Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Dec 31, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Sambutan Tahun Lagenda.



Salam.

Wow! It's the end of 2018.
Lepas ini mesti akan banyak kali salah tulis tarikh.

Moving on!

As stated in the title itself, I'm gonna wrap-up 2018 with Pokémon GO story.

Episod baru di dalam siri Penyelidikan Lapangan untuk bulan ini berada di akhir bulan (bukan seperti selalunya di awal bulan) atas sebab-sebab tertentu yang akan diberitahu kemudian. Untuk bulan Disember ini, 'watak utama' penyelidikan adalah berbeza sedikit berbanding bulan-bulan sebelumnya.


Sumber: Niantic, Inc. (Instagram: @PokemonGOApp)



Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Jika kalian baru sahaja tahu tentang siri ini, kalian sangat terlewat.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.
3 - Episod Burung Ais Lagenda.
4 - Episod Raksasa Tidur.
5 - Episod Kucing Besar Elektrik Lagenda.
6 - Episod Singa Api Lagenda.
7 - Episod Serigala Air Lagenda.
8 - Episod Kelongsong Serangga Berpuaka.

Dan seperti biasa, pemberitahuan:
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

FIELD RESEARCH (Penyelidikan Lapangan) adalah salah satu feature di dalam Pokémon GO seperti pengembaraan di mana apabila pemain pergi ke satu lokasi dan memusing cakera gambar di PokéStop, pemain akan diberikan tugasan untuk diselesaikan. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri, dan apabila tugasan pertama untuk hari itu dapat diselesaikan, pemain akan diberi cop tarikh. Cop tarikh hanya diberi satu setiap hari dan apabila berjaya mengumpul 7 cop tarikh, maka ada ganjaran yang lebih besar akan diberi.

Sejak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan bermula bulan April, tiga bulan pertama akan memberikan trio Pokémon lagenda burung; Moltres, Zapdos, dan Articuno. Pada bulan seterusnya bulan Julai, ganjarannya adalah Pokémon Snorlax dengan serangan legasi 'Body Slam'. Bulan Ogos pula menyaksikan permulaan kepada trio 'legendary beast' sebagai ganjaran, bermula dengan Raikou, Entei pada bulan September, dan Suicune menutup tirai trio pada bulan Oktober. Bulan November pula dikejutkan dengan kemunculan Pokémon jenis Serangga dan jenis Hantu daripada generasi ketiga (Hoenn), Shedinja sebagai ganjaran.

Pada 29 November lalu, satu pengumuman muncul di slot 'News' (Berita) di dalam Pokémon GO. Pokémon yang akan menjadi ganjaran kepada Penyelidikan Lapangan pada bulan Disember adalah...






Yes. You're reading it right (or not read it at all).

Tidak ada 'watak utama' untuk Penyelidikan Lapangan bulan ini, TETAPI setiap kali berjaya selesaikan tugasan pada hari ketujuh, pemain akan dapat satu daripada enam Pokémon Lagenda yang pernah muncul sebelum ini iaitu;
- Articuno, Zapdos, Moltres, Raikou, Entei, dan Suicune.

Dan sebab inilah episod Penyelidikan Lapangan bulan ini berada di hujung bulan, bukannya di awal bulan seperti sebelumnya.

Ini adalah sambutan meraikan akhir tahun 2018 yang dilabel sebagai Tahun Lagenda (Legendary Year) untuk seluruh francais Pokémon.

Walaupun 6 Pokémon Lagenda ini pernah diberikan sebelum ini, kali ini ia sedikit berbeza kerana Articuno, Zapdos, dan Moltres boleh didapati dalam varian shiny.

Tanpa berlengah masa, pengembaraan aku untuk menangkap sekali lagi Pokémon Lagenda pun BERMULA!


------------------------- ------------


Penyelidikan bulan Disember bermula 1 Disember 2018 jam 1 petang PDT, dan jika ditukar ke waktu Malaysia, bermula 2 Disember 2018 jam 4 pagi.

Berkat kegigihan, aku masih lagi tidak langsung pernah tertinggal satu pun cop tarikh untuk Field Research setiap hari bermula daripada feature Field Research mula diperkenalkan. Daripada pengiraan, aku akan mula mengumpul cop tarikh untuk Field Research bulan Disember bermula tepat pada tarikh 1 Disember 2018.

Juga daripada pengiraan, kalau kegigihan untuk aku tidak tertinggal satu pun cop tarikh berterusan, maka aku mampu dapat 4 peluang untuk ganjaran pada bulan Disember ini.




Selepas tujuh hari dan tujuh cop tarikh kemudian,
ganjaran pertama, satu daripada 6 Pokémon Lagenda akan aku perolehi.




Raikou! Not bad!
Raikou adalah antara Pokémon Lagenda jenis elektrik yang hebat untuk digunakan di dalam permainan meta.

Tetapi Raikou pada level 15 dengan 100% IV (individual value) berada pada CP 1479, tetapi Raikou ini berada pada CP 1450. Tidaklah berapa hebat pun IV untuk Raikou ini. Aku ada Raikou yang lebih baik daripada ini di dalam simpanan.


Baiklah.
Kita lihat pula apa Pokémon Lagenda yang bakal aku dapat pada minggu seterusnya.




Selepas tujuh hari dan tujuh cop tarikh kemudian,
ganjaran kedua untuk bulan Disember, satu daripada 6 Pokémon Lagenda akan aku perolehi.
Aku harap boleh dapat shiny Zapdos.




Raikou! LAGI!
Malah Raikou ini lebih rendah CP-nya daripada Raikou sebelum ini.

Kalau hendak bagi Raikou sekali lagipun, bagilah yang CP-nya 1479. Ini CP 1448, aku boleh buat apa?


Baiklah. Sabar.
Peluangnya satu daripada enam.
Kita lihat pula apa Pokémon Lagenda yang bakal aku dapat pada minggu seterusnya.
Tidak mungkin Raikou untuk tiga kali berturut-turut.




Selepas tujuh hari dan tujuh cop tarikh kemudian,
ganjaran ketiga untuk bulan Disember, satu daripada 6 Pokémon Lagenda akan aku perolehi.
Tolonglah beri aku shiny Zapdos!!!




Raikou! LAGI SEKALI!
Serius ah tiga kali Raikou berturut-turut?
Kebarangkalian (1/6)x(1/6)x(1/6) sedang berlaku.
Ianya 1/216 kebarangkalian untuk aku dapat tiga Raikou berturut-turut.
Am I THAT lucky (or you can consider THAT unlucky)?

Tetapi Raikou kali ini berapa pada CP 1473 (IV 100% pada CP 1479) maka Raikou ini mungkin boleh berguna pada masa akan datang.


Baiklah.
Kita lihat pula apa Pokémon Lagenda yang bakal aku dapat pada minggu seterusnya.




Selepas tujuh hari dan tujuh cop tarikh kemudian,
ganjaran keempat, satu daripada 6 Pokémon Lagenda akan aku perolehi.
Kalau ia Raikou juga, maka kebarangkalian 1/1296 sedang berlaku.
I can consider myself very (un)lucky.




Articuno! OK laa!
Walaupun bukan shiny Articuno, tapi OK lah berbanding Raikou sekali lagi.

Articuno pada level 15 dengan 100% IV (individual value) berada pada CP 1308, tetapi Articuno ini berada pada CP 1287. Tidaklah berapa hebat pun IV-nya, aku sudah ada yang lebih baik daripada ini. Yang ini, bolehlah untuk digandakan candy-nya sahaja.



Jadi,
itu menutup Field Research untuk bulan Disember ini.
Tiada yang menarik kecuali penambahan kepada Pokémon Lagenda yang sudahpun aku perolehi.



Ulasan.

6 Pokémon Lagenda daripada 2 Trio untuk dua generasi, rasanya, bukanlah satu ganjaran yang teruk memandangkan alasannya adalah untuk meraikan akhir tahun 2018 yang merupakan Tahun Lagenda untuk permainan Pokémon.

Peluang ini mungkin baik untuk pemain yang terlepas untuk mendapatkan kedua-dua trio ini semasa menjadi Boss Raid di PokéGym dan semasa menjadi ganjaran Field Research pada bulan-bulan lepas.

Namun untuk pemain yang gigih bermain daripada awal, maka pengulangan seperti ini boleh dikatakan kurang menarik. Untuk apa lagi perlu mereka (kami) ada Pokémon Lagenda yang sudah pun banyak kami perolehi sebelum ini? Untuk candy, mungkin. Tapi untuk simpanan, kurang berbaloi.

Bayangkan bersusah payah kumpul cop tarikh setiap hari, dan selepas 7 hari apabila mahu menuntuk ganjaran, ganjaran yang diberikan adalah sesuatu yang sudahpun ada.



Untuk lebih menambahkan kekecewaan, pada 27 Disember lalu, Niantic Inc. selaku pembangun permainan Pokémon GO ini sudahpun buat pengumuman tentang ganjaran Field Research untuk bulan(-bulan) seterusnya:






Yes. You're reading it right again (or not read it at all, again).

Untuk bulan hadapan bulan Januari, DAN JUGA bulan seterusnya bulan Februari, ganjaran untuk hari ketujuh Field Research adalah SEKALI LAGI dua trio lagenda (Articuno, Zapdos, Moltres, serta Raikou, Entei, dan Suicune) akan kembali dan kali ini bersama-sama juga dengan dua lagi Pokémon Lagenda (yang pernah ada sebelum ini) iaitu Lugia dan Ho-Oh.

Aku tidak pasti apa yang Niantic cuba nak rancangkan, tapi mereka tidak sedarkah PENGULANGAN MEMBAWA KEPADA KEBOSANAN?

Sudah tentu, trio Burung Lagenda boleh diperoleh dalam varian shiny. Malah, Lugia dan Ho-Oh juga sudah dilepaskan varian shiny-nya. Tapi disebabkan tiada cara khusus untuk menjamin dapatnya shiny, maka semua ini masih lagi satu pengulangan yang membosankan.

Satu perkara yang (mungkin) boleh menaikkan moral para pemain lama Pokémon GO adalah dengan melepaskan trio Binatang Lagenda (Raikou, Entei, dan Suicune) dalam varian shiny mereka. Tapi sekali lagi, tanpa cara khusus untuk menjamin dapatnya shiny, semua ini adalah pengulangan yang membosankan.

Malah, kebosanan ini akan berpanjangan selama DUA BULAN kerana Field Research kali ini berdurasi sepanjang bulan Januari dan Februari.

Aku dapat merasakan kekecewaan para pemain Pokémon GO yang lain, yang gigih menyelesaikan tugasan setiap hari untuk peroleh cop tarikh.

Kenapa mereka tidak lepaskan sahaja trio Titan dari generasi ketiga?


Aku sendiri tidak pasti bagaimana aku akan kemaskini perjalanan siri Penyelidikan Lapangan ini di kemudian hari. Mungkin sekali di hujung bulan seperti apa yang aku buat untuk bulan Disember ini.



Nantikan (jika mahu) episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di masa akan datang.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.

4 comments:

  1. Kalau dah bosan, adakah akan berhenti memokenmon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Anonymous

      Mungkin. Tapi target aku sekarang ialah untuk capai level paling tinggi (level 40) jadi sebelum tercapai takkan berhenti lagi kot :)

      Delete
  2. Interesting pokemon go story. Saya nak end tahun ini dengan suasana baru dengan mendapatkan cat lantai epoxy untuk kedai saya. Keep writing!

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License