Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Mar 4, 2020

#KomikcEro Sepanjang Februari 2020.


Salam.

Komik cEro sepanjang Februari 2020.
























Sepanjang Februari, aku dapati komik yang berunsurkan 'cinta' banyak dapat sambutan. Kalau aku berniat nak dapatkan lebih banyak sambutan, mungkin aku boleh terus fokus pada tema 'cinta'. Tapi itulah yang aku tidak akan buat. Alasannya mudah; aku tiada pengalaman luas dengan 'cinta'.

Mengejutkan, komik tentang temuduga juga dapat banyak sambutan sedangkan pada mulanya aku anggap tema itulah yang paling orang tak minat. Ya laa, kebanyakan yang habiskan masa di IG adalah mereka-mereka yang nak lari daripada kehidupan seharian (kerja, sekolah, dan sebagainya) maka komik yang berkaitan dengan 'kerjaya' (pada hemah aku) sepatutnya kurang sambutan. Ternyata aku salah.

Juga,
bermula dengan komik bertajuk [Lupa], aku sudah mula meletakkan nombor episod di tajuknya. Tujuan aku mudah. Disebabkan komik aku banyak dikongsikan di laman IG lain (repost, regram, dan sebagainya), sengaja aku letakkan nombor pada tajuk supaya jika ada orang lain yang baca komik itu di tempat lain selain IG aku, mungkin dia akan tertanya-tanya 'mana episod-episod yang sebelumnya' dan kemudian mencarinya di IG aku yang asal.

Dan, jika kalian perasan,
walaupun komik aku boleh dipanggil 'yonkoma' (komik empat panel) tapi kebanyakkannya wujud sambungan selepasnya (aku panggil 'fifth panel' walaupun pada dasarnya bukan lima sahaja hahaha). Fungsinya, aku mahu buat sesuatu ekstra kepada follower IG aku. Komik aku cukup jika dibaca pada empat panel pertama, tetapi jika dibaca pada 'fifth panel' maka ia akan jadi lebih menyeronokkan.

Fifth panel hanya eksklusif di Instagram. Di Facebook dan di blog ini pun aku tidak akan letakkannya.

Dua perkara di atas (tajuk bernombor dan fifth panel) aku buat semata-mata nak tarik orang baca komik aku di page asal Instagram aku (@planetcero) dan memberi had kepada page-page lain yang repost komik aku. Kebanyakan IG yang repost komik aku hanya akan repost 4 panel pertama sahaja.

Dengan kata lain,
jika seseorang mahu dapatkan ekstra daripada aku, kenalah follow IG KomikcEro yang asli.



Untuk kalian lihat hasil-hasil lukisan aku, singgah ke Instagram aku @cerolian dan untuk komik #KomikcEro seperti ini di @planetcero

Untuk entri #KomikcEro bulan Januari, klik di bawah:

#KomikcEro Sepanjang Januari 2020.


Sekian.



  




.


1 comment:

  1. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License