Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Apr 4, 2011

Perempuan Makhluk Rumit #9 : Seksis dan Dayus

Ada satu jenis perempuan yang aku TAK SUKA,

Dia adalah jenis yang macam ni...





Aku setuju bab tidak membezakan kerja rumah seperti kemas rumah, basuh baju dan jaga anak mengikut gender dan jantina.

Aku juga setuju bab tidak membebankan wanita dengan kerja berat kerana mereka adalah makhluk Tuhan yang lembut dan delicate.

Tapi,
bila ada perempuan lantang menyuarakan mereka patut berdiri sama tinggi dan duduk sama megah dengan lelaki, sehinggakan tiada rasa hormat terhadap suami, abang mahupun kawan lelaki, sedangkan dalam masa yang sama mereka menggunakan alasan 'perempuan makhluk lemah' sebagai perisai mahu mengelak kerja berat, makhluk ini layak dicampak ke laut.

Jangan sesekali guna alasan 'perempuan makhluk lemah'
kerana perempuan juga makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Besar
dan ciptaan-Nya tiada cacat cela kecuali dikehendaki-Nya.

Aku pencinta wanita.
Asalkan tiada sebab untuk tidak hormat,
aku akan menghormati wanita.
Dan contoh di atas adalah
antara jenis wanita yang aku TAK HORMATI!.

postquam-scriptum:
Maaf jika entri ini ada menyinggung mana-mana pihak.
Aku tahu pembaca perempuan blog ni semua bukan jenis mengambil kesempatan terhadap peluang, kan?
Senario di atas banyak kali berlaku depan mata aku, tapi aku tak termampu nak menegur dan berkata lantang. Harap mengerti.




25 comments:

  1. setuju! memalukan betul bila perempuan macam ni. sket2 lemah, sket2 lembik....piiraaaahhh....lelaki bukan jadi lelaki sejati kalau tunduk dengan spesis macam ni. aku takkan buat lelaki aku macam ni. insyaAllah.

    - HANA AHMAD -

    ReplyDelete
  2. jangan layan perempuan macam tu. menyampah je.

    -a e i o u-

    ReplyDelete
  3. hurmmm..*urut2 dagu mcm Shinichi*
    stuju jugak kot..kalo stakat skali2 nk bmanja ngn laki tak kesah la kn..laki die..pi lantak die la..tp kalo dh slalu sgt..rase nk sepak pun ade..

    ReplyDelete
  4. tapi realitinye ramai perempuan begitu kan????

    lebih2 lagi skang ni bila taraf pendidikan perempuan lebih tinggi dari lelaki, so pertukaran status ketua dalam keluarga pon banyak terjadi menyebabkan kadang2 suami banyak diam dan makan hati.

    mungkin takpe, tapi ingatlah suami berada di atas dalam carta sang isteri.

    dan aku lebih suka nyatakan nilai cerdik or bodoh seseorang bukan based on tingginya sijil mereka tapi lebih kepada merendah diri itu sendiri.

    so tak gune ada master or PhD tapi dekat rumah "eh nape lak saye yang kena buat, abang tahukan saye ade PhD, Im a doctor u know! abang tu diploma aje" or "eee U la masak, I bz keje ni, U tau kan I pegawai penting, malas la nak masak2 ni, bau hamis".

    so jangan jadi orang bodoh sombong, cerdik di atas kertas tapi bodoh pada realiti kehidupan.

    pandang sekeliling, dunia dah makin berubah, kerjaya wanita makin diisi lelaki, kerjaya lelaki makin diisi wanita.

    p.s: harap aku tak dapat bini macam di atas.

    ReplyDelete
  5. betoi!! pompuan mcm tuh nak amik kesempatan ja kat laki..n plisss pmpuan x lemah okeh lainlah kau ada lemah jantung ke x cukup sifat ke..huhu..kalo yg dok guna alasan tuh mmng lerr saja carik nahas..haha..tiba2 aku emo kan..sbb aku ada ja mmbe pompuan yg mcm nie..nak tegur, kawan..tak tegur menjadik2..kan..(tiba2 aku ckp mcm aku laki..ehh aku pompuan tulen okeh)

    ReplyDelete
  6. aku setuju sangat2.. thumbs up for this entri.. ^_^

    ReplyDelete
  7. Pompuan dewasa yang camni patut malu ngan budak² pompuan yang lebih pandai berdikari kan bro..

    ReplyDelete
  8. ak tak suka wanita yg terlalu emosi nk sama taraf dng lelaki sampaikan nilai2 yg sepatutnya ada pada seorg wanita tu hilang mcm tu je. Setuju dgn entry nih..

    ReplyDelete
  9. kite patot bako je..kite bako kite bako..sape setuju sile angkat tangan macam sayee..gurau2

    ReplyDelete
  10. Jgn la dicampak ke laut. die kan 'lemah'..ekeke


    Apa maksud dayus ye? haha
    Ok2. nesa pi cek kat google skrg :D

    ReplyDelete
  11. asek lemah je alasan nye..
    kalo pemalas kata je la malas..
    haha

    ReplyDelete
  12. jangan campak laut bro....bako je!kite bako je..!

    ReplyDelete
  13. @2434736158229804274.0
    hana, knape tak login?
    hrap2 ko tak tergolong dlm golongan yg mengambil kesempatan camni...

    @8671296395020905534.0
    menjatuhkan maruah perempuan je kan???
    aku tau pompuan tak lemah...

    @pu3aan
    skali sekala takpe, tp kalo dh slalu camtu, siap gelar org seksis dgn dayus, mmg teruk rasenye...

    @Shukjessa
    tinggi manepon akademik si perempuan, pangkat dia ke, tp kalo kat rumah, dia kena tahu siapa ketua keluarga..hormat itu perlu..
    walaupon si suami hanya keje kecil, tp taraf mereka sentiasa besar di mata isteri, sepatutnya...

    @nyonya penang
    susah kadg2 tu nak tegur kawan setempat pon...
    tp tak tegur, salah, lagi dosa dibuatnya...
    aishhh!

    @shezwan
    terima kasih..spread the love yaw!!

    @YOUsoF
    betul! kdg2 yg kecil lagi dah pandai berdiri dgn kaki sendri dan tak ambil kesempatan...

    @WZulhilmi
    Aku pon! Tak suka pompuan yg lantang menyuarakan nak sama taraf dgn laki laa, ape semua tu??
    Majukan diri sendiri je, tak perlu kecil2kan kemampuan yg lain, terutamanya lelaki..

    @hahau
    hahaha, kita bako kita bako..cer citer cer citer..hehehe

    @Nesa Wazir
    dayus tu selalunya dilabel kpd lelaki yg menganiaya wanita, tp kalo pompuan yg menganiaya lelaki tak dipanggil dayus..ntah laa, harap nesa tak macam tu..

    @hana
    hahaha, pemalas dan suka ambil kesempatan...

    @Encik Psychopath
    bangkitlah!

    @Taufan Bin Ribut
    patut kita sembelih je bagi rimau kat zoo makan..hehehe

    ReplyDelete
  14. sbnrnye cuma tergelak dgn komen kau, kte smbelih je bg rimau kat zoo mkn..haha. lelaki perempuan sama2 ada ego. Tu namanye perempuan b'ego. Tak slh minta tlg, tp jgnla lntang kan.. dear ladies, awk ada senjata kuat tau. pujuk2 manja2 puji2 ckit ecewah.. lelaki akan tlg, dlm masa yg sama ego dia takkan runtuh. ladies, kte mmg perlukan lelaki yg b'ego k. Sbb dr ego dia rasa dia perlu bertanggungjwb, pelindung & etc..

    ReplyDelete
  15. yup..btul..walaupun aku perempuan,aku x suka btul ble ade girl lain mengharapkan lelaki untuk wat keje die..nak bermanja tu boleh..tp jgn lah lebih2 kan..

    ReplyDelete
  16. @Fisz
    betol2...aku setuju bab perempuan ego tu..
    asyik2 laki je kena ego, tp pompuan pon ade gak...
    ego bukan kenal jantna pon..kan???

    @tulip
    aku lg suka pompuan yg boleh berdiri sendiri, tp dlm masa yg sama menghormati lelaki yg patut dihormati, bukan berbangga diri, kan??

    ReplyDelete
  17. tapi kan aku tengah pegang barang, krol akan cepat2 amik dari aku. adakah dalam hati die bahawasanya aku jugak akan cakap die dayus sebab tak pegang barang2 yang aku pegang?

    aku tak kisah sebenarnye. tapi kalau aku pegang benda berat gila babi die angkt barang ringan gile babi. memang aku tukar eheheh

    ReplyDelete
  18. @kata kila
    pd aku, selagi dia tak cakap kat mulut, tak ape kalo dia yg nk angkat barang ko alaupun dia rasa dayus ke hape ke..
    yg tak best ialah, kalo perempuan yg cakap mende tu..seolah2 nak mempergunakan alasan dayus tu smata2 utk keuntungan diri sndri..

    ReplyDelete
  19. agak stuju...tp jgn slh ertikan klu lelaki tue yg nk brlgak gentleman bwk handbag wanita...haha3
    aku pon lgi suke klu dpt lelaki yg tlg buat kje rumah sesama...

    aku da biasa jdi tkg angkt brg kat umah so da trbiasa bwk brg berat so x ksah agkt brg berat2 sbb dri skolah lgi agkt beg brat2...huhu3 so x tergolong lam kaum cenggini..haha3 (awat ayt aku ni terbelit2? sila abaikn..haha3)

    ReplyDelete
  20. @Miss Comot
    kalo si lelaki yg nak angkat, takpe..
    kira pompuan tu untung laa...
    tp yg best kalo keluar perkataan mcam 'seksis' dan 'dayus' tu...
    mcam tak sedap je, kan???

    ReplyDelete
  21. setuju.walaupun dorang ni kaum aku gak,tapi aku memang tak suka orang macam ni.banyak guna alasan dari bekerja.

    ReplyDelete
  22. @storyfromme
    mengeksploitasi kelemahan menjadi senjata..sama mcam perempuan yg gunakan airmata hanya nak meminta simpati org lain, aku benci...

    ReplyDelete
  23. @Bungakopi
    belom! belom ada calon, tp nak segera..hahahah

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: