Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 6, 2019

Kuasa Luar Biasa.


Salam.






"Aku nak kuasa luar biasa yang mana aku makan banyak mana sekalipun, berat badan aku tidak akan bertambah."

Itu rungutan seseorang yang aku kenal. Mungkin ceritanya, dia ini jenis yang makan sedikit pun sudah naik berat badan. Tidak susah pun untuk memahami orang jenis sebegini. Makan dan makanan sepatutnya menjadi salah satu nikmat dalam kehidupan. Jika makan sedikit pun sudah menyebabkan berat badan naik, maka ini membataskan seseorang itu untuk menikmati nikmat tersebut.

Namun,
jika 'makan banyak mana sekalipun, berat badan tidak akan bertambah' adalah satu kuasa luar biasa, satu super power, maka aku adalah seorang manusia berkuasa luar biasa.

Ya.
Kalau kalian mengikuti aku di media sosial (Facebook, Twitter, Instagram: @cerolian) maka kalian tahu aku banyak kali merungut tentang berat badan. Bukan berat badan yang naik dengan cepat, tapi berat badan yang tak naik-naik walaupun berapa banyak aku makan. Itu kuasa luar biasa aku.

Dalam blog ini pun aku sudah ceritakan mengenainya banyak kali.

'Kuasa luar biasa' ini tidaklah luar biasa mana, dan tidaklah seseronok yang kalian fikirkan.



Bayangkan,
aku berbadan kurus. Dengan pakaian berlapis pun orang masih nampak aku berbadan kurus. Walaupun Indeks Jisim Badan (BMI) aku masih berada di paras normal, namun ia berada di bahagian bawah normal, di mana dengan hilang satu dua kilogram sahaja aku turun ke paras 'underweight'.

Maka,
normallah jika misi aku adalah untuk naikkan berat badan. Aku sasarkan untuk berada di titik tengah BMI normal, dan ini memerlukan aku untuk menambahkan lagi berat badan.

Jalan paling mudah dan (mungkin) berkesan ialah dengan makan.



Namun, ia tidak semudah yang disangka.

Tidak kira berada banyak aku makan, berat aku akan bertambah sedikit sahaja dan esok lusa akan turun balik ke ukuran asal. Pernah satu kali, aku timbang sebelum makan dan makan sebanyak mungkin dan kemudian timbang sekali lagi selepas makan. Bacaannya semakin menurun, bukan semakin menaik. Sampai sekarang aku tidak faham logik di sebalik kejadian itu.

Tapi aku tidak mahu sebarangan makan. Aku tahu kalau kita beriya sumbat mulut dengan bermacam-macam makanan, kemungkinan untuk diserang sakit akibat makanan adalah tinggi. Paras kolesterol meningkat, lemak dalam darah meningkat, tekanan darah tinggi, risiko kencing manis, risiko sakit jantung, risiko serangan angin ahmar, semua boleh didapati hanya melalui makanan (dan gaya hidup yang tidak sihat).

Aku tidak mahu dalam keghairahan aku untuk menaikkan berat badan ke paras BMI normal, aku diserang sakit lain pula. Nak normal biar sihat. Kalau sakit, tak normal namanya.

Dan jika kalian fikir makan banyak tapi tak naik berat badan adalah satu 'kuasa luar biasa' yang menyeronokkan, kalian silap.



Dan apabila aku ceritakan hal 'makan banyak tapi tak naik berat badan' ini kepada seorang kawan, dia membalas dengan satu cadangan penyelesaian;

"Kahwinlah. Selalunya lelaki lepas kahwin akan naik berat badan."

Tidak mungkin untuk aku berkahwin hanya kerana bertujuan untuk naikkan berat badan.



Sekian.



  




.


2 comments:

  1. I feel u cero. Same problem here. Nak naikkan berat badan sebab trlampau kurus. Kena body shaming satu hal.

    P/s: perempuan lagi kerap dengar ayat tu...dah beranak esok naik la badan.

    ReplyDelete
  2. wow... cemburunya aku. Aku bangun tido.. timbang, berat bertambah. Adakah aku makan masa tidur?

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: