Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Aug 20, 2011

#11 Sihat Bersenam di Bulan Ramadhan



Orang kita ada satu perangai yang suka mengaitkan sesuatu
dengan sesuatu yang lain yang kononnya ada kaitan
sedangkan tak ada kena mengena langsung.

Sebagai contoh kes curang Khairul Fahmi Che Mat dan Elia
disamakan dengan kes Mawi dan Ina Naim dulu.
Whiskey-Tango-Foxtrot?

Jadi,
bila ada yang kaitkan Ramadhan bulan mulia
dengan kekangan untuk berjogging
dan berkata, "Siapa yang nak jogging bulan Ramadhan?"
"Tak penat ke, ke tak puasa?"
"Ramadhan mana boleh jogging."
Aku terpanggil untuk memberitahu...

KITA MASIH BOLEH JOGGING DI BULAN RAMADHAN.





Are you serious? Puasa dah penat, nak jogging pulak?

Jikalau kita ambil menu yang sesuai untuk sahur,
percayalah,
seharian kita takkan rasa penat berpuasa.
Jadi, penat puasa boleh dihindar.

Ambil makanan dengan kandungan serat (fiber) yang tinggi.
Serat merupakan kunci yang melambatkan pencernaan makanan.
Makanan berserat juga akan menahan insulin,
hormon yang bertindak membawa masuk glukosa ke dalam sel,
daripada dirembeskan terlalu cepat dan banyak.
Ini menstabilkan proses penghadaman secara keseluruhan.
Lambat cerna, maka lambat rasa lapar,
lagi lama boleh tahan rasa kenyang.

Ambil juga karbohidrat dan protein kompleks
dengan tujuan yang sama juga, melambatkan pencernaan.
Makan seperti oat amat sesuai
kerana mempunyai karbohidrat dan serat yang sesuai.
Minum susu semasa sahur juga sebgai sumber protein.

Permulaan yang baik (sahur) menjanjikan hari yang baik.



Jadi, kita patut jogging seawal pagi kerana tenaga di peringkat maksimum?

Kebanyakan akan anggap sebegitu,
tapi, selepas jogging, tenaga yang tinggal kurang
dan kemungkinan tak cukup untuk sampai ke waktu berbuka.

Jogging adalah antara senaman kardio,
berfungsi menguatkan jantung dan meningkatkan stamina.
Seharusnya,
waktu yang sesuai untuk berjogging
(atau senaman kardio yang lain)
adalah 30-45 minit sebelum waktu berbuka.

YA!
SEBELUM WAKTU BERBUKA.
Dalam pukul 6.30-7.00 petang.

Waktu tersebut sesuai kerana selepas habis jogging,
kita berpeluang mengembalikan tenaga badan
kerana terus ke agenda berbuka puasa.

Ya,
memang akan penat,
tapi senaman jogging itu perlulah dibuat atas kemampuan badan.
Jangan perasan hero dan mendesak badan.
Lakukan sedaya yang mampu sahaja.





Alaaa, petang nak pergi bazar Ramadhan la.
Nak bersiap untuk berbuka lagi.


Jangan jadikan ia sebagai alasan.

Walaupun dipanggil jogging,
senaman kardio boleh dibuat hanya dengan berjalan kaki.

Daripada berkenderaan untuk ke bazar,
apa kata kita berjalan kaki sahaja.
Pilih bazar yang dalam lingkungan 2-3 km jarak dari rumah
dan berjalan dengan kelajuan yang konstan.

Sampai di bazar,
cuba berniat untuk ulang 2-3 kali pusingan
bagi menggantikan aktiviti jogging petang anda.

Mengusung juadah berbuka yang berat
di kiri dan kanan tangan anda juga adalah senaman.


Errr, malas laa pulak sampai nak kena ulang 2-3 pusingan.
Jogging malam lepas berbuka je la, OK?

Boleh juga.
Tapi, semasa berbuka, jangan laa pulun makanan habis.
Makan sedikit sedaya mahu membekal tenaga sahaja.
Dan biarkan perut lapang 20 minit sebelum berjogging.
Ini adalah untuk beri peluang perut untuk 'kenyang'.
Jika tak, nanti keluar balik semua juadah yang dimakan.

Selepas jogging,
boleh laa sambung makan.
Cuma, rasanya, selera pada waktu tu tak sekuat waktu berbuka dah, kan?


Errr, lepas berbuka nak bersedia untuk berterawih.
Tak pergi terawih untuk jogging, kang orang kata apa pulak.


Jangan.
Jangan jadikan terawih sebagai alasan untuk tak jogging.
Atau jadikan jogging sebagai alasan utnuk tak terawih.

Daripada bergerak denga kenderaan,
apa salahnya jalan kaki untuk berterawih.
Tak perlu berjalan laju, jadi tak akan berpeluh kuat.

Dan semasa berterawih,
tumpukan perhatian kepada setiap pergerakan badan
kerana solat itu sendir adalah bentuk senaman.

Semasa balik,
cuba cari alasan untuk berjalan ikut laluan
yang sedikit lebih jauh dari selalu.
Berjalan dnegan kelajuan yang konstan.
Kalau berpeluh lebih pun,
dah nak balik rumah, apa salahnya.

Jadi,
kita dapat dua-dua.
Terawih pun dapat, bersenam pun dapat.



Alaaa, terawih dah cukup penat, nak berjalan lagi, jalan jauh lagi, pengsan oo.







Jika tak mahu, lepas terawih,
jika ada treadmill atau basikal kayuh di rumah,
bolehlah ambil beberapa minit untuk gunakannya.

Catatkan prestasi setiap hari,
pastikan sentiasa ada kemajuan.

Kita tak boleh jadikan Ramadhan sebagai alasan tidak mahu bersenam menyihatkan badan.


Malas laa, balik terawih nak makan dan tidur. Esok nak bangun awal untuk sahur.

Whiskey-Tango-Hotel?
Sebenarnya semua ni alasan tak mahu bersenam, kan?

Jika diri kita tak ada keazaman,
beri masa seribu tahun sekalipun,
tak ada makna...


ERRRRRRRRR...



postquam-scriptum:
Semua soalan yang bold dan italic adalah datang dari aku, dan yang menjawab itu adalah kawan aku yang arif bab sukan.



Mari sokong cEro menjadikan dunia tempat yang lebih baik:


Lagipun, Kita Hanya Ada SATU BUMI.
#1 Save Water, Save The World
#2 Dunia Hebat Tanpa Beg Plastik
#3 A Billion Acts of Green®
#4 Harimau dan Panda Merintih dalam Facebook
#5 Kita Pelihara Dunia Untuk Pewaris Di Masa Akan Datang
#6 Nasib Si Rusa
#7 Makhluk Paling Sunyi
#8 Jimat Tenaga Bermula Dari Rumah
#9 Menghadapi Jerebu
#10 Nasib Harimau Malaya




8 comments:

  1. lebih power..setelah berjogging dalam 2km kita boleh mangembalikan tenaga dengan pemakanan protein kompleks seperti kambing golek yg mcm komplek kalau x ada kuah asam

    ReplyDelete
  2. gua makan roti serat, pukul 7 perut dah lapar.. serik.. hahahha

    ni alasan lu ke lu wakil bagi alasan untuk org lain?

    ReplyDelete
  3. satu2 alasan ko kena attack balik. hahaha.

    ReplyDelete
  4. bahahhaha..

    semua soalan tue dulu mmeang aku ada terpikir, tapi boleh jer jogging,
    kena tau timing yang betul..

    ReplyDelete
  5. dah penah try,
    mmg badan akan rasa segar.
    dan semestinyer akan kne tomahan "eleh, ko x puasa kan?"
    hahaha..it's all about your mind..
    Selamat Berpuasa Cero :)

    ReplyDelete
  6. tipu kalau cakap jogging tak boleh time puasa. orang kat tempat lain tu, berperang time berpusa lagi.


    kalau badan kte fit, takde la letih sangat.


    tapi jangan jadikan jogging tu alasan tak pergi terawih pulak, macam ko cakap tu.

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: