Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 24, 2011

Tanpa Tajuk

Dalam keamanan rumah aku,
tiba-tiba satu yang gempar telah berlaku..
Ada tikus dalam rumah aku!



Dah hampir 15 tahun lebih kami sekeluarga tinggal di rumah ini,
ini adalah kali pertama terjumpa tikus.
Bukan nak kata rumah kami tak bersih,
tapi kami simpulkan di sini bahawa tikus ini sesat!
Sebab, dalam pemerhatian, tiada satu pun tikus pernah dilihat dalam lingkungan kawasan perumahan kami waima di rumah sampah yang bertimbun sampahnya disebabkan lori Alam Flora tak boleh masuk hasil dari double-parking.

Maka,
kes terpencil macam ni membuatkan kami menggelabah..
Aku memang dah biasa bunuh tikus di makmal,
tapi nak bunuh tikus liar yang kotor dan berbau adalah satu perkara yang lain.
Tambahan pula, risiko dijangkit penyakit boleh melambung tinggi
terutamanya diri aku yang sedia lemah ni..
Kami sekeluarga pening tak tahu nak buat apa
sedangkan tikus tu terperangkap dalam lubang jamban.

Mak aku kata,
"Kita tak mampu nak bunuh seekor tikus pun,
agaknya macam mana perasaan orang yang bunuh orang tu?"

Semua terdiam. Tiada jawapan.

Busuk. Kotor.
Sibuk masing-masing tolak menolak sesama sendiri suruh hapuskan tikus sesat tu,
dan bila dilihat kembali, dia (tikus itu) sudah tiada!
Mungkin dia menyelam ke dalam lubang jamban.

Lalu mak aku berkata,
"Agaknya dia selamat tak selam dalam lubang jamban?
Boleh survive ka??"

Semua terdiam. Tiada jawapan juga.

Lebih mengejutkan, mak aku guna perkataan 'survive',
satu perkataan yang tak pernah dia guna.
Malah kali ni, dia kata 'survive' dalam loghat utara.
Way to go, MAK!!

---------------------------

Jam di katil tepat pukul 2.30 pagi,
telefon aku berbunyi...

Dari 'Private Number'

Apakah neraka?,
dalam bilik yang gelap,
hanya diterangi cahaya dari laptop,
kedengaran angin meniup dedaunan pohon di luar tingkap,
tiba-tiba ada panggilan tepat jam 2.30 pagi,
dari 'Private Number'..

sudah tentu aku tak jawab!
Seram kot!!!
Siapa yang bertanggungjawab boleh tolong mengaku tak??

postquam-scriptum:
Semalam aku akhiri hari dengan layan Vlog Lisa Surihani dari FBPage dia.
Dia cium seorang (budak) lelaki, aku dengki...




23 comments:

  1. ye la..org yg bunuh org tu xd perasaan kot..aku la yg call ko tu..haha..go go makcik (mak ko)..hehe

    ReplyDelete
  2. tol tu..nak bunuh tikus pun rs x smpai ati kan..

    muke lisa lebih kiyut dr budak tu..hehe

    ReplyDelete
  3. hahah mcm mana bunyi ek kalo sebut "survive" dlm loghat utagha...

    *curious*

    ReplyDelete
  4. amir....seviaq kowt...ngee..

    owh aku..nak pkul budak itu..kureng asyem!

    ReplyDelete
  5. agaknya ada org ter'flush' tikus tuu..haha

    apsal lately aku tengok lisa surihani suka cium budak2?

    ReplyDelete
  6. kau x rase bawah katil kau malam ni ade something...................

    ReplyDelete
  7. Tikus skrg ada di mana2...umah, opis..nak tangkap takut..nak bunuh apatah lagi..aiyak!

    ReplyDelete
  8. @tulip
    ko ke yg call?? ngeri la..ahaha

    @d_LA
    budak tu tak kiut lgsg...(aku dengki sbnanye)

    @Amir Auxin
    tang survive tu tak loghat sgt, tp tang perkataan lain tu loghat abes...
    haha

    @mr delirium
    seviaq!! aku suka comment ni...

    @Nabilah
    sebab tak tahu nk tajukkan ape...
    hehege..

    @Dark Half
    aku rase sbb lisa surihani dah datang naluri keibuan dia..
    pompuan mmg akan ada waktu di mana naluri keibuan akan dtg dan rase nk jadi ibu tu membuak2...hahaha
    kawen ngan aku je laa...

    @hentakbelipat
    bawah katil aku byk mende doo..
    hahaha

    @airaniez wirdani
    aku slalu tgk tikus mati kena langgar kat tgh jalan..
    lg best, tgh highway pon ado...

    ReplyDelete
  9. hehe kalo dah masuk lubang jamban, flush aje ler. nak buat gone kan

    ReplyDelete
  10. Wahaha.. Tikus ekor pikachu. LOL! kat umah ak selalunya kucing yg take care benda2 gini. Tak perlu nk risau nk bunuh cara apa. Siyes tikus tu mati kerana keracunan tosik jamban. = =" hahaha

    ReplyDelete
  11. ehehe..pikachu~~^^
    klakar la:DD
    bole bayangkan rsenye mcmmne mak sbut survive dlm loghat utara..
    sian tikus 2.x survive kot :P

    ReplyDelete
  12. khas buat cero..
    klu ko baca nie.. masti ko lagi sakit hati.. uhuhu~~
    http://lionteen-me.blogspot.com/2011/01/lisa-suriani-dah-bertunang.html

    ReplyDelete
  13. aku bela sekor hamster dlm bilik aku.
    ayah aku terkejut pagi td.
    "asal ada tikus dalam bilik kau ni?"
    hahahaha..

    ReplyDelete
  14. hati-hati.

    kau sangka tikus tu dah mati.
    tapi sebenarnya tikus tu bunting dan terberanak jauh di dalam lubang jamban.

    bila kau datang untuk membuang air, mereka akan keluar ramai-ramai dari lubang.

    fikirkanlah.

    -lampu malap untuk efek seram-

    ReplyDelete
  15. cEro dengki...ahahaha
    comel la cEro ni...
    kikiki :)

    ReplyDelete
  16. pe cite cero n L?...

    sgt tertanya2...

    blh story or lebih kpd kongsi...kalau tak keberatan...:)

    ReplyDelete
  17. @Shukjessa
    flush aku tak berkuasa kuat utk membasmi tikus...
    hahahah

    @WZulhilmi
    kucing aku penakut...
    aku rasa diorg tak kenal pon ape itu tikus..hahahah

    @Amir Auxin
    seviaqq!!!

    @Nesa Wazir
    dia tgh berenang2 dlam tangki septik..hahahaha..euw!!

    @sam_sunshine06
    dah bace, dan sgt tak caya...
    sbb aku laa tunang dia..hahahaha

    @m i r a f i q a
    hahha, hamster mmg keluarga tikus pon...
    same adik bradik dgn pikachu..haahha

    @Ungu
    eeerrr, ngeri...
    dpat bayang tikus kuar dri lubang jamban berpusu2...eeeee

    @raja dinie
    serius dengki...
    bertuah budak tu...nk jadi budak tu kejap boleh?? sehari je...

    @deQli avem
    err..hm...camne nk respon ek??
    er...nanti boleh?? hahahah

    ReplyDelete
  18. aku dah agak...
    mesti ko cakap cam tue nyer... uhuh~~

    ReplyDelete
  19. waaa...bagus la...mak ko pon da advance gn bhsa omputih...ok la tue...
    klu aku...aku agkt je...curious nk tau...kiki3
    oh lisa mmg comel....jelesss....

    ReplyDelete
  20. @sam_sunshine06
    hahahaha, aku tak rsa entri tu btol..hahaha

    @Miss Comot
    suasana tak sesuai utk aku angkat...
    tp bila pg, aku menyesal sbb nk tau dtg dr sape..

    ReplyDelete
  21. manusia bunuh manusia.hina ok.

    pvt no?aku tgk no xde name je aq dh xngkat.haha

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License