Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Mar 11, 2020

Satu Jam Lima Belas Minit.


Salam.




Atas sebab-sebab tertentu, aku tidak boleh tunggang motosikal aku pada kelajuan yang selalu. Maka, perjalanan pulang yang biasanya mengambil masa 40-50 minit, kini memakan masa lebih satu jam 15 minit.

Masa selama itu di atas kenderaan beroda dua yang bergolek laju di atas jalanraya, pada aku, mendatangkan kebosanan. Maka, selaku manusia yang cepat hanyut di dalam kebosanan, aku isi masa tersebut dengan melakukan sesuatu...

...iaitu menyanyi.


Habis satu album Sheila On 7 aku nyanyikan ketika menunggang. Bukan perlahan, malah jika sampai bahagian memerlukan nada suara tinggi, aku lepaskannya tanpa segan silu. Dengan bantuan angin dan kedudukan aku yang sentiasa bergerak, maka aku yakin tiada siapa pun (di dalam kenderaan lain) sedar aku menyanyi atas motosikal.

Merasakan aku mampu menyanyi kesemua lagu itu dengan baik tanpa ada terkincit satu pun bahagian di dalamnya membuatkan aku terfikir; kenapa aku tidak jadi penyanyi?

Suara aku sangat boleh tahan. Itu keadaannya tanpa latihan dan bimbingan. Bayangkan jika aku cukup latihan dan sudah lalui beberapa sesi pembelajaran vokal dengan guru vokal berkebolehan, sudah tentu mutunya lebih baik daripada sedia baik ini, kan?

Sudah tentu, wajah aku tidaklah kacak mana untuk menjadi komersial. Tapi aku tidaklah buruk mana. Banyak lagi penyanyi lain di luar sana yang jauh lebih kurang kacak daripada aku, tetapi akibat dandanan, solekan, dan tatarias, mereka nampak menarik dari segi penampilan.

Mereka boleh, maka aku pun boleh, kan?

Mungkin aku patut mulakan dengan melakukan 'cover' untuk lagu-lagu terkenal dan kongsinya di laman web video dan media sosial. Bukankah kebanyakan penyanyi sekarang datang dari platform seperti itu? Kongsi nyanyian berkali-kali, tarik peminat dan tingkatkan pengikut, kemudian pasti ada recording company nak lamar aku sebagai artis mereka, kan? Bukankah itu laluan kebanyakan penyanyi sekarang?

Ya, mungkin suara aku tidaklah bertaraf tinggi. Tapi semua penyanyi pun bermula dari suara 'biasa-biasa' (mungkin pengecualian untuk Siti Nurhaliza). Tapi selagi aku mampu abaikan kutukan para haters, dan raikan pujian para peminat, maka suara tidak bertaraf tinggi pun akan dilihat sesuatu yang hebat, kan?

Bukankah kebanyakan penyanyi sekarang berkelakuan sedemikian?

Tapi, apabila aku sudah menjadi terkenal nanti, mesti akan ada satu kelompok ini tiba-tiba nak mengaku aku kawan, kan? Sekarang aku tiada apa-apa, mana mereka? Bila aku dikenali, barulah nak kata sudah kenal lama lah, kawan satu sekolah lah, pernah duduk sebilik lah, pernah makan semeja lah.

Tapi kalau aku jadi terkenal, aku tidak akan lupakan kawan-kawan yang ada masa aku tidak terkenal dahulu. Aku akan hargai mereka. Sekali sekala akan bawa mereka keluar makan dan 'bonding time' together sebab merekalah yang tidak lekang menyokong aku dari dahulu hingga sekarang.

Mesti ini juga apa yang difikirkan kebanyakan penyanyi sekarang, kan?

Sebabkan aku sudah digelar penyanyi, mesti kawan-kawan baru pun di kalangan para penyanyi juga. Boleh buat Tik-Tok sama-sama, mungkin share story selfie setiap lima minit sama-sama, berbalas di Twitter dan dapat RT dan Like beribu-ribu oleh peminat kami.

Hmmm, mungkin aku perlu buat satu kontroversi bercinta dengan artis perempuan kot, dan buat satu hashtag yang catchy supaya peminat kami dapat raikan 'kontroversi' kami ini sama-sama. Bila wartawan rancangan hiburan sensasi temubual dan bertanya, jawapan biasa akan aku berikan seperti 'kami sekadar berkawan', 'masih kenal hati budi masing-masing', dan 'doakan kebahagian kami'.

Bukankah kebanyakan penyanyi sekarang buat perkara tersebut?

Aku minat Muna Shahirah. Mungkin bila aku jadi terkenal nanti aku paling tidak boleh rapat dengan dia, atau mungkin boleh dapatkan nombor telefon dia ajak makan aiskrim sama-sama...


...oh, crap! Dah sampai rumah.

Perjalanan satu jam lima belas minit jadi sekejap apabila diisi dengan menyanyi dan berangan setinggi gunung. Aku perlu kembali ke alam realiti dan kembali ke kehidupan aku yang 'shitty' ini.

Dan oleh sebab semua ini aku sudah angan-angankan, maka aku yakin semua ini tidak akan boleh berlaku. Semua angan-angan aku tidak akan menjadi kenyataan.

Terutamanya part Muna Shahirah tu...


Sekian.



  




.


4 comments:

  1. safe ride bro.
    bikers united

    ReplyDelete
  2. kalau ko nak jadi penyanyi aku sapot. boleh try cover2 lagu yang tengah popular upload kat youtube.

    ReplyDelete
  3. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License