Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 23, 2018

HARI KOMUNITI: Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.


Salam.

Bertemu sekali lagi kita dalam segmen HARI KOMUNITI,
segmen di mana aku bercerita tentang perjalanan kehidupan aku semasa menyertai Community Day anjuran Pokémon GO.

Ya, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan ada banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah satu hari dalam setiap bulan anjuran pihak Niantic Inc. selaku pembangun aplikasi Pokémon GO di mana pada hari berkenaan akan menampilkan satu Pokémon tertentu dan dilepaskan secara banyak dalam jangka waktu 3 jam. Semasa jangka tempoh 3 jam berkenaan, bonus-bonus tertentu juga akan diberikan kepada para pemain. Hari Komuniti adalah satu acara yang dinantikan oleh para pemain Pokémon GO.

Aku ada bercerita panjang lebar tentang Hari Komuniti yang pernah berlangsung sebelum ini:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'

Dan untuk bulan April ini, Hari Komuniti berlangsung pada 15 April 2018 dari jam 11 pagi hingga 2 petang dan Pokémon Mareep akan menjadi Pokémon penampilan istimewa.


#179 MAREEP
Wool Pokémon
Mareep's fluffy coat of wool rubs together and builds a static charge. The more static electricity is charged, the more brightly the lightbulb at the tip of its tail glows.



Mareep adalah sejenis Pokémon elektrik berbentuk seperti kambing biri-biri. Di keliaran, Mareep jarang dijumpai. Mareep boleh berevolusi kepada Flaaffy dengan 25 Mareep candy dan seterusnya kepada Ampharos dengan 100 Mareep candy. Walaupun Ampharos bukanlah antara Pokémon jenis elektrik yang kuat, tapi Ampharos tetap merupakan salah satu Pokémon kegemaran aku, terutamanya disebabkan warnanya.

Untuk Hari Komuniti kali ini, bonus yang diberikan adalah 3 jam Lure (Lure hanya 30 minit pada hari biasa), jarak berjalan kaki untuk semua incubator akan dikurangkan menjadi 1/4 dan jika Ampharos dievolusi dalam tempoh 3 jam acara ini, Pokémon berkenaan akan mendapat 'Dragon Pulse' sebagai charged move istimewa. Juga, disebabkan Hari Komuniti ini berlangsung semasa acara 'Kanto Celebration', maka setiap Pokémon yang ditangkap (semua termasuk Mareep) akan mendapat 2x candy (6 candy jika berjaya ditangkap, 12 candy jika menggunakan Pinap Berry). Juga, bukan rahsia lagi bahawa nanti akan dilepaskan shiny Mareep, Mareep dengan bulu warna merah jambu.



PERSEDIAAN.

Disebabkan Hari Komuniti kali ini berlangsung awal, 15 April, bukannya seperti selalu berlangsung pada minggu hujung bulan, maka jujurnya aku tidak bersedia apa pun untuk acara ini. Namun, pada 12 April sebelumnya, aku berjaya naik ke level seterusnya LEVEL 36.

Aku juga simpan satu super incubator kerana pada hari kejadian, akan ada bonus jarak berjalan untuk incubator menjadi 1/4. Ini bermakna telur 10 km hanya memerlukan perjalanan sebanyak 2.5 km sahaja jika menggunakan incubator biasa. Untuk super incubator, telur 10 km akan menjadi 1.67 km sahaja.



MISI.

Disebabkan tiada persediaan khusus untuk Hari Komuniti ini, aku tiada misi khusus.
Namun, aku berharap dapat:

1. Tangkap sebanyak mungkin Mareep sepanjang tempoh 3 jam itu.
2. Tangkap paling kurang TIGA (3) shiny Mareep.

Kali ini, sekali lagi, aku jadikan Taman Tasik Shah Alam sebagai destinasi menangkap Pokémon.


Poster acara Community Day Shah Alam.
Sumber Facebook Pokémon GO [Malaysia], kredit Bemz Banawi (Fb)


Taman Tasik Shah Alam dipilih sekali lagi kerana aku ada hal di Shah Alam pada tarikh itu. Alang-alang.



HARI KEJADIAN.

Sepanjang perjalanan ke Shah Alam, aku akan bertemu dengan lebih 10 lampu isyarat. Namun dari rumah sampailah sudah masuk Shah Alam, semua lampu isyarat yang aku lalui akan berlampu hijau, membuatkan aku tidak perlu berhenti. Bagi sesetengah orang, ini dipanggil tuah. Namun aku takut kejadian begini. Aku sangat tidak bertuah, jadi tiba-tiba datang 'tuah' sebegini buatkan aku tak sedap hati.

Mujur di persimpangan lampu isyarat terakhir sebelum masuk ke dalam satu bulatan di Shah Alam aku kena berhenti lampu merah. Lega sikit hati.

Sebab banyak sangat lampu hijau, aku sampai awal.
Sengaja aku park motosikal jauh sikit (di SACC Mall) supaya aku boleh berjalan menembusi Kompleks PKNS dan bertemu dengan McDonald's. Aku singgah beli McFlurry. Nyum!

Jam ada lagi kurang 40 minit sebelum pukul 11 pagi, namun aku sudah berada di tapak berkumpul. Nampak beberapa ahli kumpulan Pokémon GO Shah Alam semakin lama semakin ramai dan mula bersedia membuka tapak. Aku, macam anti sosial yang lain, hanya tengok dari jauh walaupun hati ada niat nak menolong. Entahlah. Aku tak pandai nak bersosial.


Seorang anti sosial ambil gambar curi-curi orang lain sedang bersosial.



JAM 11.

Jam di telefon sudah masuk jam 11.
Sebelum ini, bila tepat jam 11 pagi akan muncul dengan banyak Pokémon penampilan istimewa. Tapi kali ini entah kenapa, walaupun sudah pukul 11, namun tiada satu pun Mareep yang dijumpai. Mungkin server lambat sebab ramai main, jadi agak lewat. Tapi 10 minit sudah berlalu, masih tiada Mareep. Kalau bulan lepas, 5 minit pertama aku sudah tangkap 2 shiny Bulbasaur. Kali ini, sudah 10 minit masih tiada satu pun Mareep, apatah lagi yang shiny.

Mungkin aku perlu restart aplikasi. Aku buat. Tapi masih tiada Mareep.

Di radar 'nearby' ada Mareep, tapi perlu berjalan sedikit. Mungkin Hari Komuniti kali ini menggalakkan pemain untuk berjalan, sebab itu salah satu bonus adalah jarak berjalan untuk telur menetas dipendekkan menjadi 1/4. Maka, aku pun buat keputusan untuk berjalan meninggalkan tapak perjumpaan itu.


Gambar kiri; selepas 13 minit pukul 11, masih tiada satu pun Mareep.
Gambar kanan; pada minit ke-23 selepas mula berjalan, baru jumpa satu Mareep.


Agaknya betullah. Sebab aku berjalan, Mareep semakin banyak dapat dijumpai. Banyak sudah ditangkap, namun tiada satu pun Mareep berbulu merah jambu. Entah kenapa kali ini punya Hari Komuniti sangat susah untuk berjumpa dengan Pokémon shiny.


Pada minit ke-32 selepas jam 11, aku dapat medal emas untuk pencapaian 'Berjalan 1000 km' bermakna aku sudah berjalan sambil main Pokémon GO sejauh 1000 km. JAUH TU!



Setelah berjalan hampir satu jam, dan selepas menangkap banyak Mareep normal yang lain, AKHIRNYA aku bertemu juga dengan si bulu merah jambu ini.


Pada minit ke-58 selepas jam 11, AKHIRNYA muncul juga si kambing biri-biri berbulu merah jambu.



Sudah masuk jam kedua Hari Komuniti (pukul 12 tengahari) namun masih tiada shiny Mareep lain yang aku jumpa. Banyak pusingan sudah aku keliling Taman Tasik Shah Alam ini, masih tiada satu pun tuah yang aku dapat.

You see?
Inilah yang berlaku bila awal tadi aku sudah guna tuah aku untuk lalu lampu hijau di setiap lampu isyarat yang ada. Sekarang tuah aku sudah habis sampaikan aku tidak mampu nak bertemu dengan shiny Mareep lagi.

Aku cuba tukar laluan aku dengan berjalan sedikit jauh, ke taman rekreasi depan Masjid Shah Alam, namun masih tiada shiny yang dijumpai. Kaki sudah lenguh. Bateri telefon hampir habis, tapi masih tiada hasil. *Mengeluh panjang...*

Fast forward ke depan, jam sudah menunjukkan 10 minit lagi sebelum pukul 2 menandakan Hari Komuniti hampir tamat. Dengan sedihnya, aku buat keputusan untuk mengevolusi shiny Mareep aku kepada shiny Flaaffy dan seterusnya kepada shiny Ampharos supaya Ampharos itu akan ada 'Dragon Pulse' sebagai charged move-nya. Kalau aku berlengah lagi, aku mungkin akan kehilangan peluang untuk dapatkan 'Dragon Pulse' itu sebab masa sudah suntuk.


Evolusi ini berlaku pada 7 minit sebelum jam 2.
Kesemua Pokémon di atas adalah Pokémon yang sama, berasal daripada satu-satunya shiny Mareep yang aku jumpa.



Agak sedih sebenarnya.
Aku ingat nak paling kurang ada 3 shiny Mareep supaya satu boleh aku evolusikan kepada Flaaffy dan satu lagi kepada Ampharos sebagai simpanan satu keluarga shiny Mareep. Tapi apa boleh buat. Inilah keputusan yang terbaik boleh aku ambil berdasarkan keadaan aku sekarang. *Mengeluh panjang lagi*

Dengan langkah longlai dan kecewa, aku balik ke tapak pertemuan geng Pokémon GO Shah Alam tadi.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
"Community Day extend lagi satu jam, sampai pukul 3."

Salah seorang krew geng Pokémon GO Shah Alam buat pengumuman. Katanya, awal tadi yang Mareep lambat keluar tu adalah sebab ada isu dekat pihak Niantic, maka sebagai memohon maaf Niantic extend masa lagi satu jam.

Ingat lagi cerita lampu isyarat hijau sepanjang jalan tadi? Bila akhirnya aku jumpa satu lampu isyarat merah, aku rasa lega. Perasaan lega yang sama juga aku alami bila aku dengar pengumuman tadi.

This is it. Dalam satu jam ini, aku gigih bergerak laju untuk tangkap seberapa banyak Mareep yang ada bagi meningkatkan peluang aku jumpa shiny Mareep. Dan hasil kegigihan aku tidak sia-sia. Dalam masa satu jam tambahan itu, aku dapat jumpa DUA lagi shiny Mareep. YAAY!!


Gambar kiri; shiny Mareep kedua aku pada minit ke-21 masa tambahan.
Gambar kanan; shiny Mareep ketiga aku pada minit ke-34.


Selepas dapat shiny Mareep ketiga, aku perlahankan langkah aku sebab kaki aku sudah lenguh. Aku berjalan keliling taman dan tempat sekelilingnya hampir 4 jam tanpa henti. Memang patut pun kaki aku lenguh. Tapi, walaupun lenguh. Aku puas.

Shiny Mareep dengan CP 191 aku evolusi menjadi shiny Flaaffy. Sekarang, aku sudah ada lengkap satu famili shiny Mareep. One shiny Mareep family at home.

Jam sudah pukul 3, tapi aku masih belum Zohor. Berdosanya aku lambatkan solat demi permainan ini.

Setelah masuk jam 3, para peserta terus ke sesi bergambar. Selepas bergambar, aku tidak lagi menunggu di tapak pertemuan geng Pokémon GO Shah Alam tadi, membuatkan aku terlepas untuk 'shakehand' (check-in) The Silph League untuk dapatkan lencana eksklusif Hari Komuniti kali ini. Tak apalah. Anggap sahaja aku tiada rezeki.

Selesai solat Zohor, aku pun bergegas pergi melakukan perkara yang patut aku lakukan di Shah Alam ini. Selepas itu aku balik.


Image Twitter @PokemonGOAppMY



MISI SELESAI?

Sepanjang tempoh 4 jam itu, aku berjaya;

1. Tangkap 94 Mareep.
2. Dapat 3 shiny Mareep.
3. Evolusikan DUA Mareep kepada Ampharos untuk mendapatkan 'Dragon Pulse' sebagai charged move (satu Mareep biasa, satu Mareep shiny)

Not bad untuk orang yang tak bersedia, kan?

Namun aku kurang puas hati dengan pencapaian aku hari ini kerana aku sendiri kurang bersosial dengan orang lain. Susah sebenarnya nak buka mulut dan berbual dengan orang yang kita tidak kenal. Aku sangat kagum dengan orang yang mampu buat perkara itu dengan mudahnya. Jadi introvert ini kadang-kadang sangat merugikan dan memenatkan, namun aku tak ada niat untuk ubah sikap aku ini. Biarlah aku hanya bercakap dengan orang yang aku selesa sahaja.



HARI KOMUNITI BULAN MEI.

Disebabkan aku lambat update cerita ini, maka sudah diumumkan oleh pihak Niantic bahawa untuk bulan Mei, Pokémon GO Community Day akan berlangsung pada hari Sabtu 19 Mei 2018 dengan menampilkan Charmander sebagai Pokémon utamanya. Antara bonus pada hari berkenaan adalah 3x Stardust untuk setiap tangkapan, 3 jam Lure, dan move khusus yang belum diumumkan untuk setiap Charizard yang dievolusi dalam tempoh masa 3 jam itu.


Image Twitter @PokemonGOApp


Shiny Charmander sudah tentu akan dilepaskan walaupun Niantic tidak pernah umumkan apa-apa berkaitan shiny. Tapi yang lebih menjadi topik hangat adalah shiny Charizard, di mana warna Charizard itu adalah hitam, memperlihatkan sisi Charizard yang lebih garang.

Tak sabar tunggu bulan depan punya Hari Komuniti.
JOM!




.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License