Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 13, 2020

Baju Raya Saya Tahun Ini! [GIF Game]


Salam.




Di atas adalah satu hasil karya aku untuk Twitter, sebuah komik ringkas dalam bentuk fail GIF mengenai baju raya untuk Hari Raya Aidilfitri tahun ini. Terbitan jenis ini di Twitter digelar sebagai 'GIF game'.

GIF game adalah satu 'permainan' semi interaktif dengan para pengguna internet. Orang lain akan screenshot komik GIF itu dan akan beritakan hasil dapatan di ruangan komen/reply.

GIF game bukan baru, tapi baru-baru ini dipopularkan oleh akaun Twitter @mindblowon, pelukis komik Tahi Lalats dan trendnya diikuti ramai orang lain. Keseronokan mendapat keputusan screenshot yang menarik dan kadang kala tidak masuk akal menjadi penarik kepada permainan ini.

Jadi kenapa aku pun buat GIF game?
Adakah mahu mengejar populariti di internet?

Yang mana kenal aku dari dulu tahu bahawa populariti bukanlah sesuatu yang aku kejar.

Tujuan utama aku buat GIF game ini ada dua.
Salah satunya adalah untuk sendiri merasai bagaimana untuk menghasilkan fail GIF.

Dan menghasilkan GIF menggunakan lukisan sendiri bukannya mudah.

Fail GIF merupakan fail imej yang terdiri daripada susunan beberapa imej yang dipapar berubah mengikut rangka masa yang ditetapkan. Ia seperti fail video, tapi bukan video.

Idea menghasilkan komik GIF bertemakan baju raya seperti di atas adalah atas dasar mahu memeriahkan suasana kerana disebabkan pandemik COVID-19 sekarang, kebanyakan orang tiada peluang untuk beli baju raya baru. Idea di dalam GIF ini adalah untuk 'rembat sahaja apa baju yang ada' untuk hari raya.

Namun, menghasilkan satu komik GIF seperti ini bukannya mudah. Untuk komik di atas, aku kena menghasilkan 40 lukisan 'baju raya' dan idea untuk kesemua 40 baju itu tentulah kena berbeza. Malah aku perlu juga memasukkan elemen kelakar, elemen 'entah apa-apa entah', dan juga sudah tentu elemen normal di dalam 40 lukisan itu.

Namun kesemua 40 pakaian itu perlu diikat pada satu watak yang malar. Watak si pemakai itu aku perlu lukis sebagai manusia yang tiada bias jantina kerana aku tahu para 'pemain' nanti tidak hanya tergolong dalam satu jantina sahaja. Juga watak itu tidak boleh mewakili hanya satu warna kulit, maka aku lukis dia memiliki warna kulit putih kosong, satu warna yang tiada manusia pun memilikinya.

Idea tambahan juga perlu ada perubahan dalam teks dan ekspresi muka bergantung kepada pakaian mereka. Takkanlah aku nak letak teks 'cantik tak' dan ekspresi muka senyum untuk lukisan bogel, kan?

Namun untuk datang dengan 40 idea lukisan bukannya senang. Menjana idea senang, tapi banyak faktor lain perlu aku fikirkan sebelum memilih idea tersebut sebagai satu daripada 40 lukisan ini. Contohnya, watak itu perlu dikenali ramai. Kalau aku lukis dia memakai pakaian Jiraiya, mesti ada pemain yang tidak kenal siapa Jiraiya.

Dalam 40 lukisan itu juga perlu ada pakaian 'normal' (baju kurung, baju melayu) bagi mewakili pemain itu sebagai menang (sudah tentu pakai baju melayu/kurung di hari raya adalah kemenangan, kan?)

Namun,
banyak perkara baru yang aku belajar dalam menghasilkan GIF ini.

Sebagai contoh, warna untuk seluruhan lukisan perlulah sedap mata memandang dan tidak terlalu striking. Ini sedikit susah kerana selalunya warna yang aku pilih ketika melukis di komputer akan sedikit berbeza dengan di telefon bimbit. Ini berlaku kerana perbezaan jenis skrin yang ada. Selalunya, warna di telefon bimbit akan jadi lebih menyerlah berbanding di komputer.

Saiz lukisan juga penting. Menurut internet, GIF yang bagus berada pada saiz kurang 1 MB. Aku lukis di atas kanvas 1000x1000 piksel. Tapi sebelum digabung menjadi GIF, aku ubah kepada hanya 500x500 piksel. Ini hasilkan GIF dengan saiz 1.18 MB. Kalau aku mahu kurangkan saiz itu, aku perlu kecilkan lagi kanvas tadi. Tapi kecilkan kanvas hanya akan menurunkan kualiti lukisan. Maka aku buat keputusan untuk kekal dengan 500x500.

Juga, selang masa untuk satu lukisan juga memainkan peranan. Terlalu laju akan merosakkan transisi gambar, tapi terlalu perlahan pula tidak seronok. Untuk GIF di atas, aku letak 0.04 saat untuk satu gambar. Aku telah cuba 0.05 saat tapi merasakan ia terlalu lambat. 0.03 saat pula terlalu laju.

Maka, 40 lukisan dengan 0.04 saat satu lukisan hanya menghasilkan 1.6 saat. Bayangkan lukis susah-susah 40 lukisan hanya untuk hiburan sepanjang hanya 1.6 saat.



Ok, biar aku berterus terang.
Walaupun benar GIF di atas terdiri daripada 40 frame lukisan dengan selang masa 0.04 saat/lukisan, namun aku hanya lukis 39 lukisan. Sebenarnya dalam perancangan memang ada 40 idea lukisan, namun bila sudah habis baru aku perasaan aku tertinggal satu lukisan. Sepatutnya ada watak dalam suit Batman di dalam GIF ini.

Tapi sebab kurang satu untuk jadikan 40, maka aku ambil salah satu daripada 39 lukisan tadi dan copy menjadikan jumlahnya 40. Aku berniat nak buat satu permainan selingan dengan menyuruh pemain meneka lukisan mana berulang dua kali dalam 40 lukisan tersebut, tapi aku sedar adalah mustahil untuk pemain dapat teka kecuali dengan menguraikan kesemua 40 frame dalam GIF itu satu persatu.


Oh, kalian tanya apa satu lagi tujuan aku buat GIF game ini?

Jawapannya,
aku ada azam untuk melukis 1000 lukisan dalam tahun 2020 ini. Maka dengan menghasilkan GIF ini, aku sudah boleh tambah lagi 39 lukisan di dalam rekod aku.



Jadi,
apa baju raya yang kalian dapat selepas screenshot GIF di atas?



Sekian.



  




.


5 comments:

  1. Assalammualaikum.. datang terjah blogwalking sini. Selamat Berpuasa, Selamat PKPB ya.

    ingatkan tadi anime baru ke heheehee.

    http://iskandarx-society.blogspot.com/
    http://iskandarx.blogspot.com/
    https://melayupress.wordpress.com/
    https://twitter.com/iskandarX

    ReplyDelete
  2. Hahaha dapat ss baju baju raya naruto 😂😂. Adeh. Selamat hari raya 😄

    ReplyDelete
  3. yeay cubaan pertama dapat baju detektif konan hehe. selamat hari raya cEro

    ReplyDelete
  4. SELAMAT HARI RAYA!! best entry ini.. done follow u, follow me back.. tq
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: