Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Aug 7, 2019

Jauh Daripada Normal.


Salam.



Berkerut dahi Dr. Amirah membaca fail. Dialihnya pandangan ke arah aku tanpa menghilangkan kerutan tadi.

"Walaupun sudah dua bulan pembedahan, tekanan bola mata awak masih tinggi. Sebulan lepas kami periksa pada bacaan 30. Hari ini, 24."

Sudah tentu. Sebut angka tanpa perbandingan sebenarnya langsung tidak membantu penerangan. Nasib baik aku ada satu dua 'helai' ilmu berkenaan fisiologi mata.

Tekanan bola mata dianggap normal jika berada dalam julat bacaan 10 hingga 20 (unitnya aku kurang pasti. Yang pasti, bukan unit atm) dengan bacaan purata 15 sebagai paling ideal. Dengan mengatakan bola mata aku berada pada bacaan 24 bermakna tekanan di dalamnya adalah tinggi.

"Tekanan tinggi sangat berbahaya. Takut kena glaukoma. Tekanan tinggi akan tekan saraf optik mata. Lama-lama kena tekan nanti saraf itu rosak. Saraf rosak boleh ganggu penglihatan dan ada potensi untuk menjadi buta."

Seorang doktor mata sedang menerangkan kepada pesakitnya bahawa dia ada risiko untuk mengalami kebutaan. Orang normal, kalau berada di tempat pesakit itu, akan berasa terkejut, takut, dan panik. Nafas akan berubah menjadi semakin laju dek kerana darah deras dihantar ke seluruh tubuh akibat daripada degupan jantung yang meningkat tambah.

Itu normal.

Malangnya (atau bertuahnya, bergantung kepada persepsi), aku sangat jauh daripada normal. Berita 'kebutaan' langsung tidak memberi apa-apa kesan ke atas aku.

Dr. Amirah bermain-main dengan jari manis bercincinnya, menunggu untuk aku berkata sesuatu. Aku sepatutnya beri tindak balas terhadap berita tersebut. Aku sendiri dapat rasa saraf otak aku ligat memancarkan impuls ke sana ke sini, memikirkan apa yang patut aku buat sebagai tindak balas.

"Jadi doktor, apa yang patut KITA buat seterusnya?"

Sengaja aku tekankan perkataan 'kita' sebagai tanda usaha seterusnya adalah usaha inklusif, usaha bersama.

Dr. Amirah tersenyum.





  




.


4 comments:

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: