Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 26, 2020

Misteri yang Tidak Perlu Dibongkari.


Salam.




Begini.

Baru-baru ini aku ada kemas external hard disk aku yang semakin penuh.
External hard disk ini boleh penuh kerana terisi dengan data dari laptop yang aku terpaksa jual semasa struggle nak cari duit untuk pembedahan tahun lepas. Sudah hampir setahun aku abaikannya, maka pada hemat aku sudah masanya untuk aku kemas isi kandungannya.

Mengejutkan aku, terdapat beberapa folder (yang aku percaya datang dari laptop itu) berisi hasil lukisan digital yang tak pernah aku ingat aku pernah lukiskannya.

Aku jarang lupa pernah lukis sesuatu, sebab macam yang aku pernah ceritakan melukis adalah satu proses aku meluahkan. Prosesnya lebih penting daripada lukisan, jadi kalau aku lupa lukisan paling tidak aku akan ingat prosesnya, walau sedikit.

Tapi untuk lukisan di dalam folder ini, aku langsung tiada memori 100% mengenainya. Sama ada lukisan ataupun prosesnya, langsung tiada memori.

Adakah itu lukisan orang lain yang lukis? TIDAK.
Kerana aku sangat yakin itu stroke aku. Betapa 'tidak sempurna'nya lukisan itu membuatkan aku yakin itu lukisan aku.

Tapi,
bagaimana aku boleh tiada memori mengenainya?

Nasib baik aku ada bentuk satu habit yang sedikit membantu;
aku akan letak tarikh pada nama lukisan aku, menjadikannya seperti diari masa.

Ya, tarikh dalam 'properties' mungkin membantu, tapi sesetengah fail akan hilang properties asli apabila disalin (copy), maka letak tarikh pada nama tajuk adalah cara kedua aku untuk simpan data masa tersebut.

Daripada tarikh itu, aku selak planner aku untuk lihat apa yang berlaku pada tarikh berkenaan.
Sejak tahun 2015, aku sentiasa tulis planner sebagai ganti diari dan sebagai satu cara untuk merekod diri.

Malangnya,
untuk tarikh yang tertera pada lukisan itu, entri di dalam planner itu kosong. Yang menarik, kesemua tarikh pada lukisan 'misteri' itu mesti menjurus kepada entri planner yang kosong.

Selalunya entri planner kosong bermakna tiada perkara menarik berlaku pada hari tersebut. Tapi jika aku melukis pada hari tersebut, paling tidak mesti ada sesuatu berlaku pada hari itu dan planner sepatutnya tidak kosong.

Maka, misteri lukisan-lukisan ini masih tiada jawapan.

Bagaimana boleh wujud lukisan yang aku tiada memori mengenainya?
Kenapa setiap tarikh pada lukisan tersebut menjurus kepada entri planner yang kosong.

Aku suka misteri.
Tapi untuk misteri ini, aku buat keputusan untuk tidak mahu bongkarinya.

Pada aku, ada sebab kenapa sesetengah memori dalam kepala aku tidak dibangkitkan. Sesetengah memori ditekan dan disimpan oleh otak atas sebab-sebab tertentu, maka aku ambil keputusan untuk langsung tidak mencuba untuk bangkitkannya.

Ada sebab kenapa aku pada masa silam menekan memori tersebut dalam-dalam supaya tidak dibangkitkan semula.

Sesetengah misteri tidak perlu dibongkari.



Sekian.



  




.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License