Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 30, 2018

RAKSASA SAKU: Episod Pertarungan Kedua Menentang Fliza.






Salam.

Pada 13 April 2018, sewaktu pertama kali aku membuka permainan aplikasi Pokémon GO di telefon bimbit untuk hari tersebut, terkeluar satu 'pop-up' message memberitahu sesuatu:




Untuk kedua kali, aku mendapat jemputan untuk menyertai EX Raid menentang antara Pokémon paling susah dimiliki para pemain, Mewtwo.

Oh, sebelum aku lupa, seperti biasa. Ini adalah entri berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO, menjadikan entri ini sarat dengan istilah-istilah khusus Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

Untuk makluman, Mewtwo adalah Pokémon dari generasi pertama (Kanto) yang dikatakan paling kuat dan paling susah untuk ditewaskan. Di dalam permainan Pokémon GO, peluang untuk bertemu dan menentang seterusnya peluang untuk menangkap Mewtwo hanya diberikan pihak Niantic Inc. (pembangun aplikasi Pokémon GO) kepada pemain yang memenuhi kriteria mereka.

Aku bercerita panjang lebar tentang pengalaman aku pertama kali menentang 'Fliza' ini di entri ini:
RAKSASA SAKU: Episod Jemputan Menentang Fliza.

Kali ini, tempat jemputan JUGA di Shah Alam, lebih spesifik, Taman Tasik Shah Alam. Aku rasa jemputan ini diberikan kerana pada kali pertama menentang Mewtwo tempoh hari (8 April), selepas tamat perlawanan, aku sempat lagi pergi sertai satu Level 5 Legendary Raid Battle di PokéGym ini, memberikan aku kelayakan untuk menerima sekali lagi jemputan menentang Mewtwo.

Malangnya, jemputan itu bakal berlangsung pada tarikh 23 April 2018. Dan menurut kalendar aku, tarikh itu adalah pada hari Isnin. Semasa dapat tahu tarikh tersebut jatuh pada hari bekerja, iaitu Isnin, dalam hati aku dapat rasakan yang aku terpaksa ambil keputusan untuk tidak menyertainya.

Tapi ini Mewtwo kot. Ramai pemain lain berebut nak memiliki peluang yang aku dapat tapi mereka tak dapat. Tak akan aku senang-senang nak lepaskannya tanpa usaha, kan?

Maka disebabkan acara berlangsung bermula jam 1:30 PM (waktu rehat), maka aku rasa aku terpaksa merancang untuk jauh melencong dari tempat yang aku sepatutnya ada pada hari Isnin itu ke Taman Tasik Shah Alam dalam masa yang singkat.

Pendek kata, aku curi tulang untuk bermain Pokémon GO.



HARI KEJADIAN (ISNIN, 23 APRIL).

Aku tidak boleh beritahu 'nature' kerja aku, tapi aku berjaya sampai ke Shah Alam pada hari itu lebih awal, 12:00 tengahari. Aku sampai terlalu awal kerana aku dapat rasakan cuaca bakal tidak mengizinkan. Kalau-kalau cuaca nak hujan atau apa, biarlah aku sampai dahulu supaya memudahkan segalanya.

Niat hati mahu singgah ke McDonald's merasa burger promosi baharu mereka, tapi disebabkan pada waktu itu adalah waktu rehat para pekerja pejabat, maka tempat makan termasuk McDonald's sudah dipenuhi orang kelaparan. Aku, menjadi diri aku, tidak berminat untuk berebut apatah lagi beratur untuk makanan. Lagipun perut ini masih lagi kekenyangan dek sarapan berat pagi tadi.

Moving on...

Setelah bersusah payah mencari tempat parkir motosikal (c'mon Shah Alam, kata bandaraya tapi kenapa susah sangat nak cari tempat parkir yang elok?) aku buat keputusan untuk rembat satu set Roti Boy dengan air soya daripada kedai Roti Boy untuk dijadikan bekal.

Dengan bekal yang ada, aku menuju ke Taman Tasik Shah Alam (berjalan kaki) untuk terus berada di tempat 'pertarungan' lebih awal. Pada aku, kalau hujan turun pun paling tidak aku sudah sampai.


Tempat pertarungan adalah PokéGym yang ada telur hitam di hujung tasik sana.
Timer menunjukkan 53 minit lagi sebelum telur menetas.
Telur dan timer hanya boleh dilihat pemain yang mempunyai EX Raid Pass.




Oh, kalau kalian perasan, aku sudah tukar avatar dalam Pokémon GO kepada watak perempuan. Why? Just because...just because!

Daripada imej peta di atas (punya atas) kalian akan mendapati untuk aku ke tempat pertemuan itu, aku perlu keliling separuh tasik, di mana kalau ditanya 'tak penat ke?' jawapan aku ialah PENAT LAA OI!

Tapi,
dalam perjalanan aku mengelilingi tasik itu, aku nampak satu bayang di bahagian 'sightings'. Ada Pokémon di PokéStop berdekatan yang masih belum pernah aku temui setakat ini. Pokémon baru (untuk aku).

Kemaskini terbaru aplikasi Pokémon GO (update 0.99.2) memberikan pemain dengan satu kelainan. Pokémon yang ditunjukkan di bahagian 'sightings' akan mengutamakan Pokémon yang masih belum pernah ditemui pemain, memudahkan pemain untuk terus berusaha melengkapkan Pokédex masing-masing.

Aku pun apa lagi, terus ke PokéStop berkenaan. Alaaa, dapat perjalanan ke arah tempat pertarungan juga lokasinya pun.


Itu dia, Lileep, tersorok di sebalik PokéStop.

Lileep dilabel sebagai 'Sea Lily Pokémon', Pokémon dari jenis batu dan rumput. Menurut kisah daripada siri Pokémon, Lileep adalah Pokémon fosil yang pernah pupus dan dibangkitkan semula.


Maka bertambahlah satu lagi entri Pokédex aku. Bagi pemain yang sudah menangkap hampir majoriti daripada Pokémon yang sudah dilepaskan (Kanto, Johto dan Hoenn), dapat buka entri di Pokédex yang baru, walaupun satu, adalah satu nikmat.

Moving on...

Aku sampai di PokéGym yang dituju pada masa kurang 30 minit sebelum telur menetas. Aku cari satu pondok dan aku duduk menikmati Roti Boy yang aku beli tadi. Roti Boy memang sesuatu. Sedap. Aku percaya rotinya dipanggil Mexican Bun tapi kalau aku salah sila betulkan.

Langit mula gelap. Hujan mula turun perlahan membasahi lantai Taman Tasik Shah Alam.

Walaupun aku bersyukur sudah sampai ke tempat yang dituju, tapi hujan yang turun mungkin akan memberikan sedikit masalah. Contohnya, pemain tidak cukup ramai untuk datang berlawan bersama, atau PokéGym tidak dapat dicapai di tempat yang boleh berteduh (pondok yang sedang aku duduki sedikit jauh dari PokéGym itu, maka tidak boleh berinteraksi dengan Gym)


Dari tempat aku berteduh, PokéGym tidak boleh dicapai.



Ya, hujan turun.
Tapi alhamdulillah, hujan turun tidak lebat. Mampu membasahi jalan, tapi tidaklah menyusahkan. Lalu dari pondok tempat berteduh itu, aku berlari anak-anak menuju ke tandas awam, tempat berteduh yang paling hampir dengan PokéGym. Aku menuju ke bahagian belakang tandas awam itu kerana di situ terdapat atap awning, sesuai untuk berteduh. Tidak perlulah sampai aku berkhemah DI DALAM TANDAS, kan? Hehehe. Sampai sahaja di situ, rupanya sudah ramai lagi menunggu berteduh. Mereka semua adalah pemain Pokémon GO yang juga mendapat EX Raid Pass seperti aku.

Syukur walaupun hujan namun masih tidak mematahkan semangat para pemain.

Waktu menetas hampir tiba. Kebetulan aku berada berdekatan dengan pemain yang bertugas untuk mengumpulkan para pemain daripada kumpulan Instinct (kuning) iaitu kumpulan aku. Aku ambil keputusan untuk memohon kebenaran menyertai mereka dan tanpa berfikir panjang, mereka bersetuju.

Siapa tidak setuju kalau ada 'fire power' tambahan, kan?

Sedar tidak sedar, jam sudah masuk 1:30 petang. Telur hitam di PokéGym ini pun menetas. Muncullah Mewtwo dengan Combat Power (CP) 49430. Orang yang bertugas mengumpul orang tadi pun tidak membuang masa lama kerana aku percaya, kebanyakan mereka adalah orang yang curi ambil masa sebelum tamat waktu rehat. Maka lagi cepat selesai lagi baik.

Kami, dengan kekuatan 17 orang pun masuk menentang Mewtwo.


Walaupun hujan, namun dapat kumpulkan 17 orang pemain daripada Instinct yang sama amatlah menguntungkan.




Kami berjaya tewaskan Mewtwo itu dalam masa kurang 80 saat. Aku tidak perlu pun gunakan kumpulan 6-Pokémon kedua kerana hanya perlukan 4 Pokémon dalam kumpulan aku untuk menewaskan Mewtwo ini.

Habis sesi pertarungan (yang mudah), masuklah sesi peluang penangkapan.


Fliza mula mahu menyerang. Aku peroleh 12 Premier Ball untuk peluang menangkap.


Dapat tangkap dalam balingan keempat dengan balingan Excellent.
Gotcha!


Maka tambahlah satu lagi 'Fliza' dalam simpanan Pokémon aku. Dengan CP 2258, Mewtwo kedua ini dikira lebih tinggi 'individual value (IV)'-nya daripada Mewtwo pertama aku tempoh hari. Menurut pengiraan, Mewtwo ini berada di tahap 93% IV dengan poin untuk serangan adalah 15/15. Wow, kan?

Tamat sudah segalanya, aku perlu bergerak balik.

Hujan yang tadi turun perlahan, kini semakin renyai, membuatkan aku tidak mustahil untuk meredahnya. Walaupun sedikit basah, tapi aku tetap mengukir senyuman kerana aku berjaya tangkap 93% IV Mewtwo. Ho ho ho!


Keadaan PokéGym itu selepas selesai menentang Mewtwo. Simbol raksasa hitam itu akan hilang selepas 45 minit mula menetas Mewtwo, iaitu jam 2:15 petang.


Selepas selesai solat Zohor, aku sempat singgah ke McDonald's seksyen 3 Shah Alam untuk melantak burger. Hmmm...mungkin aku akan buat review tentang burger berkenaan di entri yang akan datang. Nantikan!

Aku tidak pasti bilakah pada masa akan datang untuk aku dapat dijemput sekali lagi untuk EX Raid ini. Tapi kalau aku dijemput, aku rasa kemungkinan besar untuk aku tidak sertai adalah tinggi kerana rasanya dapat DUA Mewtwo sudah pun mencukupi. Dapat banyak daripada itu tidak memberikan apa-apa kelebihan kepada aku.

Jumpa lagi dalam episod RAKSASA SAKU yang akan datang. Sekian.







.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License