Dear cErolian,




Dapatkan buku KAMI!

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Mar 18, 2010

Jawapan tEka-tEki #6 Santai Je

this is seventy-fifth
...and I'm sorry.


Ini adalah penyelesaian bagi tEka-tEki #6 Santai Je,
jika anda masih belum ingin diberi jawapan,
sila klik sini [link]


Jawapan;

  1. Ada satu sukukata, bila kita sebut sekali maknanya kita,
    sebut dua kali maknanya ada pada kita,
    sebut tiga kali maknanya kita punya,
    sebut empat kali maknanya benda tu ada banyak,
    sebut lima kali maknanya benda banyak tu kita punya,
    sebut enam kali dah salah tatabahasa,
    sebut tujuh kali orang kata kita gila,
    sebut lapan kali memang kita gila..

    Apakah sukukata itu?

    [ku: ku, kuku, kukuku, kuku-kuku, kuku-kukuku, kuku-kuku-kuku, kuku-kuku-kukuku, kuku-kuku kuku-kuku]

  2. Sebuah tembok pemisah dibina di satu kawasan atas muka bumi ini dengan menggunakan kiub batu yang berisipadu 1 meter padu.
    Setiap kiub mempunyai berat sebanyak 1 tan.
    Jika tembok itu memerlukan 1500 kiub batu, berapakah berat bumi yang bertambah?

    [Berat bumi takkan bertambah]

  3. Di manakah bila kita simbah air ke dalamnya,
    airnya takkan meningkat walaupun beribu-ribu gelen air disimbah?

    [Jamban: Kenapa bukan laut? sebab jawapannya dapat diketahui apabila memahami fenomena air pasang surut.]

  4. Makan apa yang takkan boleh dimakan pada waktu sarapan?

    [Makan tengahari dan makan malam]

  5. "Aku sedang menipu"
    Adakah penyataan di atas benar?

    [Tidak salah dan tidak betul. Penyataan ini disebut paradoks, di mana jika kita menganggap ia salah, maka ianya betul. Tapi jika kita anggap ianya betul, ianya salah. Untuk lebih maklumat, klik
    paradox]

  6. Tok iman naik lif dengan 5 orang lain iaitu seorang polis, seorang tukang masak, seorang makcik dobi, seorang ahli gusti dan seorang pemain rugbi.
    Sedang lif menuju ke atas, lampu lif terpadam.
    Ketika bergelap, makcik dobi terasa diraba di bahagian dada dan punggung.
    Selepas lampu terpasang semula,
    makcik dobi terus tampar si Tok Imam.
    Kenapakah? Kenapakah bukan yang lain?

    [Kerana hanya tok imam seorang lelaki. Polis, tukang masak, ahli gusti dan pemain ragbi semuanya perempuan. Ianya benar dengan menganggap tiada lesbian dalam lif itu]

  7. Dua adalah nombor yang banyak menjadi faktor kepada nombor lain.
    Namun, tak dapat tandingi satu sebab satu boleh membahagi apa sahaja nombor tanpa meninggalkan baki.
    Tapi, nombor apakah yang tak boleh membahagi langsung mana-mana nombor?

    [Nombor sifar (0). Sifar tak boleh membahagi, kerana jawapannya adalah infiniti]

  8. Pergi terbang, balik berenang
    Apakah ia?

    [Tali joran atau jala]

  9. Air apakah yang setiap kali diminum, pasti akan diluahkan balik tak kira camne sedap pon air tu?

    [Air kumuhan. Kalau ditelan, ianya sudah hilang fungsi.]

  10. Perkataan apakah yang bila disebut sekali, maknanya benda hidup..
    Tapi bila disebut dua kali, dah jadi benda tak hidup?

    [Orang: Orang dan orang-orang]


Tahniah kepada;


kerana mereka menjawab dan/atau cuba menjawab walaupun tidak lengkap dan/atau tidak betul..
TAHNIAH!
Komen membina dan menjahanamkan dan ciuman percuma amat dialu-alukan



4 comments:

  1. susah jugak soalan dia ye? dah baca jawapan baru la 'ooooooooo....'. hehe

    ReplyDelete
  2. yg jamban tu je tau yg lain xtau..huhuu

    hangen gak gn teka teki ko ni soalan cam hape je jwpn simple giler
    [jgn serik buat teka teki lagi even aku cuma jawab dalam hati jek..kekeke]

    ReplyDelete
  3. @KERAK NASI:
    hahaha, tahniah!!

    @zaiMi:
    biasa laa tu, nanti try lg yek..

    @Cik N:
    bab jamban je ko tau?
    hahaha, btw thanks...
    aku suka tEka-tEki

    ReplyDelete

Hello semua,
Atas sebab tertentu yang boleh kalian jangka,
aku tutup sementara pelepasan untuk komen secara Anonymous.
...dan bila aku akan benarkan balik Anonymous untuk komen, itu terpulang kepada aku.
Mungkin esok, mungkin tahun depan, atau mungkin TAK AKAN.
Kalau ada masalah, sila berhubung aku di
emel: ceroofcerolian[at]gmail[dot]com
atau di Facebook Empire State of cEro

I still love you!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..