Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 12, 2018

HARI KOMUNITI: Episod Cencurut Api.



Salam.

Pada 10 November 2018, Hari Komuniti dengan penuh kesabaran.

Ini adalah entri untuk Hari Komuniti Pokémon GO untuk bulan November.


Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanan ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 10 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO yang mula diperkenalkan dari awal tahun 2018 ini di mana setiap edisi Hari Komuniti akan menampilkan Pokémon istimewa bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Berikut adalah senarai 10 Hari Komuniti yang sudah dilalui aku:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'
April - 'Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.'
Mei - 'Episod Si Naga Hitam.'
Jun - 'Episod Dinosaur Batu.'
Julai - 'Episod Kura-Kura Biru.'
Ogos - 'Episod Eevee.'
September - 'Episod Timun Berkaki.'
Oktober - 'Episod CCTV Terbang.'


Dan seperti biasa, pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

Untuk bulan November, Pokémon istimewa yang ditampilkan ialah CYNDAQUIL.

Sumber: Niantic, Inc. (Twitter: @PokemonGOApp)



CYNDAQUIL

Cyndaquil adalah salah satu daripada tiga Pokémon pemula untuk generasi kedua, iaitu dari Wilayah Johto. Cyndaquil merupakan Pokémon pemula daripada jenis api, selain Chikorita (jenis rumput) dan Totodile (jenis air). Bentuk badan Cyndaquil kelihatan seperti cencurut rumah (Asian House Shrew, Suncus murinus) mempunyai badan berwarna kebiruan di bahagian atas dan berwarna putih kuning di bahagian bawah badan.

Pokédex untuk Pokémon GO menerangkan Cyndaquil sebagai:

'Fire Mouse Pokémon:
Cyndaquil protects itself by flaring up the flames on its back. The flames are vigorous if the Pokémon is angry. However, if it is tired, the flames splutter fitfully with incomplete combustion.
'

Cyndaquil boleh dievolusi kepada Quilava dengan menggunakan 25 candy dan seterusnya Quilava boleh dievolusi kepada bentuk seterusnya Typhlosion menggunakan 100 candy.

Cyndaquil (dan evolusinya) walaupun merupakan Pokémon pemula tetapi bukanlah antara Pokémon meta yang relevan di dalam Pokémon GO. Typhlosion, walaupun merupakan Pokémon jenis api tulen (jenis tunggal) masih lagi lemah berbanding Charizard.



PENGUMUMAN RASMI.

Pengumuman rasmi pertama Cyndaquil sebagai watak utama Hari Komuniti untuk bulan November adalah pada 25 Oktober lalu, namun maklumat lanjut mengenai Hari Komuniti itu telah diumumkan Niantic, Inc selaku pembangun aplikasi permainan Pokémon GO pada tarikh 5 November 2018 di dalam bahagian berita di dalam permainan dan di seluruh platform media sosial yang ada.





Di dalam pengumuman tersebut ada disertakan beberapa maklumat mengenai Hari Komuniti bulan November termasuklah:

- Cyndaquil sebagai watak utama.
- Waktu Hari Komuniti: 12:00 pm hingga 3:00 pm JST (11:00 pg hingga 2:00 pm waktu Malaysia)
- Bonus 2x XP untuk setiap tangkapan sepanjang tempoh Hari Komuniti.
- Bonus 2x Stardust juga untuk setiap tangkapan sepanjang tempoh Hari Komuniti.
- Quilava yang dievolusi kepada Typhlosion akan dapat gerakan serangan istimewa, Blast Burn.

Blast Burn adalah serangan jenis besi yang kuat. Typhlosion dengan serangan Blast Burn menjadikan Pokémon tersebut akan menjadi lebih kuat daripada Typhlosion biasa sebelum ini.

Dan sudah tentu, walaupun tidak diumumkan, perkara yang ditunggu-tunggu pemain Pokémon GO setiap kali menjelang Hari Komuniti adalah kemunculan Pokémon dalam varian shiny-nya. Dan itulah yang aku tunggu hampir setiap kali Hari Komuniti.



PERSEDIAAN AWAL.

Kebetulan, Hari Komuniti Cyndaquil ini berlangsung di dalam tempoh masa acara Stardust Blast. Stardust Blast adalah satu acara yang diadakan Niantic dengan memberi dua kali ganda ganjaran Stardust untuk setiap tangkapan dan tetasan telur. Acara ini berlangsung selama seminggu bermula Rabu 7 November jam 4 am waktu Malaysia sehingga Rabu 14 November jam 4 am waktu Malaysia.

Bermakna, semasa Hari Komuniti, dengan bonus 2x Stardust untuk tangkapan yang diberikan dan serentak dengan bonus acara Stardust Blast, maka Stardust yang boleh dikutip untuk setiap tangkapan adalah 4 KALI GANDA. Malah, jika pemain menggunakan Star Piece, bonus yang akan diterima akan mencecah 6 KALI GANDA.

Dengan kata lain, Hari Komuniti ini adalah waktu terbaik untuk kumpul Stardust.

Maka, aku memang berniat untuk gunakan Star Piece yang aku ada tidak terpakai di dalam simpanan pada hari tersebut.

Juga, sekali lagi,
Hari Komuniti kali ini menjadi Hari Komuniti ketiga (selepas Hari Komuniti Chikorita dan Beldum sebelum ini) di mana aku tiada powerbank. Telefon bimbit aku perlu berada pada tahap optimum 100% untuk 3 jam bermain Pokémon GO tanpa henti, maka aku perlu rancang penggunaan tenaga bateri aku pada hari tersebut.

Dan dengan menggunakan alasan sekarang musim hujan di waktu petang, maka sekali lagi aku buat keputusan untuk menggunakan pengangkutan awam untuk ke destinasi yang dituju.



MISI.

Kelancaran melalui Hari Komuniti bergantung kepada apa misi aku pada hari tersebut.
Antara misi yang sudah aku tetapkan termasuklah:

1. Tangkap sebanyak mungkin Cyndaquil.
2. Tangkap paling kurang 3 shiny Cyndaquil.
3. Dapatkan satu Typhlosion dengan serangan api Blast Burn, dan satu shiny Typhlosion dengan serangan api Blast Burn.
4. Lawan paling kurang satu level 5 boss raid, Giratina.
5. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.


Misi di atas adalah olahan sama daripada misi untuk Hari Komuniti Beldum sebelum ini. Tapi hakikatnya aku hanya menyertai Hari Komuniti kerana peluang untuk dapatkan varian shiny lebih tinggi berbanding hari-hari biasa yang lain.

Level 5 boss sekarang dihuni oleh Giratina, Pokémon lagenda daripada generasi 4 (Sinnoh) jenis Hantu dan Naga. Jujurnya, Pokémon ini tidaklah relavan dari segi meta kerana banyak lagi Pokémon Hantu dan Naga yang jauh lebih hebat daripada Giratina, tapi niat asal aku mencari raid level 5 adalah untuk XP-nya (10,000 XP)

Aku juga berniat untuk menyertai raid boss di mana-mana EX RAID GYM yang ada supaya berpeluang untuk dijemput menentang Deoxys, Pokémon lagenda terbaru yang menjadi EX raid boss.

Dan lokasi aku pada Hari Komuniti bulan November ini, tidak lain tidak bukan, masih lagi kawasan kegemaran yang mempunyai kunjungan para pemain Pokémon GO paling tinggi di seluruh Malaysia, Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.



HARI KEJADIAN, HARI KOMUNITI.

Kali ini, aku akan lebih teliti dalam memceritakan dari segi masa dan harga (pengangkutan awam) atas tujuan simpanan rekod, supaya aku boleh rujuk di kemudian hari.

Aku keluar dari tempat tinggal aku menaiki motosikal untuk ke stesen MRT berdekatan pada jam 9:00 pagi. Namun, akibat berlakunya 'drama' kehidupan di sebuah stesen minyak tempat aku singgah, aku hanya sampai ke stesen MRT itu pada jam 9:42 pagi.

Di stesen MRT Sungai Buloh, aku parkir motosikal di sebuah tempat letak motosikal dengan bayaran RM 1.10. Dengan menggunakan kad Touch 'n Go yang berbaki RM 6.21, aku masuk ke dalam terminal menunggu stesen. Pada jam 9:52 pagi, tren datang dan membawa aku menuju destinasi.

Destinasi aku, Stesen MRT Bukit Bintang.

Sampai Stesen MRT Bukit Bintang pada jam 10:35 pagi. Semasa keluar, kad Touch 'n Go aku menunjukkan nilai perjalanan yang dibayar aku ialah RM 3.40, dan kad berbaki RM 2.81, tidak cukup untuk digunakan semasa perjalanan pulang. Daripada stesen itu, aku perlu berjalan kaki menuju ke Pavilion dan seterusnya menuju ke KLCC menggunakan laluan pejalan kaki berhawa dingin.

Akhirnya aku sampai ke Taman KLCC pada jam 10:54 pagi, 6 minit sebelum bermulanya Hari Komuniti.

Tepat jam 11, aku baru buka aplikasi Pokémon GO (demi menjimatkan bateri). Permainan gagal dimasuki. Beberapa 'error' muncul di skrin telefon. Orang keliling yang juga aku teka bermain Pokémon GO mula kedengaran merungut. Aku juga merungut.

Beberapa minit berlalu, aplikasi Pokémon GO masih juga belum boleh dibuka dan dimasuki. Permainan tidak boleh dimain. Mulanya aku syak masalah capaian internet (sebab Celcom selalu menghampakan aku) tapi aku silap. Apabila aku buka Twitter rasmi Pokémon GO (@PokémonGOApp), ramai pemain mengutarakan kekecewaan yang dihadapi mereka di ruangan reply. Aplikasi tidak boleh diakses kerana terdapat masalah server yang sedang menerima trafik yang banyak.

Jam baru menunjukkan 18 minit selepas pukul 11, tapi bateri aku sudah susut daripada 100% kepada 90%. Aku kaget. Aku risau. Takut pada saat aplikasi boleh diakses, bateri aku sudahpun berada di tahap kritikal.

Aplikasi masih lagi tidak boleh diakses selepas 40 minit Hari Komuniti berlalu. Bateri semakin susut ke angka 70-an. Aku jadi hampa. Akhirnya aku buat keputusan untuk ke Surau Suria KLCC dan menggunakan charger yang aku bawa dari rumah dan cas telefon aku. Di sana, aku termenung sehingga jam 12:15 sambil mengecas telefon. Apabila capai bateri 85%, aku kembali keluar ke Taman KLCC untuk cuba membuka aplikasi. Masih lagi gagal.

Kesabaran aku berbaloi apabila pada 12:30 tengahari, aplikasi berjaya diakses. Akhirnya!

Pengembaraan aku untuk memburu Cyndaquil BERMULA.


Cyndaquil shiny pertama aku diperoleh pada jam 13:10.


Perbandingan antara Cyndaquil biasa (kiri) dengan Cyndaquil shiny.



Sehingga jam 2 (14:00), aku berjaya tangkap 5 Cyndaquil shiny.


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 13:10 CP 363, jam 13:14 CP 624, jam 13:19 CP 296


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 13:20 CP 10, jam 13:23 CP 385


Pada jam 13:38, aku evolusikan satu Cyndaquil biasa kepada Quilava dan seterusnya Typhlosion untuk mendapatkan serangan eksklusif Blast Burn sebagai kenangan. Aku juga evolusikan satu Cyndaquil shiny kepada Quilava shiny dan seterusnya Thphlosion shiny.

Maka, aku sudahpun mempunyai satu keluarga lengkap Cyndaquil shiny.





Sebelum jam 14:00, aku berjaya sertai raid Level 1 Shinx dengan harapan akan dapat Shinx shiny. Namun nasib aku tidaklah sebegitu baik. [Shinx adalah satu Pokémon daripada generasi 4 Sinnoh yang baru diperkenalkan dan menjadi boss raid untuk level 1 dan mempunyai varian shiny yang sudah dilepaskan.]


Jam menunjukkan jam 2 (14:00), namun Cyndaquil masih lagi muncul di sekitaran. Apabila aku buka Twitter, Niantic mengumumkan akan melanjutkan waktu Hari Komuniti dengan ekstra 2 jam sebagai pampasan kepada masalah teknikal di awal waktu tadi.

Maka, aku berniat untuk meneruskan pemburuan Cyndaquil sehingga ke jam 3.

Sehingga jam 3 (15:00), aku berjaya tangkap tambahan 3 lagi Cyndaquil shiny.


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 14:09 CP 217, jam 14:23 CP 445, jam 14:47 CP 148.


Pada saat Cyndaquil shiny kelapan (terakhir) aku ditangkap, bateri sudahpun menunjukkan tinggal 20% sahaja. Pada jam 3, walaupun masih ada satu jam lagi 'masa tambahan' untuk Hari Komuniti, aku buat keputusan untuk tutup aplikasi.

Adalah bijak bagi seseorang untuk tahu di waktu bila dia patut berhenti melakukan sesuatu.

Selepas solat Zohor di Surau KLCC dan mengambil sedikit kesempatan masa untuk mengecas telefon, aku pun buat keputusan untuk pulang (bererti aku perlu berjalan semula ke Pavilion dan seterusnya ke MRT Bukit Bintang).

Disebabkan bateri sudahpun dicas sedikit, aku berasa adalah rugi untuk aku berjalan sejauh itu dan tidak buka aplikasi Pokémon GO dan mendapatkan kilometer untuk buddy dan telur. Maka aku pun buka aplikasi. Dan apabila menghampiri Pavilion, aku dapati salah sebuah PokéGym di situ sedang menanti telur level 5 untuk menetas.

Tepat sahaja aku sampai ke perkarangan Pavilion, telur level 5 pun menetas. Giratina menonjolkan diri. Lalu, aku bersama-sama dengan 13 pemain Pokémon GO yang lain (yang semuanya tidak aku kenali) pun menyertai raid itu dan akhirnya berjaya aku tangkap Giratina pada CP 1903 (Giratina IV 100% berada pada CP 1931 level 20)

Seterusnya, aku terus menuju ke MRT Bukit Bintang untuk pulang. Disebabkan kad Touch 'n Go aku hanya tinggal RM 2.81, maka aku terpaksa beli token untuk pulang. Walaupun destinasinya sama, namun token untuk ke MRT Sungai Buloh berharga RM 3.90 (berbanding menggunakan Touch 'n Go, RM 3.40 : Jimat 50 sen)

Aku memasuki stesen MRT Bukit Bintang pada jam 16:40. Tren ke Sungai Buloh tiba pada jam 16:44. Aku sampai di stesen MRT Sungai Buloh pada jam 17:27 dan seterusnya menaiki motosikal dan sampai ke kawasan perumahan pada jam 18:00 dan seterusnya singgah di masjid untuk solat Asar (yang lewat) sebelum pulang ke rumah.

Hari Komuniti Cyndaquil, TAMAT.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Cyndaquil.

Menurut data, sebelum Hari Komuniti, aku pernah tangkap 104 Cyndaquil. Selepas Hari Komuniti pula, data menunjukkan aku sudah tangkap Cyndaquil sejumlah 168. Ini bermakna, sepanjang Hari Komuniti, aku berjaya tangkap [168-104=] 64 Cyndaquil.
Angka ini boleh dianggap rendah memandangkan motivasi aku merudum teruk apabila Hari Komuniti ini bermula dengan 'server errors' selama hampir 1 jam setengah. Dengan baki masa yang ada, aku hanya berusaha untuk tangkap seberapa shiny yang boleh, bukannya seberapa banyak Cyndaquil yang mampu.


2. Tangkap paling kurang 3 Cyndaquil shiny.

Daripada 64 Cyndaquil yang aku tangkap sepanjang tempoh Hari Komuniti ini, 8 daripadanya adalah shiny.


3. Dapatkan satu Typhlosion dengan serangan api Blast Burn, dan satu shiny Typhlosion dengan serangan api Blast Burn.

Aku berjaya evolusikan satu Quilava kepada Typhlosion dengan serangan Blast Burn, dan juga satu Quilava shiny kepada Typhlosion shiny dengan serangan Blast Burn.


4. Lawan paling kurang satu level 5 boss raid, Giratina.

Satu Giratina berjaya ditangkap walaupun perkara itu berlaku selepas tamatnya tempoh Hari Komuniti.


5. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.

Berlaku ketidakpastian dalam menentukan tenaga bateri sebenar untuk keseluruhan aktiviti kerana kehadiran masalah teknikal di pihak Niantic dan Pokémon GO.


Kesimpulannya,
Hari Komuniti ini boleh dikira berjaya walaupun bermula dengan kehampaan. Highlight utama hari ini adalah shiny Cyndaquil (dan seluruh evolusinya).

Aku juga langsung tidak menggunakan Star Piece dan mengambil peluang bonus berganda untuk Stardust. Aku langsung tidak ingat tentang Star Piece kerana terlalu dibawa-bawa dengan masalah gagal akses masuk. Satu kerugian di situ.

Sepanjang tempoh Hari Komuniti ini juga, aku berjaya tingkatkan XP aku daripada 832,105 XP (level 39) kepada hanya 875,220 XP pada level yang sama. Peningkatan hanya 43,115 XP semuanya disebabkan kurangnya aktiviti aku menangkap Cyndaquil. Level 39 memerlukan aku capai 5,000,000 sebelum boleh naik ke level terakhir, level 40.

Jauh lagi perjalanan.





HARI KOMUNITI SETERUSNYA.

Terlalu awal untuk pengumuman rasmi Hari Komuniti bulan Disember nanti.

Tekaan aku, Pokémon yang akan dipilih sebagai watak utama untuk Hari Komuniti itu mestilah mempunyai 2 evolusi, masih tidak dilepaskan varian shiny-nya, dan berbaloi untuk para pemain menangkapnya.

Tekaan aku, PIDGEY! (Senyum senget!)

Tarikh Hari Komuniti untuk bulan depan bulan Disember pun belum diumumkan. Kemungkinan besar akan mengelak daripada menghampiri cuti Krismas dan cuti tahun baru. Mungkin akan jatuh pada 8/9 Disember atau 15/16 Disember. Aku harap jatuh pada 8 Disember.



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Bertemu lagi di episod bulan Disember yang bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*berlalu pergi sambil terbang di belakang Pidgey*



Oh, Bonus!
Pada jam 14:17, di PokéGym berhampiran, munculnya satu telur yang eksotik dan berbentuk pelik. Aku tahu ini hanyalah glitch yang berlaku di dalam aplikasi hanya di dalam telefon aku, tapi kelakar gila tengok telur bentuk lonjong begitu. HAAHAHAHAAH!





.

No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License