Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Aug 28, 2019

"Semuanya okey. Tapi..."


Salam.






Jadi,
aku berkesempatan untuk duduk berbual dengan seorang kenalan perempuan yang bakal melangsungkan majlis perkahwinannya dalam masa terdekat ini.
Aku kemudian mengambil peluang bertanyakan soalan mudah dan klisé;

"Bagaimana dengan persiapan majlis? Semuanya okey?"

Tiada jawapan pantas daripadanya walaupun dia dikenali sebagai seseorang yang gemar menjawab secara spontan. Otot wajahnya jelas bergerak menguncup ke bahagian tengah muka sehinggakan kelihatan kerutan kulit muka di ruang antara dua keningnya. Ternyata soalan aku sedikit sebanyak mencetus kegusaran di hatinya.

"Semuanya okey. Tapi..."

Ayat pertama itu adalah jawapan yang aku mahu dengar, tetapi perkataan tergantung seterusnya itu membuatkan aku meneka bahawa perbualan ini tidak akan tamat begitu sahaja selepas terpaculnya perkataan 'okey' tadi.

"Tapi?"

"Semua perkara seperti urusan dengan pejabat agama, dengan wedding planner, dengan katering, semuanya okey dan berjalan lancar. Cuma satu perkara yang agak merisaukan."

"Apakah?"

"Pengapit. Sampai ke hari ini, yang majlisnya bakal berlangsung dalam kiraan jari ini, masih lagi tiada siapa yang pasti untuk menjadi pengapit."

Dalam 99 perkara yang aku fikir berpotensi untuk menjadi masalah ketika mengurusakan majlis walimah, pengapit bukanlah salah satunya, terutamanya untuk si dia ini. Dia memang dikenali sebagai seorang yang ada ramai kawan perempuan yang rapat dan satu kepala. Ketiadaan calon pengapit adalah sesuatu yang janggal untuk orang seperti dia.

"Eh, yang ramai-ramai (merujuk kepada kawan-kawan dia) tu takkan tak ada seorang pun yang nak jadi pengapit?"

Mendengus panjang dia selepas mendengar soalan itu.

"Itulah. Kawan rapat memang ramai. Tapi seorang pun tiada yang sudi jadi pengapit."

"Serius ahh?"

"Ya. Semua kata nak datang sebagai tetamu. Nak jadi 'dayang-dayang' tolong bawakan dulang hantaran. Tiada seorang pun, apabila diminta, bersetuju untuk jadi pengapit."

Dia menunduk sambil mengeluh.

"Yang lebih menyedihkan, majoriti mereka sudahpun lalui pengalaman berwalimatul urus. Malah ada antara mereka, diri inilah (sambil menepuk diri sendiri) yang menjadi pengapit untuk mereka. Tapi bila tiba giliran sendiri, seorang pun tiada yang sudi menjadi pengapit."

"Tapi mereka kan kawan rapat?"

"Sebabkan mereka kawan rapatlah tidak mahu memaksa apabila mereka tidak bersetuju. Kesudahannya, tiada siapa sudi menjadi pengapit. Mungkin bersanding nanti langsung tiada pengapit, kot. Berdua sahaja di atas pelamin nanti."

Bersanding tanpa pengapit bukanlah sesuatu yang janggal. Itu mungkin satu idea yang bernas. Namun aku hanya berani menyuarakan pendapat aku ini sendiri, perlahan di dalam hati.

Aku percaya 'tiada pengapit' bukanlah satu isu besar sehingga dia menjadi runsing dan susah hati. Namun aku juga percaya, isu sebenar untuk dia adalah tiada seorang pun daripada ramai-ramai kawan 'rapat' dia yang sudi menghulurkan bantuan ketika dia memerlukan.



Teringat aku akan satu petikan daripada buku yang pernah aku baca satu ketika dahulu;

Ada TIGA kategori kawan. Pertama dipanggil kenalan. Kita kenal dia berdasarkan muka, namun ada kemungkinan kita langsung tidak tahu nama dia. Yang kedua dipanggil kawan. Kita hanya berkawan disebabkan ada kepentingan sesama kita. Ingat lagi kawan-kawan yang kita kenal semasa di zaman sekolah, dan kini langsung kita tidak tahu ke mana mereka berada? Yang ketiga digelar sahabat. Mereka ini, walaupun bilangannya sedikit, langsung tidak berkira untuk bersusah demi kita walaupun mereka tahu tiada keuntungan untuk mereka.



Kawan 'rapat' yang dahulunya kita pernah bersusah untuk mereka, namun kini apabila kita perlukan bantuan mereka langsung tiada yang sudi, agaknya, berada di kawan kategori yang mana?



...and the journey continues...



  




.


4 comments:

  1. sedih pulak baca bila kawan taknak jadi pengapit T^T canne lah saya kawen nanti hahaha

    ReplyDelete
  2. may Allah ease everything for you

    ReplyDelete
  3. Hadoi..teringat masa aku kawin dulu..pengapit aku kawan org umah..couple laa..malam sebelum aku kawin dorang begaduh..tak pasal2 dua2 tak datang kawin aku..nasib ada sepupu aku jadi pak sanggup nak jadi pengapit..jadi dalam gambar kawin aku,baju pengapit dua2 lain dari baju pengantin..ingat balik kelakar pun ada..

    ReplyDelete
  4. Kalau memeber2 dia ada reason yg valid utk tak jadi pengapit takpe jugak. Ini semua nak jadi dayang2 je. Cuma nak amik gambar je lah tu... Sedih member kau tu. Memang betul lah tak mudah nak cari sahabat. Harap dia lebih bijak pilih untuk rapat dgn siapa lepas ni...

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License