Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 14, 2018

Kapsul Masa Untuk Kita.



Salam.

Untuk memahami entri ini,
kita kena pergi merentas masa ke akhir tahun 2016.

Pada waktu itu, seorang kawan yang aku kagumi, Aujinz dari blog Lanun Ranggi, mencadangkan supaya kami buat satu 'kapsul masa', iaitu satu mesej dari diri sendiri sekarang (Dis 2016) kepada diri sendiri setahun akan datang (Dis 2017). Pada hujung tahun 2017, kami akan baca mesej itu dan nilai sejauh mana kami berubah sepanjang setahun itu.

Disebabkan aku sangat meminati konsep 'masa', maka aku pun setuju dengan cadangan Aujinz itu tanpa berfikir dua tiga kali.

Malangnya banyak perkara berlaku sepanjang 2017,
jadi aku pada Disember 2017 TERLUPA akan kewujudan kapsul masa itu.

Dan hari ini, sedikit terlambat,
aku selaku cEro pada Februari 2018 pula akan ambil alih tugas cEro Disember 2017 untuk membaca semula dan menilai diri sendiri sepanjang setahun perjalanan hidup seorang cEro ini.

Jadi,
inilah mesej yang tersimpan dalam 'kapsul masa' itu:


Tulisan kecil? Susah nak baca?
Jangan risau,
aku dengan rajinnya salin balik mesej di atas dalam bentuk teks:


Hello Future 2017 C, I'm Past C version 2016.
How are you? Hopefully you're still alive because it's going to be super awkward if I'm talking to my future dead self, online.

Aku tahun tahun 2017 bukanlah tahun yang mudah untuk kau dan aku juga tahu kau bertungkus lumus menghadapinya. Apa pun yang kau buat, apa pun yang berlaku aku pasti kau dapat melaluinya dengan tabah seperti yang kau selalu lakukan sebelum ini.

Macam mana aku tahu? Ingat lagi pada tahun 2016 di mana kau mula sedar impian kau untuk menjadi 'itu' adalah mustahil untuk dicapai memandangkan kondisi kau sekarang? Pada waktu itu kita (aku dan kau) sama-sama rasa ralat sangat. Yalah, siapa tak ralat kalau impian bertukar taraf mustahil untuk dicapai, kan? Pada waktu itu kita rasa tak ada apa keperluan lagi untuk kita terus berusaha, kita jadi murung dan kuat merungut, kita salahkan segala perkara yang tak ikut perancangan kita. Tapi lama kelamaan kita sudah boleh dapat terima kenyataan di mana setiap orang ada pasang surutnya. Kita ambil keputusan untuk buang impian lama dan kejar impian baru. Kita tidak putus asa, cuma kita ubah arah. Kita tak terus duduk bawah dasar, kita berusaha mencari jalan untuk ke atas. Dari situ aku tahu yang kau seorang yang kuat dan mampu capai apa sahaja asalkan ada tekad yang jitu.

Ya. Zaman 2016 dan sebelumnya mungkin berbeza dengan zaman kau 2017, tapi itu tidak bermakna kekuatan kau pun berubah menjadi lemah, kan? Aku yakin kau akan semakin menjadi kuat berbanding aku, jadi be a man dan teruskan apa yang kau kejarkan sebab mana tahun di tahun 2018, kau akan berdiri bangga kerana aku di 2016 dan kau di 2017 tidak pernah lelah dan berputus asa.

Lastly, be good. Sayangi orang yang sayang kau dan jangan kuat merungut. Be awesome.


-cEro 31 Dis 2016



Jadi,
inilah mesej balasan aku selaku cEro versi Februari 2018:



Hello Past cEro version December 2016.
I'm fine. Thank you. I'm still alive and kicking, so this is not going to be an awkward reply.

Kau sangat optimistik. Sangat positif. Macam ada pelangi keluar dekat belakang kepala kau. Aku rasa semuanya sebab mesej ini kena tayang dekat profil Facebook, jadi kau kena maintain that cheerful personality, kan? Tapi banyak berlaku pada tahun 2017 walaupun hanya setahun.

Tentang impian lama itu, nampaknya kita (aku dan kau) sudah dapat terima kenyataan bahawa ia memang mustahil. Aku sekarang boleh bergurau tentangnya bila duduk depan cermin. "Hey, look at that loser yang tak dapat capai impian dia," sambil ketawa besar menuding jari ke arah imej pantulan diri. Tapi walaupun impian lama kini hanya tinggal angan-angan, kita masih belum buat keputusan untuk impian yang baru. YA. KITA MASIH TIADA IMPIAN BARU. Hari demi hari aku teruskan hidup teruskan berusaha tanpa sebarang arah dan hala tuju. Jadi manusia tanpa impian macam selipar yang hanyut semasa air bah datang. Laju, tapi tak bertujuan. Apa yang perlu kita buat sekarang ialah tetapkan destinasi, and trust me, I'm working on that.

Tapi masa makin suntuk. Aku tak pasti mana datang dulu; impian atau ajal.

Speaking of ajal, pada tahun 2017 juga ada beberapa silaturahim yang aku 'ajal'kan, putuskan demi kesejahteraan diri. Dengar jahat 'putuskan silaturahim', tapi hakikatnya kenapa perlu teruskan kalau benda itu memakan diri, kan? Ada beberapa insan yang dulu bergelar kawan, kini bertukar status kepada sekadar nyawa yang berada atas muka bumi. Mula-mula macam rasa f***, tapi lama-lama aku rasa itu keputusan yang baik. Kadang-kadang ada datang perasaan rindu, nak tahu apa perkembangan mereka, tapi bila fikir balik aku rasa aku BUKAN rindukan mereka yang sekarang, tapi aku rindukan mereka yang dahulu, mereka yang datang dengan niat ikhlas tanpa prejudis. Jadi, tak ada keperluan lagi untuk aku rindu. Funny how time changes people, right?

Right now aku 100% tiada perasaan jahat terhadap mereka, hanya harap mereka terus hidup dengan baik-baik. Cuma mereka dengan hidup mereka, aku dengan hidup aku. Lagipun aku ikut nasihat kau, cEro 2016, supaya sayangi orang yang sayang kita. It actually works!

Biar aku beritahu kau tentang tahun 2017.
Ada beberapa ketika, aku ada terfikir nak pisahkan nyawa dari badan. Ada masa aku pandang pisau dan tertanya-tanya apa perasaan lalukan matanya ke nadi aku. Ada masa aku pandang tayar lori ketika menunggang dan terbayang apa rasa bila badan aku berlipat, terselit di celah tayar besarnya itu. Ada masa aku pandang batang besi dan terfikir apa jadi bila batang itu lalu terus ke badanku tepat melalui jantung. Yang menyekat fikiran aku itu daripada bertukar kepada tindakan adalah jawapan. Aku mahu cari jawapan kehidupan dalam agama, dalam keluarga, dalam kawan-kawan, dalam ilmu, dalam hobi, dalam minat, dalam masyarakat. Dan aku boleh dapat jawapan hanya kalau aku terus hidup.

Oh, aku juga ikut nasihat kau supaya 'be good'.
Nak jadi asshole memang senang, tapi nak kekal jadi good sedikit mencabar.
Tapi percayalah, buat baik kepada orang lain bukan sahaja beri faedah kepada orang itu, tetapi juga kepada diri kita sendiri.
Tak percaya, cubalah.

Tapi satu perangai aku susah nak ubah ialah
aku tetap kuat merungut macam yang kau kata, cEro 2016.
Maaf. Tapi aku tetap akan cuba ubah perangai itu.

Jadi di sinilah aku.
Bercakap dengan diri sendiri melalui medium yang dinamakan blog.
Aku macam sedikit lega dapat luahkan perasaan di sini.
Sebab in real life, aku tak ada real people yang boleh aku luahkan macam ni.

Yeah, some people always bertanya khabar from time to time
tapi selalunya bila ditanya aku okay tak, jawapan aku sentiasa okay.
Aku tak berminat nak bebankan mereka dengan isu peribadi aku.

Sebelum meleret, baik aku tamatkan reply aku di sini.
Buat 'kapsul masa' sangat menarik, sebab aku sendiri tak sangka dalam masa hanya setahun, macam-macam perkara yang berlaku dan memberikan kesan kepada aku.



========================= ============


Jadi,
kalian yang baca entri ini ada apa-apa pesan untuk cEro?
Past cEro was good. Aku harap Future cEro boleh jadi better,
asalkan Present cEro tidak pernah putus asa.




.




3 comments:

  1. 'Cuma mereka dengan hidup mereka, aku dengan hidup aku.' Aku macam suka part tu. Dengar macam kau betul-betul dah move on. Good job bro!

    ReplyDelete
  2. its okay to give up your dream. we all do anyways

    just move on and keep walking

    ReplyDelete
  3. teruskan perjalanan selagi hidup

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: