Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 18, 2019

HARI KOMUNITI: Episod Gajah Khinzir.



Salam.

Selamat datang ke episod baru Hari Komuniti Pokémon GO.

Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanan ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 13 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO yang mula diperkenalkan pada awal tahun 2018 di mana setiap edisi Hari Komuniti akan menampilkan Pokémon istimewa bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Untuk ketahui lebih lanjut mengenai episod Hari Komuniti yang terdahulu,
sila klik link ini: Hari Komuniti

Dan sebagai pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO. Maka, di dalam entri ini akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

Untuk bulan Februari, Pokémon istimewa yang ditampilkan adalah menepati ramalan aku di episod sebelum ini; SWINUB.

Sumber: Niantic, Inc. (Twitter: @PokemonGOApp)



SWINUB.

Swinub adalah Pokémon daripada generasi kedua dan mempunyai dwijenis; iaitu jenis Ais dan jenis Tanah. Daripada bentuk badannya, Swinub kelihatan seperti seekor khinzir dengan bulu lebat, sesuai dengan habitatnya iaitu kawasan bersuhu rendah dan sejuk.

Pokédex untuk Pokémon GO menerangkan Swinub sebagai:

'Pig Pokémon:
Swinub roots for food by rubbing its snout against the ground. Its favorite food is a mushroom that grows under the cover of dead grass. This Pokémon occasionally roots out hot springs.
'



Dalam Generasi Kedua, Swinub boleh berevolusi kepada Piloswine. Setelah generasi keempat diperkenalkan, Swinub mempunyai satu lagi evolusi selepas Piloswine, iaitu Mamoswine.

Evolusi kepada Piloswine, iaitu Mamoswine, merupakan Pokémon daripada jenis Ais yang terkuat setakat ini.

Pemilihan Swinub sebagai Pokémon istimewa Hari Komuniti mengejutkan ramai pihak, tetapi bukan aku. Aku sudahpun meneka Swinub bakal menjadi Pokémon istimewa untuk Hari Komuniti bulan Februari ini di dalam entri Totodile yang lepas.

Antara sebab aku meneka Swinub adalah (1) Swinub merupakan Pokémon jenis Ais, dan musim salju masih lagi berlangsung di hemisfera utara, (2) Mamoswine, evolusi kepada Piloswine masih lagi belum diperkenalkan di dalam permainan, dan (3) baru sahaja lepas kemasukan Tahun Baru Lunar yang merupakan tahun Khinzir, dan Swinub adalah Pokémon Khinzir.

Dan tekaan aku mengena. Seminggu aku bangga dengan diri sendiri.



PENGUMUMAN RASMI.

Pengumuman rasmi pertama Swinub sebagai watak utama Hari Komuniti untuk bulan Februari keluar pada 22 Januari 2019 lalu, namun maklumat lanjut mengenai Hari Komuniti itu telah diumumkan Niantic, Inc selaku pembangun aplikasi permainan Pokémon GO pada tarikh 12 Februari 2019 di dalam bahagian berita di dalam permainan dan di seluruh platform media sosial yang ada.





Ringkasnya, untuk Hari Komuniti bulan Februari 2019:

- Swinub sebagai watak utama.
- Tarikh Hari Komuniti untuk bahagian Asia-Pasifik adalah pada 17 Februari 2019 (Ahad).
- Waktu: 12:00 pm hingga 3:00 pm JST (11:00 pg hingga 2:00 pm waktu Malaysia)
- Bonus 3x Stardust untuk setiap tangkapan sepanjang tempoh Hari Komuniti.
- Modul Umpan akan berpanjangan selama 3 jam Hari Komuniti.
- Sehingga 10 Batu Sinnoh (Sinnoh Stone) mampu dimiliki daripada 5 'battle' bersama pemain lain dan 5 daripada latihan bersama Ketua Kumpulan - sepanjang satu hari Hari Komuniti.
- Piloswine yang dievolusikan akan menjadi Mamoswine (kali pertama diperkenalkan di dalam permainan Pokémon GO) dan akan dapat gerakan serangan istimewa, Ancient Power.

Ancient Power adalah serangan daripada jenis Batu. Walaupun kedengaran kurang relevan untuk Mamoswine (yang merupakan jenis Ais dan Tanah), namun serangan Ancient Power sangat berkait rapat dengan Mamoswine di dalam siri permainan Pokémon utama.

Juga beruntung, Hari Komuniti Februari jatuh di dalam tempoh masa sambutan Hari Valentine di dalam permainan. Maka bonus 2x candy daripada setiap tangkapan juga dibawa ke dalam Hari Komuniti.

Dan sudah tentu, walaupun tidak diumumkan, perkara yang ditunggu-tunggu pemain Pokémon GO setiap kali menjelang Hari Komuniti adalah kemunculan Pokémon dalam varian shiny-nya. Dan itulah yang aku tunggu hampir setiap kali Hari Komuniti.



PERSEDIAAN AWAL.

Mengevolusi Piloswine kepada Mamoswine memerlukan Batu Sinnoh.




Dalam Pokémon GO, Batu Sinnoh adalah barangan (item) yang bukan mudah untuk diperoleh. Dua saluran yang memberikan Batu Sinnoh adalah ganjaran daripada 'Breakthrough' Penyelidikan Lapangan dan ganjaran daripada 'battle' bersama pemain lain ataupun bersama Ketua Kumpulan.

Namun kedua-dua saluran itu tidak menjamin boleh dapat Batu Sinnoh.

Maka, sejak Mamoswine diumumkan akan dilepaskan pada Hari Komuniti Februari, aku sedikit demi sedikit kumpul Batu Sinnoh. Aku terpaksa tahan daripada mengevolusi beberapa Pokémon lain yang juga memerlukan Batu Sinnoh dan beri keutamaan kepada Mamoswine.

Sebelum hari Hari Komuniti, aku berjaya kumpul 5 Batu Sinnoh. Perancangan aku, kalau ada cukup Batu Sinnoh, aku tidak perlu berkerja keras untuk dapatkan ganjaran Batu Sinnoh semasa Hari Komuniti nanti.



MISI.

Selain daripada menyediakan beberapa Batu Sinnoh, aku tiada persediaan awal lain yang khusus.
Antara misi yang sudah aku tetapkan termasuklah:

1. Tangkap sebanyak mungkin Swinub.
2. Tangkap paling kurang 3 shiny Swinub.
3. Dapatkan satu Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power, dan satu shiny Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power.
4. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.


Ya. Misi di atas adalah olahan sama daripada misi untuk Hari Komuniti Beldum dan Totodile sebelum ini. Tapi hakikatnya aku hanya menyertai Hari Komuniti kerana peluang untuk dapatkan varian shiny lebih tinggi berbanding hari-hari biasa yang lain.

Aku, pada hari kejadian, sekali lagi dengan menaiki pengangkutan awam menuju ke destinasi yang dilabel sebagai 'titik muncul Pokémon paling aktif di seluruh Malaysia' iaitu Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.



HARI KEJADIAN, HARI KOMUNITI.

Aku sampai ke Taman KLCC pada jam 10:53 selepas berjalan 17 minit daripada stesen MRT Bukit Bintang.

Seperti biasa, aku menunggu jam 11 di tepi Convention Center. Tepat jam 11 pagi, baru aku buka data dan masuk ke dalam permainan. Semua ini adalah berfungsi untuk mengoptimumkan penggunaan bateri memandangkan aku (masih) tiada powerbank sebagai bekalan tenaga.


Screenshot di dalam permainan pada pukul 11:01 menunjukkan Taman KLCC sudah dipenuhi dengan Umpan yang dipasang pemain lain.



Pengembaraan memburu si gajah khinzir berbulu pun BERMULA.

Namun,
selepas hampir 30 minit aku tangkap Swinub, aku hanya dapat jumpa Swinub yang biasa sahaja. Biasanya dalam 10 minit pertama akan jumpa paling tidak SATU Pokémon shiny. Hal ini membuatkan aku resah dan gelisah.

'Adakah varian shiny tidak dilepaskan?' itu yang aku fikirkan. Namun malangnya aku terdengar ada pemain lain yang bersorak gembira kerana sudah berjaya tangkap Swinub shiny keempatnya.

Dengan kata lain, aku seorang yang masih malang tiada Swinub shiny.

Namun, Swinub shiny pertama aku muncul di skrin pada jam 11:31 pagi (selepas 30 minit risau). Pada masa itu, aku dapat rasa aku mungkin tidak bertuah pada hari ini. Bilangan shiny yang mampu aku tangkap mungkin tidak sebanyak sebelum ini.


Beza antara Swinub biasa dengan varian shiny.
Yang biasa berwarna perang, yang shiny berwarna kehijauan.


Swinub shiny kedua berjaya aku tangkap hanya 30 minit selepas shiny yang pertama. Hal ini membuatkan aku risau.

Dalam hati, aku tekadkan diri supaya paling kurang perlu dapat 3 shiny. Tapi setiap Swinub yang aku tekan, semuanya tidak shiny. Aku jadi semakin gelisah. Adakah hari ini aku hanya berjaya miliki 2 Swinub shiny?

Masa sudah memasuki jam terakhir Hari Komuniti. Pukul 1 petang. Aku masih lagi hanya berjaya tangkap DUA Swinub shiny.

Pada saat ini, aku seperti sudah pasrah. Setiap Swinub yang aku tekan hanyalah Swinub biasa, dan ini sudahpun tidak mengejutkan aku. Aku pasrah. Dengan hanya 2 Swinub shiny, aku merancang akan hanya evolusikan satu kepada Mamoswine dan satu lagi disimpan sebagai Swinub. Tiada Piloswine shiny.

Namun segalanya berubah pada jam 1:22 petang.

Aku berjaya dapat Swinub shiny ketiga, diikuti berturut-turut yang keempat pada minit seterusnya, dan tiga lagi dalam tempoh yang singkat.

Jumlah Swinub shiny yang berjaya aku tangkap adalah TUJUH kesemuanya!


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:31 CP 411, jam 12:01 CP 459, jam 13:22 CP 367


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 13:23 CP 511, jam 13:36 CP 493, jam 13:40 CP 262


Jam 13:45 CP 400


Perasan tak, shiny ketiga dan keempat hanya beza satu minit. Ini kerana kedua-duanya adalah berturut-turut di tempat yang sama.

Aku evolusikan Swinub shiny kedua aku (dengan CP 459) kepada Piloswine shiny dan seterusnya menggunakan Batu Sinnoh kepada Mamoswine shiny. Mamoswine ini adalah Mamoswine yang didaftarkan ke dalam Pokédex.


Mamoswine REGISTERED!


Aku juga sempat evolusikan satu Piloswine biasa yang aku simpan dari tahun 2018 kepada Mamoswine (biasa) dengan serangan Ancient Power.

Swinub shiny keenam (dengan CP 262) telah aku evolusikan kepada Piloswine shiny untuk simpanan.

Setelah aku rasa dapat selesaikan sebahagian misi, aku pun tutup permainan lebih awal daripada waktu tamat Hari Komuniti. Aku tutup permainan pada jam 13:53 petang dan bergegas menunaikan solat Zohor di surau.

Maka,
pada jam 2 petang, Hari Komuniti Swinub, TAMAT.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Swinub.

Menurut data, sebelum Hari Komuniti, aku pernah tangkap 97 Swinub. Selepas Hari Komuniti pula, data menunjukkan aku sudah tangkap Swinub sejumlah 186. Ini bermakna, sepanjang Hari Komuniti, aku berjaya tangkap [186-97=] 89 Swinub.
Aku mungkin boleh tangkap lebih banyak, tapi aku tidak dapat fokus kerana resah lambat dapat tangkap Swinub shiny.


2. Tangkap paling kurang 3 shiny Swinub.

Daripada 89 Swinub yang aku tangkap sepanjang tempoh Hari Komuniti ini, 7 daripadanya adalah shiny.


3. Dapatkan satu Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power, dan satu shiny Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power.

Aku berjaya evolusikan satu Piloswine kepada Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power, dan juga satu shiny Mamoswine dengan serangan batu Ancient Power.


One happy shiny Swinub family at home!



4. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.

Menurut data, pada Swinub shiny ketiga aku, bateri menunjukkan berada pada tahap 39%.
Untuk misi ini, aku gagal.


Kesimpulannya,
Hari Komuniti ini boleh dikira berjaya walaupun sedikit mendebarkan kerana lambat dapat shiny. Highlight utama hari ini adalah shiny Mamoswine sebagai entri terbaru ke dalam Pokédex.

Aku juga langsung tidak menggunakan Star Piece atau Lucky Egg, sebab aku tidak memikirkannya.

Sepanjang tempoh Hari Komuniti ini juga, aku berjaya tingkatkan XP aku daripada 4,207,973 XP (level 39) kepada 4,243,568 XP pada level yang sama. Peningkatan 35,595 XP sebenarnya dibantu oleh 3 kali raid yang aku sertai sepanjang 3 jam Hari Komuniti.

Level 39 memerlukan aku capai 5,000,000 sebelum boleh naik ke level terakhir, level 40. Aku dapat rasakan, pada Hari Komuniti yang akan datang, aku sudah berada di level 40.

Sedikit sahaja lagi perjalanan.





HARI KOMUNITI SETERUSNYA.

Untuk Hari Komuniti akan datang, Pokémon yang bakal menjadi watak utama hari tersebut tidak lain tidak bukan Treecko, Pokémon pemula jenis Rumput daripada Generasi Ketiga.

Ini kerana Niantic mengikut susunan selang satu bulan untuk setiap Pokémon pemula yang ada, dan Pokémon pemula terakhir sebelum ini adalah Totodile daripada Generasi Kedua.

Bulan Mac sudah memasuki musim bunga. Maka Treecko sebagai Pokémon istimewa pada hari itu amatlah bertepatan dengan tema.

Evolusi terakhir Treecko, iaitu Sceptile, jarang aku gunakan di dalam permainan. Harapannya akan ada gerakan serangan yang membolehkan Sceptile menjadi salah satu Pokémon yang berguna untuk digunakan.

Bila tarikhnya, kalau nak diteka, mungkin akan jatuh pada 23/24 haribulan kerana pada waktu itu sudah masuk musim bunga.

Apa-apapun, yang pasti, jawapan hanya akan diketahui pada hujung bulan Februari nanti..



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Bertemu lagi di episod bulan Mac yang bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*berlalu pergi sambil berjalan berpimpin tangan dengan Sceptile*





.

No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License