Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 24, 2018

Tangkap Pikachu di Taman. #PokémonGOCommunityDay



Salam.

[Minta maaf. Entri ini sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan Pokémon GO yang akan sedikit memberi cabaran kepada pembaca bukan pemain.]



"2018 ada lagi ke orang main Pokémon GO?"

Kalau aku dapat soalan seperti ini beberapa bulan lepas, mesti aku akan 'triggered' dan sentap. Tapi kalau sekarang, aku hanya akan senyum senget ala-ala Zul Ariffin dan bertenang. Sebabnya, aku tahu betapa ramainya pemain Pokémon GO yang masih main.

Pokémon GO ada lebih 65 juta pemain aktif setiap bulan. Untuk perspektif, jika setiap pemain ini membentuk satu negara, populasinya hampir menyamai negara Perancis. Untuk perbandingan, Malaysia hanya ada 31 juta penduduk.





Tapi permainan aplikasi mobil kebanyakannya berjangka hayat pendek. Jadi, untuk terus relevan dimain, Niantic sebagai pembangun aplikasi Pokémon GO pada 12 Januari 2018 memperkenalkan Pokémon GO Community Day. Setiap bulan akan ada satu hari khusus dipanggil Community Day, di mana pada hari itu untuk jangka waktu terhad 3 jam, akan ada bonus istimewa dan pokemon istimewa untuk ditangkap.

Sebagai permulaan, Pokémon GO Community Day pertama dijadualkan pada 20 Januari 2018. Bonus pada hari itu adalah 2x XP, 3 jam lure dan pokemon istimewa PIKACHU dengan moveset Surf (sebelum ini Pikachu tiada Surf dalam senarai movesetnya). Untuk Malaysia, waktu bonus ini hanya berlangsung pada 20 Januari 2018 dari jam 11 pagi hingga ke 2 petang (hanya 3 jam).


Image Twitter @PokemonGOAppMY


Jadi, ini adalah satu sebab kukuh untuk aku selaku introvert untuk keluar dan bermain di luar.

Destinasi yang aku pilih untuk keluar sudah tentu perlu ada banyak Pokéstop dan ada peluang tinggi untuk bertemu dengan legendary raid boss Kyogre di Pokégym sekitarnya. Tempat itu juga perlu senang dicapai dan juga senang berteduh jika hujan turun. Destinasi pilihan aku ialah TAMAN KLCC.




20 Januari aku bergerak ke KLCC.
Aku sampai di Taman KLCC pada 11:15 pagi, terbazir 15 minit waktu bonus.
Misi aku hari ini ialah:

1. Untuk 'evolve' 50++ Pidgey yang aku kumpul dalam julat masa 2x XP dengan tambahan penggunaan Lucky Egg (yang juga meningkatkan XP sebanyak 2 kali ganda) menjadikan XP aku bakal dinaikkan 4 kali ganda.

2. Dapat lawan legendary boss raid Kyogre dalam julat masa 2x XP.

3. Tangkap Pikachu sebanyak yang mungkin.

Kebetulan sewaktu sampai, Pokégym di hadapan Suria KLCC sedang menunggu telur legendary raid untuk menetas. Ada dalam 50+ minit lagi jadi aku buat keputusan untuk evolve Pidgey dahulu.

Aku pilih satu kerusi di taman itu dan duduk selesa. Aku evolve 53 Pidgey dalam masa 30 minit Lucky Egg berfungsi, mendapatkan aku 53 x 500 x 2 x 2 = 106 000 XP (sekali evolve Pidgey ke Pidgeotto = 500 XP).

Baki masa menunggu telur menetas aku isi dengan berjalan menangkap Pikachu.


Ini shiny Pikachu.
Beza shiny Pikachu ialah warna kuningnya sedikit deep berbanding Pikachu biasa.

Aku jumpa shiny Pikachu satu. Ini merupakan pokemon shiny pertama aku jumpa di luar. Satu-satunya pokemon shiny yang aku ada juga adalah Pikachu, tapi aku dapat melalui Pichu yang menetas dari telur.

Walaupun seronok jumpa shiny Pikachu, tapi aku dapat tahu kemudian yang ramai lagi orang lain jumpa shiny Pikachu juga, jadi ini menjadikan shiny Pikachu yang aku jumpa itu tidaklah berapa special sangat pun.
(Ingat lagi entri Dari Gastly ke Manusia Gagal di mana aku sebut tentang TERLALU BANYAK SESUATU MENJADIKAN IA SEMAKIN TIDAK SERONOK?)


Masa untuk legendary raid hampir tiba. Aku hampiri pintu masuk Suria KLCC yang ada tanglung cina besar itu untuk sertai legendary raid.

Tengoklah berapa ramai orang yang sedang tunggu Kyogre menetas.



Peta dalam aplikasi Pokémon GO menunjukkan kebanyakan Pokéstop sudah dipasang lure. Perhatikan telur hitam dengan jangka masa baki 5 minit lagi itu. Selepas 5 minit, Kyogre pun muncul.



Melawan Kyogre bersama-sama 19 orang asing yang tidak dikenali. Entah kenapa Kyogre tak mengadap ke arah aku. Malu agaknya. Selepas selesai lawan, pemain diberi peluang untuk tangkap Kyogre tadi.



Aku gagal tangkap Kyogre. Tak terkejut pun sebab aku tahu aku tak suka tangkap jenis Pokémon yang terapung ni. Pokémon jenis macam ni suka ke kiri ke kanan suka hati, nak baling bola pun asyik miss.

Setelah selesai Kyogre, aku pergi keliling taman untuk tangkap Pikachu. Dalam rekod, aku dapat tangkap 35 Pikachu dalam tempoh masa 3 jam itu. Tapi rasanya aku boleh tangkap banyak lagi sebab aku juga tangkap pokemon lain selain Pikachu. Kalau aku betul-betul tumpu hanya Pikachu, mesti angka tangkapan akan jadi lebih tinggi.

Berjalan-jalan sekeliling, cuaca dalam game bertukar menjadi hujan. Lalu aku nampak satu lagi raid boss kegemaran aku sedang berlangsung di Pokégym berdekatan. Itu adalah raid boss Wailmer. Aku pun pergi untuk peluang tangkap Wailmer itu.


Battle dengan Wailmer sedang berlangsung. Aku guna Shiny Pikachu untuk lawan. Look at that massive Wailmer size. Tapi Pikachu aku pun bukanlah lemah mana, mudah je selesaikan Wailmer ni.



Wailmer berjaya ditangkap. Aku suka tangkap Wailmer sebab nak evolve Wailmer ke Wailord memerlukan 400 candy. 400 tu angka yang besar jadi setiap kali jumpa Wailmer, aku perlu tangkap.
(Tangkap satu Wailmer = 3 candy, atau 6 candy kalau guna Pinap berry)

Aku juga jumpa Wailmer liar, jadi apa lagi. Tangkap laa. Weather-boosted pula tu.

Wailmer akan banyak keluar waktu hujan, tapi bergantung kepada bentuk muka bumi dan sarang juga.



Inilah keadaan dalam game yang penuh dengan Pikachu semasa tempoh masa bonus dan selepas waktu bonus di mana Pikachu yang bersepah tadi semua dah hilang dan digantikan dengan pokemon biasa.


Jangka waktu 3 jam bonus sangat singkat, tapi rasanya cukup kot. Aku tak rasa panjangkan lagi masa akan beri apa-apa kebaikan.

Maka dengan itu tamatlah Pokémon GO Community Day yang pertama pada 20 Januari lalu.

Dalam senarai misi aku, rasanya semuanya dapat dipenuhi.
Aku dapat evolve 53 Pidgey dan dapat 106 000 XP.
Aku dapat lawan Kyogre (walaupun tak berjaya tangkap) dan dapat 20 000 XP.
Aku dapat tangkap 35 Pikachu dan salah satunya adalah shiny.

Aku pun tersenyum puas ketika tamatnya Pokémon GO Community Day hari itu.
Tapi semasa mahu pulang, hujan turun dengan riangnya menyebabkan aku terkandas di KLCC untuk beberapa ketika. Aku ambil peluang itu untuk berjalan-jalan cuci mata.


Mungkin tak jelas, tapi ini sebenarnya tengah hujan lebat ni



========================= ============


Aku rasa sangat bagus Niantic buat acara bulanan seperti ini. Paling tidak game Pokémon GO akan terus diberi nafas dan rasa baru untuk mengelakan pemain rasa bosan.

Dalam twitter aku dapat tahu ada beberapa kumpulan setempat buat meetup, berkumpul sesama pemain Pokémon GO dan buat aktiviti sama-sama. Itulah niat sebenar Niantic, mahu pemain ambil kesempatan untuk berkenal-kenalan sesama pemain setempat dan bersosial. Patutpun Pokémon GO menang aplikasi terbaik untuk bersosial pada tahun lepas 2017.

Aku?
Aku tak masukkan diri dalam mana-mana kumpulan tempatan yang ada. Ya, aku ada sertai satu group whatsapp Pokémon GO di kawasan kejiranan aku, tapi aku tak aktif bersuara dan hanya sertai mana-mana legendary raid yang kena pada masa dan tempat sahaja. Aku lebih kepada solo player yang bermain hanya untuk berseronok. Aku tak mahu bermain Pokémon GO terlalu serius sehingga menjadi stress.

Tapi idea untuk buat meetup sempena Pokémon GO Community Day adalah idea yang baik.




Jadi, untuk bulan depan bulan Februari, Niantic sudah umumkan tarikh Pokémon GO Community Day yang seterusnya iaitu pada 24 Februari 2018. Pada tarikh berkenaan, Pokémon istimewanya ialah Dratini dengan moveset yang masih belum diumumkan lagi. Tapi dengar kata, bakal dilepaskan shiny Dratini, jadi memang aku tak akan lepaskan peluang kali ini.

Aku merancang untuk (juga) pergi ke satu lokasi dan tangkap Pokémon sebanyak yang mungkin pada Pokémon GO Community Day yang kedua ini.

Untuk itu, aku buka pelawaan kepada sesiapa yang berminat nak sertai aku.
Kalau kalian nak sertai aku, kita ke lokasi dan main Pokémon GO selama 3 jam dan rancangan seterusnya terpulang kepada kalian. Mungkin selepas itu kita boleh duduk minum-minum ke, bersosial macam manusia biasa.

Aku buka pelawaan ini kepada semua orang tidak kira siapa. Ini mungkin satu-satunya peluang untuk kalian jumpa aku in-person, dengan syarat tiada gambar muka aku boleh diupload di mana-mana media. Kalau ada yang rasa nak sertai aku, contact aku di twitter @cerolian. Mention, atau DM, atau reply dan kita akan set mana lokasi yang sesuai untuk bertemu. The more the merrier, jadi ajaklah kawan-kawan lain kalau malu pergi seorang diri.

Ini seperti meetup, cuma maybe most of the time kita akan tatap skrin handphone masing-masing sambil tangkap pokemon. Pelawaan ini terbuka sampai hari kejadian. Tak apa, kalau last minute tiba-tiba tinggal aku seorang pun tak apa sebab aku okay. Aku hanya nak main Pokémon GO, jadi sama ada ada teman main sekali atau main seorang diri, I'm always okay.

Sebab itulah seronoknya Pokémon GO ini,
walaupun game ini satu game aplikasi sosial, tapi kita bebas nak main bersama rakan, atau main bersama orang asing, atau sekadar nak main seorang diri pun tak ada masalah. Macam aku, I'm more a solo player but I'm okay kalau ada small number of companions pun.

Tapi kalau kalian ada niat nak sertai aku, jangan malu-malu.
Sebab aku rasa aku sendiri pun malu juga hahahahahahahaha.
But nevertheless, come join me.

Bye.




.


6 comments:

  1. Booo takde sape nak join boooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Anonymous

      Apa boo-boo ni? Sedih tau boo-boo kiteww!

      Delete
  2. aku main jugak pokemonGo ni masa tengah hot.. tapi skrg aku dah ininstall sebab aku ni lagha dan obsess sket bila main game.. keje x jalan, so better stop

    ape2 pon, enjoy ya! seronok la skrg dah memacam cara dia buat bagi player x bosan. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Raz

      Laaa. Kena uninstall? Install laa balik lepas tu jom laa tangkap Dratini sama-sama hehehe.

      Delete
  3. Dan aku......masih lagi tak pernah main sebab handphone aku tetap tak compatible dengan apps Pokemon Go.. *nangis ceruk bilik*

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Lee

      Lee! Andai kata kau ada phone baru, dan phone itu compatible, dan berminat nak main Pokemon GO, aku sentiasa ada.
      Just buzz me anytime aku akan muncul #ewah

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: