Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 22, 2019

Kisah Mata: 13 Hari Nanti.


Salam.




Sebelum ini:
Kisah Mata: 16 Hari.
Kisah Mata: 11 Haribulan.
Kisah Mata: 14 Hari Lagi.


Pada 23 Mac lepas,
tuba-tiba pandangan mata aku menjadi kabur. Imej menjadi berganda. Tidur semalaman tidak menghilangkannya.
Beberapa hari kemudian, aku ke klinik mata sebuah hospital universiti untuk diperiksa.

Aku disahkan mengalami satu keadaan dipanggil 'subluxated lens', di mana kanta di dalam bola mata aku 'jatuh' mengakibatkan imej menjadi berganda.

Hanya pembedahan mata boleh membaikinya.


14 Mei.

Tarikh ini sepatutnya menjadi hari di mana aku dibedah, namun disebabkan beberapa masalah teknikal hospital, terpaksa ditangguh ke 28 Mei. Bermakna aku terpaksa menahan 13 hari lagi untuk segala kesengsaraan yang sedang aku alami.


Seseorang bertanya,
"Apa sebenarnya yang kau alami bila kanta mata 'jatuh'?"

Aku tahu ini bukannya satu sakit kronik, malah langsung tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana sakit yang biasa kita dengar. Namun aku dapat pastikan, sakit ini bukan sahaja beri kesan fizikal kepada aku (imej pandangan menjadi berganda), namun turut juga memberikan kesan psikologi yang tidak dapat aku gambarkan secara lahiriah.


Bayangkan,
perasaan apabila kita baru sahaja keluar daripada kolam renang di mana masih terdapat sisa air kolam yang berada di dalam mata. Pada ketika saat air bergenang itu, pandangan mata menjadi berganda dan bertindih, namun sejurus selepas kita pejamkan mata, dikerdipkan berberapa kali, mata pandangan mata menjadi normal...

...kecuali dalam kes aku, berapa banyak kali dikerdipkan pun mata ini, ia tetap sebegitu.


Bayangkan,
perasaan apabila kita cuba pakai cermin mata berkanta milik orang lain yang kuasa kantanya lebih tinggi. Pada saat kita memakainya, serta merta kita diserang sakit kepala, namun sejurus selepas kita tanggalkannya, sakit kepala itu hilang dan menjadi normal...

...kecuali dalam kes aku, sakit kepala itu menyerang sepanjang masa dan hanya beransur sedikit hilang ketika tidur di malam hari, namun akan kembali di saat aku bangun daripada tidur.


Bayangkan,
ketika memandu malam tiba-tiba disuluh lampu hidrogen, lampu putih daripada sebuah kereta yang berada bertentangan, serta merta mata menjadi silau dan pedih, namun sejurus selepas lampu itu pergi kita menjadi normal...

...kecuali dalam kes aku, silau dan pedih itu tidak hilang malam berpanjangan, dan semakin teruk apabila cahaya yang dilihat itu adalah cahaya buatan daripada lampu, skrin komputer, mahupun skrin telefon bimbit.


Dan semua ini aku tanggung sejak dari tarikh 23 Mac sehinggalah ke hari ini, hampir dua bulan lengkap.

Ya,
sakit aku bukanlah sakit kronik, bukanlah kritikal, malah ia umpama kita tercucuk jarum sahaja berbanding sakit-sakit kronik yang lain...

...cuma bayangkan kita dicucuk jarum secara perlahan-lahan dan semakin lama semakin dalam selama dua bulan, dan tiada ubat diberikan untuk menanggung sakit 'kecil' ini untuk jangka masa tersebut.

Begitulah bagaimana ia berbekas di dalam kepala aku.
Malah, aku tidak boleh langsung menangis untuk menahan segala sengsara ini.

Dan aku berharap segalanya akan tamat pada 13 hari nanti.



Normal, pada aku, sudah semakin jauh.



Seterusnya: Kisah Mata: Hari Kosong.




  




.


3 comments:

  1. Be strong C. Moga Allah permudahkkan urusan kau.

    ReplyDelete
  2. Semoga dipermudahkan bro. Aku doakan yg terbaik untuk kau hari ni.

    ReplyDelete
  3. allah beratnya dugaan kena hadap cero T__T

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: