Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Dec 26, 2018

Kisah Satu dalam Tiga Belas Ribu.





Salam.

Kalau perlu diterangkan tentang diri sendiri,
aku rasa aku seorang yang cepat kagum.
Kalian tidak perlu bersusah payah buat perkara besar untuk buat aku kagum.
Cukup hanya perkara kecil sudah mampu cetus kekaguman aku.

Tiap hari kita akan meraikan sesuatu;
Hari Ibu, Hari Bapa, Hari Guru,
Hari Merdeka, Hari Alam Sekitar, Hari Kidal,
Hari Pokémon, Hari Kanak-Kanak, Hari Wanita.

Jika kalian rajin, pergi Google senarai hari-hari yang ada di dunia ini.
Ada satu laman Wikipedia yang menyenaraikan semua hari yang wujud di Bumi ini.
Hampir setiap hari ada harinya sendiri.

Suatu ketika dahulu aku pernah berfikir;
Kenapa tidak ada Hari Diri Sendiri?
Satu hari yang meraikan diri sendiri.

Tapi aku silap.
Hari Diri Sendiri memang wujud.
Cuma tiap orang harinya berbeza.

Ia dipanggil Hari Lahir. Birthday.
Hari lahir adalah hari untuk diri kita sendiri.
Hari lahir adalah hari kita.





Alkisah,
lebih kurang dua tahun yang lepas aku ada menghadiri satu pertemuan.
Mereka ini aku kenal melalui jaringan sosial.
Itu bukan kali pertama aku sertai pertemuan sebegini.
Kali ke berapa aku kurang pasti.

Pertemuan ini cuma 5 orang,
dan kebanyakan kami hanya berkenalan di media sosial.
Jadi aku agak tertunggu-tunggu akan pertemuan itu.

Pada hari kejadian, kami berkumpul.
Ya, pertemuan itu bukanlah besar mana tetapi aku sangat teruja.
Walaupun sebenarnya aku hanya ternanti-nanti untuk bertemu dengan seorang sahaja.

Seperti biasa,
aku jenis seorang yang lambat mesra.
Kalian perlu empat lima kali pertemuan barulah aku boleh jadi sedikit selesa dan mesra.
Jangan harap untuk pertemuan pertama sudah buatkan kita jadi serasi.

Maka aku hanya banyak mendengar daripada bercakap.
Dan kebiasaannya, bila aku diam, otak aku selalunya sedang laju.

Di sinilah bermula ceritanya.



Daripada sesi taaruf (perkenalan) secara tidak formal,
aku dapati dua daripada 4 orang di hadapan aku memiliki tarikh lahir yang sama.
Dan lebih menarik, tarikh itu sama dengan tarikh lahir aku
menjadikan daripada 5 orang yang jarang berjumpa ini,
3 orang memiliki tarikh hari lahir yang sama.

Itu perkara yang buatkan aku sangat kagum.
Sangat mengagumkan sehinggakan aku label hari itu sebagai salah satu daripada hari paling magikal sekali pernah berlaku dalam hidup aku.



Kalian mungkin anggap aku berlebihan. Exaggerating.
Bertemu dengan orang yang lahir sama tarikh dengan kita bukanlah satu perkara yang 'magikal'.
Tentu sekali semua orang pernah menemuinya.

Populasi dunia menunjukkan Bumi dihuni 7.7 bilion (dengan 9 kosong di belakang).
Setahun hanya ada 366 tarikh yang berbeza.
Maka, untuk bertemu dengan seseorang yang sama tarikh lahir bukanlah sesuatu yang susah, kan?

Ya.
Untuk 7.7 bilion memang mudah.
Malah, di dalam kumpulan sekecil 60 orang, kebarangkalian untuk dapat dua orang dengan tarikh lahir sama hampir 100%.
50% untuk kumpulan 23 orang.

Tetapi,
aku bercerita tentang kumpulan hany 5 orang.
Dan bukan dua orang dengan tarikh lahir sama, tetapi 3 orang.
Tiga daripada lima.

Tak puas hati?
Let's do the math!
(Atau kalian boleh skip ke garisan merah jika matematik buatkan kalian...hmm...pening.)



Di bawah bab 'Statistics & Probability',
kalian akan dikenalkan dengan 'Combination & Permutation'.
Untuk Combination, susunan tidaklah dititikberatkan,
menjadikannya sesuai untuk kes kita ini.

3 orang daripada 5 memiliki tarikh lahir yang sama boleh dibaca sebagai pembahagian dua kumpulan dengan 3 orang sama, dan 2 orang berbeza.

Untuk dipermudahkan, kita namakan 5 orang itu sebagai A, B, C, D, dan E.
Terdapat 10 kombinasi untuk kumpulan ini;

3 sama - - - 2 beza
ABC - - - DE
ABD - - - CE
ABE - - - CD
ACD - - - BE
ACE - - - BD
ADE - - - BC
BCD - - - AE
BCE - - - AD
BDE - - - AC
CDE - - - AB


Kebarangkalian untuk orang pertama daripada 5 ini mempunyai tarikh lahir;
= 366/366 = 1

Kebarangkalian untuk orang kedua mempunyai tarikh lahir yang sama dengan orang pertama;
= 1/366

Kebarangkalian untuk orang ketiga mempunyai tarikh lahir yang sama dengan orang pertama dan orang kedua;
= 1/366

Kebarangkalian untuk orang keempat TIDAK mempunyai tarikh lahir yang sama dengan orang pertama, orang kedua, dan orang ketiga;
= 365/366
(kerana dia boleh ambil mana-mana tarikh di dalam 366 tarikh kecuali tarikh lahir tiga orang pertama)

Kebarangkalian untuk orang kelima TIDAK mempunyai tarikh lahir yang sama dengan orang pertama, orang kedua, dan orang ketiga;
= 365/366
(kerana dia boleh ambil mana-mana tarikh di dalam 366 tarikh kecuali tarikh lahir tiga orang pertama)


Maka,
kebarangkalian untuk satu daripada 10 kombinasi memiliki 3 orang yang mempunyai tarikh lahir yang sama daripada 5 orang keseluruhan ialah;

= 1 x (1/366) x (1/366) x (365/366) x (365/366)
= *belek-belek sempoa*
= 0.0000074244

Seterusnya,
kebarangkalian untuk 10 kombinasi itu
= 10 x 0.0000074244
= 0.000074244
= 1/13,469


----------garisan merah----------


Dengan kata lain;
untuk dapat 3 daripada 5 orang mempunyai tarikh lahir yang sama,
kebarangkaliannya akan berlaku 1 dalam 13,469 pertemuan.

Dan perkara ini berlaku pada aku dalam pertemuan pertama.
How was that not magical enough?



Sudah tentu, yang tahu ada 3 orang dengan tarikh lahir yang sama pada pertemuan 5 orang itu hanyalah seorang dua sahaja (sebab aku tidak beritahu tarikh lahir aku bila) tapi ia sudah cukup buat aku terfikir dan tersenyum setiap kali memikirkannya untuk dua tahun ini.

Pada ketika aku mengetahuinya, aku ada simpan harapan bahawa peristiwa ajaib ini adalah petanda kepada sesuatu yang baik.

Namun, selepas dua tahun,
aku masih lagi memikirkannya dan masih menunggu apakah yang peristiwa ini bawakan kepada aku.



Hakikatnya, inilah kehidupan.

Fikirkannya,
sebagai contoh, burung berak atas kepala kita.
Seluas-luas alam ini, berapa kecil kebarangkalian untuk seekor burung melepaskan najis dari atas dan jatuh tepat ke atas kepala kita?
Jika difikirkan, ia juga satu peristiwa magikal.

Contoh lain, mimpi kena patuk dengan ular.
Sebanyak-banyak perkara yang boleh diimaginasikan oleh otak manusia, berapa kecil kebarangkalian untuk kita dapat mimpi kena patuk dengan ular?
Jika difikirkan kebarangkaliannya, mimpi itu juga magikal.

Peristiwa magikal, ajaib, dan di luar kebiasaan berlaku kepada kita hampir setiap hari.
Hampir setiap masa.

Jika kita fikirkannya, semua perkara boleh dianggap magikal jika kita kira kebarangkaliannya.
Namun tidak setiap masa kita alami perkara baik, kan?

Adakah ini bermakna peristiwa magikal tidak bererti perkara baik akan berlaku?

Tidak.
Sebenarnya, yang menentukan perkara baik akan berlaku kepada kita atau tidak,
langsung tidak bergantung kepada 'petanda' ajaib ini.
Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri.

Diri kita yang mencipta kebaikan.

Pada sesetengah orang, burung berak atas kepada adalah petanda nasib malang.
Tetapi ada yang bersyukur kerana burung itu berak atas kepalanya, bukan ke dalam pinggan di hadapannya ketika dia sedang menikmati makan tengahari.

Pada sesetengah orang, mimpi dipatuk ular ditafsirnya sebagai mimpi ngeri dan kemungkinan dirinya (atau keluarganya) sedang disihir.
Tetapi ada yang beranggapan mimpi dipatuk ular adalah petanda jodohnya sedang mendekati, dan akhirnya dia keluar ke luar dengan semangat dan aura yang positif seterusnya memberikannya kebaikan.


Hakikatnya,
peristiwa magikal, ajaib, dan di luar kebiasaan berlaku kepada kita hampir setiap hari.
Hampir setiap masa.

Cuma yang menentukan perkara baik akan berlaku kepada kita atau tidak,
langsung tidak bergantung kepada peristiwa magikal itu.
Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri.

Diri kita yang mencipta kebaikan.



Sekian.



.

9 comments:

  1. I gotta bookmark this website it seems extremely helpful very useful. Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org putih pun baca blog kau cEro. Memang magical la haha

      Delete
  2. You are magical baby.

    ReplyDelete
  3. Memang magikal. setakat ni aku belum pernah jumpa lagi kawan-kawan aku yang ada tarikh lahir sama macam aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius la takde bro. Aku lahir2 je dah jumpa sepupu yg lahir sama hari dan tarikh dgn aku.

      Delete
  4. Betul magical la kau boleh jumpa 3 org terus tarikh lahir sama. Ngam2 lak semua first time jumpa lak tu. Aku pun biasa diam je bila duk dgn group. Tapi otak aku tak laju la pulak. Haha...

    ReplyDelete

  5. Excellent tutorial for the beginner. You put a lots of time on it. I appreciate your effort. Thanks for the tutorial.
    clipping path service

    Photo Retouching Services
    Background Removal Service

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: