Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 10, 2011

tEka-tEki #15 Berapa Banyak Segiempat Sama



Satu hari aku berjalan di pusat membeli-belah di ibu negara.
Aku berselisih dengan seseorang lelaki yang menarik,
dia BERAMBUT MERAH!

Walaupun ramai akan cemuh dia,
tapi aku respek sebab dia berani!

Bila nampak kepala dia,
aku teringat satu tEka-tEki,

tEka-tEki, atau lebih tepat puzzle, ini adalah untuk kalian selesaikan.



Aku gunakan 40 batang mancis dan susun menjadi 16 segiempat sama.
(seperti rajah di atas)
Walaupun aku kata 16 segiempat sama,
tapi aku tahu budak tadika pun tahu ada lebih dari itu.

Soalan 1:
Berapakah jumlah segiempat sama dalam rajah di atas?

Soalan 2:
Dengan mengeluarkan 9 batang mancis,
jadikan rajah di atas kepada tiada segiempat sama langsung.

Jawapannya mudah,
kalau susah nak dapat batang mancis,
kalian boleh cuba dengan menyusun 40 batang straw,
atau 40 batang pen,
atau 20 pasang selipar jepun,
atau just conteng je atas kertas macam orang normal buat.

Sebab tEka-tEki ni lebih kepada berbentuk praktikal
sedangkan kalau kalian nak jawab,
kalian kena taip kat komen,
jadi, aku telah labelkan setiap batang mancis tu dengan nombor.

Jadi, kalau nak jawab,
hanya perlu taip 'keluarkan batang mancis bernombor 2, 3, 40, bla bla bla...'
Tiada alasan untuk tidak mencuba!

GOOD LUCK!


postquam-scriptum:
Apa kaitan lelaki berani berambut merah dengan tEka-tEki ni?
jawapannya gambar di bawah:




13 comments:

  1. a. 26

    b. malas

    ReplyDelete
  2. a.25

    b.kluarkan mancis no32,33,34,35,36,37,38,39,40

    kan??kan??

    ReplyDelete
  3. ahh..jap2..

    korektion;
    a.30

    terimas..

    ReplyDelete
  4. klako giler! bley plak bayangkan mancis tu dgn org rambut merah..kwang3.. lawak seh~

    ok, here's my ans d kala menantok nih:

    a) 26

    b) pening la nk bt yg ni.. isk!nnt la update lg ye (kalo ade laa :p )

    ReplyDelete
  5. a.27

    b. like anonymous said*waakaka

    ReplyDelete
  6. a. 30
    b. keluarkan batang mancis bernombor 5,7,13, 16,19,29,30,31,33

    ReplyDelete
  7. a. 26 segi empat sama

    b. still memikirkan lagi..haissshhhh...poning otak den..huhu

    ReplyDelete
  8. 24!!

    beliau mmg berani. tampil dgn rambut merah sesuatu yg jarang org nk buat..^^

    ReplyDelete
  9. tak mampu nak fikir soklan macam nie :P

    ReplyDelete
  10. soalan 1: jumlah segiempat sama =30
    soalan 2 blom sempat

    ReplyDelete
  11. a. 30 je aku dpt..
    b. pening la weh..

    ReplyDelete
  12. Kami...
    jawapan hida.hadi btol...

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: