Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 23, 2011

#9 Menghadapi Jerebu


Minggu lepas, Kuala Lumpur dan beberapa kawasan lain yang terlibat mengalami jerebu yang, boleh dikatakan, teruk.
Walaupun tak sampai ke tahap mencacatkan jarak pandangan, tapi pada aku, asalkan ada jerebu, walaupun hanya sedikit, tetap adalah bahaya.




Jadi, apa punca jerebu sebenarnya?



Jerebu di tanah air kita adalah berpunca dari kebodohan.
Ingat tak masa kita belajar geografi di sekolah dahulu, cikgu ada membebel tentang angin monsun dan arah tiupannya yang silih berganti dari setiap tahun?
Segala yang diajar cikgu kalian dulu, kini, sudah tidak dapat dipakai lagi.
Angin bertiup sesuka hati dari mana mahu ke mana.
Semuanya berpunca dari kebodohan manusia yang terlalu rakus mengejar kemodenan sampai tak perasan cuaca di seluruh dunia sudah berubah.
Buktinya, dahulu, kita dapat bezakan dengan jelas musim hujan, musim panas, musim tengkujuh.
Namun, kini, musim-musim tersebut macam suka hati nak datang bila, sekejap ke,lama ke, semua dah tak mampu kita, manusia, menduga.

Kebodohan kedua adalah berpunca kepada kehebatan negara jiran membuat pembakaran hutan secara besar-besaran.
Mereka petani. Bila tanah sudah kehabisan galian untuk tanaman, mereka bakar apa sahaja yang berada di atas tanah itu, termasuklah hutan, supaya abu yang mendap akan mengembalikan galian kepada tanah itu, dan dalam masa 5-10 tahun kemudian, tanah itu akan cukup bersedia untuk dijadikan tanah pertanian kembali.
Hasil dari tindakan bijak mereka itulah, asap dari kebakaran itu ditiup angin yang tak tentu hala tadi, dan jika kita bernasib malang, ianya akan berkumpul di bahagian lembah di Semenanjung Malaysia, iaitu Lembah Klang.




Kenapa berkumpul di Lembah Klang?

Bukan Lembah Klang semata-mata, tapi beberapa kawasan rendah lain juga. Malangnya Lembah Klang adalah kawasan tanah rendah yang luas meliputi sekitar Sungai Klang dan sungai-sungai sekitarnya. Lembah Klang juga dikelilingi oleh beberapa susunan gunung dan banjaran sekitarnya, membuatkan ianya seperti satu mangkuk yang besar menadah apa sahaja yang ditiupkan oleh angin monsun.




Maka, kita adalah mangsa kebodohan orang sekitar?

Baca balik apa aku tulis di atas.
Aku kata kebodohan manusia.
Dan manusia yang aku sebut itu termasuk diri kita sendiri.
Bakar longgokan daun kering, bakar sampah sarap, modified motor sampai kuar asap banyak-banyak, semua itu JUGA menyumbang kepada keparahan kualiti udara kita.
Maka, bila aku kata mangsa kebodohan manusia, ianya termasuk kita.
Aku, kau, orang sebelah kau, awek depan rumah kau, semua itu termasuk.

---------------------

Baiklah,
walaupun keadaan sudah tidak berjerebu,
namun tiada siapa di dunia dapat bagi keyakinan 100% hal jerebu takkan berulang lagi.

Jadi, di bawah adalah
TIP-TIP SEMASA JEREBU MELANDA:
  1. Kurangkan aktiviti luar spserti bersukan, berjogging, berjalan-jalan dengan kekasih di taman tasik, sebarang aktiviti luar.
  2. Banyakkan minum air masak yang bersih. Jika kebiasaannya 12 gelas sehari, cuba gandakan jadi 20 gelas sehari.
  3. JANGAN sesekali membuat pembakaran secara terbuka, tak kira berapa banyak amaunnya.
  4. Untuk langkah pencegahan, pakai penutup mulut dan hidung jika anda keluar.
  5. Elakkan aktiviti keluar malam, kerana debu jerebu jika bergabung dengan wap air tengah malam (embun), dan masuk ke dalam sistem badan, akan memudaratkan kesihatan.
  6. Jika anda pengidap asma, sediakan ubat secukupnya.
  7. Jika anda penunggang motosikal, pakai penutup muka.
  8. Jika anda pemandu kereta, tutup semua tingkap.
  9. Jika anda perokok, JANGAN MEROKOK!
  10. Selepas pulang dari luar, berkumur dan basuh bahagian kulit yang terdedah dahulu sebelum buat perkara lain.

Download risalah tentang JEREBU di sini.

Demikian beberapa tip semasa jerebu.
Jika kalian ada pendapat tambahan,
jangan lokek untuk BERKONGSI.

postquam-scriptum:
Maaf jika ada yang tidak selesa bila aku kata kita semua manusia bodoh. Jika kalian bukan manusia bodoh, jadi kalian mesti tahu apa yang perlu kalian buat untuk tidak dilabel bodoh kemudian hari kan?



Mari sokong cEro menjadikan dunia tempat yang lebih baik:


Lagipun, Kita Hanya Ada SATU BUMI.
#1 Save Water, Save The World
#2 Dunia Hebat Tanpa Beg Plastik
#3 A Billion Acts of Green®
#4 Harimau dan Panda Merintih dalam Facebook
#5 Kita Pelihara Dunia Untuk Pewaris Di Masa Akan Datang
#6 Nasib Si Rusa
#7 Makhluk Paling Sunyi
#8 Jimat Tenaga Bermula Dari Rumah




5 comments:

  1. ingat lagi tahun bape tah kes jerebu kat malaysia sangat teruk sampai sekolah pun kena tutup sebab cuti..
    time tu seronok gila sebab holiday! tapi yg tak bestnya, cuti pun tak leh kua umah, sebab JEREBU! pfft!

    ReplyDelete
  2. Tempat aku no3 paling teruk jerebu. terus gatal2 tekak. Grrr.

    ReplyDelete
  3. Langkawi pn kena jugak hari tu. tp skejap jela. beberapa hari je. tak pernah2 kena..

    ReplyDelete
  4. wow. this is a good article!

    -kudozu

    ReplyDelete
  5. aku x brp nk perasan jerebu sbb jarg trun KL...tp baru ni kluo g trun KL...nmpk da kurg jerebu kan?

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: