Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 23, 2010

'Two is Better Than One' memang BENAR

this is sixty-first..
..and I'm sorry!!


Bahana Wikipedia,
setelah aku sedaya upaya wat research untuk entri sebelum ni mengenai
tEka-tEki #4 Matematik Mudah,
hidup aku dibayangi dengan nombor..
Setiap apa yang aku lihat dah jadi angka..
Sampaikan ke tahap aku tengok cite Tasbih Cinta kt TV3 pon aku sampai boleh kira brapa kali diorg cakap perkataan 'ngapain' dalam siri tu..


Maka, kali ni, aku akan bercerita tentang nombor 2..



Nombor dua adalah nombor selepas 1 dan sebelum 3 (haha, sume org tau kot hal tu)..
Ada seorang kawan merungut di status Facebook dia yang dia tu asyik2 jadi nombor 2 je,
dia nak nombor 1..
Pada aku,
jadi nombor dua lebih bagus,
sbb dari segi prestasi, di tempat kedua masih ade potensi ke tempat pertama instead of tempat pertama yg dah takde potensi nak ke mana-mana
(takkan nak ke tempat ke-0 plak kan?)



Jangan lihat gambar ini lama-lama

Di sini,
aku nak beritahu beberapa fakta tentang nombor dua:

  1. Angka yang boleh dibahagi dengan 2 tanpa baki disebut sebagai angka genap

  2. Dua adalah nombor perdana yang pertama (nombor perdana adalah nombor yang hanya boleh dibahagi dengan dirinya dan nombor satu tanpa meninggalkan baki)

  3. Dua juga merupakan satu-satunya nombor perdana yang genap (yang lain semua ganjil seperti 3, 5, 7, 11 etc) dan digelar the oddest prime (perdana terganjil)

  4. Dua sangat istimewa kerana 2+2 = 2·2 = 2², satu persamaan yang takkan berlaku pada nombor lain termasuk 0

  5. Sifir dua adalah yang termudah (selain sifir 1 laa)

  6. Dua digelar magic number kerana dua merupakan nombor nucleons (Proton + Neutron) yang disusun sebagai petala sempurna dalam nukleus atom

  7. Kebanyakan falsafah dunia adalah berdasarkan 2 perspektif dalam satu keadaan. Contohnya, (baik dan jahat), (malam dan siang), (nULL and aLteRnate) [hahaha]

  8. Dua adalah angka yang 'ong' dalam kepercayaan masyarakat China sehinggakan ada pepatah China berbunyi 'Benda baik datang dalam pasangan' ('Good things come in pairs')

  9. Di Finland, dua lilin dihidupkan di hari kemerdekaan dan diletakkan di pinggir tingkap sebagai tanda simbolik bagi pembahagian dan kemerdekaan

  10. Kebanyakan universiti dan kolej di dunia meletakkan pointer 2.00 sebagai kelayakan minimum untuk lulus



Spank Me for $2.00

Ok, kenapa aku cerita pasal dua, dan bukan nombor lain?
Sebab aku tak puas hati
dalam video clip Boys Like Girls ft Taylor Swift - Two is Better Than One takde langsung kelibat Taylor Swift.



Hahahahaha!!!


7 comments:

  1. suke la 2 is better than 1...
    ternyata 2 lbih baik..
    info yg sgt menarik.........

    ReplyDelete
  2. aku pon tak puas ati takde TS dlm klip tuh!

    -kudozu

    ReplyDelete
  3. tapi aku suka nombor 3 sebab ianya ganjil dan maybe aku anak yg ke tiga dlm family. hahaha

    ReplyDelete
  4. @annfrendly: tq very much

    @kudozu: hahha, aku expect lagi hebat kot clip diorg..

    @shukjessa: believe ot or not, aku tak suka no 3 sbb aku slalu jadi org ke3.. if u know what i mean..

    ReplyDelete
  5. nie kene rasuk ngan no 2 kew??
    hihihi..

    header nye gambau tu ala2 otak2 taik laa...smart..nk try copy jdkan gmba YM laa...hihihhi...

    im followed u~

    ReplyDelete
  6. eh..wat research psl no.2 semata-mata..huh rajinnyer..bgus laa awk ni..
    kaji sedalam2nyer...jgn kawen dua sudah,..hehe

    ReplyDelete
  7. suka nomor dua karena biasanya dua di tengah antara satu dan tiga. hehe..

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License