Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 12, 2010

Aku Hanya Watak Sampingan Dalam Drama Kehidupan

one-6ixty
I'm sorry...



Kita dalam dunia diri sendiri,
sentiasa menganggap diri sebagai watak utama...

Jika kita ditimpa kesedihan
ditinggal kekasih contohnya,
kita akan anggap kita laa orang yang paling malang di dunia..
Jika kita temui kegembiraan
bercuti ke pulau misalannya,
kita akan anggap kita adalah orang paling gembira di dunia..

Aku pun..
Pengalaman sedih dan pahit banyak dalam diri...
Pernah rasa yang diri ni adalah yang paling malang di dunia..
Namun segalanya berubah kini...


--------------


Suatu hari di minggu lepas,
aku keluar makan malam bersama kawan-kawan di sebuah restoran.
Duduk bersama empat orang, berbicara tentang kehidupan.
Memang bermula dengan khabar gembira
maklumlah, dah lama tak bertemu dan berborak sakan..

Namun entah bila mulanya
kami masing-masing mula bicara tentang perkara sedih.
Masing-masing menyuarakan pengalaman pahit masing-masing..

Aku di tepi mendengar, dan terus mendengar..
Tahukah kalian,
kalau sebelum ni aku anggap aku adalah insan paling malang
dibuang macam sampah dek kerana darjat dan harta.
Namun, kini aku rasakan
aku hanyalah watak sampingan dalam drama kehidupan..

Begitu ramai lagi yang bernasib malang
lebih malang dari aku...
Pengalamannya lebih pahit dari aku,
lebih sakit dari aku,
lebih perit dari aku,
dengan hanya mendengar, aku dah rasa terluka,
sedangkan yang berbicara, empunya badan lebih tahu deritanya.

Yang lebih mengkagumkan
yang pemilik pengalaman pahit itu
lebih ceria dari sesiapa sahaja.
Dia teruskan pemikiran positif,
sedangkan kalau akulah pemiliknya
aku sudah terkurung dalam penjara jiwa
gelap, busuk dan tiada cahaya...

Pertemuan 4 jam kami
aku sudah dapat kongsi pengalaman 4 orang
dan jimat bertahun-tahun mengalaminya..
YA!
Memang benar mengalami berbeza dengan mendengar,
namun, pedoman dan himah adalah lebih penting.
Ia membuatkan aku pandang setiap masalah
dari satu sudut positif..

Terima kasih LMN, AHMJ dan AFD..
Walaupun kalian tak tahu betapa aku mendapat kesan dari pertemuan kita
tapi aku tahu ianya amat bermakna.


Ini yang membuatkan aku lebih dewasa..

p/s:
Jika bersama kawan yang baik
cuba berkongsi pengalaman pahit
dari bertanyakan pengalaman gembira.
Kerana, pahit lebih berkesan
gembira hanya berlalu pergi..




16 comments:

  1. :(

    semua orang ada masalah tersendiri kan

    ReplyDelete
  2. dugaan idup tu pelbagai,

    ada yang Tuhan uji dgn keluarga,

    ada yang diuji dengan duit,

    ada yang diuji dengan kisah cinta,

    ada yang diuji dengan kesihatan,

    ada yang diuji dengan kebahagiaan,

    ada yang diuji dengan penderitaan,

    pendek kata, kalau kita melihat seseorang itu bahagia, percayalah akan ada benda yang Tuhan nak uji dirinya.

    sebab kalau kaya manapun tapi hidupnya kosong tanpa insan yg dicintai pun, ada erti kebahgiaan itu?

    ReplyDelete
  3. Yup.. aku punselalu jugak pikir memang ada org yang lebih malang basibnya dari diri aku. So klu ada perkara2 tak best terjadi kat aku. aku akan cuba sedaya upaya berpikiran positif. Sebab tak guna kalau kita bersedih ttg sesuatu yg telah terjadi..

    :)

    ReplyDelete
  4. i told u so bro!kdg2 kite xtaw yg kite ni lebih bertuah dr org lain..haih -_-"

    ReplyDelete
  5. stuju ngan ayt ni...
    "yang pemilik pengalaman pahit itu
    lebih ceria dari sesiapa sahaja"
    kbykn org yg aku jmp...yg mn pglmn die amat phit...die ttp ceria spt biasa seolah2 tiada pglmn tue...
    tgk Naruto...die da x de mak ayh tp die lebih ceria dri Sakura n Sasuke..kan..kan..kan..

    hidup cam roda ferris skjp diats skjp dibwh...klu nk ats blik sila beli tiket lagi yek...haha3

    bru ni pon jmp mmber 4 org gak...hepinye sbb da lm x jmp...aku gelak smp gegar KFC...haha3 kesannye...skit tekak n da lupe ape yg lwknye...haha3

    ni k citer hri sabtu? x blaja motor ngn L k?hehe3

    ReplyDelete
  6. en cero.hehe.ish,terase la ayt awk tu.bila gembira cthnye g pulau rase plg gembira,bila ditinggal kekasih rase pling malang.hehehhe.

    misal pun kadang22 bila dgr cite org len msti ade yg lg malang kn?

    ReplyDelete
  7. yes .betul tuh .hidup ni cume la pentas .setiap yg pahit tu harus ditelan dijadikan pengajaran .yg baik jadikan kenangan .heh .

    ReplyDelete
  8. @.::WaNiE::.
    yup, semua ada masalah tersendiri..
    ianya terpulang kpd kita bagaimana nak selesaikannya..

    @Shukjessa
    ..dan semua itulah yang buatkan hidup tidak rugi dijalani,kan??

    @WZulhilmi
    aku suka ko punye positif thinking..
    teruskan yek..

    @iemaZAIMAH
    yup, ko betul...
    tiada siapa yg paling malang di dunia..
    sebab semua ada malang yg tersendiri..(ayat pelik..)

    @Miss Comot
    betul..personally, aku kagum dgn org yg macam tu..
    kagum sgt..

    @raja dinie
    sama-sama lah kita ya, dinie..

    @Misal Zarith
    oh, lupa plak cik Misal baru balik bercuti..
    hehehe..
    kita kena sntiasa bersedia utk mendengar..
    sbb dgn mndengar, kita boleh lebih dewasa...

    ReplyDelete
  9. @xazryx
    betul...
    yg pahit tu lagi terkesan...
    blajar dr pengalaman (diri atau org lain) adalah y terbaik..

    ReplyDelete
  10. aku suke quote ko yg last tu..
    aku pinjam eh..?

    ReplyDelete
  11. @pu3aan
    silakan pu3...
    hehehe

    ReplyDelete
  12. jgn ckp malang lah bro..kne ckp tu cabaran utk mematangkan kite..wink2~

    ReplyDelete
  13. @iemaZAIMAH
    hahha, sbb tu ak rase ayat tu tak brape kena..
    hehehe..
    ok, bukan malang, tp cabaran...

    ReplyDelete
  14. LMN, AHMJ & AFD

    hmm..tak sangka hidup diorang ada cabaran lebih perit dari orang lain. (berdasarkan cite ko la)
    and cal, patut la ko diam lama, bertahun-tahun baru contact balik.
    aku tau ko ada peristiwa tak best masa tu.

    -kudozu

    ReplyDelete
  15. @Anonymous
    kudozu,
    yeah??? mane ko tau ni??
    ko tau dr sape??
    we really need to talk...

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: