bulbasaur adalah tinggi pada hari tersebut. Secara peribadi, Bulbasaur bukanlah satu Pokémon yang istimewa mana, tapi acara Community Day mungkin terletak kuat pada bonus hari tersebut, menjadikan Bulbasaur sebagai Pokémon tumpuan bukanlah teruk mana.


Image Twitter @PokemonGOApp


Aku rancang untuk pergi ke lokasi SELAIN Taman KLCC. Mungkin Taman Tasik Shah Alam, atau sekitar Menara Kuala Lumpur, atau mungkin Taman Tasik Titiwangsa. Jika ada antara kalian nak sertai aku semasa Pokémon GO Community Day bulan Mac nanti, jangan malu jangan segan untuk hubungi aku di mana-mana media sosial yang ada (@cerolian). Kita akan set lokasi ikut kesesuaian.

Maka dengan ini, tamatlah cerita aku mengenai Pokémon GO Community Day.
Terima kasih kerana baca sampai bawah sebab aku rasa rata-rata akan putus asa baca bila masuk perenggan kedua post ini hehehe.

Bye.



.


6 comments:

  1. BENCINYA BACA! Setiap perenggan aku duk akhiri dengan degusan marah. BOIKOT BLOG NI BOIKOT! Tak nak komen panjang2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. >WZ

      Hey! Nanti ada masa jom laa join aku. Kita pergi Community Day sama-sama :)

      Delete
  2. Walaupun aku xmain PokemonGO, tapi apsal aku tergigih baca? hahaha mcm baca siri adventure lak, there's something abt cara ko tulis entri kali ni kot.
    Btw, bagusnya ko ni set matlamat setiap kali buat pape, kalo aku, g redah je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. >star

      Hahaha. Baguslah kalau kau baca. Harap-harap baca sampai habis hehehe.
      Matlamat tu aku baru je set. Masa first dulu macam main redah je jadi tak berapa nak feeling sikit. Bila set misi, lepas tu dapat pula capai misi tu, terasa puas hati dia lain macam sikit hahaah

      Delete
  3. wah
    lama dah tak dengar pasal pokemonGo nih
    hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Hans

      Hahaha. Pokemon GO sekarang tinggal orang yang betul-betul main je. Yang masa hype dulu, geng-geng bandwagon semua dah terjun keluar dah hehehe

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: