Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 24, 2018

"Life is a series of choices..."



Salam.

"Life is a series of choices..."
                    - Chara-Kami




Kalau kalian belajar biologi, terutamanya bab neuron, kalian akan tahu terdapatnya satu hukum yang dipanggil 'All-or-None'. Dalam hukum ini memberitahu, setiap tindakan saraf adalah bersifat tidak bergantung kepada kekuatan perangsang. Jika cetusan rangsangan melebihi tahap potensi (threshold potential), maka impuls akan dilepaskan melepasi saraf seterusnya mencetus tindakbalas terhadap rangsangan.

Kalau kalian tidak belajar biologi, terutamanya bab neuron, maka perenggan di atas mungkin tidak mudah difahami. Aku ringkaskan, maklumat yang melalui sistem saraf bersifat dual; hanya ADA atau TIADA. YA atau TIDAK.

Sistem yang sama juga wujud di dalam matematik seperti 'Boolean Algebra' yang pembolehubahnya hanya BENAR atau SALAH, diringkaskan kepada masing-masing 1 dan 0 dan seterusnya membentuk satu sistem yang lebih kompleks.

Sistem binary yang sama juga digunakan meluas di dalam komputer dan juga merupakan unit asas kepada segala bentuk digital, termasuklah skrin yang sedang ditatap kalian sekarang.

Dan sistem duality ini juga merupakan asas kepada hampir semua perkara, termasuklah kehidupan.

Tak faham?
Okey, biar aku ringkaskan lagi.




Kalau kalian sedar, hidup ini dapat diterangkan sebagai satu siri pilihan yang berterusan. Semua tindakan kita sebagai manusia adalah hasil daripada pilihan yang kita ambil dalam menentukan sesuatu.

Anda lapar? YA atau TIDAK.
Jika YA, perlukah anda makan? YA atau TIDAK.
Jika YA, adakah anda akan cari makanan? YA atau TIDAK.
Jika YA, adakah makanan akan dicari di dapur? YA atau TIDAK...

...dan siri pilihan YA atau TIDAK ini akan berterusan dan bersambungan, sedangkan tindakannya adalah perkara mudah; Anda lapar dan mahu makan.

Dan daripada situ, kita sedar tentang konsep sebab dan akibat. Setiap tindakan kita adalah bersebab dan akan menghasilkan akibat.

Kita lapar (sebab) dan kita mahu makan (akibat).

Jika kita perhatikan, setiap perkara yang kita lakukan bergantung kepada dua perkara ini; sebab dan akibat. Setiap pilihan kita akan bergantung kepada sebab dan akan menghasilkan akibat.

Jika dilihat secara progresif, hidup ini seperti sebuah permainan pilihan. Jika kita memilih untuk melakukan sesuatu, maka kita terpaksa menerima akibat daripada pilihan kita itu. Jika salah pilih, maka akibatnya mungkin memberi kesan yang besar kepada kita.

Dan daripada itu, wujudnya satu bentuk hiburan yang dipanggil 'gamebook' atau 'buku permainan'. Buku permainan ini wujud seawal tahun 1930-an lagi sebagai satu hiburan berbentuk media bertulis (buku) yang memberikan jalan cerita dengan cabangan pilihan yang ditentukan oleh pembaca sendiri.

Ya, kalian pernah tahu, kan?
Buku yang memberi satu situasi untuk satu keadaan dan di hujungnya diletakkan pilihan kepada pembaca:
Jika [sekian-sekian] sila ke muka surat [sekian-sekian],
Jika [sekian-sekian pula] sila ke muka surat [sekian-sekian lain].

Kalau pembaca salah pilih tindakan, mungkin akibatnya adalah buruk.

Aku sendiri pernah gilakan buku permainan semasa di sekolah dahulu. Jalan cerita buku tersebut ditentukan oleh pembaca sendiri (aku) dan jika tersalah pilih, aku akan patah balik ke muka surat sebelum pilihan tadi.

Dan aku yakin, buku permainan bukan sahaja mengisi masa kecil aku seorang sahaja, tetapi juga masa kecil (atau mungkin besar) kalian juga.


Dengan itu,
BUASIR OTAK kali ini menerbitkan satu buku dengan menggunakan konsep buku permainan interaktif, namun selangkah lebih ke hadapan dengan menjadikannya dalam bentuk komik.

YA. Kalian baca betul, DALAM BENTUK KOMIK.




Memperkenalkan:
BUASIR OTAK: THE KOMIK [ENIGMA]





BUASIR OTAK: THE KOMIK [ENIGMA] adalah jilid keenam untuk BUASIR OTAK: THE KOMIK. Dengan berkonsepkan buku permainan interaktif, BUASIR OTAK: THE KOMIK [ENIGMA] (mulai sini akan hanya disebut sebagai BOTK: ENIGMA) mengikuti pengembaraan watak utamanya, Bo dalam menjalani kehidupan sebagai belia remaja.

Kalian boleh tonton video teaser yang diterbitkan oleh pihak Buasir Otak ini:




Dah tengok video di atas? Apa macam?

Kalau kalian mahu merasa sendiri sebahagian daripada perjalanan buku BOTK: ENIGMA ini bolehlah ke link di bawah kerana pihak Buasir Otak bermurah hati memberikan sedikit preview untuk buku tersebut:

BLOG BUASIR OTAK - Buasir Otak: The Komik [Enigma]


Buku BOTK: ENIGMA mempunyai beberapa siri pilihan jalan cerita yang semuanya dimuatkan di dalam satu buku setebal 208 muka surat. Setiap jalan cerita dilukis dan ditulis oleh orang yang berbeza menjadikan perjalanan kalian sebagai Bo lebih unik dan mencabar.

Penglibatan aku di dalam buku BOTK: ENIGMA ini adalah sebagai penulis kepada salah satu jalan cerita yang ada. Sehingga entri ini ditaip, buku BOTK: ENIGMA ini masih belum berada di tangan aku NAMUN aku sendiri berasa teruja dan tidak sabar ingin membaca jalan cerita yang dilukis dan ditulis oleh kawan-kawan hebat aku yang lain.

Pada harga hanya RM15 (tidak termasuk kos penghantaran), buku ini WAJIB dimiliki kalian semua.

Kos penghantarannya adalah seperti di bawah:
Semenanjung Malaysia: RM8 (1-2 unit) / RM11 (3-4 unit)
Sabah & Sarawak: RM12 (1-2 unit) / RM17 (3-4 unit)

Tunggu apa lagi, dapatkannya sekarang kerana cetakan amat terhad. Ini adalah terbitan indie daripada pihak Buasir Otak sendiri, maka jangan anggap buku ini akan berada lama di pasaran.
CEPAT PERGI ORDER!

PM Buasir Otak (bukan aku) untuk membeli; atau Whatsapp Sang kancil (juga bukan aku) di talian 013-9313541; atau klik sahaja link ini:

http://botkenigma.wasap.my


Kepada sesiapa yang sudah beli dan sudah berada di tangan, war-warkan di media sosial dan tag aku (@cerolian) dan aku akan secara peribadi berterima kasih kepada kalian.

Ahhhhhhh!
Tak sabarnya aku nak baca buku ni!!!!!!




.

6 comments:

  1. Wow…Really wonderful blog. Thanks for sharing useful information. KickAssD

    ReplyDelete
  2. Tq promo cEro. Jangan lupa semua dapatkan buku BO:TK Enigma. Cetakan terhad. Separuh dah habis. Jom beli cepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Boss Noob

      Sama-sama Boss! Thanks to you for the opportunity :)

      Delete
  3. hai cEro. lamanya aku rasa aku tak datang sini.

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: