Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 18, 2020

Di Mana Perlu Aku Mula.

Salam.
Aku nak jadi penulis, tapi aku tak tahu bagaimana nak mula.

Ya.
Aku simpan cita-cita nak jadi penulis (apabila aku kata 'penulis', aku maksudkan penulis seperti penulis novel, penulis cerita pendek fiksyen mahupun bukan fiksyen yang menghasilkan buku fizikal).

Pada dasarnya aku rasa aku tidak layak nak jadi penulis disebabkan aku bukanlah pembaca novel yang setia. Aku tidak pernah habis baca novel. Novel amat memerlukan komitmen masa untuk dihabiskan, maka selalunya aku akan terberhenti di pertengahan jalan.

Macam mana seseorang yang tidak pernah habis baca novel mahu menulis cerita?

Tapi aku tidak mahu menulis novel. Paling tidak bukan ke situ arah yang aku mahu tuju.

Aku mahu tulis cerita pendek. Jenis yang sekali baca sudah habis. Cerita yang tidak panjang tapi masih memberi kesan kepada pembaca. Tapi yang seronoknya, cerita pendek yang banyak ini kalau dibaca dengan betul, akan menjadi satu cerita yang panjang kerana semua ceritanya berada di dalam alam yang sama.

Aku tidak pasti dengan orang lain, tapi disebabkan aku banyak membaca dan melukis komik dari kecil lagi, maka di dalam kepala aku ada satu alam ciptaan aku sendiri yang terdiri daripada watak-watak yang aku sendiri reka. Bermula dengan satu watak, kemudian lama kelamaan bertambah lagi sedikit demi sedikit dan sedar tidak sedar, untuk usia aku sekarang, alam itu cukup besar sehinggakan otak aku tak mampu nak kawal.

Sebab itu aku mahu tulis cerita pendek. Cerita ini cerita mereka, dan aku mahu abadikan cerita mereka dalam bentuk fizikal di alam nyata dan dikongsikan dengan orang lain, bukan sekadar cetusan impuls di dalam kepala sendiri.

Tapi masalahnya aku tidak tahu di mana perlu aku mula.

Kalau aku tulis cerita pendek itu di blog ini, tiada audiens yang cukup untuk aku sebarkannya. Jadi aku perlu tulis cerita di medium yang lain, satu medium yang aku masih tidak tahu apakah ia.

Di mana perlu aku mula?






Sekian.
  
.


2 comments:

  1. Di semua medium?

    ReplyDelete
  2. buatlh ig khas utk cerita...cri pembaca..
    mulakan dengn komik 2 kotak..kemudian 4 kotak..kemudian bersiri..

    mesti best

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License