Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 27, 2019

Jangan Risau Tentang Mereka. Mereka Okey.


Salam.


Suatu hari aku disapa oleh seorang kanak-kanak kecil. Dia berkata,

"Rambut abang macam rambut samurai."

- merujuk kepada rambut aku yang diikat sanggul. Rambut aku bukanlah panjang seperti rambut perempuan, akan tetapi masih cukup panjang untuk disisir sekali dan diikat membentuk sanggul kecil. Masyarakat kini menggelarnya 'man bun'.

Kata-kata budak kecil itu membuatkan aku terdiam seketika, bukan kerana disamakan dengan pahlawan gagah dari Jepun zaman dahulu kala.

Aku balas dengan pertanyaan;

"Mana adik tahu rambut ini macam rambut samurai? Adik pernah tengok samurai ke?"

Pada aku, sudah tentu dia pernah tengok samurai, mungkin dalam bentuk kartun di televisyen. Tapi setahu aku tiada kartun bertemakan samurai sedang ditayangkan di TV, atau mungkin ada tapi aku tidak peduli.

"Saya nampak (di) dalam buku. Ensiklopedia. Ada gambar samurai."



Biar aku jelaskan di sini betapa majestiknya jawapan itu:

1) Budak itu rasanya dalam lingkungan umur 9 tahun, paling tinggi pun 11 tahun, berbual dengan aku yang purba ini dengan sopannya.

2) Budak itu baca buku. Di zaman rakan seusia dia bermain basikal, dia baca buku.

3) Budak itu baca ensiklopedia. Di zaman rakan seusia dia hanya gemar baca komik, dia baca ensiklopedia.

4) Budak itu ingat apa yang dia baca. Bermakna dia baca ensiklopedia itu bukan kerana paksaan sesiapa.


Dari situ aku sedar sesuatu.

Generasi muda zaman sekarang bukannya teruk seperti apa yang kita bayangkan. Baby boomer kata millennials teruk. Millienials kata Gen Z teruk. Sebenarnya benda buruk yang kita nampak pada generasi muda itu adalah apa yang diberi perhatian, apa yang di-highlight-kan. Banyak lagi benda baik yang berlaku yang mungkin kita tidak tahu adalah kerana ia tidak disensasikan seperti mana benda buruk.

Seorang budak kecil dapat bercakap dengan orang dewasa dan memetik sesuatu daripada ensiklopedia untuk dijadikan bahan bualan, pada aku, sudah cukup mengagumkan.

Generasi muda sekarang tidaklah teruk mana. Masih ada berlian di kalangan batu batan.

Jangan risau tentang mereka. Mereka okey.



Sekian.



  




.


4 comments:

  1. harap ramai lagi yg macam dia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Raz

      Lagi ramai lagi bagus, tapi tak ramai pun tak apa asalkan orang macam dia masih ada, masih wujud :)

      Delete
  2. saya minat rambut samurai
    sayang nya rambut saya xsesuai rambut panjang

    ReplyDelete
    Replies
    1. >budoxe

      Try laa Blee. Mana tau kacak berganda nanti hehe :)

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License