Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 6, 2018

Ant-Man and The Wasp. BERBALOIKAH? [Bebas Spoiler]



Salam.

Selamat datang ke segmen 'Berbaloikah?', satu segmen di mana aku mempersoal keberbaloian sesuatu perkara.
Kali ini kita akan meninjau adakah Ant-Man and The Wasp berbaloi ditonton?


Poster Ant-Man and The Wasp
credit Marvel [instagram @marvel]



Ini adalah review tanpa spoilers.
Aku benci spoiler, jadi aku sendiri tidak akan buat benda yang aku benci.
Kalau kalian belum pergi menonton Ant-Man and The Wasp, kalian boleh baca entri ini dengan aman tanpa perlu risau.

Ant-Man and The Wasp adalah filem dalam siri francais filem Marvel Cinematic Universe (MCU) yang ke-20, dan merupakan sekuel kepada filem Ant-Man (2015).
Tona cerita francais Ant-Man berbeza daripada filem di dalam MCU yang lain. Siri filem Ant-Man lebih kepada komedi adiwira yang lebih sesuai ditonton semua lapisan masyarakat termasuk seisi keluarga tanpa mengandungi babak-babak kejam dan menggelikan.



Ant-Man
credit Marvel [instagram @marvel]



Siapa Ant-Man?

Jujur aku kata, aku hanya tahu Ant-Man apabila muncul filem The Avengers (2012). Disebabkan aku mahu tahu lebih lanjut mengenai Avengers, maka aku buat carian di Google dan mendapati di dalam siri komik, Ant-Man adalah antara pengasas awal inisiatif Avengers ini. Namun, disebabkan MCU ada 'alam' mereka sendiri, maka Ant-Man hanya muncul di layar perak selepas Avengers : Age of Ultron (2015) sekaligus menutup Fasa 2 untuk kesinambungan MCU sebelum masuknya Fasa 3.

Para pengikut MCU mula diperkenalkan dengan Ant-Man pada tahun 2015. Daripada nama adiwira itu sendiri dapat kita tahu bahawa Ant-Man mempunyai kuasa yang berkaitan dengan semut. Lebih tepat lagi, Scott Lang, seorang bekas banduan atas kesalahan mencuri diberi kepercayaan memakai suit khas teknologi Pym ciptaan Hank Pym (yang kemudiannya diperkenalkan sebagai Ant-Man yang original) yang membolehkan pemakai suit itu berubah saiz sesuka hati sama ada menjadi besar dan menjadi kecil hanya dengan menekan satu butang. Ketika menjadi kecil, pemakai suit Ant-Man mempunyai kuasa berlipat kali ganda berbanding ketika bersaiz normal, menjadikan kerja menewaskan musuh lebih mudah pada saiz mini. Tambahan lagi, pemakai suit Ant-Man mampu berkomunikasi dengan semut, sekaligus menjadikan serangga kecil itu sebagai bala tentera yang berkhidmat bawah arahannya.

Aku ingat lagi, filem Ant-Man ditayangkan pada masa Hari Raya Aidilfitri, maka seisi keluar 'beraya' ke panggung wayang menontonnya. Jadi tidak salah kalau aku katakan siri filem Ant-Man amat dengan dekat dengan aku. Malah, masa kecil dahulu aku pernah ada satu keinginan untuk ada kuasa jadi kecil, terima kasih kepada filem 'Honey, I Shrunk The Kids' (1989) yang menjadi antara filem kegemaran aku pada ketika itu.

Dengan kenangan yang terikat, dibantu juga oleh tona cerita yang 'fun', ceria dan penuh komedi, filem pertama Ant-Man menjadi antara filem MCU yang aku gemari.



Ant-Man and The Wasp.
credit Marvel [instagram @marvel]



Adakah perlu layan seluruh MCU sebelum pergi tengok Ant-Man and The Wasp?

Pada pendapat aku,
dapat layan keseluruhan jalan cerita filem MCU sebelum menonton Ant-Man and The Wasp adalah paling baik. Namun, sekiranya ia terlalu berat untuk dilakukan (atau sudah terlambat), maka cukup sekadar layan DUA filem ini:

- Ant-Man (2015) kerana Ant-Man and The Wasp adalah sekuel kepada filem ini, dan
- Captain America : Civil War (2016) kerana Ant-Man juga ada peranan di dalam filem ini.

Dua filem ini adalah penting untuk kalian tangkap apa yang mahu disampaikan di dalam Ant-Man and The Wasp. Filem Ant-Man yang pertama wajar ditonton supaya kalian dapat bezakan tona cerita Ant-Man yang (sekali lagi aku tekankan) lebih bersifat komedi ringan keluarga berbanding filem MCU yang lain.

Manakala, filem Captain America: Civil War pula penting untuk ditonton sebelum menonton Ant-Man and The Wasp kerana sekuel kedua Ant-Man ini sangat berat merujuk kepada akibat daripada perbuatan Scott Lang yang menyertai pasukan Captain America di dalam Civil War.

Tapi, pada pandangan aku,
jika kalian langsung tidak layan mana-mana filem MCU (atau paling kurang dua filem yang aku tekankan tadi), Ant-Man and The Wasp masih boleh ditonton, dilayan, dan difahami jalan ceritanya. Cuma, kalian mungkin akan ada banyak persoalan selepas menontonnya nanti.






Sinopsis.

Tindakan Scott Lang menyertai pasukan Captain America di dalam Civil War sebagai Ant-Man menarik pandangan seluruh dunia dengan kewujudan Ant-Man yang selama ini langsung tidak mahu menonjolkan diri. Akibatnya, Scott Lang diperintah menjadi tahanan rumah selama 2 tahun. Tindakan Scott Lang itu juga mengakibatkan Hank Pym dan anaknya Hope Van Dyne menjadi pelarian dan teknologi Pym yang mencipta suit yang mampu menukar saiz pemakai mula diburu ramai pihak termasuklah pihak penjahat.

Namun, berlaku sesuatu yang menyebabkan Scott Lang, Hank Pym dan Hope Van Dyne perlu bersatu dan bekerjasama kembali. Malah, kemunculan musuh yang hebat diberi jolokan 'Ghost' lebih memburukkan keadaan. Bagi menyelesaikan masalah yang timbul, Scott Lang sekali lagi mengambil mantel sebagai Ant-Man, namun kali ini dibantu oleh pasangannya Hope Van Dyne yang mengambil watak sebagai The Wasp.

Bersama-sama, Ant-Man dan The Wasp menyelesaikan satu persatu masalah yang timbul.

Ant-Man and The Wasp memiliki DUA babak selepas kredit dan kedua-duanya adalah sangat penting untuk kesinambungan cerita MCU (bergantung kepada pemahaman kalian terhadap jalan cerita MCU)



The Ghost.



Ghost?

Sesebuah filem adiwira hanya dinilai daripada berapa bagusnya watak antagonisnya. Sudah tentu, watak utama dinilai dengan kekuatannya menumpaskan musuh. Watak yang kuat mampu menumpaskan musuh yang kuat. Jika musuh lemah, tiada guna adanya watak utama yang kuat, kan?

Untuk filem Ant-Man and The Wasp ini, antagonis utamanya ialah Ghost. Ghost memiliki keupayaan untuk menembusi objek legap seperti hantu menembusi dinding rumah.

Filem-filem di MCU dahulunya dilabel sebagai memiliki watak musuh yang lemah atau tidak diberikan plot yang lebih mendebarkan. Namun, pada dua filem sebelum ini, watak Erik Killmonger untuk filem Black Panther dan watak Thanos untuk filem Avengers: Infinity War dibawa dengan sangat hebat dan kuat sehinggakan watak Ghost (Ava Starr) di dalam Ant-Man and The Wasp ini mendapat ekspektasi yang tinggi.

Namun, jika penonton cuba nak bandingkan dengan watak Erik Killmonger dan watak Thanos, sudah tentu watak Ghost akan kalah. Bukan kerana pelakonnya tidak pandai bawa watak, dan juga bukan kerana plot cerita untuk watak itu lemah, namun kerana Ghost sebenarnya BUKAN MUSUH. Ghost hanyalah satu watak yang muncul hanya kerana mahu menyelesaikan masalah sendiri yang dihadapinya.

Pada aku, Ghost adalah satu watak yang sangat hebat. Dengan kemampuan menembusi apa sahaja, maka dengan mudah dia dapat menewaskan kedua-dua Ant-Man dan The Wasp bersama-sama. Masakan tidak, bagaimana Ant-Man mahu tumbuk badan yang tidak dapat dipegang dan bagaimana The Wasp mahu tendang jasad yang telus?

Kuasa Ghost amat hebat. Lakonan pelakonnya, Hannah John-Kamen juga langsung tidak mengecewakan. Suit yang dipakai oleh Ghost, secara peribadi, adalah suit terbaik yang pernah aku nampak di dalam filem adiwira.

Aku cuma harap Ghost akan muncul lagi selepas ini di dalam MCU.



BERBALOIKAH?

Sebagai peminat filem MCU, Ant-Man and The Wasp perlu ditonton. Sebagai peminat siri filem Ant-Man, sekuel ini wajib ditonton.

Tapi adakah ia BERBALOI untuk ditonton di wayang?
Jawapannya, SUDAH TENTU.

Aku dapat tonton filem ini pada hari pertama tayangan di Malaysia (4 Julai 2018) dan aku kena keluarkan RM 17 untuk harga tiket. RM 17 (pada aku) sedikit mahal disebabkan aku mampu dapat harga yang lebih rendah jika tonton di waktu tidak puncak (seperti sebelum tengahari). Tapi aku langsung tidak ralat berbelanja RM 17 untuk tiket itu kerana pada aku, IA BERBALOI.

Sudah tentu filem ini tidak dapat menandingi kehebatan filem sebelumnya, Avengers: Infinity War tapi pada aku kedatangan filem ini yang (sekali lagi) bertona ceria dan komedi selepas kita semua diserang kemurungan selepas menonton Infinity War adalah TEPAT.

Filem ini BUKAN bertujuan mahu menandingi Infinity War, sebaliknya mahu meredakan ketegangan hasil daripada penamat Infinity War yang tidak disangka itu. Ant-Man and The Wasp ini adalah 'penawar' kepada ketidakpuasan hati dan penantian satu tahun lagi sebelum filem Avengers 4.

Berdurasi 118 minit, kurang dua jam, dan dipenuhi dengan komedi, gelak tawa, grafik yang hebat, jalan cerita yang tidak meleret dan babak aksi yang mendebarkan, Ant-Man and The Wasp SANGAT BERBALOI untuk diluangkan masa ditonton.

Adakah filem ini berbaloi untuk bukan peminat MCU?

Filem ini santai dan tidak berat, sesuai ditonton bersama siapa sahaja sama ada kawan, pasangan, keluarga, malah amat sesuai ditonton bersama budak kecil yang dahagakan aksi adiwira. Pada aku, filem ini BERBALOI tidak kira sama ada kalian peminat atau bukan peminat MCU.

Filem ini juga BERBALOI untuk diulang tonton, mungkin bersama dengan teman yang berbeza bagi mendapatkan suasana dan penelitian babak yang berbeza.






Walaupun menjadi tahanan rumah akibat daripada satu keputusan yang tidak pernah disesalinya, Scott Lang tidak serik dan sekali lagi memikul tanggungjawab sebagai adiwira pelbagai saiz Ant-Man. Namun kali ini Ant-Man tidak keseorangan. Dia kini bersama-sama dengan pasangannya The Wasp, mencari jawapan di ruang kuantum antara molekul dan dalam masa sama menahan serangan daripada musuh baru yang langsung tidak lut serangan. Bagaimanakah pasangan ini berusaha untuk maju ke hadapan?

Saksikan Ant-Man and The Wasp yang ditayangkan di seluruh negara bermula 4 Julai 2018.





.


4 comments:

  1. banyak yg review puas hati pasal movie nie. :D
    kalau tak tengok infinity war, boleh tak layan movie nie? XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. >BV

      Boleh sangat, tapi nak tak nak kena tahu juga apa yang jadi dekat Infinity War. Alaaa, spoiler kan banyak. Hehehe

      Delete
  2. suka tengok suit the wasp! Memang tak sabar nak tengok sekuel ni sejak tengok trailer haritu. Baca review ni lagi excited nak tengok. Glad its that good :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. >farhanna jafri

      Suit Wasp memang awesome. Memang original. Lain sangat dengan suit Wasp dalam komik. Walaupun tak sama, tapi still nampak sangat cool :)

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License