Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 26, 2010

Hikayat Cemburu: Requiem

one-less-one-seventy
I'm sorry...



Semalam..
Aku berjumpa M di sebuah restoran mamak.

Ini adalah kesinambungan dari kes cemburu dialami M dalam entri Hikayat Cemburu.
Sila klik di sini.

Bagi yang malas nak klik link di atas. Ini sinopsisnya.
(Sila baca dengan satu nafas, kalau mampu..)
Hikayat Cemburu adalah cerita benar kisah M di mana kekasih hatinya S begitu rapat dengan kawan baik M, A sehingga menimbulkan perasaan cemburu sedangkan kononnya S kata dia rapat dengan A kerana M menggesa bahawa S perlu rapat dengan kawan M bagi mengenali diri M lebih mendalam padahal A pernah dahulu meluahkan perasaannya terhadap S namun ditolak S tetapi kini mereka lebih intim dari M dan menurut M jika ianya berterusan, hubungan M dan S bakal punah dan S dan A bakal bersama di atas kesengsaraan orang lain iaitu M lalu M buntu kerana dia tersepit sama ada mahu tegur kawan demi kekasih atau tegur kekasih dan berisiko kehilangannya dan akhirnya kebuntuan M menjurus kepada dia bertindak meminta pendapat aku sebagai orang luar.

Itulah sinopsis.
Kalo aku jadi korang, aku klik link tu dan baca entri sebelum ni daripada baca sinopsis beratus perkataan tanpa titik tu..


Di tempat perjumpaan,
Aku mulakan bicara
"Aku dah mintak pendapat pakar tentang masalah ko bagitahu haritu.."
(pakar merujuk kepada kalian semua, my dearest readers)
"Pakar?? Fuyooo..." M beri respon.
"Macam ni, ini masalah korang bertiga (M, S dan A). Nak taknak, ko kena bersemuka dengan dua lagi pemain permainan ni sebab diorang je tahu apa yang diorang fikirkan."

M mendengar dengan penuh teliti.

"Pendapat pakar berkata,
kalo sebelum ni ko try bercakap dengan S dan dia asyik salahkan ko balik,
ko try plak bercakap dengan A.
Beritahu dia yang ko tak berapa selesa dengan dia terlalu rapat dengan S.
Kalo dia betul-betul anggap ko kawan,
dia akan pandai-pandai jarakkan diri."


"Bunyi macam bernas pada aku..." jawab M.
"Pendapat pakar-pakar aku sangat bernas"
(Aku puji korang, sila kembang!!)
"Diorang kata juga, ko patut slowtalk dengan S jugak.
Biar dia faham kenapa ko patut cemburu.
Mungkin dia terlalu naif sampaikan tak dapat beza cemburu buta dengan cemburu bertempat."


"Hm...Itu pendapat pakar-pakar ko..
Apa pulak pendapat ko, aku nak dengar..."
M kelihatan tenang.

Demmit, dia nak tanya pendapat aku pulak??
"Macam pernah aku bagitahu..
Ko boleh mintak pendapat aku tentang apa jugak masalah chenta ko.
Daripada apa hadiah besday patut ko bagi,
sampaikan ke cara nak tinggalkan kekasih ko dalam masa 2 minit perbualan telefon tanpa menimbulkan kesan berpanjangan dalam kehidupan ko..."

M kerut kepala..
Aku sambung...
"Tapi bab cemburu, aku kalah.
Sebab aku pernah menjadi mangsa cemburu aku sendiri.
So, semua pendapat aku tentang cemburu SANGAT TAK BOLEH PAKAI.."


"Takpe, aku nak dengar gak pendapat ko.."
"OK OK..
Biar aku beritahu ko.
Dalam hubungan, jika pernah terdetik dalam hati ko berkata
'hubungan ni takkan lama..'
Itu menandakan kesetiaan ko makin goyah.
Dan cemburu adalah trigger kepada perasaan itu..
Memang cemburu tanda sayang.
Tapi cemburu adalah tanda sayang jika selepas ko suarakan ko cemburu,
pasangan ko bertindak meredakan keadaan,
bukan menabur garam ke luka..
Dapat tangkap???"


"Aku dapat tangkap..."
"So, ko terang-terangan beritahu dia yang ko cemburu dia rapat dengan A.
Tapi dia tetap menegakkan perbuatan dia sebagai BENAR.
Dan tak meredakan keadaan..
So, for a girl like that,
dumb her before she decides to dumb you, my dear friend.
And dumb her in a way that she will never forget what she has done to you."


M tercengang dengan pendapat aku.
Aku pun terlebih cakap pulak.

Beberapa baris perbualan kemudian,
M minta diri mahu pulang..
Tapi, sebelum dia melangkah pergi dari aku,
dia pegang bahu aku dan berkata,
"Semalam..Semalam aku dah tinggalkan S...
Aku decided dia tak gembira dengan aku..
So, aku lepaskan dia dengan senyuman gar dia sentiasa ingat apa yang dia dah buat kat aku..
Sangat sama dengan apa yang beritahu aku tadi..
Thanks, my friend.."

M berlalu...

Aku tercengang sendiri..
"He's THE MAN..."





14 comments:

  1. terbaek, M!!! mr.cEro pon

    ReplyDelete
  2. bgus tul..!!
    caya la M..!!
    ramai lg pompuan yg ley ko cari pas ni..
    ingt je..sorg yg lelaki yg baik adalah utk pompuan yg baik..dan sebaliknya..
    mungkin bukan Allah nak bg yg lebih baik pas ni..
    Sabar ye..? sabar tu kan sebahagian dr iman..

    ReplyDelete
  3. cayalah!!!itu yang kita mahu..hoyehh..haha

    ReplyDelete
  4. wow....i like....hahaha3

    x sgka pemikiran cero n M same...

    btol jgk...klu rase org tue dh x syg kite..bek lpskn je la kan dri trus brtimbun msalah....n for me S spttnye thu mggunakn kprcayaan M pd die...ntah2 lps ni c S trus kapel ngan A....kui3 (pemikiran jht tlh timbul...ish3)

    jap...satu agi pertanyaan...si M tue lebih ensem dri c A kew?hehe3

    ReplyDelete
  5. So, for a girl like that,
    dumb her before she decides to dumb you, my dear friend.
    And dumb her in a way that she will never forget what she has done to you." ---> ayat ko ni best tapi aku tak sempat nak mengaplikasikan pun...

    banyak kali dah aku kene mcm M tu, aku rase maybe ko pun tahu dgn sape aku hadapi masalah.

    tp tu lah, syg punya pasal kan, aku terpaksa mengalah apabila aku yang ditinggalkan...

    ape lah dunia... (ada manusia desperate, takut keseorangan atau perlukan seseorang untuk mengisi kekosongan?pelik...ada gak manusia yang sepatutnya memerlukan seseorang tp memilih utk keseorangan, sebab? cinta itu bukan pakai buang - Stacy)

    ReplyDelete
  6. wow!wow!wow!wow!wow!wow!

    dump her b4 she's dump u..I LIKE :)

    btw,mmg tu kot cara yg terbaik,kalau hati masih waras,jwpn semua ada dlm hati tu :)

    weyh,kem slm M :)

    aku suke pemikiran korang! :D

    ReplyDelete
  7. ouhh...
    xde jodoh...
    tp, jgn brdendam...
    :))
    >peace<

    ReplyDelete
  8. entry nie best!

    semoga M dapat pengganti yg lebih baik.. insya Allah...

    yakin pada ketentuannya.. ^__^

    ReplyDelete
  9. @KERAK NASI
    haha, M je ke??
    aku??

    @aishah
    haha, M lg..seb bek aku pon ade...

    @pu3aan
    bakal disampaikan ke M...

    @hentakbelipat
    hahaha, korg mmg nak diorg putus ke???

    @Miss Comot
    M dan A lebih kurang je hensem...
    cuma A rendah sikit...

    @Shukjessa
    manusia, mmg camtu...
    slalu tak puas dgn ape yg ade...

    @4252944325401622861.0
    nenek..
    i like the person whom like this post...hahaha

    @iemaZAIMAH
    haha, pemikiran aku kdg2 sgt takleh pakai...
    btw, thanks..

    @raja dinie
    M bukan jenis berdendam rasanya..
    tp tak tau laa..
    dia tgh sedey gak tu..

    @m i r a f i q a
    pandai ko...
    slalu makan ke???

    @@ien_R@z
    yakin pada takdir ciptaan-Nya..

    ReplyDelete
  10. owh cmtu...

    x pe la gtau k M...bunga bkn sekuntum...hehe3 bek die fokus pd study die dulu...kan..kan..kan...

    oh ye btw...mn novel Hari sabtu n Gadis berkasut converse? (pepandai je aku bg tajuk...kui3) hehe3

    saye setia menunggu....kui3

    ReplyDelete
  11. akhirnya hehehe M & M & M hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: