Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 16, 2018

HARI KOMUNITI: Episod Kura-Kura Biru.



Salam.

Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanannya ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 6 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day yang mula diperkenalkan awal tahun 2018 ini adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO di mana setiap edisi Hari Komuniti ada Pokémon istimewa yang ditampilkan bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Berikut adalah senarai 6 Hari Komuniti yang sudah dilalui aku:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'
April - 'Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.'
Mei - 'Episod Si Naga Hitam.'
Jun - 'Episod Dinosaur Batu.'


Untuk bulan Julai ini, seperti tekaan semua pemain, Pokémon istimewa yang ditampilkan ialah SQUIRTLE.

Dan seperti biasa, pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.


Sumber: Niantic, Inc.


Squirtle adalah salah satu daripada 3 Pokémon pemula (starter) yang asli bagi keseluruhan francais Pokémon. Merupakan Pokémon jenis air, Squirtle adalah kemasukan ke-7 di dalam keseluruhan Pokédex. Di dalam Pokédex, Squirtle diterangkan sebagai

'Tiny Turtle Pokémon:
Squirtle's shell is not merely used for protection. The shell's rounded shape and the grooves on its surface help minimize resistance in water, enabling this Pokémon to swim at high speeds.'

Di dalam Pokémon GO, Squirtle boleh berevolusi kepada Wartortle dengan kos Squirtle candy sebanyak 25, dan kemudian boleh berevolusi kepada bentuk ketiganya, Blastoise dengan menggunakan 100 Squirtle candy.

Walaupun sudah diumumkan lebih awal, tapi pengumuman lebih terperinci mengenai Hari Komuniti bulan Julai ini mula muncul pada 2 Julai 2018 di dalam slot 'news' di dalam aplikasi Pokémon GO.






Berikut adalah ringkasan kepada pengumuman di atas:
- Hari Komuniti bulan Julai akan berlangsung pada 8 Julai, jam 11 pagi hingga 2 petang (waktu Malaysia).
- Pokémon istimewa untuk Hari Komuniti bulan Julai adalah Squirtle.
- Jika Wartortle dievolusi kepada Blastoise dalam tempoh 3 jam Hari Komuniti berkenaan, Blastoise itu akan mempunyai serangan jenis air istimewa 'Hydro Cannon'.
- Tugasan khas sempena Hari Komuniti akan memberikan ganjaran Squirtle istimewa yang memakai cermin mata hitam, dipanggil Squirtle Squad Squirtle.
- Telur yang diletakkan di dalam incubator pada tempoh 3 jam ini juga akan menetas hanya 1/4 daripada jarak sepatutnya.
- Kotak istimewa sempena Hari Komuniti juga ada di bahagian jualan.


Bermakna, berlainan dengan Hari Komuniti yang lepas,
untuk kali ini, terdapat 4 jenis Pokémon istimewa iaitu:
1. Squirtle biasa.
2. Shiny Squirtle.
3. Squirtle Squad Squirtle (Squirtle dengan cermin mata hitam)
4. Shiny Squirtle Squad Squirtle.




SQUIRTLE SQUAD SQUIRTLE.

Di dalam siri anime Pokémon, terdapat satu kumpulan yang dikenali sebagai Squirtle Squad yang terdiri daripada 5 Squirtle berkaca mata hitam. Pada mulanya, Squirtle Squad ini adalah kumpulan Pokémon yang gemar melakukan perbuatan nakal. Namun kemudian, mereka diiktiraf sebagai hero kerana berjaya membendung malapetaka lebih besar dengan memadamkan kebakaran yang tercetus.


Squirtle Squad.




PERSEDIAAN.

Hari Komuniti bulan Julai kebetulan berada di dalam waktu ganjaran untuk Global Challenge bersempena dengan Pokémon GO Fest yang berlangsung di Dortmund, Jerman pada 30 Jun dan 1 Julai lalu. Untuk Global Challenge, para pemain seluruh dunia akan mendapat beberapa ganjaran iaitu:
- 3x XP untuk setiap tangkapan,
- 2x XP untuk setiap raid,
- 3x XP untuk setiap telur yang menetas, dan
- Lucky Egg akan berkesan selama 1 jam (biasanya hanya 30 minit)

Semua ganjaran ini berlangsung daripada 2 Julai hingga 9 Julai, bermakna Hari Komuniti (8 Julai) berada di dalam tempoh ganjaran ini.

Aku menyimpan Pokécoin lebih awal, sejak sebelum Hari Komuniti bulan Jun lagi kerana mahu beli kotak istimewa Community Day di ruangan jualan. Namun aku berharap kotak istimewa itu mempunyai banyak Premium Raid Pass dan Lucky Egg pada harga yang murah.

Juga, sebagai persediaan, aku berjaya naik ke level 37 pada 30 Jun lalu. Niat aku adalah pada Hari Komuniti ini, dengan segala bonus yang ada, aku mahu kutip sebanyak mungkin XP yang aku mampu.



MISI.

Hari Komuniti kali ini sedikit berlainan kerana berada di dalam tempoh ganjaran bonus dan beberapa tambahan lain seperti kewujudan Squirtle Squad Squirtle. Maka, misi aku kali ini ialah;

1. Tangkap sebanyak mungkin Squritle dalam tempoh 3 jam Hari Komuniti.
2. Tangkap paling kurang TIGA shiny Squirtle supaya salah satunya boleh dievolusi kepada shiny Wartortle dan satu lagi dievolusi kepada shiny Blastoise (dengan serangan Hydro Cannon)
3. Tangkap paling kurang TIGA Squirtle Squad Squirtle supaya salah satunya boleh dievolusi kepada Wartortle dengan cermin mata hitam dan satu lagi dievolusi kepada Blastoise dengan cermin mata hitam.
4. Miliki paling kurang SATU shiny Squirtle Squad Squirtle.
5. Kutip Experience Point (XP) sebanyak mana yang mampu.

Dan juga untuk kali ini, destinasi aku untuk memburu si kura-kura biru ini adalah Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.




HARI KEJADIAN.

Ahad, 8 Julai 2018.
Aku sampai di KLCC pada jam 10:30 pagi dengan bantuan si kuda putih aku sebagai mod pengangkutan. Taman KLCC di pagi Ahad sudahpun ramai dengan pengunjung, walaupun aku tahu banyak antara mereka adalah pemain Pokémon GO sendiri. Dengan penuh kesabaran, aku menunggu untuk masuk ke pukul 11 pagi.

Namun, kesabaran aku sangat teruji apabila capaian internet tidak stabil. Itu adalah apa yang pengguna Celcom rasakan sepanjang masa. Celcom memang langsung tidak boleh diharap apabila kita perlukan capaian yang stabil. Capaian yang tidak stabil akan mengakibatkan permainan tersangkut-sangkut, memerlukan aku untuk restart aplikasi berulang kali.

Ugghh! I HATE CELCOM!!

Jam 11 tiba, Squirtle mula muncul di sekitar kawasan Taman KLCC.

Bagi mendapat tahu berapa Squirtle yang berjaya aku tangkap, aku simpan imbasan muka skrin untuk Pokédex Squirtle sebelum aku mulakan permainan.


Seen: 92, Caught: 78


Juga, setelah berjaya mengumpul 1953 Pokécoin, aku nekad membeli Ultra Box dengan harga 1480 Pokécoin.




Ultra Box ini mengandungi:
- 12 Incense (berharga 80 coin setiap satu)
- 12 Super Incubator (berharga 200 coin setiap satu)
- 12 Lucky Egg (berharga 80 coin setiap satu)
- 12 Star Piece (berharga 80 coin setiap satu)

Keseluruhan barangan ini adalah berharga 5280 Pokécoin jika dibeli satu persatu.

Setelah selesai semua urusan remeh, aku mula bergerak keliling Taman KLCC menangkap Squirtle.

Sebagai rujukan,
di bawah adalah perbandingan EMPAT jenis Squirtle yang muncul sepanjang Hari Komuniti ini:


Dari atas, kiri: Squirtle biasa
Atas, kanan: Squirtle Squad Squirtle
Bawah, kiri: shiny Squirtle
Bawah, kanan: shiny Squirtle Squad Squirtle



Perbezaan ketara antara shiny dan Squirtle biasa adalah cangkerang belakang untuk shiny berwarna hijau sedangkan cangkerang Squirtle biasa berwarna perang gelap. Warna badan juga sedikit berbeza walaupun sekali imbas kelihatan sama.

Disebabkan Squirtle Squad Squirtle hanya boleh ditangkap sebagai ganjaran kepada tugasan Field Research yang didapati selepas memusingkan cakera gambar di PokéStop, maka peluang untuk memperolah varian shiny untuk Squirtle Squad Squirtle adalah lebih susah. Namun, dikatakan PokéStop yang memberikan varian shiny adalah sama untuk semua pemain. Jika kita tahu PokéStop mana akan memberikan shiny, maka kita boleh target PokéStop tersebut.

Namun, bagi pemain solo seperti aku, itu agak sukar untuk dilakukan.

Sepanjang 3 jam ini, aku berjaya menangkap 6 shiny Squirtle dengan dua daripadanya adalah shiny Squirtle Squad Squirtle.


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:21 CP 590, jam 11:29 CP 263, jam 11:31 CP 332


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:40 CP 382, jam 1:47 CP 573, tiada data



Menghampiri jam 2 petang, aku seterusnya mengevolusi satu Squirtle biasa (dengan IV yang tinggi) kepada Blastoise untuk mendapatkan serangan Hydro Cannon. Aku juga mengevolusikan satu shiny Squirtle Squad Squirtle kepada shiny Blastoise dengan cermin mata hitam.

Juga, aku mengevolusikan dua shiny Squirtle kepada Wartortle dan juga Blastoise, membuatkan aku berjaya memiliki satu famili shiny Squirtle yang lengkap.


One shiny Squirtle family at home!


Pada jam 2, Hari Komuniti untuk bulan Julai pun melabuhkan tirainya. Shiny Squirtle akan mula boleh didapati di keliaran, namun pada kebarangkalian yang sangat rendah, sama seperti shiny-shiny untuk Pokémon yang lain.




SIDE QUEST.

Salah satu daripada misi aku ialah 'mengutip XP sebanyak mana yang mampu' dan disebabkan Hari Komuniti ini berada di dalam tempoh ganjaran, maka aku memandang serius misi ini kali ini.

Pada hari biasa tanpa bonus, raid level 5 akan memberi ganjaran XP sebanyak 10,000 XP, satu angka yang besar sesuai dengan usaha yang dikeluarkan pemain. Namun, antara ganjaran bonus yang dinikmati pemain sempena Pokémon GO Global Challenge yang lepas, setiap ganjaran untuk raid akan digandakan DUA KALI, menjadikannya meningkat kepada 20,000 XP untuk satu raid level 5.

Dan aku telah pergi selangkah lagi untuk memaksimumkan keuntungan. Aku menghidupkan Lucky Egg, menjadikan setiap XP yang aku dapat digandakan dua kali lagi. Malah, Lucky Egg akan kekal aktif selama 1 jam (biasanya hanya 30 minit) bermakna aku hanya perlu gunakan 3 Lucky Egg sepanjang 3 jam Hari Komuniti ini.

Dan sepanjang 3 jam Hari Komuniti, selain daripada menangkap sebanyak mungkin Squirtle, aku juga menyertai 3 kali raid Level 5 dan 1 kali raid level 2.

Dengan kata lain, untuk raid sahaja, aku mendapat;
3 x [2 (Lucky Egg) x 2 (bonus raid) x 10,000 XP] + 1 x [2 x 2 x 3,500 XP]
= 120,000 XP + 14,000 XP
= 134,000 XP,
satu angka yang sangat besar untuk diperoleh dalam masa 3 jam.

Namun, daripada 3 raid level 5 yang aku sertai, aku hanya berjaya tangkap hanya SATU Regice. Semuanya, sekali lagi, disebabkan telefon bimbit aku yang sangat lag, tersekat-sekat disebabkan oleh capaian internet yang, sekali lagi, amatlah mengecewakan terima kasih kepada pembekal talian internet yang sepatutnya semakin lama semakin bermutu servisnya namun tidak iaitu CELCOM.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Squritle.


Seen: 204, Caught: 162

Menurut data, sebelum Hari Komuniti aku sudah tangkap 78 Squirtle. Selepas tempoh 3 jam Hari Komuniti ini, data menunjukkan aku sudah tangkap sejumlah 162 Squirtle. Bermakna, aku berjaya menangkap 84 Squirtle.

Pada pandangan aku, aku sepatutnya mampu untuk tangkap lebih banyak Squirtle. Namun semuanya disebabkan capaian internet yang bermasalah sepanjang masa membuatkan aku banyak buang masa restart aplikasi berkali-kali-kali-kali.


2. Tangkap paling kurang TIGA shiny Squirtle.

Aku berjaya tangkap ENAM shiny Squirtle dengan dua daripadanya adalah Squirtle yang memakain cermin mata hitam.


3. Tangkap paling kurang TIGA Squirtle Squad Squirtle.

Aku tidak kira berapa Squirtle Squad Squirtle yang berjaya aku tangkap tapi sudah tentu lebih daripada TIGA. Aku juga sudah evolusikan dua daripadanya kepada Wartortle dan Blastoise, malah masih mampu untuk membuat beberapa 'trade' dengan adik aku yang mahukan Squirtle Squad Squirtle juga.


4. Miliki paling kurang SATU shiny Squirtle Squad Squirtle.

Aku berjaya miliki DUA. Satu daripadanya sudah aku evolusikan kepada Blastoise yang memakai cermin mata hitam.


5. Kutip Experience Point (XP) sebanyak mana yang mampu.

Menurut data simpanan, aku berapa pada level 37 dengan XP 562,732 sebelum Hari Komuniti. Kemudian, selepas tamat Hari Komuniti, aku berapa pada juga level 37 namun dengan XP 880,756. Ini bermakna, sepanjang 3 jam Hari Komuniti itu, aku berjaya mengutip (880,756 - 562,732) XP = 318,024 XP dengan 134,000 daripadanya adalah melalui raid.




Kesimpulannya,
Hari Komuniti kali ini adalah antara Hari Komuniti yang paling produktif jikalau dilihat dari sudut mengumpul XP. Walaupun terpaksa menggunakan DUA Premium Pass Raid dan 3 Lucky Egg, aku langsung tidak rasa ralat kerana semuanya memang berbaloi.

Namun dari sudut menangkap Squirtle pula, aku rasa aku mampu untuk tangkap lebih lagi dan sepatutnya memiliki lebih banyak lagi shiny Squirtle. Entahlah. Aku sangat kecewa dengan capaian internet pada hari itu. Walaupun berada di tengah-tengah bandaraya, literally Kuala Lumpur City CENTRE (KLCC), namun capaiannya seperti berada di dalam hutan.

Sangat kecewa dengan Celcom.


Taman KLCC adalah tempat kegemaran aku untuk Hari Komuniti.




HARI KOMUNITI SETERUSNYA, BULAN OGOS

Disebabkan entri ini sedikit lewat untuk diterbitkan, perincian untuk Hari Komuniti yang seterusnya, iaitu untuk bulan Ogos sudah pun diumumkan pihak Niantic.

Walaupun para pemain dengan yakinnya meneka Pokémon seterusnya yang akan ditampilkan di dalam Hari Komuniti adalah daripada Generasi 3 seperti Ralts, Bagon ataupun Beldum, namun Niantic sambil bergelak ketawa menepis segala tekaan itu dengan mengumumkan bahawa Eevee akan menjadi Pokémon penampilan istimewa untuk hari Komuniti edisi bulan Ogos ini.


Sumber: Twitter @pokemongoapp


Namun, kali ini ada kelainan untuk Hari Komuniti ini. Hari Komuniti akan berlangsung selama DUA HARI iaitu pada 11 Ogos (Sabtu) dan 12 Ogos (Ahad). Walaupun masih mengekalkan konsep hanya 3 jam sahaja, namun dengan adanya hari kedua, para pemain bolehlah merancang berapa banyak Eevee yang perlu ditangkap kerana Eevee mempunyai 5 evolusi yang berbeza setakat ini di dalam permainan Pokémon GO.

Perincian mengenai Hari Komuniti bulan Ogos ini akan diumumkan apabila hampir pada tarikhnya nanti.

Pendapat aku, menjadikan Eevee sebagai watak utama untuk Hari Komuniti adalah langkah yang baik. Walaupun Eevee dan evolusinya bukanlah berada di kalangan yang hebat, namun Eevee adalah antara Pokémon yang istimewa dan Hari Komuniti memang layak diberikan bagi meraikannya.

Tapi rasanya, tujuan utama Niantic menjadikan Eevee sebagai Pokémon istimewa untuk Hari Komuniti bulan Ogos ini adalah ia merupakan sebahagian daripada promosi untuk permainan terbaru siri Pokémon yang akan dimula jual pada hujung tahun nanti, menampilkan Pikachu dan Eevee sebagai teraju utama dan dipanggil Pokémon Let's GO. Ini semua hanyalah promosi.



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Kalau umur panjang, episod Eevee bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*sambil menunggang shiny Blastoise di parit air*





.


4 comments:

  1. Replies
    1. >Angah

      Comel, kan?
      Kenapalah turtle sebenar tak secomel ni. Hahaha

      Delete
  2. Wah. Bestnya dapat main pokemon go.aku lak xde masa sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. >budoxe

      Aku pun bukan ada masa sangat. Nasib baik laa Community Day selalunya hujung minggu sabtu dan ahad 😁

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: