Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 8, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Burung Api Lagenda.



Salam.

[Maaf. Entri ini sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.]

Hi. Aku cEro.
Jarang nampak aku update blog hari Ahad, kan?
Aku pernah kata blog ini adalah tempat aku berkongsi hobi dan cerita.
Pada masa hobi aku melukis, aku kongsikan komik hasil lukisan aku.
Kalau hobi aku menjahit, blog ini akan penuh dengan cerita jahitan.
Sekarang, hobi aku ialah main Pokémon GO, so...here we are!
Anggaplah ini satu update untuk diri aku sendiri sebab aku tak ada medium lain nak salurkan keterujaan aku tentang Pokémon GO ini.
So, bear with me.




Kemaskini aplikasi Pokémon GO 0.97.2 mula dilepaskan pada hujung bulan Mac lalu dan antara feature terbarunya yang diperkenalkan adalah 'Research', satu feature di mana pemain perlu menyelesaikan sesuatu tugasan untuk mendapat sesebuah ganjaran. Feature ini seperti 'quest' di dalam game lain, seperti contoh di dalam game aplikasi 'Subway Surfers' kita kena kumpul huruf-huruf tertentu untuk berjaya membuka kotak ganjaran yang lebih lumayan.

Dua jenis 'Research' yang diperkenalkan;
1) Field Research, dan
2) Special Research.

Dalam entri kali ini, aku akan bercerita tentang kejayaan aku menyelesaikan Field Research yang pertama dan ganjaran yang aku dapat.
Cerita tentang Special Research aku kongsikan dalam entri ini.

----------------------------------------


Konsep

Konsep Field Research adalah kita perlu selesaikan paling kurang satu tugasan untuk mendapatkan satu cop setem setiap hari. Selepas kumpul selama 7 hari (7 cop setem), maka ganjaran yang besar akan diberikan.

Screenshot untuk muka Research pada hari pertama.


Tugasan hanya boleh didapati apabila kita pusingkan Pokéstop. Satu Pokéstop satu tugasan sahaja untuk satu hari. Hanya Pokéstop sahaja tempat untuk dapatkan tugasan, jika pusingkan cakera foto di PokéGym, tiada tugasan akan diberikan.

Para pemain boleh menjalankan TIGA tugasan dalam satu masa. Tugasan yang dirasakan susah BOLEH dibuang, namun semakin susah satu tugasan, semakin lumayan ganjaran yang diberikan. Jika ada tugasan yang dibuang, dan pemain pusingkan kembali Pokéstop yang sama, tugasan yang sama dengan yang dibuang tadi akan dapat kembali.

Tugasan ada pelbagai. Daripada yang senang sehinggalah yang hampir mencapai tahap mustahil. Di internet luar sana penuh dengan senarai tugasan dan ganjaran yang disediakan oleh para pemain Pokémon GO bagi memudahkan, namun pada pendapat aku, Research ini lebih seronok dilakukan tanpa perlu bersedia untuk apa-apa. Jika kita tahu ganjaran untuk setiap tugasan yang disediakan, ini sedikit mengurangkan keseronokan bermain.

----------------------------------------


Perjalanan

Field Research dapat dimain bermula pada tarikh 31 Mac (Sabtu) dengan tugasan pertama aku ialah 'Catch 3 Flying-Type Pokémon' dan ganjarannya adalah 'encounter a mysterious Pokémon'. Selepas selesaikannya, aku berpeluang untuk tangkap satu Pokémon, Doduo, satu Pokémon yang jarang aku jumpa. Nice!

Selepas claim ganjarannya (Doduo), aku dapat cop setem yang pertama bertarikh '31 Mar'.




Walaupun selepas dapat cop itu kita teruskan juga selesaikan tugasan-tugasan yang lain, namun cop hanya diberi SATU setiap SATU hari selepas menyelesaikan SATU tugasan.

Tak perlu aku berikan secara terperinci apa tugasan yang aku lakukan pada hari seterusnya. Namun aku berjaya untuk dapatkan satu cop setiap hari selama 6 hari, dengan cop setem bertarikh dari '31 Mar' sehinggalah ke '5 Apr'.








Pada hari ketujuh, tiada cop setem bertarikh diberikan namun ikon ketujuh akan muncul lingkaran putih (seperti dalam imej di bawah) menandakan kita sudah selesaikan tugasan pada hari ketujuh.




Selepas ikon hari ketujuh ditekan untuk mengutip ganjaran, muncul Professor Willow buat (kekonon) panggilan video untuk mengucapkan tahniah.




Lalu muncul skrin di bawah ini, memberikan kita peluang untuk buka kotak yang berisi ganjaran hasil titik peluh penat kita selesaikan tugasan selama 7 hari berturut-turut.




Bila ditekan 'CLAIM REWARD!', muncul ganjaran yang ditunggu-tunggu.
Salah satu daripada tiga Pokémon burung lagenda, Moltres.




Moltres yang diberi sebagai ganjaran berada di level 15.
Moltres tidak akan dapat dijumpai di keliaran luar.
Dahulu, peluang untuk menangkap Moltres hanyalah melalui legendary boss raid battle level 5 yang berlangsung beberapa minggu sekitar bulan Ogos tahun 2017. Moltres yang berjaya ditangkap pada waktu itu berada di level 20, maka CP (Combat Power)-nya lebih tinggi.

Kini, semua orang mampu menangkap Moltres tanpa perlu mengembara ke zaman silam.



----------------------------------------


Ulasan

Research, pada pendapat aku, adalah satu feature yang addictive. Bila kita dapat sesuatu tugasan, kita ada perasaan mahu menyelesaikan tugasan tersebut secepat mungkin. Research juga dikatakan menarik minat pemain lama yang sudah lama meninggalkan Pokémon GO untuk kembali bermain, di samping menggalakkan pemain baru untuk mula bermain.

Tapi,
memiliki satu set penuh senarai tugasan untuk diselesaikan dan senarai ganjaran yang berulang, pada pendapat aku, akan membuatkan feature ini menjadikan pemain cepat bosan. Macam aku sebagai contoh, pada hari pertama dan kedua aku cukup teruja nak selesaikan tugasan secepat dan sebanyak mungkin. Namun apabila masuk hari ketiga dan seterusnya, misi aku untuk hari itu hanyalah supaya dapat satu cop setem. Aku tidak lagi seteruja seperti hari pertama.

Niantic. Inc selaku pembangun aplikasi ini perlu ada perancangan untuk mengubah senarai tugasan dan ganjarannya mengikut semasa ke semasa supaya para pemain tidak cepat bosan dan hilang rasa seronok.

Ganjarannya, satu peluang menangkap Pokémon lagenda seperti Moltres juga kelihatan terlalu berlebihan. Maksud aku, dari segi mahu menarik pemain lama untuk datang bermain kembali dan menggalakkan kedatangan pemain baru, ganjaran itu sangatlah berkesan. Siapa tidak mahu peluang kedua menangkap salah satu burung lagenda, kan? Namun, Pokémon lagenda tidak banyak. Jika dikira untuk tiga generasi sekarang, Pokémon lagenda tidak melebihi bilangan jari di tubuh badan kita. Jika setiap minggu ganjarannya adalah satu Pokémon lagenda, maka sampai satu tahap, bilangan ganjaran Pokémon lagenda yang diberikan akan habis. Jadi, what's next?

Rasanya, aku dapat jangkakan ganjaran Pokémon selepas ini tidak semestinya merupakan Pokémon lagenda. Mungkin sejenis Pokémon dari kelompok pseudo-lagenda seperti Dragonite, Tyranitar dan Salamence, atau Pokémon yang berada di kelompok 'rare' seperti Chansey, Blissey atau Snorlax, ataupun Pokémon dari kelompok 'regional' seperti Mr. Mime dan Farfetch'd. Kepelbagaian ganjaran (tidak semestinya lagenda) mungkin dapat membuatkan feature 'research' ini bertahan lebih lama.

Apa-apapun spekulasi, apa yang boleh aku dan kita semua buat adalah menunggu untuk minggu kedua dan bongkar apa pula Pokémon ganjaran yang seterusnya. Adakah masih Pokémon lagenda, atau seperti yang aku teka, juga melibatkan Pokémon yang lain?

Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di minggu hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!






.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License