Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 29, 2020

Seribu Setahun.


Salam.




Kalau kalian ada baca entri lama aku bertajuk
[Apa yang (Tidak) Berlaku Pada Tahun 2013]
kalian akan tahu bahawa 3 elemen yang sepatutnya ada pada azam adalah
1) Spesifik,
2) Boleh dihitung, dan
3) Ada tarikh tutup.

Dan jika kalian baca entri pertengahan tahun lepas 2019 ini pula
[Azam, Laptop, dan Kekecewaan]
kalian akan tahu bahawa salah satu azam aku pada tahun itu adalah
'hasilkan 1000 lukisan dalam setahun'.

Pada aku, azam 'hasilkan 1000 lukisan dalam setahun' adalah azam yang baik kerana ada ketiga-tiga elemen yang aku sebutkan awal-awal tadi.

Azam ini kedengaran agak mustahil sebab 1000 setahun bermakna 2-3 sehari dan aku perlu lukis tiap-tiap hari, satu perkara yang mungkin tak mampu tercapai oleh aku. Tapi ia bukanlah 100% mustahil, malah jika ada perancangan yang jitu, tetap masih boleh dicapai. Lagipun tak nama azamlah jika ia mudah dicapai, kan?

Tapi adakah azam itu tercapai pada tahun lepas 2019?



Jawapannya, TIDAK.

Ya, sesuatu besar berlaku bertubi-tubi tahun lepas membuatkan aku terpaksa mengenepikan azam itu untuk fokus kepada perkara yang jauh lebih penting.

Mengikut data yang aku kumpul tahun lepas, berikut adalah pembahagian jumlah lukisan yang aku hasilkan sepanjang tahun 2019 mengikut bulan;

Januari : 37
Februari : 33
Mac : 42
April : 0
Mei : 0
Jun : 7
Julai : 24
Ogos : 20
September : 4
Oktober : 5
November : 2
Disember : 4

Jumlah = 178 lukisan.

Tak sampai pun 20% daripada sasaran.

Jika kalian lihat lebih rapat, bulan April dan Mei tiada langsung lukisan dihasilkan. Ini kerana pada ketika itu aku sedang fokus untuk pembedahan. Namun Julai dan Ogos terdapat peningkatan namun pada ketika itu aku sedar aku tak mampu nak kejar untuk dapatkan 1000 maka jumlahnya menurun pada bulan-bulan seterusnya.

Mana silapnya?
Adakah 1000 setahun TERLALU besar untuk dicapai?

Dari segi matematik, 1000 bahagi 365 hari (366 untuk tahun ini) akan 2.74 (2.73 untuk tahun ini) bermakna jika aku hasilkan 3 lukisan sehari maka aku sudah selamat.

1000 lukisan dalam 52 minggu ialah 19.2, bermakna jika aku hasilkan 20 lukisan seminggu sudah memadai.

1000 lukisan dalam 12 bulan ialah 83.3 sebulan, bermakna kalau aku hasilkan 84 lukisan sebulan, di akhir tahun sasaran akan tercapai.



Aku rasa, silap aku ialah terlalu fokus kepada angka-angka di atas.
Aku gagal untuk meramal. Secara logiknya, ada tempoh masa dalam setahun di mana aku akan lapang, dan ada masa aku akan sibuk. 3 lukisan sehari dalam masa lapang mungkin mudah, tapi pada masa sibuk ia adalah mustahil.

Kalau aku mempu merawal pada waktu bila aku akan lapang, dan pada waktu bila aku akan sibuk, mungkin pembahagian bilangan lukisan boleh dilakukan lebih mudah. Masalahnya, aku tidak mampu meramal.

Maka,
gaya gempur yang patut aku lakukan adalah dengan menghasilkan lukisan sebanyak mungkin pada waktu lapang supaya dapat tampung kekurangkan hasil lukisan pada waktu sibuk kelak.

Tapi 'sebanyak mungkin' itu berapa banyak?
Susah nak cakap. Aku pun tiada jawapan...



Oh,
dan aku juga sudah bawa azam 'hasilkan 1000 lukisan dalam setahun' ini ke tahun 2020 ini. Setakat entri ini ditulis, aku sudah hasilkan 30 lukisan, dan bulan Januari hampir tamat. Maka, aku kena lebih laju lagi kerana 30 sebulan, nampaknya, tidak mencukupi.

Untuk kalian lihat hasil-hasil lukisan aku, singgah ke Instagram aku @cerolian dan untuk komik di @planetcero
Aku mungkin tidak akan kongsi kesemua 1000 lukisan tapi majoritinya ada di sana.



Bila aku beritahu seseorang azam aku untuk hasilkan 1000 lukisan setahun,
dia balas dengan satu persoalan;
"Kau tak jual lukisan kau. Jadi kenapa kau gigih nak lukis banyak-banyak?"

Jawapan aku senang,
"Ramai orang jogging di taman pada waktu petang. Majoriti daripada mereka tiada rancangan pun nak masuk bertanding acara larian. Jadi kenapa jogging?"


Sekian.



  




.


4 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku delete komen di atas sebab WTF????

      Delete
  2. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License