Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 10, 2018

RAKSASA SAKU: Episod Jemputan Menentang Fliza.



Salam.

[Maaf. Entri ini sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.]

Hi. Bertemu lagi kita. cEro di sini.
Tiga hari berturut-turut nampaknya cEro update blog bercerita tentang Pokémon GO.
Ini mesti sama ada dia ada banyak masa ataupun dia terlalu teruja sampai tak sabar-sabar nak berkongsi dengan entah siapa yang nak baca.

Jika ada sesiapa terlepas dan masih berminat untuk membaca pengembaraan aku bermain Pokémon GO, sila baca di pautan di bawah:
PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Burung Api Lagenda.
PENYELIDIKAN ISTIMEWA: Episod Kucing Merah Jambu Psikik.
PENYELIDIKAN ISTIMEWA; Episod Kucing Merah Jambu Psikik [Bahagian 2].

Tapi aku faham kalau kalian tak nak teruskan baca, sebab aku sedar post yang berkaitan dengan Pokémon GO di blog ini sangat tak mendapat sambutan. Worry not, post hari Rabu nanti adalah post normal daripada seorang cEro.

So, bear with me.




----------------------------------------


Pengenalan

Dalam 151 Pokémon dalam generasi pertama (Kanto), satu Pokémon yang boleh dianggap paling kuat adalah Pokémon #150 bernama Mewtwo.

Mewtwo adalah Pokémon lagenda dari jenis psikik, bipedal (berdiri dengan dua kaki) dan mempunyai ciri-ciri kelihatan seperti kucing. Menurut cerita daripada siri anime dan manga Pokémon, Mewtwo adalah hasil ciptaan sains yang cuba mengkaji genetik kepada Pokémon mitos Mew. Disebabkan genetiknya ada hasil manipulasi saintis berdasarkan Pokémon mitos Mew, maka sudah tentu Mewtwo adalah antara Pokémon yang susah untuk dijumpai apatah lagi untuk ditangkap (di dalam game)

Aku dengan perangai aku suka namakan Pokémon dengan nama yang 'in', menamakan Mewtwo sebagai Fliza kerana persamaan antara Pokémon itu dengan watak Fliza (dikenali juga sebagai Frieza, フリーザ) dari siri Dragon Ball.


Nampak tak persamaannya?


Di dalam permainan aplikasi mobil Pokémon GO, Mewtwo hanya boleh dijumpai, ditentang dan ditangkap melalui satu cara iaitu Level 5 Legendary Raid Battle. Malah, tidak seperti Legendary Raid Battle yang lain, peluang menentang Mewtwo hanya diberi melalui jemputan (invitation) daripada Niantic dengan memberi EX Raid Pass dan hanya boleh digunakan pada hari dan waktu yang sudah dicatatkan pada jemputan itu.

Ini menjadikan peluang mendapat jemputan untuk EX Raid dan seterusnya memiliki Mewtwo adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu semua pemain Pokémon GO yang mahu melengkapkan Pokédex mereka.

----------------------------------------



Perjalanan


Niantic selaku pembangun permainan aplikasi Pokémon GO tidak pernah beritahu secara terperinci bagaimana mereka memilih pemain mana yang akan mendapat jemputan EX Raid, NAMUN mereka ada meletakkan beberapa kriteria umum untuk terpilih, antaranya;
- Pemain memiliki Lencana Gym (Gym Badge) berlevel tinggi (Gold, Silver atau Bronze) untuk PokéGym yang terpilih menjadi hos EX raid.
- Pemain banyak menyelesaikan Raid Battle sebelum ini.

Ya. Kriterianya terlalu umum. Namun para pemain Pokémon GO yang berdedikasi banyak menganalisis data dan pola agihan EX Raid Pass kepada pemain sehingga dapat meletakkan ramalan dan sasaran PokéGym mana yang bakal menjadi hos kepada EX Raid nanti.

Kalau kita imbas ke belakang beberapa minggu lepas, aku ada sertai Pokémon GO Community Day bulan Mac di Taman Tasik Shah Alam (baca entri ini). Salah satu daripada aktiviti aku pada hari ini ialah menentang Pokémon lagenda Lugia di Dataran Shah Alam.


Imej diambil daripada entri Pokémon GO Community Day bulan Mac
'Mencari Raksasa Bawang'


Dalam perlawanan itu, aku tidak berjaya tangkap Lugia.

Namun beberapa hari selepas hari kejadian, pada 30 Mac, semasa pertama kali untuk hari itu aku membuka aplikasi Pokémon GO, tertera skrin ini:




YA.
Aku dapat EX Raid Pass sebagai jemputan menentang Mewtwo di dalam EX Raid Battle!

Tapi, walaupun aku selalu singgah PokéGym Dataran Shah Alam itu (mungkin sekadar pusing cakera foto untuk item), namun aku tidak rasa lencana Gym aku bertaraf tinggi. Lencana aku tiada taraf (bukan Bronze, apatah lagi Silver ataupun Gold) dan hanya lencana normal TAPI masih dijemput untuk EX Raid.

LUCKY!!!

Sudah tentu aku teruja nak melompat-lompat. Tapi seperti biasa, aku tiada medium untuk jadi teruja, jadi aku simpan dalam hati sahaja diam-diam.

Aku mahu beritahu kawan-kawan aku, tapi mereka tidak bermain Pokémon GO jadi reaksi mereka tentu sekali seperti 'Eh, itu je? Apa yang seronoknya?' atau 'Macam tu pun best ke?'
Aku mahu beritahu adik aku yang juga bermain Pokémon GO tapi dia masih berada di level yang rendah dan tidak bermain aktif. Dia sendiri pun tidak tahu siapa Mewtwo dan apa nilainya dapat EX Raid Pass tu jadi aku rasa menunjukkan reaksi teruja kepada dia juga tidak akan mengubah apa-apa.
Aku juga mahu hebohkan di Twitter @cerolian tapi aku masih tak pasti sama ada aku boleh hadir atau tidak pada tarikh dan masa yang ditetapkan itu maka aku simpan sampai ke detik aku betul-betul dapat Mewtwo itu dalam Pokédex.

That's being me, having so many things to get excited about BUT have no channel to express them.
Moving on...

Tarikh 8 April jam 6 petang, rasanya pada masa itu aku tiada rancangan lain, namun tiada sebab untuk ke Shah Alam. Maka aku nekad dan bulat fikiran untuk book tarikh dan waktu itu, bermakna kalau ada sesuatu pun pada tarikh itu, aku perlu katakan tidak dan tetap pergi menuntut Mewtwo aku.



Fast forward ke 8 April, aku menuju ke Shah Alam dari tempat aku pada jam 2 petang. Jaraknya dalam 35 km dan mengambil masa hampir satu jam (sebab aku berhenti sana dan sini). Jam menunjukkan waktu hampir 3 petang. Niat aku nak habiskan masa sebelum waktu Raid, maka aku ke SACC Convec untuk berkunjung ke Pesta Buku Selangor 2018.

Dapat jumpa satu dua artis, dapat ilmu CPR daripada seorang doktor dan dapat rembat TIGA buah buku komik tempatan terbitan PTS Komik-M. Oh, juga, dapat rasa Rotiboy yang amat sedap dan dapat makan Corn-in-Cup yang sangat wangi dan menyelerakan.

A good way to kill time before a 'big' fight.

Selesai semuanya, 5:30 petang aku sudah berada di Dataran Shah Alam.




Telur hitam di dalam gambar di atas hanya ada di skrin permainan para pemain yang ada EX Raid Pass sahaja. Kepada pemain yang tiada pass itu, gym itu kelihatan seperti PokéGym biasa (cuma tidak boleh dimasuki). Aku jangka petang itu akan turun hujan, tapi nampaknya cuaca hanya mendung dan nyaman. LUCKY!

Waktu aku sampai, hanya ada satu dua orang sahaja rasanya pemain Pokémon GO (kita sentiasa boleh kenal pemain Pokémon GO daripada cara dia pegang telefon bimbit masing-masing) namun semakin masa menghampiri jam 6, semakin ramai pemain yang muncul. Walaupun majoriti mereka juga dapat EX Raid Pass macam aku, namun ramai juga yang datang semata-mata nak beri sokongan kepada kawan mereka yang bakal berlawan. Aku sahaja si #SepiSelamanya di tengah kelompok manusia yang ramai.

Seperti yang pernah aku ceritakan, komuniti Pokémon GO Shah Alam ini besar dan rapat. Disebabkan kebanyakan mereka saling mengenali, maka mereka sudah ada group mereka sendiri yang dibahagikan mengikut warna kumpulan. Team Mystic (biru), Team Valor (merah) dan Team Instinct (kuning). Tujuan kumpul ikut warna kumpulan adalah untuk mendapat Premier Ball ekstra (lagi ramai pemain sama warna menentang, lagi banyak bola Premier Ball yang diberi sebagai bonus).

Jam 6, telur pun menetas.




Aku begitu teruja melihat Mewtwo. Pertama kali weyhhhh....
Aku pun masuk dan dapati hanya ada 3 orang sahaja pemain lain sedang menunggu di lobi. Ehhhh, mana pemain lain?

Disebabkan pemain lain semua ada kumpulan dan kelompok masing-masing, maka mereka akan bermain dalam lobi persendirian (private). Lobi persendirian ini memerlukan para ahli tahu password sebelum dibenarkan masuk.

Aku yang datang seorang diri, tiada kenalan, tiada kawan, #SepiSelamanya ini terpinga-pinga kenapa tiada yang nak masuk ke lobi awam? Kalau setakat 3 orang, memang tak mampu nak ditewaskan sekaligus tiada peluang untuk dapat tangkap Mewtwo. Aku sudah mula gelabah.

Baik, bawa bertenang. Apa yang boleh aku buat adalah menjadi tebal muka dan mencari sesiapa untuk ditanya. Aku berniat mahu dengan tidak malunya sertai kelompok team Instinct (sebab aku kumpulan kuning, of cos). Aku beranikan diri untuk tanya salah seorang yang sedang berkumpul di Dataran Shah Alam itu. Dia dengan baik hatinya tunjukkan kepada aku kelompok team Instinct.

Aku dengan tebal mukanya menuju ke kelompok Team Instinct dan minta kebenaran untuk sertai mereka. Mujurlah mereka semua baik hati dan terbuka, sentiasa mengalu-alukan kedatangan orang luar. LUCKY! Apa yang perlu aku selaku orang luar lakukan ialah beranikan diri untuk mulakan bicara dan meminta bantuan.

Tapi bagi orang anti-sosial macam aku, mulakan bicara dan meminta kebenaran untuk menyertai satu kumpulan besar adalah SANGAT SUSAH, TAHU TAK? AKU NYARIS-NYARIS NAK PUTUS ASA DAN BALIK TANPA MEWTWO.

Pendekkan cerita, selepas sesi ramah mesra, kami pun terus ke tujuan utama; MENUMPASKAN MEWTWO DAN SETERUSNYA MENYUMBAT MEWTWO ITU KE DALAM BOLA!






Akhirnya aku berjaya tangkap Mewtwo dengan hanya satu balingan bola pertama. LUCKY!
I'm now a proud owner of a Mewtwo. Aku akan namakan dia sebagai Fliza.

Berdebar-debar ooo masa nak baling bola ke Mewtwo tu. Macam nak kena interview dengan bakal mak mertua rasa berdebarnya (elehhh, macam laa ada pengalaman!). Tapi tak sangka hanya dapat pada balingan pertama. Aku sangkakan si Fliza ni macam nak memberontak sikit memandangkan Fliza yang sebenar bukanlah jenis yang suka menurut kata.




Gambar di atas adalah keadaan PokéGym tempat aku raid tadi selepas berjaya menamatkan misi menangkap Fliza. Ikon hitam berimej raksasa itu hanya eksklusif untuk raid Mewtwo sahaja. Nampak kool kan?

Selepas selesai, aku terdengar cakap-cakap daripada ahli kumpulan tadi yang satu legendary raid sedang berlangsung di Tasik Shah Alam, satu PokéGym yang juga menjad target para pemain untuk mendapatkan EX Raid Pass. Aku apa lagi, pergi naik si kuda putih aku dan terus ke destinasi untuk menyertai raid itu. Aku berjaya tangkap Latias, boss lagenda untuk raid tersebut, dan kalau ada rezeki lagi mungkin akan dapat EX Raid Pass lagi daripada PokéGym itu.

Namun aku rasa LUCK aku sudah tamat di situ.
Aku sudah LUCKY sebab dapat EX Raid Pass daripada Gym yang aku tidak selalu singgah. Aku sudah LUCKY cuaca hari itu mengizinkan. Aku sudah LUCKY diterima baik oleh kumpulan pemain Pokémon GO Shah Alam. Aku sudah LUCKY dapat tangkap Mewtwo dengan sekali balingan sahaja. Aku tak rasa aku akan LUCKY dapat jemputan EX Raid untuk kali kedua dalam masa yang singkat.

Namun walau bagaimanapun hari aku hari itu, aku tetap pulang balik ke rumah aku 35 km jauhnya dengan senyuman.

----------------------------------------



Ulasan

Jumaat lepas aku dapat tangkap Moltres sebagai ganjaran pertama Field Research. Sabtu pula aku berjaya tangkap Mew sebagai ganjaran Special Research, juga pada hari yang sama aku berjaya tangkap Pokémon lagenda Latias aku yang pertama. Ahad pula hari untuk si Fliza ini. Hujung minggu aku ini memang LUCKY, produktif dan sibuk sangat, penuh dengan aktiviti Pokémon GO. HAHAHA

Bermain Pokémon GO pada mulanya sekadar untuk isi masa lapang dan suka-suka. Namun lama kelamaan, permainan ini banyak memberi aku pengajaran, bagaimana aku perlu berani untuk maju ke depan, bagaimana kalau tanpa usaha kita tak akan ke mana, bagaimana pepatah ada mengatakan bahawa kalau mahu pergi LAJU geraklah sendirian, tapi kalau mahu pergi JAUH geraklah berkumpulan.

Yang pasti, walaupun Mewtwo ini adalah yang pertama, tapi pastinya bukan Mewtwo aku yang terakhir. Akan datang aku mahu lebih gigih untuk target mana-mana Gym yang bakal menjadi hos kepada EX Raid.

Wish me luck, fellas! Bye!






.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License