Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 21, 2018

HARI KOMUNITI: Episod Si Naga Hitam.



Salam.

Bertemu kita sekali lagi dalam segmen Hari Komuniti, segmen di mana hanya ada DUA pembaca; aku yang menulis dan kau yang sedang membaca.

Sebelum apa-apa, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO, maka akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.

'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah satu hari dalam setiap bulan anjuran pihak Niantic Inc. selaku pembangun aplikasi Pokémon GO di mana pada hari berkenaan akan menampilkan satu Pokémon tertentu dan dilepaskan secara banyak dalam jangka masa 3 jam. Semasa tempoh 3 jam berkenaan, bonus-bonus tertentu juga akan diberikan kepada para pemain. Hari Komuniti adalah satu acara yang dinantikan oleh para pemain Pokémon GO.

Aku ada bercerita panjang lebar tentang Hari Komuniti yang pernah berlangsung sebelum ini:
Januari - 'Tangkap Pikachu di Taman.'
Februari - 'Memburu Anak Naga Merah Jambu.'
Mac - 'Mencari Raksasa Bawang.'
April - 'Episod Biri-Biri Elektrik Merah Jambu.'

Dan untuk bulan Mei, Hari Komuniti berlangsung pada 19 Mei 2018 dari jam 11 pagi hingga 2 petang dan Pokémon kegemaran aku, Charmander akan menjadi Pokémon penampilan istimewa.


#004 CHARMANDER
Lizard Pokémon
The flame that burns at the tip of its tail is an indication of its emotions. The flame wavers when Charmander is enjoying itself. If the Pokémon becomes enraged, the flame burns fiercely.


Tajuk entri ini ialah Episod Si Naga Hitam, tapi 'naga' yang dimaksudkan iaitu Charizard secara definisinya bukanlah datang daripada Pokémon jenis naga.

Kepada yang tidak tahu, Charmander adalah Pokémon jenis api dan merupakan salah satu daripada 3 'original starter' dalam siri permainan Pokémon bersama-sama Bulbasaur dan Squirtle. Disebabkan jenis api kedengaran lebih 'hebat' berbanding jenis rumput (Bulbasaur) dan jenis air (Squirtle) maka Charmander menjadi Pokémon pertama yang dimiliki majoriti pemain permainan Pokémon sejak zaman GameBoy dahulu lagi.

Untuk Hari Komuniti kali ini, bonus yang diberikan adalah 3 jam Lure (Lure hanya 30 minit pada hari biasa), 3 kali ganda Stardust untuk setiap Pokémon yang ditangkap dan jika Charizard dievolusi dalam tempoh 3 jam acara ini, Pokémon berkenaan akan mendapat 'Blast Burn' sebagai charged move istimewa. Juga, terdapat jualan Box istimewa yang boleh dibeli menggunakan Pokécoin. Dan sudah tentu akan dilepaskan shiny Charmander, yang jika dievolusikan kepada Charizard akan memberikan Charizard dengan warna hitam (kelabu gelap) yang sangat ditunggu-tunggu para pemain.



PERSEDIAAN

Ada dua perkara aku lakukan lebih awal seawal waktu mula-mula diumumkan tarikh Hari Komuniti ini iaitu:

1) Power Up sedikit demi sedikit Chameleon dengan individual value (IV) 98% yang aku sudah ada supaya boleh dievolusikan kepada Charizard yang mempunyai charged move Blast Burn pada hari komuniti nanti.

2) Kumpul Pokécoin sebanyak yang mungkin sebelum Hari Komuniti supaya aku mampu beli Special Community Day Box yang terkandung pelbagai item pada harga yang jauh lebih rendah.



MISI

Disebabkan Hari Komuniti jatuh pada 19 Mei pada hari puasa, maka aku tetapkan untuk tidak letak misi yang berat kerana ini merupakan kali pertama aku gigih keluar main Pokémon GO seharian pada hari puasa. Aku sendiri tidak pasti apa akan berlaku, sama ada mampukah badan aku bertahan atau aku akan penat separuh jalan.

Misi aku kali ini:

1. Tangkap sebanyak mungkin Charmander dalam tempoh 3 jam Hari Komuniti.
2. Tangkap paling kurang TIGA shiny Charmander supaya salah satunya boleh dievolusi kepada shiny Chameleon dan satu lagi dievolusi kepada shiny Charizard (yang sangat cool itu)
3. Tingkatkan Experience Point (XP) melebihi separuh tahap Level 36.
4. Beli Special Community Day Box pada harga 1480 coin.

Untuk kali ini, memikirkan pelbagai faktor terutamanya bulan puasa, aku jadikan Taman KLCC sekali lagi sebagai destinasi aku memburu Charmander.



Taman KLCC, Kuala Lumpur.




HARI KEJADIAN

Disebabkan sekarang musim hujan di petang hari, maka aku selaku penunggang motosikal tegar memilih untuk tidak datang ke Taman KLCC ini dengan motosikal. Ini Kuala Lumpur, jadi menggunakan kereta adalah idea yang kurang bernas. Maka aku buat keputusan untuk bergerak ke KLCC menaiki pengangkutan awam.

Dari tempat aku tinggal, yang terdekat adalah stesen Komuter. Maka seawal pukul 8:30 pagi lagi aku sudah bergerak ke stesen dan menunggu. Masalah dengan KTM Komuter ialah, sistem ini SANGAT tak boleh dipercayai. Katanya tren akan sampai pada jam 9:03 TAPI hanya tiba pada jam 9:43 pagi. Belum cerita lagi tren asyik berhenti di atas landasan menunggu entah apa pun aku tak pasti berkali-kali.

Aku hanya sampai ke destinasi pertukaran KL Sentral pada jam 10:41 pagi, hampir satu jam sedangkan kalau aku menunggang motosikal, bawa dengan perlahan pun hanya mengambil masa 35 minit. Pada waktu ini, aku sudah dapat merasakan yang aku mungkin tidak mampu sampai ke KLCC sebelum 11 pagi waktu mula Hari Komuniti.

Dari KL Sentral, aku naik tren Rapid laluan Kelana Jaya ke KLCC pada jam 10:47 pagi dan sampai ke stesen KLCC TEPAT jam 11 pagi. Tanpa berlengah, aku buka apps Pokémon GO dan mula bermain walaupun masih perlu berjalan sedikit untuk ke Taman KLCC.

Taman KLCC menjadi pilihan kerana (1) boleh dicapai dengan pengangkutan awam, (2) taman ini mempunyai banyak PokéStop, (3) jika hujan turun, aku boleh berteduh tanpa bosan di Suria KLCC dan (4) menurut kajian, 'kadar timbul' (spawn rate) Pokémon di sini adalah yang KEDUA paling tinggi di Kuala Lumpur menjadikan peluang untuk aku tangkap sebanyak mungkin Charmander adalah lebih tinggi.



Sesudah sampai, sekitar KLCC sudah dipenuhi dengan Charmander. Lihatkan PokéStop sekitarnya kebanyakannya dihuni oleh Charmander.



Sampai sahaja ke Taman KLCC, kelihatan taman tersebut dipenuhi dengan orang, yang aku percaya JUGA bermain Pokémon GO. Walaupun aku seorang diri, tapi aku rasa gembira melihat bukan aku sahaja yang gigih suka main Pokémon GO. Pelbagai bangsa ada, Melayu, Cina, India, orang asing, orang tempatan, malah mereka semua bercampur tanpa mengira status dan kedudukan.

Antara perkara terawal aku lakukan dalam tempoh 3 jam Hari Komuniti ini ialah aku membeli Special Community Day Ultra Box dengan harga 1480 Pokécoin. Sebelum itu, aku berjaya mengumpul 1591 coin hasil daripada hari-hari mempertahankan PokéGym di sekitar tempat tinggal aku (sehari hanya boleh dapat 50 coin, maka 1500 coin bersamaan dengan kegigihan selama 30 hari!)

Ultra Box memiliki 10 Super Incubator (berharga 200 coin jika dibeli satu), 22 Lucky Egg (berharga 80 coin satu), 30 Ultra Ball (tidak dijual satu persatu), dan 10 Premium Raid Pass (berharga 100 coin satu). Jika dikira nilai keseluruhannya, (200 coin x 10) + (80 x 22) + (100 x 10) = 2000 + 1760 + 1000 = 4760 coin. Dengan Ultra Box ini, aku berjaya miliki item bernilai 4760 coin hanya dengan berbelanja 1480 coin sahaja. Untung kan?

(I bet you don't even read above paragraph, kan? Sebab banyak melibatkan nombor HAHAHAAH)



Maka, selepas berpuas hati berbelanja 1480 coin, misi memburu shiny Charmander pun BERMULA.

Berikut adalah 8 shiny Charmander yang berjaya aku tangkap;


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:34 CP 276, jam 11:55 CP 447, jam 12:01 CP 451

Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:06 CP 444, jam 13:17 CP 401, jam 13:19 CP 149

Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 13:24 CP 577, jam 13:29 CP 681


Perasan tak waktu tangkapan shiny Charmander bagi empat yang terakhir berdekatan? Ini kerana pada satu tempat di Taman KLCC ada kelompok PokéStop yang berdekatan membuatkan di sini ada banyak Charmander di satu tempat. Aku hanya perlu duduk di satu tempat dan tangkap Charmander yang tidak henti-henti timbul di sekeliling. Patutlah tempat itu ramai orang berhenti daripada berjalan.

Oh, kalau kalian tak perasan perbezaan shiny dengan Charmander biasa, itu memang boleh diterima. Charmander biasa berwarna badan lebih ke arah jingga manakala shiny Charmander berwarna kuning. Perbezaan dapat dilihat jelas bila diletakkan bersebelahan.

8 shiny Charmander rasanya sudah lebih daripada cukup. Dapat tangkap banyak lagi shiny Charmander tidak akan berikan apa-apa kelebihan pun.



SAAT YANG TIDAK BOLEH DILUPAKAN

Serentak dengan Hari Komuniti ini, pihak Niantic ada mengumumkan bahawa Pokémon lagenda Ho-oh akan kembali sebagai legendary boss untuk raid level 5 bersama-sama dengan boss sekarang Latios. Namun kali ini, Ho-oh akan datang dengan peluang menangkap shiny Ho-oh seperti yang pernah dibuat kepada Lugia beberapa minggu lepas.


Ho-oh kembali. Shiny Ho-oh mempunyai sedikit kelainan warna terutamanya jelas di bahagian ekor.


Sepanjang tiga jam tempoh Hari Komuniti ini, ada 3 level 5 legendary raid berlangsung. Dua daripadanya ialah Ho-oh dan satu adalah Latios. Aku sertai ketiga-tiga raid, tapi gagal menangkap mana-mana satu pun daripadanya (not lucky!)

Salah satu raid itu berlangsung di PokéGym berhadapan dengan pintu masuk Suria KLCC dari Taman KLCC. Disebabkan kawasannya yang strategik, maka kawasan itu DIPENUHI dengan para pemain Pokémon GO.


SESAK. Kawasan ini dipenuhi dengan pemain Pokémon GO yang sedang mahu mendapatkan peluang berlawan Ho-oh di PokéGym di situ.


Dalam ramai orang di situ, tiba-tiba ada seseorang menjerit keriangan. Pada mulanya semua orang bingung kenapa dia menjerit, tapi pemain Pokémon GO akan faham bahawa dia menjerit kerana dia bernasib baik dapat tangkap shiny Ho-oh. Shiny Ho-oh rasanya hanya akan muncul satu bagi setiap 20 pemain, maka tidak semua akan bernasib baik. Jadi, jika dia adalah satu daripada 20 itu, maka tidak salah rasanya untuk dia rasa teruja dan menjerit keriangan di khalayak ramai.

Lebih kelakar, selepas dia menjerit, orang ramai di sekelilingnya juga turut bersorak meraikan kegembiraan si dia itu. Hiruk pikuk sebentar di pintu keluar Suria KLCC itu, tapi rasanya semua OK sebab semuanya sedang bergembira.



MASA UNTUK EVOLUSI

Jam sudah melebihi 1:30 petang, menandakan kurang 30 minit lagi tempoh 3 jam Hari Komuniti akan tamat. Sudah tiba masanya untuk evolusikan Charmander yang ada untuk mendapatkan Blast Burn sebagai charged move. Blast Burn adalah antara serangan jenis api yang terkuat, dan hanya boleh didapati semasa Hari Komuniti ini.

Pertama, aku evolusikan Chameleon dengan IV 98% yang sudah aku 'power up' sedikit demi sedikit sejak sebulan yang lalu. Dengan berbelanjakan 100 Charmander Candy, maka Chameleon dapat dievolusikan kepada Charizard.

Kedua, aku memilih salah satu daripada 8 shiny Charmander yang berjaya aku tangkap untuk dievolusikan kepada shiny Charizard. Pilihan aku adalah shiny Charmander yang terakhir aku tangkap dengan CP 681 kerana bukan sahaja CP-nya tinggi, malah IV-nya juga tidaklah mengecewakan seperti 7 shiny Charmander yang lain.

Maka, selepas berbelanja 125 Charmander Candy, berjayalah aku memiliki shiny Charizard.

Ketiga, aku memilih salah satu daripada baki 7 shiny Charmander untuk dievolusikan kepada Chameleon. Ini bagi melengkapkan keluarga shiny Charmander aku. Aku pilih Charmander dengan CP rendah 149 untuk dievolusi.

Maka, lengkaplah keluarga shiny Charmander aku.


Keluarga shiny Charmander.


In case kalian nak tengok shiny Charizard dengan lebih jelas.
Si Naga Hitam.


Selesai evolusi, beberapa minit kemudian, Hari Komuniti untuk bulan Mei 2018 pun TAMAT.

Aku pun terus bergerak pulang ke rumah dengan pengangkutan awam yang sangat mengecewakan kelambatannya, terutamanya KTM Komuter. Dan seperti yang aku jangka, hujan turun di sebelah petang dengan riangnya mengakibatkan aku terperangkap di stesen Komuter sampailah ke hampir senja.



ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Charmander.

Menurut data, sebelum Hari Komuniti aku sudah tangkap 57 Charmander, manakala selepas tamat Hari Komuniti, aku berjaya tangkap jumlah 172 Charmander. Bermakna, sepanjang 3 jam Hari Komuniti, aku berjaya peroleh 172-57 = 115 Charmander.
Untuk terus geek-out, aku berjaya kumpul 115x3 = 345 Charmander Candy, dengan (125 + 100 + 25) = 250 daripadanya sudah digunakan untuk evolusi.


2. Tangkap paling kurang TIGA shiny Charmander.

Aku berjaya tangkap 8 shiny Charmander.


3. Tingkatkan Experience Point (XP) melebihi separuh tahap Level 36.

Menurut data, sebelum mula Hari Komuniti, aku berada di level 36 dengan 983,782 XP. Selepas tamat Hari Komuniti, aku sudah berada XP 1,037,527. Bermakna sepanjang tempoh 3 jam, aku berjaya memperoleh 53,745 XP dengan 30,000 daripadanya datang dari 3 legendary raid (1 raid = 10,000 XP). Separuh level 36 adalah XP 1,000,000 bermakna aku sudah berjaya melepasinya.


4. Beli Special Community Day Box pada harga 1480 coin.

Aku berjaya membeli Ultra Box dengan harga 1480 coin yang pada pandangan aku sangat menguntungkan walaupun terpaksa bersusah payah mengumpul coin dan membelanjakannya sekaligus. Tapi ia berbaloi.


Kesimpulannya,
Hari Komuniti untuk bulan Mei ini walaupun berlangsung di dalam bulan Ramadan namun aku boleh kelaskan sebagai BERJAYA. Walaupun penat badan dirasai sampai ke larut malam, tapi aku tetap tersenyum riang melihat shiny Charizard berada di dalam simpanan.



Setelah tamat Hari Komuniti, serta merta Charmander hilang daripada keliaran. Perasan tak ada orang letak shiny Charizard di PokéGym? Show-off



HARI KOMUNITI SETERUSNYA, BULAN JUN

Satu yang aku risau tentang Hari Komuniti bulan Jun nanti adalah tarikhnya iaitu selepas raya. Tarikhnya sudah diletakkan pihak Niantic iaitu pada hari Sabtu 16 Jun 2018. Hari Raya Aidilfitri pula dijangka jatuh pada hari sebelumnya, Jumaat 15 Jun.

Pada waktu itu, sama ada aku sedang berada di kampung, atau aku tidak balik kampung masih belum ditentukan. Namun bergantung kepada apakah Pokémon yang bakal ditampilkan. Pada masa aku taip entri ini, Pokémon yang bakal ditampilkan pada Hari Komuniti bulan Jun nanti belum diumumkan lagi. Harap-harap Pokémon-nya tidaklah istimewa mana dan boleh diabaikan. Namun aku rasa aku tetap akan sertainya tidak kira apa pun kerana nak dapatkan peluang menangkap shiny Pokémon bukanlah sesuatu yang senang dilakukan pada hari-hari biasa (bukan Hari Komuniti).

Kalau nak diteka, jika turutan dari awal dahulu lagi ialah:
Bulan 1 - Pikachu
Bulan 2 - Dratini
Bulan 3 - Bulbasaur
Bulan 4 - Mareep
Bulan 5 - Charmander

...maka kemungkinan besar Pokémon selepas ini untuk bulan Jun ialah Pokémon yang agak rare (seperti Dratini dan Mareep) namun bukan dari original starters (sebab Bulbasaur dan Charmander tidak berturut-turut, selang satu bulan). Juga, kecuali Pikachu yang merupakan maskot jenama Pokémon, kesemua yang lain mempunyai dua kali evolusi maka Pokémon dengan hanya sekali evolusi mungkin boleh diketepikan daripada tekaan.

Maka, aku teka MUNGKIN ialah Larvitar dari generasi kedua Johto, ataupun Pokémon daripada generasi ketiga Hoenn yang muncul dari kelompok telur 10 km (Ralts, Slakoth, Bagon, Beldum, Trapinch dan lain-lain) kerana sampai sekarang, Pokémon generasi ketiga masih belum pernah dipilih sebagai Pokémon yang diraikan di Hari Komuniti.

Apa-apapun, kita kena tunggu khabar berita dan pengumuman daripada Niantic.

[Ruang ini untuk kemas kini pengumuman kelak]


Majulah Pokémon untuk negara.





.


2 comments:

  1. Baca entri ko bab Pokemon Go yang memang agak panjang, buat aku paham bab bab game Pokemon ni, takde lah paham banyak sangat just sikit sikit lerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Erni Hasmiza

      Haha. Kau baca sampai habis pun dah kira bagus dah. Aku tulis entri ni dengan kesedaran yg tak ada siapa pun akan baca hahaha.

      Thank you 😁

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License